ישראל – חמאס: התנאים להפסקת אש יציבה - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על ישראל – חמאס: התנאים להפסקת אש יציבה

ישראל – חמאס: התנאים להפסקת אש יציבה

מבט על, גיליון 575, 15 ביולי 2014

English
אודי דקל
בהנחה שחמאס בסופו של דבר יקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, עם תיקונים קלים ועם ערבות של גורם חיצוני, מאמר זה בוחן האם הבשילו התנאים להפסקת אש ולגיבוש הבנות מחודשות. יש להניח, כי ישראל תסיים את סבב העימות הנוכחי במצב טוב לאין שיעור מזה של חמאס. "כיפת ברזל" היא הקלף המנצח של ישראל; זו יירטה בהצלחה רבה את מרבית הרקטות שהיו במסלולי פגיעה במרכזי אוכלוסייה וסיפקה מעטפת הגנה אווירית רחבה. כמו כן, הצליחה ישראל לסכל את כל ניסיונות חמאס לביצוע פיגוע אסטרטגי, מהים, מהאוויר ודרך התווך התת-קרקעי. גם בהיבט ההתקפי הצליחה ישראל להסב נזק כבד לחמאס בפגיעה בתשתיות ייצור, אחסנה ושיגור של רקטות קרקע-קרקע 


ב-15 ביולי 2014 ב-09:00 אישר הקבינט הביטחוני את ההצעה המצרית להפסקת אש בין ישראל לחמאס ולגורמים האחרים ברצועת עזה ולכינון מנגנון לגיבוש הבנות להמשך. חמאס דחה את ההצעה והמשיך בשיגור רקטות לעבר ישראל. לאחר כמה שעות בהן נמנעה ישראל מלתקוף ברצועה בעוד שיגורי חמאס נמשכים, שבה ישראל לתקוף יעדי טרור ומשגרים ברצועה ואיימה בהרחבה משמעותית של הפעילות הצבאית. בתוך כך, נמשכים המגעים לכינון רגיעה. דוברי חמאס מבהירים, כי טרם גיבשו עמדה סופית ובכל מקרה ברצונם לשלב בתהליך התיווך את קטאר וטורקיה, האוהדות את הארגון.
בהנחה שחמאס בסופו של דבר יקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, עם תיקונים קלים ועם ערבות של גורם חיצוני, מאמר זה בוחן האם הבשילו התנאים להפסקת אש ולגיבוש הבנות מחודשות.
יש להניח, כי ישראל תסיים את סבב העימות הנוכחי במצב טוב לאין שיעור מזה של חמאס. "כיפת ברזל" היא הקלף המנצח של ישראל; זו יירטה בהצלחה רבה את מרבית הרקטות שהיו במסלולי פגיעה במרכזי אוכלוסייה וסיפקה מעטפת הגנה אווירית רחבה מעל מרבית מרכזי האוכלוסייה בישראל. כמו כן, הצליחה ישראל לסכל את כל ניסיונות חמאס לביצוע פיגוע אסטרטגי, מהים, מהאוויר ודרך התווך התת-קרקעי. גם בהיבט ההתקפי הצליחה ישראל להסב נזק כבד לחמאס בפגיעה בתשתיות ייצור, אחסנה ושיגור של רקטות קרקע-קרקע (רק"ק), השמדת כשליש מסד"כ הרקטות, הרג של כ- 100 פעילי חמאס וג'האד אסלאמי, והשמדת מוצבי פיקוד ושליטה ובתי מפקדים בזרוע הצבאית של חמאס.
חמאס, מצדו, יזם את סבב העימות וההסלמה, מתוך מצב של מצוקה, שאין לו מה להפסיד, וכדרך היחידה לעצור את מגמת ההידרדרות במצבו. זאת, בהפגנת יכולת ההיזק, בעיקר בפגיעה בעומק ישראל וערעור היציבות במעטפת רחבה הכוללת את ישראל, מצרים, ירדן ואזורי יהודה ושומרון. ההישג היחיד של חמאס הוא בהפגנת יכולת לשגר ברצף מטחי רקטות לעומק שטח ישראל ובעיקר לגוש דן ועד לחיפה בצפון ולירושלים במזרח. השיבוש החלקי של שיגרת החיים בישראל, וסיכול כל ניסיונות חמאס לבצע פיגוע ראווה, רק הגבירו את עוצמת הכישלון של הזרוע הצבאית של חמאס.
