נסיגה רוסית מסוריה, או שינוי בלבד במתכונת המעורבות הרוסית? - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על נסיגה רוסית מסוריה, או שינוי בלבד במתכונת המעורבות הרוסית?

נסיגה רוסית מסוריה, או שינוי בלבד במתכונת המעורבות הרוסית?

מבט על, גיליון 810, 30 במארס 2016

English
צבי מגן
ורה מיכלין שפיר
שלמה ברום
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ושר החוץ סרגיי לברוב

ב-14 במארס 2016 הכריז ולדימיר פוטין, במפתיע, על הסגת החלק העיקרי של יחידות הצבא הרוסי מסוריה, לאחר שלטענתו הושגו המטרות שהוצבו בפני הכוח הרוסי עם כניסתו לסוריה לפני חמישה וחצי חודשים. לאור ההפתעה מהצעד הרוסי ובהיעדר הסבר חד-משמעי להחלטה, הוצעו הסברים אפשריים שונים להתפתחות זו. לדעת מחברי המאמר ההודעה הרוסית אינה משקפת החלטה על נסיגה מלאה ואינה מודיעה על סיום מעורבותה בסוריה, אלא משנה את מתכונת המעורבות. זאת, במטרה להפחית סיכונים, לממש קלפי משא ומתן ולהעביר מסרים, וכן לשמור על יכולת לחזור במהירות למתכונת הקודמת.


 


