הפגישה הצפויה בין איראן למדינות ה-P5+1: האם יש בכך משום התקדמות? - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על הפגישה הצפויה בין איראן למדינות ה-P5+1: האם יש בכך משום התקדמות?

הפגישה הצפויה בין איראן למדינות ה-P5+1: האם יש בכך משום התקדמות?

מבט על, גיליון 131, 16 בספטמבר 2009.

English
אמילי לנדאו

בשבוע שעבר הגישה איראן "חבילת הצעות למשא ומתן כולל וקונסטרוקטיבי" לנציגי מדינות ה- P5+1: ארצות הברית, רוסיה, בריטניה, צרפת, סין וגרמניה. ההצעה האיראנית באה בתגובה לבקשות מצד מדינות ה-P5+1 לנהל שיחות בסוגיית הגרעין, ואולם, היה חסר בה מרכיב מפתח: התייחסות כלשהי לתוכנית הגרעין של איראן. תחת זאת, כללה ההצעה קשת רחבה של אתגרים אזוריים וגלובאליים, אשר על פי אחד הפרשנים מהמפרץ, מחזקים בפועל חשדות לפיהם לא זו בלבד שאיראן שואפת לעליונות אזורית, אלא שיש לה יד ברבות מבעיות האזור. יחד עם זאת, שש המעצמות, בעידודו של חוויאר סולנה מהאיחוד האירופי, הסכימו לפתוח במגעים עם איראן על הבסיס הזה, וסולנה אף מיהר לקבוע תאריך: ה-1 באוקטובר 2009. בעוד שבאופן רשמי הפגישה אמורה להתקיים בין סולנה לסעיד ג'לילי, הדיווחים מלמדים כי ישתתפו בה גם נציגים מכל אחת ממדינות ה- P5+1, כאשר וויליאם ברנס ייצג את ארצות הברית.


בשבוע שעבר הגישה איראן "חבילת הצעות למשא ומתן כולל וקונסטרוקטיבי" לנציגי מדינות ה- P5+1: ארצות הברית, רוסיה, בריטניה, צרפת, סין וגרמניה. ההצעה האיראנית באה בתגובה לבקשות מצד מדינות ה-P5+1 לנהל שיחות בסוגיית הגרעין, ואולם, היה חסר בה מרכיב מפתח: התייחסות כלשהי לתוכנית הגרעין של איראן. תחת זאת, כללה ההצעה קשת רחבה של אתגרים אזוריים וגלובאליים, אשר על פי אחד הפרשנים מהמפרץ, מחזקים בפועל חשדות לפיהם לא זו בלבד שאיראן שואפת לעליונות אזורית, אלא שיש לה יד ברבות מבעיות האזור. יחד עם זאת, שש המעצמות, בעידודו של חוויאר סולנה מהאיחוד האירופי, הסכימו לפתוח במגעים עם איראן על הבסיס הזה, וסולנה אף מיהר לקבוע תאריך: ה-1 באוקטובר 2009. בעוד שבאופן רשמי הפגישה אמורה להתקיים בין סולנה לסעיד ג'לילי, הדיווחים מלמדים כי ישתתפו בה גם נציגים מכל אחת ממדינות ה- P5+1, כאשר וויליאם ברנס ייצג את ארצות הברית.

אין זה הדיאלוג הדו-צדדי בין ארצות הברית לאיראן שהנשיא אובמה הציע וחזה, וכל עוד איראן נמנעת מאזכור הסוגיה הגרעינית בהצעתה, בוודאי שאין מדובר בפריצת הדרך שלה ייחל המערב. למעשה, התגובה הראשונית להצעה האיראנית מצד כמה פקידים אמריקנים ואירופיים הייתה דחייה מוחלטת שלה על הסף, בעילה של חוסר רלוונטיות.

