נאום התגובה של ח'אלד משעל - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על נאום התגובה של ח'אלד משעל

נאום התגובה של ח'אלד משעל

מבט על, גיליון 117, 29 ביוני 2009.

English
שלמה ברום

במסגרת האופנה החדשה של נאומי מנהיגים במזרח התיכון שהחל בה הנשיא אובמה בנאום קהיר, נשא יושב ראש הלשכה המדינית של החמאס, ח'אלד משעל, נאום ב-25 ביוני ובו הגיב על נאומיהם של אובמה ושל ראש הממשלה נתניהו. חשיבותו של הנאום נובעת מכך שהוא הציג את התפיסה המדינית השלמה והעדכנית של תנועת החמאס, ובכך גם הכריע בוויכוח הפנימי בתוך החמאס בין אלו הקרואים מתונים לאלו הקרואים קיצונים – לטובת המתונים.


במסגרת האופנה החדשה של נאומי מנהיגים במזרח התיכון שהחל בה הנשיא אובמה בנאום קהיר, נשא יושב ראש הלשכה המדינית של החמאס, ח'אלד משעל, נאום ב-25 ביוני ובו הגיב על נאומיהם של אובמה ושל ראש הממשלה נתניהו. חשיבותו של הנאום נובעת מכך שהוא הציג את התפיסה המדינית השלמה והעדכנית של תנועת החמאס, ובכך גם הכריע בוויכוח הפנימי בתוך החמאס בין אלו הקרואים מתונים לאלו הקרואים קיצונים – לטובת המתונים.

על פניהן, עקרונות התפיסה המדינית של החמאס כפי שהוצגו על ידי משעל אינם רחוקים מעמדות אש"ף הפורמאליות במשא ומתן עם ישראל מאז תחילת תהליך אוסלו. לפי עקרונות אלה החמאס מוכן לקבל פתרון מדיני של מדינה פלסטינית בגבולות 1967 שבירתה ירושלים עם זכות שיבה לפליטים הפלסטינים. יש כמובן כמה הבדלים מרכזיים בין העמדות של אש"ף כפי שהתפתחו במהלך המשא ומתן לבין תפיסה זו. ראשית, אש"ף מסכים שהפתרון המדיני מהווה את סוף הסכסוך ואילו החמאס אינו מקבל זאת. לפי התבטאויות של אנשי חמאס בהזדמנויות אחרות הם משאירים את סוגיית סוף הסכסוך לדורות הבאים. שנית, במהלך המשא ומתן הצד הפלסטיני הפגין גמישות באשר לצורת היישום של חלק מהעקרונות. כך, למשל, היו הפלסטינים מוכנים לקבל שהגבול בין ישראל והמדינה הפלסטינית יהיה על בסיס קווי 1967 עם תיקוני גבול מוגבלים והדדיים. המשמעות היא שגושי התנחלויות הקרובים לקווי 1967 יסופחו לישראל והפלסטינים יקבלו תמורה זהה בטריטוריה ישראלית במסגרת חילופי שטחים. הוויכוח היה בעיקרו על גודל גושי ההתנחלויות, והפלסטינים שאפו לצמצמם במידת האפשר. גם בסוגיית הפליטים, למרות שהנושאים ונותנים הפלסטינים מעולם לא וויתרו פורמאלית על זכות השיבה, הם היו מוכנים לשקול פתרונות מעשיים במסגרתם הרוב המכריע של הפליטים לא יחזור לישראל. זה גם מה שמסתתר ככל הנראה מאחורי הביטוי פיתרון מוסכם לבעיית הפליטים ביוזמת השלום הערבית. משעל סרב לקבל את כל ההגמשות האלה בעמדה הפלסטינית. הוא גם הביע התנגדות לעקרון של פרוז המדינה הפלסטינית שהוצג כדרישה מרכזית של ישראל בנאום נתניהו. הנושאים ונותנים מטעם אש"ף היו מוכנים לקבל הגבלות על חימושה של המדינה הפלסטינית העתידית. ח'אלד משעל הצטרף גם הוא לעמדה הפלסטינית הכללית שהביעה התנגדות לדרישת נתניהו להכרה במדינה יהודית ומציגה דרישה זו כדרישה גזענית. משעל גם לא וויתר על המאבק המזוין ככלי לגיטימי להשגת מטרות העם הפלסטיני.

