בחירת מזכ"ל האו"ם החדש: תהליך והשלכות - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על בחירת מזכ"ל האו"ם החדש: תהליך והשלכות

בחירת מזכ"ל האו"ם החדש: תהליך והשלכות

מבט על, גיליון 866, 6 בנובמבר 2016

English
מיכל חטואל רדושיצקי
אנטוניו גוטרס

המניפסט האישי של גוטרס מזכיר אתגרים כגון אי שוויון קיצוני, אופיַם המשתנה של העימותים והטרור. הוא מדגיש כי "לא ייתכן שלום ופיתוח בר קיימא ללא כבוד לזכויות אדם", וכי הפתרון לבעיות הומניטריות הוא "לעולם לא הומניטרי" אלא "תמיד פוליטי". הוא קורא לרפורמות במערכת הפיתוח של האו"ם, מכוון כולו לעבר "יישום, יישום, יישום", ותומך נאמן של המשך התהליך שאולי סלל את דרכו שלו לניצחון, קרי ניצול פלטפורמות דיגיטליות מודרניות מצד האו"ם כדי להגיע לאזרח הפשוט. עם מינויו של גוטרס, הביע שגריר ישראל לאו"ם דני דנון את תקוותו כי תחת מנהיגותו של גוטרס תיפסק העוינות כלפי ישראל באו"ם, תקודם היוזמה למנות שליח או"ם מיוחד למאבק באנטישמיות העולמית, והאו"ם יתערב בהחזרת גופות שני החיילים הישראלים שמוחזקות בידי חמאס מאז מבצע 'צוק איתן' ביולי 2014.


מילות מפתח: האו"ם, הזירה הבינלאומית



ב-13 באוקטובר 2016, אושר מינויו של מזכ"ל האו"ם החדש אנטוניו גוטרס על ידי 193 חברות הארגון בעצרת הכללית. כהונתו בת חמש השנים של גוטרס תחל בינואר 2017, ובסופן ניתן יהיה לחדש אותה לחמש שנים נוספות. אמנם מזכ"ל האו"ם משרת כדיפלומט הבכיר של הארגון וכמי שעומד בראשו ומנהל אותו, אך מגילת האו"ם כמעט שאינה מפרטת את אופי התפקיד ואת הדרישות שיגדירו כהונה מצליחה. לפיכך, לאור מגבלות הכוח של התפקיד והדומיננטיות שמבנה הארגון מקנה למועצת הביטחון של האו"ם, תפקידו של הדיפלומט הבכיר מתעצב בסופו של דבר על פי האדם שנבחר למלא אותו.

אנטוניו גוטרס, 67, היה ראש ממשלת פורטוגל (1995 - 2002) ועד לאחרונה הנציב העליון של האו"ם לענייני פליטים (2005 - 2015). במסגרת תפקידו זה, צוין לשבח על היעילות שבה חתר לשכנע ממשלות של מדינות המערב לקלוט פליטים בתקופה שמתגלה כמשבר הפליטים הגדול ביותר מאז מלחמת העולם השנייה. פעילותו סומנה כהישג נכבד, במיוחד על רקע עליית הנטייה הלאומנית באירופה ובארצות הברית. בבחירות הנוכחיות היה גוטרס המועמד היחיד שהגיע למספר מספיק של קולות, כאשר במפגן נדיר של אחדות, כל 15 השגרירים במועצת הביטחון הסכימו לגביו. לשם השוואה, למועמדותו של השני אחריו, מר מירוסלב לז'אק (סלובקיה), התנגדו שש חברות במועצת הביטחון – שתיים מהם חברות קבועות.