ב-14 במארס 2016 הכריז ולדימיר פוטין, במפתיע, על הסגת החלק העיקרי של יחידות הצבא הרוסי מסוריה, לאחר שלטענתו הושגו המטרות שהוצבו בפני הכוח הרוסי עם כניסתו לסוריה לפני חמישה וחצי חודשים. עם פרסום ההחלטה נראה לפחות חלק מיחידות חיל האוויר הרוסי עוזב את סוריה. ההחלטה על הסגת הכוחות העלתה שאלות רבות, בכללן – מדוע בחרה מוסקבה להסיג את הכוחות מסוריה, דווקא עכשיו, כאשר ידם על העליונה, לאחר שנכנסה הפסקת האש לתוקף לפני כשבועיים – זו שסוכמה בין רוסיה לארצות הברית, ועוד בטרם הושלמו מטרותיה של המעורבות הרוסית, כפי שהוצהרו מלכתחילה (הבסת הג'האדיסטים) וכפי שמבינים אותן במערב (הבסת האופוזיציה לאסד)?
לאור ההפתעה מהצעד הרוסי ובהיעדר הסבר חד-משמעי להחלטה, הוצע מגוון הסברים אפשריים להתפתחות זו, וביניהם: ההחלטה נבעה ממניעים פנים רוסיים פוליטיים (על רקע התכונה לקראת הבחירות לפרלמנט הרוסי, שייערכו בספטמבר) וכן ממניעים כלכליים, הקשורים במצבה הכלכלי הקשה של רוסיה; ההחלטה ביטאה רצון ללחוץ על אסד ועל איראן להסכים לפתרון פוליטי למלחמת האזרחים; היא היוותה מסר לארצות הברית, כי רוסיה מתגמשת בנושא הסורי, בתקווה לזכות בהקלות בסנקציות שהוטלו עליה עקב מדיניותה באוקראינה; ההחלטה שיקפה הבנה, כי מטרות המעורבות אינן בנות השגה ולכן יש לסגת בטרם הסתבכות והגעה לנקודה שבה מחירה יעלה על תועלתה. נראה כי בכל ההסברים האלה יש מידה של הגיון, וההחלטה היא תוצאה משוקללת של כולם.
איננו יודעים אם מהלך זה הוא פרי תכנון מוקדם. או שמא מדובר בתגובה להתפתחויות שליליות מבחינת האינטרסים הרוסיים בסוריה ומבחינת יחסיה של רוסיה עם המערב. יוזכר, כי זמן קצר לפני פרסום ההודעה הרוסית בדבר הוצאת הכוחות, ארצות הברית הודיעה על אודות הארכה והעמקה של הסנקציות על רוסיה, וזאת בניגוד לציפיותיה של מוסקבה שהן יוסרו כתוצאה מההסכמות להפסקת אש בסוריה. מיד לאחר מכן פורסמה הודעה מטעם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב בדבר תמיכה בהפיכת סוריה לפדרציה. יתכן, אם כך, שאחת ממטרות המהלך הייתה להתניע תהליך לפיצולה הפורמאלי של סוריה, וכך לאתגר את המערב.
בכל מקרה, נראה שההודעה הרוסית בדבר הוצאת הכוחות מסוריה אינה משקפת החלטה על נסיגה מלאה. רוסיה הוציאה בפועל מסוריה לפחות חלק מכלי הטייס, שהשתתפו בלחימה בחודשים האחרונים (מעל 50 מטוסי תקיפה, מטוסי יירוט ומסוקים למיניהם), אולם השאירה במקום את בסיסיה – שני בסיסי צי ושני בסיסי חיל האוויר על היחידות המתפעלות והמאבטחות אותם, את מערך הפיקוד, השליטה והמודיעין ובנוסף את תשתיות התחזוקה הפרוסים בסוריה, וכן את מערך היועצים הרוסיים בצבא הסורי. עובדות אלה נמסרו רשמית על ידי רוסיה, תוך הדגשה מפי הנשיא פוטין שגם את המטוסים המתפנים ניתן להשיב לסוריה "בתוך מספר שעות" ובליווי הצהרה של שר ההגנה סרגיי שויגו, כי רוסיה תמשיך לפעול נגד הטרור בסוריה.
משמעותם של דברים אלה היא, שרוסיה אינה מסיימת את מעורבותה בסוריה, אלא משנה את מתכונתה במטרה להפחית סיכונים, לממש קלפי משא ומתן ולהעביר מסרים, וכן לשמור על יכולת לחזור במהירות למתכונת הקודמת. למעשה, רוסיה הודיעה על הגבלת השתתפותה בלחימה בסוריה, לא על סיום מעורבותה הצבאית במערכה.
בהסבר הרוסי הרשמי לשינוי בסדר הכוחות דובר על השגת יעדי המעורבות בסוריה, אם כי היעד המוצהר של לחימה בטרור האסלאמי, קרי ב'מדינה האסלאמית' ובג'בהת אל-נוצרה, רחוק מהשגה. לעומת זאת, הושג היעד המוצהר השני – משטר אסד חולץ מנחיתות צבאית מול המורדים, שאיימה להביא לקריסתו. ההתערבות הרוסית, כמו גם תמיכת כוחות חזבאללה, איראן ומיליציות שיעיות אפשרו למשטר לייצב את שליטתו באזור המשתרע ממרחב דמשק דרך אזורי חומס וחלב לאזור החוף. למאמץ זה הייתה עדיפות ראשונה במעורבות הצבאית של רוסיה. ההצלחה הצבאית אפשרה לרוסיה לממש את השלב השני בתכניתה, והוא הסכמת ארגוני האופוזיציה למשא ומתן בתנאים שקודם לכן סרבו לקבלם, ושבו השושבינות הרוסית ממלאת תפקיד מרכזי. במסגרת התהליך המדיני נחתמו ההבנות על הפסקת האש, שאינה חלה על הגורמים הג'האדיסטיים ובינתיים היא מחזיקה מעמד, למרות תחזיות רבות לקריסתה.
