הידע המקצועי של שרי הקבינט: האחריות להעמקתו ותנאים ליישום התהליך - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על הידע המקצועי של שרי הקבינט: האחריות להעמקתו ותנאים ליישום התהליך

הידע המקצועי של שרי הקבינט: האחריות להעמקתו ותנאים ליישום התהליך

מבט על, גילון 825, 30 במאי 2016

English
עמוס ידלין
ישיבת ממשלה ראשונה
דרישתו של השר נפתלי בנט לחזק את הידע המקצועי של חברי הקבינט הביטחוני כך שיוכלו למלא את תפקידם באופן מיטבי, היא נכונה מהותית. לקבינט חשיבות מכרעת בהחלטות גורליות לביטחון הלאומי של מדינת ישראל, ואם אין בידי חבריו יכולת לתפקד כראוי נפגם אחד המוסדות החשובים במערכת השלטונית. על כן, לחברי הקבינט, ותיקים וחדשים כאחד (וכן ליתר חברי הממשלה, שהצבא נתון למרותה), יש צורך במנגנון למידה ועדכון לשם ביצוע הערכות מצב שקולות וקבלת החלטות בתחום המדיני-ביטחוני.

הפשרה הפוליטית הזמנית, שאותה יזם השר ליצמן ושקיבלו ראש הממשלה ושר החינוך, היא מהלך בכיוון הנכון: הפתרון לבעיה שעליה הצביע השר בנט מצוי במטה לביטחון לאומי. המל"ל כבר מוגדר כגוף שבו תרוכז עבודת הקבינט המדיני-ביטחוני, בתיאום עם מזכירות הממשלה, והוא האחראי להכנת דיונים ולהצגת הערכת מצב וחלופות, לרבות ניתוחים בתחום המודיעין, באישור ראש הממשלה. לכן, נכון לממש באופן סדור את ההנחיות הקיימות בחוק ואין צורך להמציא תפקידים ותהליכים חדשים. ראש הממשלה יכול – ולמעשה חייב – להנחות את המל"ל ליצור תנאים ונהלים, שיבטיחו כי חברי הקבינט יחשפו למודיעין רלוונטי לתפקידם, להערכות מצב שוטפות ולסוגיות מרכזיות בביטחון הלאומי.

דרישתו של השר נפתלי בנט לחזק את הידע המקצועי של חברי הקבינט הביטחוני כך שיוכלו למלא את תפקידם באופן מיטבי, היא נכונה מהותית. לקבינט חשיבות מכרעת בהחלטות גורליות לביטחון הלאומי של מדינת ישראל, ואם אין בידי חבריו יכולת לתפקד כראוי נפגם אחד המוסדות החשובים במערכת השלטונית. על כן, לחברי הקבינט, וותיקים וחדשים כאחד (וכן ליתר חברי הממשלה, שהצבא נתון למרותה), יש צורך במנגנון למידה ועדכון לשם ביצוע הערכות מצב שקולות וקבלת החלטות בתחום המדיני-ביטחוני.

