האם ישראל על סיפה של אינתיפאדה שלישית? - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • מלחמת ישראל-איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • מלחמת ישראל-איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על האם ישראל על סיפה של אינתיפאדה שלישית?

האם ישראל על סיפה של אינתיפאדה שלישית?

מבט על, גיליון 408, 3 מארס 2013

English
שלמה ברום
המחאות הפלסטיניות וההתנגשויות בין המוחים הפלסטינים לכוחות הביטחון הישראליים במהלך השבועות האחרונים על רקע מאסר משוחררי עסקת שליט ומצבם של האסירים הפלסטינים בכלא הישראלי, העלו לסדר היום בישראל את השאלה האם ישראל על ספה של אינתיפאדה שלישית. יש טעם לשאול את השאלה הזאת לא רק בשל האירועים האחרונים אלא גם בשל המצב הבסיסי של יחסי ישראל עם הפלסטינים והמשבר בו נתון השלטון של הרשות הפלסטינית (רש"פ).

המחאות הפלסטיניות וההתנגשויות בין המוחים הפלסטינים לכוחות הביטחון הישראליים במהלך השבועות האחרונים על רקע מאסר משוחררי עסקת שליט ומצבם של האסירים הפלסטינים בכלא הישראלי, העלו לסדר היום בישראל את השאלה האם ישראל על ספה של אינתיפאדה שלישית. יש טעם לשאול את השאלה הזאת לא רק בשל האירועים האחרונים אלא גם בשל המצב הבסיסי של יחסי ישראל עם הפלסטינים והמשבר בו נתון השלטון של הרשות הפלסטינית (רש"פ).

התהליך המדיני מצוי בקיפאון מוחלט וקשה לראות אופק מדיני שבו מושג הסכם קבע, שיביא להקמת מדינה פלסטינית ריבונית. לא סביר להניח שהפלסטינים ביהודה ושומרון יסכימו להמשיך לחיות תחת כיבוש ישראלי ללא הגבלת זמן. יותר סביר להניח שתהיה התקוממות פלסטינית מדי כמה שנים, וכפי שהייתה אינתיפאדה ראשונה ושנייה, תהיה גם אינתיפאדה שלישית וכך הלאה...

השלטון הפלסטיני ביהודה ושומרון, המבוסס על תנועת הפתח בראשות הנשיא מחמוד עבאס וראש הממשלה סלאם פיאד, נמצא במשבר עמוק. הם עומדים בפני בעיה קשה של לגיטימציה, הנובעת לא רק מאי קיומם של הבחירות במועד אלא מכך שהם איבדו את סדר היום הפוליטי שלהם. מאז תחילתו של תהליך אוסלו הוא היה מבוסס על הרעיון של הקמת מדינה פלסטינית דרך משא ומתן מדיני עם ישראל. העדר הסיכוי לתהליך מדיני אפקטיבי מותיר אותם ללא סדר יום ובמעמד של חולשה מול יריביהם הפוליטיים המרים מהחמאס, שמציבים מודל אחר של אי הכרה בישראל והתקדמות למימוש ריבונות פלסטינית דרך התנגדות אלימה. החמאס יכול לטעון שהמודל שלהו מצדיק את עצמו בעיקר נוכח הישגיו בפתיחת רצועת עזה והשגת לגיטימציה מדינית מאז תקרית המאווי מרמרה, עסקת שליט, ומבצע "עמוד ענן". גם התהפוכות של ה"אביב הערבי" ועליית משטרים אסלאמיים מחזקת את מעמד החמאס מול יריביהם ב-פתח. עבאס ניסה "להחזיק את ראשו מעל המים" דרך הפְנייה לעצרת האו"ם בבקשה להכיר במדינה הפלסטינית, אבל גם צעד זה נראה עתה די פתטי כאשר ברור לציבור הפלסטיני שלא חל שום שינוי אמיתי כתוצאה מהכרה זו, והמצב רק הולך ומחמיר.

