התפתחויות ביחסי אירופה-איראן כשנה לאחר הסרת הסנקציות - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על התפתחויות ביחסי אירופה-איראן כשנה לאחר הסרת הסנקציות

התפתחויות ביחסי אירופה-איראן כשנה לאחר הסרת הסנקציות

מבט על, גיליון 888, 16 בינואר 2017

English
סימה שיין
אנה כתראן
נשיא איראן,חסן רוחאני ונשיא צרפת, פרנסוא הולנד

במלאת שנה ליישום הסכם הגרעין והסרת הסנקציות האירופיות מעל איראן, ניכרת תנופה במגעים ובהסכמים הנחתמים בין מדינות אירופה לאיראן. יחסים אלה חשובים ביותר למשטר בטהראן, הן בתחום הכלכלי-מסחרי והן כמשקל נגד לארצות הברית, הנתפסת כעוינת את המשטר. חשיבות יתר נודעת למערכת היחסים עם אירופה בפרט בימים אלה, לקראת כניסת ממשל טראמפ לבית הלבן, ודבריו בדבר אפשרות לפגיעה בהסכם הגרעין. עמדתן של המדינות האירופיות שהיו מרכזיות בקבוצת ה-P5+1 שגיבשו את הסכם הגרעין, חשובה להבטחת המשכיותו.


במלאת שנה ליישום הסכם הגרעין והסרת הסנקציות האירופיות מעל איראן, ניכרת תנופה במגעים ובהסכמים הנחתמים בין מדינות אירופה לאיראן. עד כה ביקרו באיראן למעלה ממאתיים משלחות סחר אירופיות. חלק מהמגעים כבר הבשילו לכדי עסקאות כלכליות, המשקפות עליה של 43 אחוזים בסחר בין איראן לאירופה במחצית הראשונה של 2016, בהשוואה לתקופה המקבילה בשנת 2105, כשהסנקציות היו עדיין בתוקף. במקביל, ב-25 באוקטובר 2016 קיבל הפרלמנט האירופי החלטה בדבר האסטרטגיה למדיניות כלפי איראן בעידן שלאחר הסכם הגרעין והסרת הסנקציות.

 

מיד עם החתימה על הסכם הגרעין ועוד לפני הסרת הסנקציות החלו ביקורים של בכירים אירופאים באיראן, שאליהם התלוו אנשי עסקים במטרה להכין את הקרקע להשקעות ולשיתופי פעולה כלכליים. גם נשיא איראן חסן רוחאני קיים סבב ביקורים, ראשון מסוגו מזה שנים, בבירות אירופה, אשר במסגרתם נחתמו הסכמי מסגרת לשיתוף פעולה כלכלי-מסחרי בין המדינות. בין העסקאות שסוכמו מאז בולטות רכישת כמאה מטוסי איירבס מצרפת לאורך עשור, שהתאפשרה לאחר שארצות הברית הסירה את התנגדותה לעסקה זו, והמטוס הראשון כבר נחת באיראן; החזרת פעילותן של חברות הרכב פז'ו ורנו הצרפתיות לאיראן; חברת הנפט הצרפתית טוטל שבה בנובמבר האחרון לפעול באיראן לאחר הפסקה של שש שנים, במסגרת הסכם לפיתוח שלב נוסף בשדה הגז דרום-פארס בשיתוף חברה סינית – עסקה המוערכת בשווי של שישה מיליארד דולרים; עם איטליה נחתמו עסקאות בתחומי האנרגיה; גרמניה, שהייתה בעבר שותף הסחר הגדול ביותר עם איראן, חתמה על עסקה לשדרוג מערכת המסילות באיראן על ידי חברת סימנס. בנוסף, על הפרק חזרה לפעילות באיראן של חברת הביטוח הבריטית Lloyd's, שהפסיקה את פעילותיה שם  לפני מספר שנים. זוהי התפתחות חשובה, שאף צוינה באחרונה על ידי הנשיא רוחאני בשל תרומתה להוזלת הייצוא האיראני, שנאלץ בשנים האחרונות לעמוד בתעריפים גבוהים עקב סירובן של חברות ביטוח, ובראשן לוידס, לבטח מטענים איראניים. ההתפתחויות העסקיות האלה, לצד החזרת פעילותה של איראן למערכת הסליקה העולמית, הסוויפט, שאליה הצטרפו כבר שלושים בנקים איראניים, וכן חזרתם של בנקים קטנים אירופים לאיראן תורמות  לשיפור המרשים במדדים הכלכליים של איראן, שנרשם בשנה האחרונה.