אין מדובר במידע ובייעוץ מודיעיני בלבד, אלא גם במידע לגבי יכולות צבאיות, תכניות מבצעיות ובניין הכוח של צה"ל וארגוני ביטחון אחרים, יחסי ישראל עם המעצמות ובראשן ארצות הברית, מהלכים מדיניים, מגמות של תפוצת נשק להשמדה המונית, איומים ויכולות סייבר, ונושאים אסטרטגיים נוספים. סוגיית המנהרות הנחפרות בגבול ישראל ורצועת עזה, שעליה הצביע בנט, היא דוגמה לרוחב היריעה של הידע הנדרש מחד גיסא, ולבעייתיות הכרוכה בדרישה למידע ספציפי, מאידך גיסא. לא רק מודיעין על אודות קיומן של המנהרות חשוב, חשובה גם הבנת המערכת הכוללת של יכולות חמאס. כך גם אשר לאתגרים שמציב חזבאללה בפני ישראל. הערכת כוונותיו של האויב מהותית לקבלת החלטות אף יותר ממודיעין לגבי יכולותיו. בעייתיות בהקשר זה נחשפה למשל בזמן מבצע "צוק איתן": לקבינט נדרשת הבנת יכולותיו המבצעיות של צה"ל כמענה לאיום, וכן הידרשות לתפיסה הכוללת מול עזה, קרי "חיסול" חמאס או "שימורו" כגורם שלטוני, האחראי לנעשה באזור שבשליטתו. כלומר, על הקבינט להתעמק בסוגיות אסטרטגיות יותר מאשר במיקומה של מנהרה מסוימת ובטקטיקת ההתמודדות עמה. זאת ועוד, החברים בקבינט נדרשים להתייחס למשמעויות של סבב עימות בעזה או למשמעויות של הסלמה גורפת בזירה הפלסטינית ובזירה הצפונית לגבי יחסי ישראל ומצרים וכלל התגובות האזוריות והבינלאומיות להתפתחותם.

     על הצורך בהתעמקות הקבינט בסוגיות יסוד של הביטחון הלאומי עמדה בזמנו ועדת וינוגרד (בדו"ח החלקי מ-2007). בין היתר, המליצה הוועדה להעמיק את הידע של כל שרי הממשלה בנושאי הליבה האסטרטגיים של ישראל על ידי קיום סדנאות, ימי עיון ודיוני עומק. יצוין כי בתפקידו כראש אמ"ן ערך כותב שורות אלה מעת לעת פגישות עדכון ולימוד עם שרים בכירים: שמעון פרס, ציפי לבני, סילבן שלום, דן מרידור ובני בגין. פגישות אלו התקיימו בברכת ראשי הממשלה.

     השר בנט מצא בוודאי חיזוק לעמדתו בטיוטת הדו"ח של מבקר המדינה בעניין מבצע "צוק איתן". בטיוטה, שדלפה לתקשורת, נכתב שראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל "ניהלו לבדם את רוב מהלכי הלחימה, תוך מידור הקבינט והסתרה של חלק גדול מהפרטים משאר השרים" ("הארץ", 5 במאי, 2016). הקישור בין דרישתו של בנט לבין כניסת "ישראל ביתנו" לממשלה ומינוי ח"כ אביגדור ליברמן לשר ביטחון עשוי ללמד גם על רצונו של בנט לחזק את הפיקוח שלו ושל חברי הקבינט האחרים על ראש הממשלה ועל שר הביטחון החדש, ואף להשפיע על סדר היום הביטחוני. על מנת שדרישתו של השר בנט תתרום לביטחון ולא תגרע ממנו, עליה למלא ארבעה תנאים עקרוניים: 1. לא ידלוף מהקבינט מידע סודי ורגיש; 2. השרים יקדישו זמן ללמידה, שתשמש בסיס לקיום דיון ענייני ומקצועי; 3. הדיון בקבינט יעסוק באסטרטגיה, לא בטקטיקה; 4. הלמידה והדיונים ירוכזו על ידי המטה לביטחון לאומי – המל"ל (לא על ידי מזכיר צבאי).

     סיכונים לפגיעה בביטחון מידע: ועדת וינוגרד ציינה כי הדלפות שגרתיות מישיבות הקבינט המדיני-ביטחוני ומישיבות סגורות אחרות הן עניין קריטי ורכיב מהותי "בתרבות שלטון לא מקצועית ולא אחראית". המצב לא השתפר מאז ואף התדרדר. ברי כי הדלפות מדיוני קבינט, כולל של מצגות ברמת סיווג גבוהה ביותר וציטוטים מדיונים רגישים מעבירים לאויב מידע יקר מפז. טענת השר בנט, כי "אי העברת חומר לקבינט משמעותה פגיעה בחיי אדם" מתאזנת על ידי טענה נגדית: הדלפה של חומרים רגישים עלולה גם היא לעלות בדם רב. חברי הקבינט, בהיותם נבחרי ציבור, אינם יעד לבדיקות הביטחוניות המקובלות במערכת הביטחון, לכולם צוות ומקורבים שנחשפים למידע שברשותם, והדלפות מטופלות לעיתים נדירות. לפיכך, שיתוף חברי הקבינט במידע רגיש ומסווג יחייב שינוי מהותי בהתייחסות לשמירת הסוד.  שאלה למחשבה בנושא זה, היא מדוע ה"שמיניה" בממשלת נתניהו השנייה (2009-2013) הייתה פורום ללא הדלפות? יתכן שהתשובה לכך היא שחבריה היו עתירי ניסיון מדיני-בטחוני, ושהממשלה עצמה הייתה יציבה, בלי יריבויות אישיות ופוליטיות חריפות.