ההכרזה על המינוי של גוטרס על ידי מועצת הביטחון הפתיעה רבים, הן משום שציפו לראות את המעצמות הגדולות נאבקות כדי לקדם את המועמדים המועדפים עליהן, והן בשל העובדה שמאז שהוקם האו"ם, אף אישה ואף מועמד ממזרח אירופה עדיין לא איישו את תפקיד המזכ"ל. ראוי לציין שתהליך הבחירות הנוכחי היה עד לעלייה הן במספר הנשים והן במספר המזרח אירופאים שהגישו מועמדות לתפקיד. כך, שבע מתוך שלושה עשר המועמדים לתפקיד היו נשים, ושבעה מועמדים מתוך השלושה עשר הגיעו ממדינות מזרח אירופה. למרות שאין באף אחד משני המאפיינים הללו כדי להעיד אוטומטית על כישורים טובים יותר לביצוע התפקיד הבכיר, הוויכוח הגלובלי הנרחב שהתעורר סביב שתי הסוגיות הללו מעניין משלושה היבטים. ראשית, הוא מעיד על בסיס חזק של קול ציבורי הקורא לגיוון. שנית, הוא מצביע על היכולת של ציבור האזרחים הגלובלי לעצב את תהליך הבחירות – כפי שניתן היה לראות מהעלייה במספר המועמדים בעלי התכונות שהציבור רצה בסופו של דבר לראות בקצה הפירמידה של האו"ם, ושלישית, ואולי החשוב מכל, הוא ממחיש את המגבלות הברורות של אותו ציבור אזרחים גלובלי לעצב בפועל את תוצאות התהליך.

העובדה שלאורך התהליך גוטרס העיד על עצמו בפומבי שהוא אקטיביסט בסוגיות הומניטריות הפכה את ניצחונו למפתיע עוד יותר, שכן הן רוסיה והן סין ידועות בהתנגדותן למנות אקטיביסטים למשרות בכירות באו"ם. דבר זה הוביל ציניקנים להעלות השערות בנוגע לוויתורים שהיה על גוטרס להציע לרוסיה וסין (בצורה של משרות פוליטיות רמות דרג במטות האו"ם) על מנת לאפשר לו לזכות. אם להמשיך בקו זה, הצבעות הווטו בתהליך הבחירה המותרות לחמש החברות הקבועות נתפסות כקלפי מיקוח בעסקאות שנרקמות בחדרים אחוריים במטרה להרחיק יריבים, במיוחד בכל הקשור לסכסוכים הניטשים בסוריה ובאוקראינה. בהמשך להגיון זה, גורם שייתכן שתרם לכך שרוסיה אישרה את בחירת גוטרס הוא עובדת היותה נשיאת מועצת הביטחון במהלך אוקטובר, ורצונה ליהנות מהרושם החיובי שהישג כזה יכול לתרום לתדמיתה, כמי שעודדה קבלת החלטה חשובה כזו "במשמרת" שלה. אפשרות נוספת היא שחמש החברות הקבועות פעלו ביוזמתן לגשר על הפערים ביניהן כדי להגן על זכותן המשותפת למנות את המזכ"ל, מתוך ראייה שמבוי סתום במועצת הביטחון עלול לפתוח את הדלת למעורבות גוברת מצד מספר גדול יותר של חברות באו"ם בעצרת הכללית.

נקודת מבט שונה לניתוח ההתפתחויות בבחירות, היא להתמקד בתועלת שגוטרס הפיק מתהליך בחירה פתוח באופן חסר תקדים מבחינת הסטנדרטים של האו"ם. בניגוד לתהליך חשאי ביותר בעבר, כאשר אפילו ידיעת זהות המועמדים הנשקלים הייתה מוגבלת, בתהליך הנוכחי המתחרים על התפקיד הגישו הצהרות חזון שהועלו לאתר אינטרנט מיוחד שיצר משרד נשיא העצרת הכללית לצורך התהליך. יתרה מכך, בדיון ראשון מסוגו שנערך בסגנון כנס עירוני בבניין האו"ם ושודר לכל העולם בטלוויזיה ובאינטרנט, השיבו המועמדים לשאלות שהפנו אליהם דיפלומטים והציבור הרחב. הוגשו מעל 1500 שאלות מקוונות שהגיעו מיותר משבעים מדינות, והמועמדים קיבלו הזדמנות לענות על עשר שאלות מובילות מתוכן, להתראיין לתקשורת לאחר המושבים, ולקחת חלק בדיונים שארגנו ארגוני חברה אזרחית. תהליך הבחירה הנוכחי היה גם הראשון שזכה למעקב צמוד ברשתות החברתיות.

