תמונה עגומה ומחדל מתמשך בהיערכות הרשויות המקומיות לשעת חירום - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על תמונה עגומה ומחדל מתמשך בהיערכות הרשויות המקומיות לשעת חירום

תמונה עגומה ומחדל מתמשך בהיערכות הרשויות המקומיות לשעת חירום

מבט על, גיליון 304, 22 בדצמבר 2011

English
מאיר אלרן

ההערה החשובה והחמורה ביותר בדוח המבקר הנוכחי עוסקת בשאלת יסוד, המהווה מכשול עיקרי ויסודי בבניית מערכת ראויה של מוכנות לקראת שעת חירום ושל ניהול זירות הפעולה בה. וכך גורס המבקר: "כמעט חמש שנים לאחר תום מלחמת לבנון השנייה ולמעלה משלוש שנים לאחר שהחליטה הממשלה להקים את רח"ל כדי שתשמש גוף מטה מתאם שבאמצעותו יממש שר הביטחון את אחריות-העל שלו לטיפול בעורף במצבי חירום – עדיין לא הוסדר, על ידי מקבלי ההחלטות, באופן מחייב וחד משמעי נושא חלוקת תחומי האחריות בין משרד הפנים, פיקוד העורף ורח"ל להכנת ולהיערכות הרשויות המקומיות לעתות חירום".