     הקצאת זמן ללמידה: הניסיון מלמד כי גם כשעומד חומר רב לרשות השרים, התופעה השכיחה היא היעדר זמן וקשב של השרים (שהם בדרך כלל ראשי מפלגות ומנהלי משרדים גדולים). את החסר במובנים אלה יכול וצריך למלא המל"ל. המל"ל מוגדר בחוק (2008) כגוף של הקבינט הביטחוני, שתפקידו להעמיד לרשותו את החומר הנחוץ לקבלת ההחלטות, ובכלל זאת אופציות פעולה והמלצות. יודגש כי המל"ל מעביר מדי יום סיכום יומי המבוסס על סיכומי קהילת המודיעין והביטחון לכל שרי הקבינט, וכן הוא מעביר סקירות מודיעין המיועדות לשרים. הבעיה היא כאמור, שהשרים, הטרודים בענייני משרדיהם ומיצובם הפוליטי האישי, אינם מקדישים זמן נחוץ ללימוד סוגיות הביטחון המהותיות עם התמנותם לחברים בקבינט ושל סוגיות אקטואליות המועלות לדיון במסגרתו. ב- 2013 הציע המכון למחקרי בטחון לאומי תכנית לימוד לחברי קבינט חדשים, אך ההצעה נוצלה באופן חלקי בלבד. ב-2015 ניסה המל"ל לארגן תכנית לימוד לחברי קבינט חדשים – גם במקרה זה ההשתתפות הייתה דלה ביותר.

     רמת הפירוט: אימוץ הצעתו של השר בנט עלול לגרום מעורבות יתר של הקבינט בניהול מערכת הביטחון והלחימה. על הדיונים בקבינט להישאר ברמה האסטרטגית והעקרונית בלבד. את הניהול השוטף הטקטי, ולפעמים אף המערכתי, ימשיכו לנהל הרמטכ"ל והמטה הכללי, אמנם בהנחיית הדרג מדיני. ניהול שוטף של מערכת הביטחון ושל הלחימה יהיו בידי שר הביטחון וראש הממשלה (ובמקרים רבים יצורף אליהם שר החוץ; "שלישיה" זו הייתה נהוגה בממשלות רבות). ואולם, חברי קבינט שיחשפו למידע מודיעיני רחב היקף צפויים להציף את המערכת בשאילתות וכך לחרוג מעבר לממד האופרטיבי–אסטרטגי ולפגוע בכוחם וביכולתם של ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל, לשלוט בסדר היום הביטחוני ובניהול הלחימה השוטף.