הרשות הפלסטינית סובלת גם ממשבר כלכלי בשל ירידת היקף הסיוע הפיננסי. השיפור במצב הכלכלי מאז דעכה האינתיפאדה השנייה נפסק. החלטת ישראל שלא להעביר לרשות הפלסטינית את כספי המסים שהיא גובה עבורה, על מנת להענישה בשל פנייתה לאו"ם, החריפה את המשבר. משכורות לא משולמות במועד לעובדי הציבור, המהווים חלק גדול מכוח העבודה, וגם עובדה זו מערערת את התמיכה הפוליטית בשלטון הרשות ובנאמנותם של המנגנונים הכפופים לה. קשה לצפות שכוחות הביטחון הפלסטינים ימלאו את חובותיהם ויקיימו גם שיתוף פעולה ביטחוני עם ישראל כאשר לא ברור להם לשם מה הם עושים זאת ברמה הלאומית (אין אופק מדיני) וברמה הפרטית (אין משכורות). על רקע זה אין פלא שקיים חשש, שאירוע נקודתי, כמו תאונת דרכים (באינתיפאדה הראשונה) ועליית אריאל שרון להר הבית (באינתיפאדה השנייה), יביא להסלמה בלתי נשלטת ולהתקוממות פלסטינית בהיקף נרחב. ברור גם שאין יכולת לחזות מה יהיה בדיוק אופי האירוע שיביא להתפתחות זו.

למרות כל זאת, אפילו אם נקבל את ההנחה שהמשך המבוי הסתום יביא בסופו של דבר להתפרצות פלסטינית וגם אם ניקח בחשבון את הקושי בניבוי פסיכולוגיה של המונים, לא נראה בשלב זה שהאירועים הנוכחיים יביאו להסלמה רבתי, שבדיעבד נוכל לקרוא לה "האינתיפאדה השלישית", גם אם איננו יודעים להגיד בהווה מה יהיה אופיה. לכך יש כמה סיבות.

הסיבה הראשונה, היא אופיה של ההנהגה הפלסטינית ומדיניותה. עבאס מחויב למדיניות של אי אלימות ודבקות בתהליך המדיני, ובעתיד הקרוב תהיה לו סיבה נוספת לדבוק במדיניות הזאת – הביקור של הנשיא אובמה. הוא גם מודע לסכנה של רכיבה על גבו של הנמר שנקרא המון זועם. הוא הבין זאת כבר בתחילת האינתיפאדה השנייה, התריע ועשה כל מאמץ להניע את ערפאת לעצור אותה. מסיבה זו ניתנו בשבועות האחרונים הוראות חד-משמעיות למנגנוני הביטחון הפלסטינים למנוע כל הסלמה. יש גם מאמץ לשלוט בצורה מלאה בהפגנות דרך מעורבות פעילי הפתח בארגונם ובשליטה בהם. יתכן גם שהמעורבות שלהם נובעת גם מהבנה של המנהיגות הפלסטינית שרמה מסוימת (לא גבוהה) של הפגנות משרתת אותם, כי היא ממחישה לממשל האמריקאי ולשאר השחקנים המדיניים את הסכנה שבהמשך הקיפאון המדיני.

השאלה היא כמובן האם הרשות אינה יכולה לאבד את השליטה על היקף ההפגנות ואופיין. ההתפתחויות עד כה מורות, כי לרשות אין בעיה לשלוט בהן. ראשית, היקף המחאות קטן יחסית, ומספר המשתתפים בהן אינו עולה על מאות ואין רואים מגמה של הסלמה. נראה, כי הסיבה העיקרית לכל היא היעדר האטרקטיביות עבור הצבור הפלסטיני של הרעיון של החזרה לכאוס של אינתיפאדה. רק בשנים האחרונות הפלסטינים ביהודה ושומרון חזרו לרמה מסוימת של חיים נורמליים והם אינם נלהבים לחזור לתקופה הבעייתית ההיא. צריכה לעבור תקופה מספיק ארוכה על מנת שהזיכרונות יכהו ומספרם של הצעירים, המנוע של כל התקוממות, שלא חוו זאת על בשרם – יגדל. שנית, למרות המשבר הכלכלי בו מצויה הרשות, מנגנוני הביטחון עדיין שומרים על שלמותם ונאמנותם.

