האו''ם ואנטישמיות: אולי לא מה שחשבתם - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על האו''ם ואנטישמיות: אולי לא מה שחשבתם

האו''ם ואנטישמיות: אולי לא מה שחשבתם

מבט על, גיליון 1219, 27 באוקטובר 2019

English
מיכל חטואל רדושיצקי
סימני ירי על דלת בית הכנסת בהאלה, לאחר הפיגוע במקום על רקע אנטישמי. גרמניה, 10 באוקטובר 2019

בחודש אוקטובר הציג הממונה מטעם מועצת זכויות האדם של האו"ם לענייני חופש דת או אמונה, בפני העצרת הכללית של האו"ם, דוח שהוקדש לתופעת האנטישמיות. ניתן לראות בדוח מאמץ מקיף להתמודד עם התופעה בקנה מידה עולמי. ממצאיו ומסקנותיו מעוגנים בנתונים שנאספו בפרק זמן של שלושה חודשים במהלך שנת 2019 (מארס עד מאי), והוא מתבסס על מידע שנאסף משחקנים מדינתיים ולא-מדינתיים כאחד. עד כה בחר הממסד הישראלי להתעלם מהדוח כמעט לגמרי, בעוד ארגונים יהודיים מרחבי העולם אימצו אותו. נכון תעשה ישראל אם תשאף להציג בפני האו"ם עובדות מבוססות ואת הנרטיב שלה בנוגע לאירועים נבדקים רלוונטיים, ואף לאמץ פומבית את הדוח ולחתור להחדיר אותו לשיח הציבורי המקומי והבינלאומי. זאת, לצד חתירה של הממסד והחברה האזרחית בישראל באופן יזום לשיפור יחסי העבודה עם ארגונים יהודיים העוסקים באנטישמיות ולהגביר את שיתוף הפעולה עם האו"ם בנושא זה.


באמצע אוקטובר, ועל רקע העלייה באירועים האנטישמיים (שהומחשה היטב בפיגוע הירי האנטישמי שאירע בהאלה שבגרמניה ביום כיפור), הציג אחמד שהיד, הממונה מטעם מועצת זכויות האדם של האו"ם לענייני חופש דת או אמונה, בפני העצרת הכללית של האו"ם, דוח שהוקדש לתופעת האנטישמיות. שהיד הוא מומחה בלתי תלוי שמונה על ידי גוף הידוע בהטייתו נגד ישראל. הדוח מצדיק תשומת לב לא רק משום שהוא נושא חשיבות עבור ישראל ועבור קהילות יהודיות ברחבי העולם, אלא גם מכיוון שבאופן מפתיע, הוא מקצועי ומבוסס מחקרית. ככל הנראה, הדוח המדובר הוא אחד משני דוחות שנתיים שהוא מגיש. דוח מוקדם יותר מ-2019 קיבל את הכותרת: "מגבלות על הביטוי שהוטלו עקב דת או אמונה"; ואילו ב-2018 התמקדה עבודתו בקשר שבין חופש דת לביטחון לאומי וביחסי דת-מדינה. לכן, בהשוואה לדוחות האחרים, מחקר המוקדש אך ורק לגורמי האנטישמיות נראה יוצא דופן.

יצוין שאחמד שהיד עצמו קיבל את המנדט כשליח מיוחד לענייני חופש דת ואמונה בשנת 2016. לפני כן, בין יתר תפקידיו, כיהן פעמיים כשר החוץ של האיים המלדיביים. נטען נגדו שהוא מפגין הפליה שיטתית כלפי יהודים מחד גיסא, ומאידך גיסא שהוא פועל בשיתוף פעולה עם קבוצות שתדלנות פרו-ישראליות. ארגון זכויות האדם Euro-Med Monitor טען כי פנה בכתב לנציבות האו"ם לזכויות אדם בקריאה לחקור את התנהלותו של שהיד, ולהחליפו במידת הצורך.