 

גם במישור המדיני חלו בשנה האחרונה מספר התפתחויות חשובות, שתרמו למאמץ של איראן להציג את יציאתה מהבידוד המדיני כאחד ההישגים של הסכם הגרעין. בולט ביניהם חידוש היחסים עם בריטניה, לאחר כארבע שנים של נתק בעקבות ניסיון השתלטות של המון איראני על השגרירות בטהרן. במקביל, הפרלמנט האירופי קיבל לאחר דיונים ממושכים ומאמצי השפעה איראניים את האסטרטגיה ליחסים של האיחוד האירופי עם איראן. זו כוללת מצד אחד תמיכה בהרחבת שיתוף הפעולה הכלכלי, ההשקעות והסחר בין מדינות אירופה לאיראן, וכן תמיכה בהצטרפות איראן לארגון הסחר העולמי (WTO), תוך אזכור העובדה שהכלכלה האיראנית הינה הגדולה ביותר בעולם מחוץ לארגון הסחר העולמי. בנוסף, מסמך האסטרטגיה לקידום היחסים עם איראן מזכיר כי האיחוד האירופי היה שותף הסחר הגדול ביותר של איראן ושכיום היקף הסחר עומד על שמונה מיליארד דולר והוא צפוי לגדול בשיעור של פי ארבע בשנתיים הקרובות. מצד שני, המסמך אינו מתעלם מסוגיות בעייתיות הקשורות לזכויות אדם באיראן וקובע כי היעדר חופש ביטוי ברשת האינטרנט, המעקב והניטור של תעבורת האינטרנט והיעדר חופש דיגיטלי מהווים פגיעה בזכויות אדם ולכן הם מכשול בפני קידום הסחר עם איראן.

 

סוגיה מרכזית נוספת באסטרטגיה של האחוד האירופי לקידום הקשרים עם איראן קשורה לעונש המוות וההוצאות להורג במדינה זו. איראן ניצבת במקום הראשון בעולם בהוצאות להורג ביחס לאוכלוסייה. לפי נתוני אמנסטי, 977 בני אדם הוצאו להורג באיראן בשנת 2015, רובם הואשמו בסחר בסמים, חלקם קטינים. אסטרטגיית האיחוד קובעת כי על בסיס עמדתה הקבועה של אירופה, המתנגדת לעונש מוות, נושא זה נמצא במקום מרכזי על סדר היום של מדיניות זכויות האדם ומדיניות החוץ האירופית. האסטרטגיה האירופית מדגישה כי נושא זה יעלה בדיאלוג הפוליטי ומבקשת בשלב ראשון השהייה מידית של ביצוע עונשי המוות, שכבר נגזרו, וקוראת לפרלמנט האיראני לשקול מחדש את הסעיף בחוק העונשין, המתיר עונש מוות לקטינים מתחת לגיל 18. זאת ועוד, האיחוד מפציר באיראן לשנות את החקיקה המתירה עונש מוות על סחר בסמים – שינוי שיפחית דרמטית את מספר ההוצאות להורג.

 