ובכל זאת, יש מקום לשאול האם הרעיון של קיום פגישה על בסיס ההצעה של איראן יכול להיחשב כצעד קונסטרוקטיבי ראשון אפשרי. על בסיס מה שידוע לנו עד כה, הסיכויים רחוקים מלהיות מעודדים. מנקודת המבט של דינאמיקת המשא ומתן, קיימות כמה בעיות הנוגעות לנחישות הבינלאומית הנתפסת של קבוצת המדינות הניצבות מול איראן. לא זו בלבד שמדינות ה- P5+1 נסוגו מהתנאי המוקדם שהציבו, דהיינו, הפסקת פעילויות העשרת האורניום מצד איראן, אלא שכעת הן מסכימות לפתוח בשיחות כשברקע נשמע "לא" איראני עקרוני אפילו ביחס לדיון בסוגיה הגרעינית במסגרת השיחות עצמן. על רקע זה, ההבטחות האמריקניות שהועברו בידי דובר מחלקת המדינה, לפיהן ארצות הברית לא תאפשר להסיר את הסוגיה הגרעינית מעל סדר היום בשיחות, ללא קשר למה שהציעה איראן, נשמעות חלשות ובלתי אפקטיביות. איראן זוכה ביתרון בכל הקשור לקביעת סדר היום.

בעיה נוספת היא ששש המעצמות עצמן אינן מתואמות ביניהן בכל הנוגע לעמדותיהן בסוגיית תוכנית הגרעין האיראנית. יש להן תפיסות שונות ביחס לאופי התוכנית, להשלכותיה, לכוונותיה של איראן וביחס לדרך הפעולה העתידית המיטבית. לפיכך, גם אם ארצות הברית תצליח לכפות את הכללת הסוגיה הגרעינית בסדר היום של הפגישה, יהיה זה דיאלוג שבו לאיראן – כשחקנית אחת ונחושה – יהיה יתרון מובנה על פני הצד האחר, שאין בו אחדות דעים. במובן זה, דיאלוג אמריקני-איראני דו-צדדי היה הגיוני הרבה יותר. וביחס לנחישות האמריקנית, בד בבד עם הסכמתה של ארצות הברית לשיחות עם איראן, היא גם נכנעה לצפון קוריאה, והסכימה לקיום שיחות דו-צדדיות ישירות. אין ספק שוויתור זה לא יחמוק מעיניה של איראן.

יתרה מכך, התפתחויות אלה מתרחשות בהמשך ישיר לכמה סוגיות רציניות ביותר שהעלתה סבא"א ביחס לכוונותיה של איראן בהקשר הגרעיני. אם נניח בצד, לעת עתה, את עניין הדיווחים בתקשורת בדבר נספח מסווג על איראן שמנכ"ל סבא"א מסרב לפרסם, הכולל ראיות מפלילות יותר ביחס לכוונותיה הצבאיות של איראן - הרי שמה שנכתב בדו"ח הגלוי היה מפורש מספיק כדי לעורר חשש באיראן. אל-בראדעי אמר, כי סבא"א הגיעה למבוי סתום ביחס לאיראן; שאיראן ממשיכה להעשיר אורניום תוך הפרה ישירה של החלטות מועצת הביטחון של האו"ם, וכי היא אינה משתפת פעולה ביחס לשאלות התלויות ועומדות בנוגע להיבטים הצבאיים של תוכנית הגרעין שלה. לפיכך, בעוד שהציפייה הייתה שאיראן תציג את הצעתה למשא ומתן בכל מקרה לפני תאריך היעד שהציב אובמה – סוף חודש ספטמבר, הרי שהמועד הספציפי שנבחר שונה קרוב לוודאי לשבוע האחרון, כדי להסיט את תשומת הלב מסבא"א ומהדו"חות שלה.

מבט מקרוב על ההצהרות האמריקניות מגלה, כי הפגישה אינה מוצגת כפגישה הראשונה של המשא ומתן, אלא כבדיקה של הכוונות האיראניות. אף על פי שפקידים איראניים שונים חזרו והבהירו במשך שנה לפחות כי הם רואים בתיק הגרעין, "תיק סגור", הרעיון הוא לבדוק אם איראן תסכים או לא תסכים בסופו של דבר לדון בסוגייה הגרעינית.