אשר לדוח - בן 19 העמודים - בנושא אנטישמיות, הרי שניתן לראות בו מאמץ מקיף להתמודד עם התופעה בקנה מידה עולמי. ממצאיו ומסקנותיו מעוגנים בנתונים שנאספו בפרק זמן של שלושה חודשים במהלך שנת 2019 (מארס עד מאי), והוא מתבסס על מידע שנאסף משחקנים מדינתיים ולא-מדינתיים כאחד. תהליך איסוף הנתונים כלל כמעט 20 מדינות מצפון אמריקה, מרכז אמריקה ואמריקה הלטינית, אירופה, הבלקן, המזרח התיכון וצפון אפריקה, דרום מזרח אסיה ואוסטרליה. הנתונים הטכניים כבר מגלים שתי נקודות ראשוניות: ראשית, המחקר משתרע על שטח גאוגרפי רחב, הוא מייצג קהילות יהודיות ברחבי העולם, ובעל פוטנציאל להכיל נתונים עדכניים; שנית, נראה כי האו"ם, על 193 המדינות החברות בו, הוא הגוף ההולם ביותר לבצע סוג כזה של מחקר עולמי, בשל הגישה שפתוחה בפניו לשחקנים מדינתיים ולא-מדינתיים, וכן על סמך החלטותיו הנותנות סמכות ומעטפת תומכת לשליחיו.

להלן חמש התרומות המרכזיות של הדוח:

  1. הדוח מציע הבחנה ברורה בין שלושה סוגים של אנטישמיות: אנטישמיות שמקורה באידאולוגיה של ימין קיצוני המאמין בעליונות לבנה, אנטישמיות שמקורה באידיאולוגיה אסלאמיסטית קיצונית, ואנטישמיות שמקורה בתפיסות עולם של שמאל קיצוני. ההבחנה הזו אינה חדשה, אולם הפקת קטגוריות מובחנות אלה כתוצאה ממחקר שדה דדוקטיבי שהתבצע בקבוצה כה אקלקטית של מדינות, מתקפת את קיומם של שלושת הסוגים. לכך יש גם השלכות חשובות על פיתוח ארגז כלים להתמודדות עם אנטישמיות ולדיוק בהתייחסות לגילויים השונים של אנטישמיות.
  2. הדוח קובע בברור כי תופעת האנטישמיות נמצאת בעלייה, וכי שכיחותן של עמדות אנטישמיות היא משמעותית, אפילו במדינות שבהן יש אוכלוסייה יהודית מועטה או כלל לא. ברוח זו, הדוח מכיר באווירה של פחד הפוגעת בזכותם של היהודים לממש את דתם, ומדגיש כי המעשים המפלים כלפי יהודים אינם מוגבלים לאנשים פרטיים בלבד, אלא לעיתים הם גם שואבים עידוד מחוקים וממדיניות ממשלתית.
  3. הדוח מציף את התופעה הניכרת של אי-דיווח (מסיבות שונות ומגוונות), לנוכח שכיחות האנטישמיות ברחבי העולם. תוספת חשובה לנושא זה, שעולה בדוח, היא היעדר קשר בין גורמי חברה אזרחית המנהלים מעקב אחר אנטישמיות לבין ארגוני האו"ם למעקב אחר זכויות האדם – מצב הפוגע ביכולתו של האו"ם למלא תפקיד מרכזי יותר במאבק באנטישמיות.
  4. הדוח מציג עמדה כלפי הגדרת האנטישמיות של ארגון ה-IHRA (הברית הבינלאומית לזכר השואה), המכירה בה ככלי חינוכי ולא משפטי מועיל אשר "יכול להציע הכוונה חשובה לזיהוי אנטישמיות", וקורא למדינות לאמץ אותה. אישור זה להגדרה שנחשבת שנויה במחלוקת על ידי ארגוני חברה אזרחית מסוימים (במיוחד תומכי תנועת ה-BDS) הוא חשוב, במיוחד לנוכח ההצהרה המאזנת של השליח, המזכירה כי לפי ה-IHRA, ביקורת על ממשלת ישראל אינה אנטישמית, אלא אם היא מלווה בגילויי שנאה כלפי יהודים או בסטריאוטיפים אנטישמיים.
  5. הדוח מטפל ב-BDS בפסקה אחת בלבד (מס' 18) מתוך סך 89 פסקאותיו. מבחינת התוכן, מציין השליח המיוחד את התפיסות השונות מאוד ביחס ללגיטימיות של פעולת ה-BDS. הדברים כוללים תזכורת לכך שהחוק הבינלאומי מכיר בחרם כצורת ביטוי פוליטית לגיטימית מחד גיסא, וגינוי לביטויים המלווים את הקריאה לחרם ודוחים את זכותה של ישראל להתקיים מאידך גיסא. גישתו של הדוח לארגון ה-BDS מועילה אפוא משני טעמים: היא מניפה דגל אדום ביחס למדרון החלקלק שבין החרמת ישראל לבין מניעים וגילויים אנטישמיים, תוך מתן לגיטימציה עקרונית לפעולת חרם; והיא מייחסת לארגון משקל פרופורציונלי סביר, בהשוואה לתופעה הרחבה יותר של אנטישמיות וביטויים אנטישמיים, המשפיעים על קהילות יהודיות ברחבי העולם.