בשנים האחרונות, מאז נכנס החמאס כשחקן פעיל לזירה הפוליטית הפלסטינית הפנימית, קווי מדיניות אלו הושמעו פעמים רבות על ידי אנשי חמאס שונים דרך הצגת רעיון ה"הודנה", שביתת הנשק לטווח ארוך, אולם הם הובנו כעמדת הזרם המתון של החמאס, הנמצא בוויכוח עם הזרם היותר קיצוני, ותמיד הייתה גם טענה מקובלת שהדברים נועדו רק לצרכים חיצוניים, ולכן נאמרים בפגישות עם זרים ובראיונות לתקשורת המערבית. משעל, לראשונה, הציג עמדה זו כעמדתו הפורמאלית של החמאס, ובערבית – לצבורים הערביים. קשה להניח שהיה עושה זאת ללא אישור ה"שורא", הגוף העליון של תנועת החמאס. הנאום של משעל גם מפריך את החלוקה המקובלת בין קיצוני החמאס היושבים בדמשק לבין המתונים ברצועת עזה. מסתבר שיש קיצונים ומתונים בשני המקומות וח'אלד משעל עצמו אינו נמנה בהכרח עם הקיצונים. הנקודה החשובה היא שבחמאס מתקיים תהליך קבלת החלטות מסודר, גם אם הוא איטי ומבוסס על בניית קונסנסוס. הקונסנסוס שהתגבש בשנים האחרונות בחמאס הוא סביב העמדות שהציג משעל בנאומו.

המשמעות העיקרית היא שהחמאס מוכן לקבל תהליך משא ומתן עם ישראל, כפי שהיה מוכן לכך כאשר קיבל את מסמך האסירים ואת ההבנות שהביאו להקמת ממשלת האחדות הלאומית בתחילת 2007. קיים קושי, כמובן לחדש את המשא ומתן על הסדר הקבע תוך התעלמות מכל מה שקרה בו מאז החל. מצד שני, עמדות החמאס יוצרות מרחב גמישות מסוים לדיון בהסכמים חלקיים שלא יחייבו את החמאס לקבל את סוף הסכסוך ויאפשרו גם לצד הישראלי לדחות החלטות בנושאים רגישים.

נאום משעל נועד לעזור לחמאס בהתמודדות הפנימית מול הרשות הפלסטינית בראשות מחמוד עבאס וסלאם פיאד וגם לנצל את ההזדמנות שנוצרה בעקבות נאום אובמה להשיג לגיטימציה בינלאומית לחמאס וליצור הדברות עם ארצות הברית ומדינות מערביות נוספות. בהתמודדות הפנימית, הנאום מציג לציבור הפלסטיני את החמאס כמי שמוכן לתהליך מדיני אך נאמן לעמדות הלאומיות של אש"ף ואילו עבאס ואנשיו חורגים מהם. הנאום גם כלל את ההתקפות הרגילות על הרשות הפלסטינית והצגתה כמשת"פית של ישראל עם מיקוד של ההתקפות על פעולת הרשות עם הצוות הביטחוני של גנרל דייטון. אפשר להסיק מכך שההצלחה בבניית כוחות הביטחון הפלסטינים בגדה המערבית בסיועה של משלחת דייטון מטרידה מאוד את החמאס. מול מדינות המערב מטרת הנאום הייתה לשכנע שהחמאס הוא בר-שיח. הנאום יקל על גורמים במערב אירופה וגם בתוך ממשל אובמה, התומכים בהדברות עם החמאס, לקדם את עמדותיהם.

במקביל מתקיים משא ומתן בחסות ובתיווך מצרי בין החמאס והרשות הפלסטינית על הסדר שיאפשר את שיקומה של רצועת עזה. שלושת הצדדים המעורבים בו וויתרו בשלב זה על היעד של "פיוס לאומי" כולל בין החמאס ואש"ף/פתח והם דנים באפשרות של הקמת וועדה משותפת שתנהל את רצועת עזה ותאפשר לגורמים האזוריים והבינלאומיים להזרים את הסיוע שהובטח לשיקום הרצועה. הסדר זה יאפשר גם הסכם עם ישראל על סידורים שיאפשרו את פתיחת המעברים לרצועה, ויתכן גם שיסייע להסכם על שחרור אסירים שיביא להחזרת שליט. תאריך היעד שנקבע על ידי המצרים להגעה להסכם הוא ה-7 ביולי ש.ז., אולם בשלב זה הצדדים עדיין רחוקים מהסכם. אם שני הצדדים יגיעו להסכם, הדבר ישפיע במידה רבה על גישת גורמים בינלאומיים להידברות עם החמאס, ויחליש את הדרישה שהחמאס יעמוד בשלושת תנאי הקווארטט: הכרה בישראל, וויתור על שימוש באלימות וקבלת ההסכמים הקיימים.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםיחסי ישראל-פלסטינים
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
REUTERS/Ammar Awad
מינוי סגן יו"ר אש"פ והרפורמות ברשות הפלסטינית – מאחדים או מחדדים פערים?
מה הרקע למינוי חסין א-שיח' לסגנו של אבו מאזן ולרפורמות המתוכננות ברשות וכיצד הם מתקבלים בקרב הציבור וההנהגה הפלסטיניים?
14/05/25
רמדאן 2025: עלייה במספר המתפללים לצד ירידה באלימות
11/05/25
REUTERS/Amir Cohen
הדיון שלא מתקיים: "מרכבות גדעון" מול התוכנית המצרית
השוואה מקיפה בין התוכנית לכיבוש עזה לבין ההצעה המצרית להפסקת אש, שחרור החטופים והקמת ממשל חלופי ברצועה
11/05/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.