אם החשיבה בארצות הברית אכן מכוונת ליצירת מעין "רגע של אמת" לבחינת כוונותיה של איראן, מדובר באסטרטגיה העלולה גם היא להתברר כבעייתית. ואמנם, כל "רגע של אמת" קודם לבחינת כוונותיה של איראן במהלך שש או שבע השנים האחרונות, הסתיים בכישלון. כל רגע שכזה הפך בידי איראן, לצעד נוסף באסטרטגיה הכוללת שלה, של התחמקות, תוך הזרקת שיתוף פעולה במינונים מדודים בצמתים אסטרטגיים כדי להדוף את האמצעים הקשים ביותר נגדה, ובסופו של דבר למשחק על זמן כדי לקדם את תוכניתה הגרעינית. הצבת הדינאמיקה במגרש של איראן – אסטרטגיה חכמה על פי פרשנים מסוימים – מעולם לא הוכיחה את עצמה. זו אסטרטגיה המשחקת לידיה של איראן, כיוון שהיא מאפשרת לה להשאיר את הכדור במגרשה לפרק זמן ארוך ככל האפשר; הצד האחר נשאר חסר אונים כל עוד אינו מציב תאריך יעד ברור להתקדמות, צעד שבדרך כלל אין הוא מגלה נכונות רבה לבצעו. ושוב איראן זוכה בזמן יקר.

מציאת ה"אקדח המעשן" ובדיקת כוונותיה של איראן עמדו במוקד המאמצים הבינלאומיים להתעמת עם איראן בסוגיה הגרעינית, אך הן התבררו כמטרות חמקמקות ביותר. הגיע הזמן שהקהילה הבינלאומית תכיר בכך שקיימות די ראיות מפלילות לכוונותיה של איראן בהקשר הגרעיני. הגיע הזמן שהמערב, וארצות הברית בפרט, ייטלו את עמדת ההובלה בהצבת סדר היום בנושא האיראני, כיוון שרגע האמת שהם מחכים לו לא יגיע לעולם – לפחות לא לפני שיהיה זה מאוחר מדי.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאיראןיחסי ישראל-ארצות הברית
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
מפה אינטראקטיבית: הנכסים האסטרטגיים של איראן
על רקע המשא ומתן המתנהל בימים אלה בין איראן לארה"ב, אנו קרבים להכרעה בנוגע לעתיד תוכנית הגרעין האיראנית: בין הסדרה מדינית לאופציה צבאית (ישראלית ו/או אמריקאית). מפה אינטראקטיבית זו של מרכז הנתונים במכון למחקרי ביטחון לאומי מציגה את המתקנים הצבאיים והגרעיניים המרכזיים של איראן, וכן את יעדי המתקפות הישירות המיוחסות לישראל על אדמתה, באפריל ובאוקטובר 2024. בין אם החודשים הקרובים יעמדו בסימן המשך מו"מ לקראת הסכם גרעין חדש ובין אם פנינו להסלמה צבאית מול איראן, מפה מתעדכנת זו תוכל לשמש בסיס להיכרות טובה יותר עם נכסיה האסטרטגיים של איראן. נכסים אלה ממשיכים לשמש נדבך מרכזי ביכולת ההרתעה של איראן אל מול אויביה, ובראשם ישראל. זאת, במיוחד לנוכח היחלשותה של רשת השלוחים, שהרפובליקה האסלאמית טוותה לאורך שנים, בעקבות המערכה ברצועת עזה ובלבנון וקריסת משטר אסד בסוריה. המפה מתעדכנת באופן שוטף ומדויק במידת האפשר בהתבסס על הערכות מודיעין גלוי ודיווחים תקשורתיים.
21/05/25
הזדמנות לחסימת ההשפעה האיראנית באמריקה הלטינית
בניגוד להתעלמות של ממשלים אמריקאים קודמים ממהלכיה של איראן באמריקה הדרומית, מדיניות ממשל טראמפ פותחת פתח ייחודי לבניית אסטרטגיה, שלפחות תצמצם את הפעלתנות האיראנית ביבשת
15/05/25
Iranian Leader Press Office/Handout / Anadolu
יחסי ערב הסעודית ואיראן: גידור סיכונים הכרחי
ברקע ביקור טראמפ במזרח התיכון: תמונת מצב של ה"דטאנט" ביחסי טהראן-ריאד – והמשמעויות לישראל
13/05/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.