     המזכיר הצבאי: תפקיד המזכירים הצבאיים הוא בעייתי בכל ממד. מדובר בלובשי מדים, המתפקדים בסביבה פוליטית, בעוד הם אמורים לחזור למסלול צבאי. כפיפותם הכפולה לרמטכ"ל ולראש הממשלה היא בעייתית, בלשון המעטה. כפיפות משולשת – לרמטכ"ל, לראש ממשלה (בתפקידו כראש הקבינט) ובנוסף לשמונה שרי קבינט נוספים, היא מרשם לקטסטרופה ארגונית. המזכיר הצבאי מהווה במקרים רבים תחליף לתהליך סדור של עבודת מטה ולמידה מעמיקה, ולכן מקור אפשרי לתקלה בהצגה של עמדת הצבא או גופי המודיעין. הגם שחומר רב מועבר דרך המזכיר הצבאי, הוא איננו הסמכות המודיעינית או המבצעית הנושאת באחריות להערכותיה. הרחבה מיותרת של חיכוך קציני צה"ל עם מאבקי כוח פוליטיים איננה רצויה. לכן, נכון להימנע מהרחבת מספר המזכירים הצבאיים – תפקיד המתאפיין בפער קיצוני בין סמכות לאחריות ובקונפליקט לויאליות מתמשך.

     הפשרה הפוליטית הזמנית, שאותה יזם השר ליצמן ושקיבלו ראש הממשלה ושר החינוך, היא מהלך בכיוון הנכון: הפתרון לבעיה שעליה הצביע השר בנט מצוי במטה לביטחון לאומי. המל"ל כבר מוגדר כגוף שבו תרוכז עבודת הקבינט המדיני-ביטחוני, בתיאום עם מזכירות הממשלה, והוא האחראי להכנת דיונים ולהצגת הערכת מצב וחלופות, לרבות ניתוחים בתחום המודיעין, באישור ראש הממשלה. לכן, נכון לממש באופן סדור את ההנחיות הקיימות בחוק ואין צורך להמציא תפקידים ותהליכים חדשים. ראש הממשלה יכול – ולמעשה חייב – להנחות את המל"ל ליצור תנאים ונהלים, שיבטיחו כי חברי הקבינט יחשפו למודיעין רלוונטי לתפקידם, להערכות מצב שוטפות ולסוגיות מרכזיות בביטחון הלאומי.

     עם זאת, "ועדת עמידרור" האמורה להתמודד עם האתגר הכרוך במאמץ לשפר את מוכנות חברי הקבינט לתפקידם כבד המשקל תצטרך לתת מענה לשלוש סוגיות יסוד, שלא נמצא להן פתרון ב"פשרת ליצמן":

• הבנה שהבעיה אינה ארגונית – היא פוליטית. ראש הממשלה ימשיך לתמרן במערכת פוליטית מפוצלת, שבה יריביו הפוליטיים הינם חברים בקבינט, וצפוי כי במקרים רבים ימשיך להימנע משיתופם בנושאים רגישים. כן צפוי שיימשך הנוהג של דיונים בפורומים חלופיים לקבינט ("פורום החווה", ה"שמינייה", ה"שלישיה", פורום המטבחון, או כל פורום התייעצות אחר, שיהיה נוח לראש הממשלה). "יתרון" נוסף, אופייני לפורומים מצומצמים ולא-רשמיים כגון אלו – לא נרשם בהם פרוטוקול, המשמש חומר חשוב לוועדות חקירה ולביקורת המדינה...

• חיזוק המל"ל על ידי מיסוד מרכזיותו בעבודת המטה האינטגרטיבית של ארגוני המודיעין והביטחון ובקבלת ההחלטות בנושאי ביטחון לאומי. ובמסגרת זו, על ראש הממשלה לאייש בהקדם את תפקיד ראש המל"ל, הפנוי זה חודשים רבים. יש למנות לתפקיד זה אישיות בכירה וסמכותית, שתוכל לממש את יעוד המל"ל כגוף המשרת את הקבינט, לא רק את ראש הממשלה.