גם אם מהניתוח הזה עולה שהסלמה לאינתיפאדה שלישית אינה צפויה כנראה בעתיד הקרוב, שלוש מסקנות חשובות נובעות מהנאמר בו. המסקנה העיקרית היא שחיוני לנצל את ההזדמנות של ביקור הנשיא אובמה והרכבת ממשלה חדשה בישראל על מנת להניע מחדש את התהליך המדיני. צריך להיות ברור שזה תהליך מדיני אמיתי שתהיינה לו תוצאות מוחשיות, שכן גם הפלסטינים וגם הציבור בישראל שבעי הבטחות ואכזבות, והם לא יסתפקו בתהליך שכל מטרת קיומו היא התהליך עצמו. יש גם להניח שהפלסטינים יסרבו להיכנס לתהליך לשם התהליך.

המסקנה השנייה היא שהתהליך המדיני צריך להיות גמיש ואדפטיבי. אסור להניח את כל הביצים בסל אחד של הסדר הקבע כפי שעשה ראש הממשלה ברק כאשר הלך ל-קמפ-דיוויד (2000). כישלון במקרה כזה משמעו היעדר כל התקדמות והוא עלול להביא לתגובות קשות. צריך לפתח ערוצי התקדמות נוספים כמו צעדים הסכמיים חלקיים ואף צעדים עצמאיים מתואמים של שני הצדדים שיתמכו במשא ומתן על הסדר הקבע וימנעו ממנו מלהגיע למשבר. במקביל חשוב לבנות גם תמיכה אזורית בתהליך בדגש על התפקיד המרכזי של מצרים וירדן.

המסקנה השלישית, היא שעובדת קיומו של פרטנר פלסטיני לתהליך המדיני ולביסוסה של מציאות ביטחונית ראויה אינה משתנה קבוע שאינו תלוי בישראל. את הפרטנר צריך לבנות. ישראל נקטה בשנים האחרונות במדיניות של החלשת הפרטנר הפלסטיני. מדיניות זו באה לידי ביטוי פומבי בהתבטאויות של אישים כמו שר החוץ לשעבר, ליברמן. קשה לישראל להלין עתה על המשבר ברשות ועל השלכות חולשת המנהיגות הפלסטינית עליה כאשר היא בעצמה תרמה לכך.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםיחסי ישראל-פלסטינים
English

אירועים

לכל האירועים
השפעות גאו-אסטרטגיות על ביטחון המזון בישראל
5 ביוני, 2025
12:30 - 09:00

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
REUTERS (INSS modifications)
המחאה ברצועת עזה בתקופת מלחמת חרבות ברזל
12/06/25
REUTERS/Ricardo Moraes (modified by INSS)
בל נרמה את עצמנו ביחס לעסקה לסיום המלחמה בעזה
החוקר עזר גת בוחן לעומק ומטיל ספק בטענות השגורות בציבור בעד עסקה שתביא לסיום המלחמה
11/06/25
REUTERS/Ammar Awad
מינוי סגן יו"ר אש"פ והרפורמות ברשות הפלסטינית – מאחדים או מחדדים פערים?
מה הרקע למינוי חסין א-שיח' לסגנו של אבו מאזן ולרפורמות המתוכננות ברשות וכיצד הם מתקבלים בקרב הציבור וההנהגה הפלסטיניים?
14/05/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • מלחמת ישראל-איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
הצהרת נגישות
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.