ב-20 דצמבר 2011 התפרסם דוח נוסף של מבקר המדינה (במסגרת דוח ביקורת על השלטון המקומי 2004 - 2011) על ההיערכות והמוכנות של הרשויות המקומיות לעתות חירום (פרק ראשון, ע"ע 3- 89). בעיקרו של דבר אין הרבה חידוש בדוח הנוכחי, המכסה את התקופה שעד מרס 2011. המבקר חוזר על סוגיות ולקויים שנדונו עד לזרה בעבר, כולל בדוחות שלו עצמו. בין היתר מתייחס המבקר לסוגית הפערים במיקלוט הציבורי, להעדר תרחישי ייחוס מדוייקים לרשויות המקומיות (אחריות פיקוד העורף), להעדר מדדים להערכת מוכנות הרשויות המקומיות (אחריות רשות החירום הלאומית, רח"ל), להעדר נתונים וביקורות מוכנות (אחריות משרד הפנים), להעדר נהלי פינוי (אחריות משרד הפנים), להעדר יישום לקחים מתרגילים ועוד. בכול אלה אין חידוש.
ההערה החשובה והחמורה ביותר בדוח המבקר הנוכחי עוסקת בשאלת יסוד, המהווה מכשול עיקרי ויסודי בבניית מערכת ראויה של מוכנות לקראת שעת חירום ושל ניהול זירות הפעולה בה. וכך גורס המבקר: "כמעט חמש שנים לאחר תום מלחמת לבנון השנייה ולמעלה משלוש שנים לאחר שהחליטה הממשלה להקים את רח"ל כדי שתשמש גוף מטה מתאם שבאמצעותו יממש שר הביטחון את אחריות-העל שלו לטיפול בעורף במצבי חירום - עדיין לא הוסדר, על ידי מקבלי ההחלטות, באופן מחייב וחד משמעי נושא חלוקת תחומי האחריות בין משרד הפנים, פיקוד העורף ורח"ל להכנת ולהיערכות הרשויות המקומיות לעתות חירום". ועוד מוסיף המבקר הערה נוקבת כדלקמן: "זאת ועוד, מתעורר חשש כי בין הגופים האחראים להכנת הרשויות המקומיות לעת חירום - תפקיד חשוב מאין כמוהו - יש כאלה המנסים להתנער מאחריותם בנושא, לרבות בנוגע להקצאת המשאבים הכספיים הניכרים וכוח האדם הנדרש בנושא. מכיוון שהזמן קצר, המלאכה מרובה והמחדל מתמשך, על מקבלי ההחלטות לקבוע בהקדם האפשרי איזה גוף יהיה אחראי להכנתן של הרשויות המקומיות לעתות חירום, ובכלל זה לאשר את המשאבים והסמכויות הנדרשים לשם כך".
לכאורה קביעה קשה מאין כמוה. לאיש אין ספק בדבר חשיבות היערכות הרשויות המקומיות לחירום. הרשויות מוגדרות מזה זמן כ"לבנת היסוד" במוכנות החזית האזרחית לעימות. אם מולן אין הסדרה מדוקדקת ומוסכמת של סמכות ואחריות, מול מי מהגורמים קיימת הסדרה כזו?
ובכן, האמת הקשה היא שבמדינת ישראל, יותר מחמש שנים לאחר המשבר בחזית האזרחית כפי שבאה לביטוי במלחמת לבנון השניה, אין גורם מוסמך להתכוננות החזית האזרחית או לניהולה בעת חירום. בשונה מהחזית הצבאית, המוסדרת בחוק ובנוהל, והמנוהלת בצורה היררכית בהירה, לחזית האזרחית, הסבוכה והקשה כול כך לניהול ולתיאום, אין הסדרה כזו. מספר הגורמים, הממלכתיים, האזרחיים, הצבאיים, וההתנדבותיים, הפועלים בשדה המורכב הזה, הוא רב. שיתוף הפעולה ביניהם טעון שיפור. ומעל לכול, אין גורם אחד שלו אחריות-על לתכנון, לתקצוב, לתרגול, לבקרה, ולניהול המערכות והסוכנויות השונות. מזה שנים מתקיים מאמץ לייצר את "חוק העורף" שיסדיר, יגדיר ויבהיר את סוגיית הסמכות והאחריות בתחום חיוני זה. עד עתה, לשווא. מדוע?
מן הידוע הוא שישראל היא מדינת האילתור. לעתים אנו גאים בכך. אולם בסוגייה קריטית זו של ניהול החזית האזרחית אין מקום לאילתור. יש צורך מובהק בהובלה ובמנהיגות. לאלה משמעות ישירה של נטילת אחריות. גם אישית.
בינואר 2011 החליטה ממשלת ישראל על הקמת המשרד להגנת העורף. לכאורה, אמור משרד זה ליטול על עצמו את האחריות ולקבל את הסמכויות והאמצעים הנדרשים לעשות את מלאכת הגנת העורף. בעבר נטען כאן שהקמת המשרד, ללא קשר לרקעה הפוליטי, מהווה הזדמנות חשובה לשידוד מערכות. אולם גם על פי עדותו החוזרת ונשנית של השר "אין משרד להגנת העורף, יש שר להגנת העורף". כלומר, גם כשנה לאחר החלטת הממשלה, לא חל שינוי בתמונת האחריות והסמכות. למה?
נראה כי אחת התשובות לכך מצויה בחצרה של מערכת הביטחון. מקומה ומגוון עיסוקיה של מערכת הביטחון בחזית האזרחית מכריעים, גם אם לא בלעדיים. צה"ל לזרועותיו נוטל בפועל תפקיד בלעדי בהגנה על החזית האזרחית מפני איומים חיצוניים. זאת, גם בממד ההרתעתי, גם בממד ההתקפי המסורתי וגם – לאחרונה במעורבות רבה יותר – בהגנה האקטיבית. לפיקוד העורף נוכחות ובולטות ניכרות בחזית האזרחית, בעיקר בשנים האחרונות, בהן מרחיב הפיקוד את תחומי פעילותו ואת השפעתו על תהליכים אזרחיים מובהקים. הקמת רח"ל ב-2007, במסגרת משרד הביטחון, לכאורה כגוף מתאם ומתכלל, לא הביאה לשינוי המצופה. יש הטוענים שהיא אף החריפה את הסבך ויש המדברים על ביטולה עם התבססותו (?) של המשרד להגנת העורף, לכשיקרום עור וגידים. מרובע זה [משהב"ט – צה"ל - פיקוד העורף – המשרד להגנת העורף (ורח"ל)] הוא היחיד היכול לקחת הובלה ולאפשר הסדרה מוסכמת של החזית האזרחית. יש לו העוצמה הפוליטית והנגישות הפונקציונאלית לכך. וההיפך: כול עוד במרובע זה יש חילוקי דעות בנושא הנדון ואין בקרבו נטיה להוביל את ההסדרה הנדרשת, ספק אם היא תתרחש.