למרות הידרדרות לא נשלטת לעימות, על התנהלות הצדדים השפיע אינטרס משותף של מניעת הסלמה רחבה וההבנה, כי ישראל אינה חותרת למיטוט שלטון חמאס ברצועה, בשל היעדר חלופה רלוונטית והחשש, כי לחלל שיווצר יחדרו גורמים אסלאמיים ג'האדיסטיים קיצונים. אינטרס זה בלם את הלחצים שהופנו במערכת הפוליטית בישראל כלפי ראש הממשלה נתניהו להקדים ולהרחיב את העימות למהלך של תמרון קרקעי רחב לעומק שטח הרצועה. ואכן, כפי שטענו תומכי הרחבת הלחימה, לא נוצר דימוי של הכרעה ישראלית ואת הניצחון בנקודות לצד הישראלי קשה לתרגם להישג מדיני משמעותי, בעל נראות.
מנגנוני הסיום וההסדרה אמורים לקדם את השגת התכלית האסטרטגית של שני הצדדים. ישראל בחרה בסימון חמאס ככתובת האחראית ברצועה, בד בבד עם הפעלת מאמץ מתמשך להחלשת חמאס, אך לא הציבה לעצמה מטרה של מיטוט השלטון של חמאס ברצועה. לפיכך, ישראל הגדירה את התכלית למבצע "צוק איתן" – שיפור המצב הביטחוני באמצעות הפסקת שיגורי הרקטות לעבר ישראל ("שקט ייענה  בשקט"), שיקום ההרתעה לשם הרחקת סבב העימות הבא, מניעת שיקום והתעצמות חמאס ושיפור המענה באיתור והשמדת המנהרות ההתקפיות המוכוונות לחדירה ולפיגועים בשטח ישראל. תכלית חמאס, הייתה מיצובו מחדש  כשחקן המרכזי, בעל הכוח ויכולת השליטה ברצועה, כדי להביא לשינוי בהתייחסות מצרים וישראל כלפיו. בד בבד, מבקש חמאס לפרוץ את המצור על הרצועה בהרחבת התנועות במעברים לישראל ובפתיחה רציפה של מעבר רפיח למצרים, בהעברת כספים לרצועה, בהקלות בתחום הדייג, המסחר, החקלאות ועוד.
נקודת הייחוס לגיבוש ההסדרה לסיום סבב העימות, הן הבנות "עמוד ענן". עם זאת, ההבנות אינן מספקות את דרישות שני הצדדים בכמה היבטים: בראיית כל צד, ההבנות לא סיפקו ערבויות ליישום התחייבויות הצד השני; ישראל דורשת מענה אפקטיבי יותר למניעת ייצור והברחת רקטות וטילים לרצועה וכן הרחבת חופש הפעולה של צה"ל בפרימטר הביטחוני בתוך שטח הרצועה, לאיתור ולהריסת מנהרות התקפיות המובילות לשטח ישראל. חמאס דורש את הסרת המצור על עזה, פתיחת המעברים, בדגש על מעבר רפיח, הרחבת שדות העיבוד החקלאי עד לקו גבול הרצועה, העברת כספים ופיתוח כלכלי ברצועה. בתפישה לפיה יש לסיים תחילה את הלחימה ובהמשך לקיים דיון על מרכיבי ההסדרה, שני הצדדים יכולים בשלב ראשון להסכים על הפסקת אש. לאחר השגת הרגיעה, יחלו הקלות במצור והסכמה על שורה של פעילויות לשיפור המצב הכלכלי ברצועה, אשר יוצגו כהישג של חמאס כתוצאה מהפעלת הכוח, אם כי, השיפור הכלכלי אינו מנוגד לאינטרס הישראלי בשל תרומתו לחיזוק היציבות.