העיסוק בנושא עונש המוות הינו טאבו באיראן, שממעטים לעסוק בו בפומבי, מרבית ההוצאות להורג מבוצעות בין כותלי הכלא, אם כי יש מקרים שבהם הן מבוצעות על ידי המשטר בכיכר העיר, מטעמי הרתעה. עונש המוות על רקע שימוש או סחר בסמים מעוגן בחוק האיראני האזרחי למלחמה בסמים. החוקה האיראנית מחייבת את המדינה להגדיר במפורש את הפשעים שעליהם חל עונש מוות, ובתוקף כך עבירת הסמים על היבטיה הרחבים מוגדרת ככזו. הסוגיה עוררה דיון ער בין הרשות המבצעת, ממשלת רוחאני, לרשות השופטת, שהעומד בראשה ממונה על ידי המנהיג העליון עלי חמנאי, והידוע בדעותיו הקיצוניות. חמנאי קבע כי אין לאיחוד כל סמכות לקבוע מה יקרה באיראן, וגורמים שמרניים אף האשימו את האיחוד בניסיון להתערב בענייניה הפנימיים של איראן. עם זאת באחרונה  נמסר על ידי חבר פרלמנט איראני כי הוחלט להשהות את עונשם של חמשת אלפים נידונים ברמות ענישה שונות. וכפי שהעידה הודעת הסיכום של שרי החוץ האירופיים (נובמבר, 2016), נושא זכויות האדם וההוצאות להורג באיראן ישמור על מקומו הגבוה על סדר היום של האיחוד מול איראן.

 

על רקע זה מתקיים באיראן ויכוח בעניין רצונו של האיחוד האירופי לפתוח באיראן משרד אינטרסים, מעין שגרירות. בשלב זה, נציגות קטנה פועלת מתוך שגרירות גרמניה ואין אישור איראני לפתיחת שגרירות. כמו במרבית נושאי מדיניות חוץ, גם סוגית היחסים עם האיחוד האירופי נעשתה מוקד לוויכוח פוליטי בזירה הפנימית האיראנית וכלי ניגוח של השמרנים ברוחאני וממשלתו, החוששים שמא קיומה העצמאי של שגרירות האיחוד תהווה אבן שואבת לגורמי זכויות אדם איראניים. ראש הרשות השופטת, קבע כי שגרירות זו תהיה "קן של שחיתות", שהוא לא יאפשר את קיומו. בד בבד, האיחוד האירופי מציע לאיראן להצטרף לתכניות המחקר שלו במסגרת פרויקט "הורייזן 2020", כמו גם לתכניות של חילופי סטודנטים, תוך אזכור העובדה כי למעלה מ-60 אחוזים מהציבור האיראני הינו מתחת לגיל 30. גם תחום זה נתפס כרגיש ביותר באיראן, נוכח הפיקוח ההדוק שמקיים המשטר על תכניות הלימוד באוניברסיטאות והחשש מפעילות פוליטית בקרב הסטודנטים, המקיימים מידי שנה ביום הסטודנט אירועים הכוללים גם קריאות נגד המשטר.

 