מן הראוי ששר הביטחון, הבכיר במרובע זה, יטיל את כובד משקלו ואת מעמדו הפוליטי על מנת להוביל להסדרת האחריות והסמכות של המערכת. ראשית בתוך המרובע, ועל בסיסו במערכת כולה. ללא הסכמה והסדרה כזו ימשיך הסיכוי לקידום מוכנותה וניהולה התקין של החזית האזרחית להיות קלוש. הדבר יתבטא בדוחות העתידיים של מבקר המדינה. חמור מכך: הדבר יתבטא בצורה חריפה במציאות שתיווצר עם מימוש תרחישי האיום על החזית האזרחית.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםצבא ואסטרטגיה
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
ELDAN DAVID – GPO / Anadolu via Reuters (modified by INSS)
בין מרות, סמכות ואחריות: הצעה לרפורמה במשרד הביטחון ובתפקיד שר הביטחון
במלחמת חרבות ברזל ניכרים ביתר שאת כשלים בתהליכי קבלת ההחלטות, הנובעים מהסדרה לקויה ומתרבות שיח בעייתית בין גורמים שונים בדרג המדיני בישראל וביניהם לבין הצבא, והרמטכ"ל בראשו. לנוכח התמשכות מצב הלחימה, האופי הרב-זירתי של העימות והצורך לקבל החלטות מורכבות מאשר בעבר, גובר גם הצורך להסדיר מערכות יחסים אלה ולמסד שיח ראוי ופורה בין הדרגים. מחקר זה מתמקד בתפקיד שר הביטחון, שעל פי חוק הוא השר הממונה מטעם הממשלה על הצבא, ואולם בפועל סמכויותיו אל מול הדרג הצבאי, אחריותו לפעולת הצבא ומעמדו אל מול ראש הממשלה והקבינט אינם ברורים. באמצעות חקירה של מקרי עבר בולטים, ניתוח של ההגדרות החוקיות הנוכחיות, שיחות עם ממלאי תפקידים בכירים בעבר והשוואה למערכות דומות בעולם, עוצבה הצעה מקיפה ומפורטת לרפורמה במשרד הביטחון ובתפקידו של השר העומד בראשו, שעיקרה חיזוק היכולות של "הרגל האזרחית" ויצירת איזון ראוי, על מנת להיטיב את השיח ואת קבלת ההחלטות בבניין הכוח ובהפעלתו.
19/05/25
בין הסדרה גרעינית לתקיפה צבאית באיראן – לקראת הכרעה
השיחות שהחלו באפריל 2025 בתיווך עומאני בין שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י, והשליח המיוחד של הנשיא האמריקאי, סטיב וויטקוף, מקרבות את איראן, ארצות הברית וישראל לרגעי ההכרעה בנוגע לעתיד תוכנית הגרעין האיראנית. תוצאות המשא ומתן יקבעו במידה רבה האם פנינו להסדרה מדינית בסוגיית הגרעין או לתקיפה צבאית (ישראלית, אמריקאית או משולבת) על מתקני הגרעין. בשלב זה ניכר כי הן ההנהגה האיראנית בראשות המנהיג העליון עלי ח'אמנהאי והן הממשל האמריקני בהנהגת הנשיא דונלד טראמפ מבכרים פתרון מדיני-דיפלומטי לסוגיית הגרעין על פני עימות צבאי, שאת תוצאותיו והשלכותיו קשה להעריך מראש. עם זאת, בהיעדר יכולת להגיע להסדרה שתחסום את דרכה של איראן לנשק גרעיני ובהינתן החלטה לפנות לאופציה צבאית, על ישראל לתאם זאת עם ארצות הברית – גם אם אין בכך כדי להבטיח השתתפות אמריקאית פעילה בתקיפה. התיאום ושיתוף הפעולה עם ארצות הברית דרושים לישראל להגנה מפני תגובה איראנית, לשימור ההישג לאחר תקיפה ולתמיכה אמריקאית במאמצים למנוע את מאמצי השיקום של תוכנית הגרעין, בין אם באמצעים צבאיים קינטיים, חשאיים או מדיניים. בכל מקרה, יש להדגיש את הצורך במערכה כוללת נגד איראן ולא רק נגד תוכנית הגרעין. תקיפה אמריקאית-ישראלית יכולה לספק פתרון מיטבי לאתגר, ובתנאי שתהיה חלק ממערכה רחבה מול הרפובליקה האסלאמית, וכך צריך לתכננה. בסופה של מערכה זו נדרש להוביל מהלך מדיני משלים, שיוודא את מימוש כלל היעדים האסטרטגיים אל מול איראן, ובכלל זה חסימת דרכה לנשק גרעיני, פירוק הציר הפרו-איראני ומגבלות על פרויקט הטילים.
06/05/25
Shutterstock (INSS modification)
במותם ציוו לנו את החיים: פרויקט זיכרון לחללי מלחמת חרבות ברזל
אנו מזמינים אתכם להביט וללמוד על אודות הנופלים באמצעות פרויקט הזכרון השנתי. להכיר פעם נוספת את האופן בו בבועתו של צבא העם משתקפת במניין חלליו
28/04/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.