למצרים תפקיד מרכזי בתיווך להשגת הפסקת אש, לגיבוש הבנות להמשך וליישומן. מצרים של הנשיא א-סיסי התלבטה בין רצונה להביא לסוף שלטון חמאס ברצועה, לבין הבנתה שישראל אינה חותרת לכך וגם, כי עליה להתחשב בצרכי הביטחון של ישראל. בד בבד, מצרים מעוניינת לצמצם ככל האפשר את אחריותה ומחויבותה כלפי חמאס בפרט והרצועה בכלל. בתחילה נראה שהמצרים העריכו, כי הזמן פועל לטובתם, בעיקר כל עוד הצדדים היכו זה את זה וחמאס סרב לקבל את הצעות התיווך להפסקת אש. כאשר התבהר לקהיר, כי מתנהלים  ניסיונות תיווך שלא דרכה, בעיקר במעורבות קטאר וטורקיה, החליט הנשיא א-סיסי להרים את כפפת התיווך, כדי להפיק שלוש תמורות מרכזיות למצרים – מיצובה כמנהיגה אזורית וכשחקן יחיד שיכול להביא לסיום העימות, שיפור היחסים עם ארצות הברית, חיזוק עבאס והכנסת הרשות הפלסטינית לרצועה דרך הסכמה לפתיחת מעבר רפיח רק אם יופעל על ידי הרשות והתנאים הביטחוניים יאפשרו את הפעלתו; בהמשך, צפויים המצרים לדרוש פריסת כוח של הרשות לאורך הגבול בין הרצועה למצרים ולצעדים נוספים שיעמיקו את מעורבות הרשות ברצועה.
ישראל אינה מעוניינת שחמאס יסיים את המבצע כמי שזכה בלגיטימציה ושיקם את מעמדו, ולכן עליה להקפיד על איזון עדין בין דברים שהיו מיושמים בכל מקרה, כמו פתרון בעיית המשכורות בעזה, הגדלת תנועת הסחורות במעבר כרם שלום ופתיחת מעבר רפיח בהסכמה מצרית, לעומת דברים בעלי משמעות סמלית שיכולים להיות מוצגים על ידי חמאס כניצחון –  שחרור עצורי מבצע "שובו אחים" ביהודה ושומרון. נראה, כי עצורים רבים ישוחררו בלאו הכי בסיום חקירתם מהסיבה שלא הוכחה אשמתם, אבל אין להסכים על שחרורם כחבילה במסגרת ההבנות.
לייצוב המצב ולחיזוק האינטרס ההדדי לקיום הפסקת האש וליישום ההבנות, נדרש נספח כלכלי מפורט שיקבע את הצעדים לשיפור המצב הכלכלי ברצועה, המחייב את ישראל, הרשות הפלסטינית ובאמצעותה את חמאס, מצרים, הקהילה הבינלאומית ומדינות ערב - בעיקר סעודיה, קטאר ואיחוד האמירויות. חיוני שהסיוע הכלכלי יתמקד בבניית תשתיות אזרחיות וכלכליות ברצועה, כגון: תשתיות מים; ביוב וטיהור; חשמל, כולל הפקת גז בים מול עזה; בנייה אזרחית בפיקוח בינלאומי, וידוא שחומרי הבניה אינם מיועדים לבניית מנהרות ותשתיות תת-קרקעיות של חמאס; הרחבת מרחב דייג וחקלאות ימית; הגדלת הספק תנועות במעברים ועוד. נדרש פיקוח על העברת הכספים שלא יתבזבזו בתשלום משכורות לרשימה ארוכה של עובדי ציבור, שרובם אינם משרתים את הציבור.