היחסים בין איראן לאירופה חשובים ביותר למשטר בטהראן, הן בתחום הכלכלי-מסחרי והן כמשקל נגד לארצות הברית, הנתפסת כעוינת את המשטר. חשיבות יתר נודעת למערכת היחסים עם אירופה בפרט בימים אלה, לקראת כניסת ממשל טראמפ לבית הלבן, ודבריו בדבר על אפשרות לפגיעה בהסכם הגרעין. עמדתן של המדינות האירופיות שהיו מרכזיות בקבוצת ה-P5+1 שגיבשו את הסכם הגרעין, חשובה להבטחת המשכיותו. ואמנם, שרי החוץ האירופים חזרו בכינוסם האחרון על תמיכתם בהמשך יישומו של ההסכם ובפיתוח היחסים הכלכליים עם איראן, תוך הבהרה כי לא יתמכו בביטול ההסכם. יודגש כי אם יממש הנשיא הנבחר, טראמפ, את איומיו לבטל או למצער לפתוח את ההסכם לשינויים, לעמדתן המתנגדת של האירופיות תהיה חשיבות מכרעת – היא עשויה לאפשר לאיראן להתנגד לדרישותיו, בידיעה שיחסיה עם האירופים יימשכו.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאיראןאירופה
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
בין הסדרה גרעינית לתקיפה צבאית באיראן – לקראת הכרעה
השיחות שהחלו באפריל 2025 בתיווך עומאני בין שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י, והשליח המיוחד של הנשיא האמריקאי, סטיב וויטקוף, מקרבות את איראן, ארצות הברית וישראל לרגעי ההכרעה בנוגע לעתיד תוכנית הגרעין האיראנית. תוצאות המשא ומתן יקבעו במידה רבה האם פנינו להסדרה מדינית בסוגיית הגרעין או לתקיפה צבאית (ישראלית, אמריקאית או משולבת) על מתקני הגרעין. בשלב זה ניכר כי הן ההנהגה האיראנית בראשות המנהיג העליון עלי ח'אמנהאי והן הממשל האמריקני בהנהגת הנשיא דונלד טראמפ מבכרים פתרון מדיני-דיפלומטי לסוגיית הגרעין על פני עימות צבאי, שאת תוצאותיו והשלכותיו קשה להעריך מראש. עם זאת, בהיעדר יכולת להגיע להסדרה שתחסום את דרכה של איראן לנשק גרעיני ובהינתן החלטה לפנות לאופציה צבאית, על ישראל לתאם זאת עם ארצות הברית – גם אם אין בכך כדי להבטיח השתתפות אמריקאית פעילה בתקיפה. התיאום ושיתוף הפעולה עם ארצות הברית דרושים לישראל להגנה מפני תגובה איראנית, לשימור ההישג לאחר תקיפה ולתמיכה אמריקאית במאמצים למנוע את מאמצי השיקום של תוכנית הגרעין, בין אם באמצעים צבאיים קינטיים, חשאיים או מדיניים. בכל מקרה, יש להדגיש את הצורך במערכה כוללת נגד איראן ולא רק נגד תוכנית הגרעין. תקיפה אמריקאית-ישראלית יכולה לספק פתרון מיטבי לאתגר, ובתנאי שתהיה חלק ממערכה רחבה מול הרפובליקה האסלאמית, וכך צריך לתכננה. בסופה של מערכה זו נדרש להוביל מהלך מדיני משלים, שיוודא את מימוש כלל היעדים האסטרטגיים אל מול איראן, ובכלל זה חסימת דרכה לנשק גרעיני, פירוק הציר הפרו-איראני ומגבלות על פרויקט הטילים.
06/05/25
Shutterstock
שיחות הגרעין בין ארצות הברית לאיראן - סיכויי ההבשלה להסכם ומשמעויות לישראל
הפערים בין טהראן ו-וושינגטון עדיין לא הצטמצמו בצורה משמעותית, אך נראה ששני הצדדים נחושים להגיע להסכם ולמנוע הידרדרות להסלמה צבאית. כיצד על ישראל, הנמצאת בשולי השיחות, לפעול במצב זה?
04/05/25
מעורבותה של איראן בזירת הטרור הבינלאומי
בחמש השנים האחרונות גברה עד מאוד פעילותה של איראן בזירת הטרור הבינלאומי, תוך שהיא מתפרסת על פני זירות גיאוגרפיות נרחבות ומשלבת ארגוני פשיעה בהוצאה לפועל של פעולות טרור. אף שמרבית ניסיונות הפיגוע האיראניים סוכלו, לא לעולם חוסן ולא ניתן להבטיח כי כך יהיה גם בהמשך. לפיכך יש לבחון את מאפייני השימוש האיראני בטרור על מנת להגביר את הסיכויים לבלימתו. מזכר זה בוחן את מדיניות הפעלת הטרור האיראנית בזירה הבינלאומית בחמש השנים האחרונות, את המגמות שאפיינו אותה ואת דרכי הפעולה שלה, תוך מיקומן בהקשר ההיסטורי הרחב של השימוש האיראני בטרור לאורך השנים. בחינת מדיניות הטרור האיראנית מצביעה על מגמה מדאיגה, המראה כי איראן דבקה בהפעלת טרור בינלאומי ואף מעצימה את מאמציה בהקשר זה, תוך נכונות להסתכן בחיכוך עם מדינות רבות על מנת לממש את מדיניותה. מגמה זו מחייבת תשומת לב, הן בפני עצמה והן משום שהיא סימן לתעוזת יתר ולהפגנת ביטחון מצד איראן בעצם הפרת הנורמות הבינלאומיות והריבונות של מדינות, שעשויות לבוא לידי ביטוי גם בהקשרים אחרים.
23/04/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.