• שיפור החקיקה בעניין ההדלפות מהקבינט ואכיפתה הקפדנית. 
הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםצבא ואסטרטגיה
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Shutterstock
"צבא הפרשים" הופך "לצבא ההייטק"
המלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר 2023 הראתה בעליל ש"צבא הפרשים" הופך לחלק מהותי ועיקרי של "צבא ההייטק"
03/06/25
ELDAN DAVID – GPO / Anadolu via Reuters (modified by INSS)
בין מרות, סמכות ואחריות: הצעה לרפורמה במשרד הביטחון ובתפקיד שר הביטחון
במלחמת חרבות ברזל ניכרים ביתר שאת כשלים בתהליכי קבלת ההחלטות, הנובעים מהסדרה לקויה ומתרבות שיח בעייתית בין גורמים שונים בדרג המדיני בישראל וביניהם לבין הצבא, והרמטכ"ל בראשו. לנוכח התמשכות מצב הלחימה, האופי הרב-זירתי של העימות והצורך לקבל החלטות מורכבות מאשר בעבר, גובר גם הצורך להסדיר מערכות יחסים אלה ולמסד שיח ראוי ופורה בין הדרגים. מחקר זה מתמקד בתפקיד שר הביטחון, שעל פי חוק הוא השר הממונה מטעם הממשלה על הצבא, ואולם בפועל סמכויותיו אל מול הדרג הצבאי, אחריותו לפעולת הצבא ומעמדו אל מול ראש הממשלה והקבינט אינם ברורים. באמצעות חקירה של מקרי עבר בולטים, ניתוח של ההגדרות החוקיות הנוכחיות, שיחות עם ממלאי תפקידים בכירים בעבר והשוואה למערכות דומות בעולם, עוצבה הצעה מקיפה ומפורטת לרפורמה במשרד הביטחון ובתפקידו של השר העומד בראשו, שעיקרה חיזוק היכולות של "הרגל האזרחית" ויצירת איזון ראוי, על מנת להיטיב את השיח ואת קבלת ההחלטות בבניין הכוח ובהפעלתו.
19/05/25
בין הסדרה גרעינית לתקיפה צבאית באיראן – לקראת הכרעה
השיחות שהחלו באפריל 2025 בתיווך עומאני בין שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י, והשליח המיוחד של הנשיא האמריקאי, סטיב וויטקוף, מקרבות את איראן, ארצות הברית וישראל לרגעי ההכרעה בנוגע לעתיד תוכנית הגרעין האיראנית. תוצאות המשא ומתן יקבעו במידה רבה האם פנינו להסדרה מדינית בסוגיית הגרעין או לתקיפה צבאית (ישראלית, אמריקאית או משולבת) על מתקני הגרעין. בשלב זה ניכר כי הן ההנהגה האיראנית בראשות המנהיג העליון עלי ח'אמנהאי והן הממשל האמריקני בהנהגת הנשיא דונלד טראמפ מבכרים פתרון מדיני-דיפלומטי לסוגיית הגרעין על פני עימות צבאי, שאת תוצאותיו והשלכותיו קשה להעריך מראש. עם זאת, בהיעדר יכולת להגיע להסדרה שתחסום את דרכה של איראן לנשק גרעיני ובהינתן החלטה לפנות לאופציה צבאית, על ישראל לתאם זאת עם ארצות הברית – גם אם אין בכך כדי להבטיח השתתפות אמריקאית פעילה בתקיפה. התיאום ושיתוף הפעולה עם ארצות הברית דרושים לישראל להגנה מפני תגובה איראנית, לשימור ההישג לאחר תקיפה ולתמיכה אמריקאית במאמצים למנוע את מאמצי השיקום של תוכנית הגרעין, בין אם באמצעים צבאיים קינטיים, חשאיים או מדיניים. בכל מקרה, יש להדגיש את הצורך במערכה כוללת נגד איראן ולא רק נגד תוכנית הגרעין. תקיפה אמריקאית-ישראלית יכולה לספק פתרון מיטבי לאתגר, ובתנאי שתהיה חלק ממערכה רחבה מול הרפובליקה האסלאמית, וכך צריך לתכננה. בסופה של מערכה זו נדרש להוביל מהלך מדיני משלים, שיוודא את מימוש כלל היעדים האסטרטגיים אל מול איראן, ובכלל זה חסימת דרכה לנשק גרעיני, פירוק הציר הפרו-איראני ומגבלות על פרויקט הטילים.
06/05/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.