בראייה ארוכת טווח על ישראל לקדם מספר הזדמנויות והן: (1) המשך הלחץ על חמאס -יותר מוחלש, יותר מבודד ויותר מרוסן. תפקיד מרכזי למצרים בהגבלת תהליך השיקום וחידוש מלאי הרקטות. (2) שילוב עבאס והרשות בהבנות. בנוסף לכך, לאור העובדה שעבאס מנע את התרחבות האירועים לגדה המערבית, ממשלת ישראל צריכה להבין, כי עבאס הוא פרטנר להבנות ולהסדרים חלקיים, שאינם הסכם קבע. במסגרת זאת, ניסיון משותף עם המצרים להחזרה הדרגתית של הרשות לעזה, תחילה דרך הפעלת המעברים ובהמשך דרך מתן תפקידים חיוניים נוספים בתחומים הביטחוני, האזרחי והכלכלי. (3) בחינה מחודשת של החלופות לשלטון חמאס ברצועה, דבר שישלול ממנו את "תעודת הביטוח" ששלטונו אינו יעד למיטוט. (4) שיפור היכולות המודיעיניות והמבצעיות בלחימה בתווך התת-קרקעי.
הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםיחסי ישראל-פלסטיניםמבצע צוק איתןמצריםרצועת עזה וחמאס
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
חלופות אסטרטגיות לרצועת עזה
בחלוף כשנה וחצי של מלחמה ברצועת עזה, ישראל ניצבת בצומת דרכים ונדרשת לגבש אסטרטגיה רלוונטית ביחס לעתיד הרצועה. לפניה מנעד עגום למדי של חלופות, כולן בעייתיות במשמעויותיהן ובמידת התכנותן: עידוד "הגירה מרצון" – חלופה שהשלכותיה האסטרטגיות לא נבחנו לעומק בישראל ומידת האפשרות למימושה נמוכה; כיבוש הרצועה והטלת ממשל צבאי מתמשך – שעשויים להסב פגיעה קשה בחמאס, אך ללא יכולת להבטיח את מיגורו, ובמחיר סיכון החטופים הישראליים שבידיו ומחירים נוספים כבדי משקל וארוכי טווח לישראל; הקמת שלטון פלסטיני מתון ברצועה בסיוע בינלאומי וערבי, חלופה שמחיריה מבחינת ישראל נמוכים, אך לעת עתה אינה מציגה מנגנון אפקטיבי לפירוז הרצועה ולפירוק נשקו של חמאס; ולבסוף, אפשרות שיוזמות מדיניות וצבאיות לייצוב הרצועה ייכשלו, ויותירו את חמאס בשלטון.
09/04/25
Below the Sky / Shutterstock.com
לאן מובילים הווקטורים ברצועת עזה?
תובנות מסימולציה שנערכה במכון למחקרי ביטחון לאומי, העוסקת בהתנהגות השחקנים השונים בכל הנוגע לשלב השני של המתווה לשחרור החטופים
27/03/25
מפה אינטראקטיבית: פעילות צה"ל בעזה
בשבעה באוקטובר 2023, נפתחה נגד ישראל מתקפת פתע נרחבת מצד חמאס וארגוני טרור נוספים ברצועת עזה. במהלכה, כ-6,000 מחבלים חדרו ליישובי העוטף ולבסיסי צה"ל במרחב, ובמקביל – שוגרו 4,300 רקטות אל לב העורף הישראלי. במתקפה נרצחו 1,163 ישראלים ונחטפו 251. מאז, צה"ל הכריע את היכולת הצבאית של חמאס – תקף מעל ל-44 אלף מטרות, חיסל כ-17 אלף מחבלים, בהם הנהגת חמאס, פגע בכ-90% מהמערך הרקטי שלו והשמיד כ-40% מרשת המנהרות. רוב החטופים חזרו הביתה, בעיקר במסגרת הסכמי חילופים, אך המשימה טרם הושלמה. לצד הישגים צבאיים ואסטרטגיים מרשימים, מלחמת "חרבות ברזל" גבתה מחירים כבדים ובראשם למעלה מ-1,860 ישראלים הרוגים ומעל ל-24 אלף פצועים. מפה זו מציגה את פעילות צה"ל בעזה, לרבות אזורי תקיפה, שליטה ופינוי. המפה מתעדכנת באופן שוטף ומדויק במידת האפשר בהתבסס על הערכות מודיעין גלוי ודיווחים תקשורתיים.
24/03/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.