המינוי של גוטרס זכה לשבחים באופן כללי, כפי שניתן היה לראות במאמר המערכת של הניו יורק טיימס, שהצהיר כי גוטרס "הוא בחירה מצוינת להחלפת באן קי מון". בין המברכים היו כאלה שמתחו בעבר ביקורת על באן קי מון, על כך שעיצב את התפקיד בדמותו של משרת ציבור כנוע, בניגוד לגישה פרואקטיבית ועצמאית יותר שהפגין קודמו בתפקיד, קופי ענאן. קבוצה נוספת שתמכה במינוי היא תומכי התהליך הפתוח, שייחסו את בחירתו של גוטרס לרפורמות בתהליך הבחירה הנוכחי, שלדבריהם אפשרו לו לזכות בנקודות נוספות בזכות ההומור, הכריזמה וההצהרה המצוינת שהגיש.

בהקשר זה, יצוין שהמניפסט האישי של גוטרס מזכיר אתגרים כגון אי שוויון קיצוני, אופיַם המשתנה של העימותים והטרור. הוא מדגיש כי "לא ייתכן שלום ופיתוח בר קיימא ללא כבוד לזכויות אדם", וכי הפתרון לבעיות הומניטריות הוא "לעולם לא הומניטרי" אלא "תמיד פוליטי". הוא קורא לרפורמות במערכת הפיתוח של האו"ם, מכוון כולו לעבר "יישום, יישום, יישום", ותומך נאמן של המשך התהליך שאולי סלל את דרכו שלו לניצחון, קרי ניצול פלטפורמות דיגיטליות מודרניות מצד האו"ם כדי להגיע לאזרח הפשוט. כמו כן הוא מגבש תכנית בת חמישה סעיפים למעורבות האו"ם ב"תרבות מניעה" של משברים על פני התרבות הנוכחית של ניהול משברים. מעניין לציין את הסעיף החמישי בתכניתו, שמתייחס ל"חיזוק של הכללה, סולידריות, רב-אתניות, רב-תרבותיות ורב-דתיות בחברות" כתרופה הטובה ביותר נגד גזענות ואנטישמיות.

עם מינויו של גוטרס, הביע שגריר ישראל לאו"ם דני דנון את תקוותו כי תחת מנהיגותו של גוטרס תיפסק העוינות כלפי ישראל באו"ם, תקודם היוזמה למנות שליח או"ם מיוחד למאבק באנטישמיות העולמית, והאו"ם יתערב בהחזרת גופות שני החיילים הישראלים שמוחזקות בידי חמאס מאז מבצע 'צוק איתן' ביולי 2014. אמנם הסיכויים שהשאיפה הראשונה שהביע השגריר דנון תתמלא – פחותים, אך יהיה מעניין לעקוב אחר השינויים והגישות שיאומצו כלפי שתי השאיפות הנוספות שהובעו, שבהחלט נראה כנופלות בקנה אחד עם התפיסות והשאיפות האישיות של גוטרס כדיפלומט המוביל החדש של העולם. 

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםהאו"ם
English

אירועים

לכל האירועים
השפעות גאו-אסטרטגיות על ביטחון המזון בישראל
5 ביוני, 2025
12:30 - 09:00

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
הצבעות בעצרת הכללית של האו"ם – מלחמת ישראל-חמאס​
06/05/25
World Food Programme/Handout via REUTERS
הסוגייה ההומניטרית: כיצד מטעה האו"ם לגבי הרעב בעזה
מחקר המכון למחקרי ביטחון לאומי: דוחות האו"ם בנוגע לרעב בעזה מציגים תמונה מסולפת – המשמשת בסיס לטענות נגד ישראל
04/07/24
Shutterstock
ישראל בדרך לבידוד מדיני
מדינת ישראל נמצאת בעיצומה של מתקפה מדינית, תקשורתית וציבורית נגדה, ובדרך להפיכה למדינה תחת בידוד בינלאומי. מהן ההשלכות של מצב זה – וכיצד עוד ניתן לעצור את ההידרדרות המסוכנת?
23/06/24

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.