בשלב זה קשה להעריך האם החיזוק, שהמעורבות הרוסית נתנה עד כה למשטר אסד, יבטיח את הישרדותו; עדיין, בהעדר הסכם בין המשטר לכוחות האופוזיציה, קיימת סבירות גבוהה למדי שהפסקת האש תתמוטט. נוסף על כך, ספק אם הנוכחות הרוסית הנותרת בסוריה תאפשר לאסד להתמודד בהצלחה עם 'המדינה האסלאמית' ועם ג'בהת אל-נוצרה, במיוחד לאחר שגם איראן צמצמה את היקף מעורבותה הצבאית הישירה בסוריה. לכן, מוסקבה שומרת בידיה את האופציה להשיב לסוריה את הכוחות שהוסגו.
מתקבל הרושם, שרוסיה מנסה לקדם תפיסה שלפיה סוריה תתחלק למספר ישויות מדיניות, שבנסיבות הנוכחיות לא ברור האם ניתן יהיה לאחדן מחדש בעתיד. אמנם, באמצעות רוסיה חוזקה הישות המדינית, שבראשה ימשיך לעמוד אסד או גורם עלווי אחר (בגיבויה של רוסיה, ביחד עם גורמי הקואליציה השיעית שבראשות איראן וכאזור השפעה של רוסיה), אולם לצדה של ישות זו כבר קיימת בפועל ישות כורדית עצמאית בגבול טורקיה, והישות השלישית תהיה סונית, על שטח שלפי שעה נשלט ברובו על ידי 'המדינה האסלאמית'.
בהקשר זה של 'המדינה האסלאמית', יש לציין כי לא ברור עדיין עד כמה תרצה רוסיה להיות מעורבת בהמשך הלחימה בה, לצד השחקנים האחרים המנהלים מאבק נגדה – ארצות הברית והקואליציה שהיא עומדת בראשה, טורקיה, איראן, חזבאללה, הכורדים – השואפים לכונן ישות משלהם נוכח התנגדות טורקית נמרצת, וכן ערב הסעודית – הפועלת לבלימת ההתפשטות האיראנית. ברור שלשחקנים אלה, החותרים לקדם אינטרסים משלהם, גם עניין בסילוקה של 'המדינה האסלאמית'. לפי שעה, רוסיה ממשיכה לפעול בחלק מהאזורים (בתדמור, למשל) ואף מאותתת כי ייתכן ובעתיד תסייע להתקפות כוחותיו של אסד באזורים המזרחיים יותר (א-רקה), שבשליטת 'המדינה האסלאמית'.
במציאות דינאמית זו, על ארצות הברית והקואליציה שבראשותה להמשיך ולקדם את  ההתמודדות עם 'המדינה האסלאמית'. זאת, תוך תמרון בין כלל הגורמים המעורבים וניסיון להגיע להבנות גם עם רוסיה לגבי הלחימה ב'מדינה האסלאמית' ולגבי התהליך הפוליטי בסוריה, באופן שישרת את מטרותיה, שאינן זהות לאלו של רוסיה, הן אשר לעתיד משטרו של אסד והן אשר לשימור סוריה כאזור השפעה רוסי.
לגבי השלכותיה של התפתחות זו על ישראל: עד עתה השכילה ישראל להימנע מבחירת צד וממעורבות ישירה במשבר בסוריה. רוסיה, שמזהה את ישראל כשחקן אזורי משמעותי, מעדיפה לראותה כדבקה במדיניותה הניטרלית ביחס לעימות בסוריה. יש להניח, שמוסקבה תעדיף זאת גם בעתיד, כאשר ייתכן שזו תידרש להמשיך את מעורבותה במשבר האזורי. מבחינתה של ישראל, לצד האינטרס הכללי בהחלשת הציר השיעי שבמנהיגות איראן, האינטרסים הקונקרטיים של ישראל בסוריה ימשיכו להיות הרחקת האיום של פעילות הציר השיעי וגם של הקבוצות הג'האדיסטיות באזורים הסמוכים לגבולותיה, ומניעת זליגת אמצעי לחימה מפרי איזון לידי חזבאללה. חופש הפעולה של ישראל בתחומים אלו צריך להמשיך להיות התנאי מבחינתה להמשך שיתוף הפעולה עם רוסיה באזור. כן אין לישראל סיבה להתנגד למהלכים רוסיים, שמטרתם פיצול סוריה למסגרת פדרטיבית או אחרת.
הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםיחסי ישראל-ארצות הבריתסוריהרוסיה
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Shutterstock
שיחות הגרעין בין ארצות הברית לאיראן - סיכויי ההבשלה להסכם ומשמעויות לישראל
הפערים בין טהראן ו-וושינגטון עדיין לא הצטמצמו בצורה משמעותית, אך נראה ששני הצדדים נחושים להגיע להסכם ולמנוע הידרדרות להסלמה צבאית. כיצד על ישראל, הנמצאת בשולי השיחות, לפעול במצב זה?
04/05/25
דובר צה''ל
תרומת הטכנולוגיה הצבאית הישראלית לצבא האמריקאי
המענים לאתגרי הביטחון הישראליים שאומצו בשדות הקרב של הצבא האמריקני
27/04/25
Chuck Kennedy/State Department via Sipa
הכישלון לקדם דה-אסקלציה: המשא ומתן עם חמאס על שחרור החטופים
הלקחים שיש להסיק מהגישה השגויה של ממשל ביידן כלפי משבר החטופים
06/04/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.