עד כה בחר הממסד הישראלי להתעלם מהדוח ומלבד שגריר ישראל באו"ם, שפרסם הצהרה לא מדויקת הנוגעת אליו (ומציינת כי הדוח טוען ש"תנועת ה-BDS מעודדת אנטישמיות", למרות שלא נטען כך), אף משרד רלוונטי לא פרסם הודעה לעיתונות ולא ביקש להעלות את הדוח לסדר היום הציבורי הישראלי או הבינלאומי. בין אלה נכללים משרד החוץ; המשרד לענייני התפוצות – שבאופן טבעי עוסק באנטישמיות בשל השפעתה על יהדות התפוצות; או המשרד לעניינים אסטרטגיים – שהמאבק ב-BDS נמנה על תפקידיו ואשר כמעט במקביל לפרסום דוח האו"ם ברשת פרסם מחקר בן למעלה מ-90 עמודים הקושר בין BDS לאנטישמיות.

בניגוד לשתיקת הממסד הישראלי, ארגונים יהודיים מרחבי העולם וביניהן הקונגרס היהודי העולמי, הוועד היהודי האמריקני (AJC) והליגה נגד השמצה (ADL) – אימצו את דוח האו"ם. חלקם ציינו בגאווה את מעורבותן בתהליך המחקר של השליח המיוחד של האו"ם והודו לו אישית על מחויבותו. הבחירה של הקהילות היהודיות לשתף פעולה עם השליח, למרות גוף האו"ם הבעייתי שמאחוריו ולמרות הרקע הלא מושלם של השליח עצמו, היא דוגמה חשובה לכך ששיתוף פעולה עם האו"ם יכול להועיל לשני הצדדים.

לפיכך, מומלץ שאלא אם קיימות טענות קונקרטיות וחזקות נגד שיתוף פעולה עם גופי האו"ם, ישראל תשאף להציג בפני ארגון זה עובדות מבוססות ואת הנרטיב שלה בנוגע לאירועים נבדקים רלוונטיים. שנית, בדומה לתפוצות היהודיות, גם ישראל צריכה לאמץ פומבית את הדוח ולחתור להחדיר אותו לשיח הציבורי המקומי והבינלאומי. פעולה זו תעודד את ההכרה הנדרשת בסכנות העומדות בפני קהילות יהודיות בתפוצות; תציג את הסולידריות הנחרצת של ישראל עם קהילות יהודיות ברחבי העולם, ותפגין הכרה ביכולת של האו"ם למלא תפקיד חיובי בסוגיות שנוגעות לישראל וליהודים. שלישית, לאור תפקידה של ישראל בשמירה על רווחתן של קהילות יהודיות ברחבי העולם, על הממסד והחברה האזרחית בישראל לחתור באופן יזום לשיפור יחסי העבודה עם ארגונים יהודיים העוסקים באנטישמיות ולהגביר את שיתוף הפעולה עם האו"ם בנושא זה. נקודה נוספת לבחינה מעמיקה היא פעילות לקידום מינוי נציג רם דרג של האו"ם לנושא האנטישמיות, כפי שהמליץ ​​אחמד שהיד עצמו.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאנטישמיותאנטישמיות בת-זמננו בארצות הבריתהאו"ם
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Shutterstock
התחזקות הימין הקיצוני במערב לאחר אירועי ה-7 באוקטובר
לצד התפשטות והשתרשות נרטיבים פרו-פלסטינים, אנטי-ישראליים ואנטישמיים ברחבי העולם עם התחזקות ה'ברית הירוקה-אדומה' האנטי-ישראלית (בין גורמים אסלאמיסטים וגורמי שמאל רדיקלי) במדינות מערביות על רקע מלחמת ישראל-חמאס, צופות על המתרחש גם תנועות ימין קיצוני בפרט באירופה. עבורן, המלחמה ברצועת עזה היא מנוף לחיזוק התמיכה הציבורית בהן ובחלקן אף מוטמעת אידיאולוגיה אנטישמית. ראוי כי מדינת ישראל תכיר בסכנות שבהתחזקותן של תנועות ימין קיצוני במערב, במקביל להתלכדותם של נרטיבים אנטישמיים בשוליים הקיצוניים בשני צדי המתרס הפוליטי ונירמולם בשיח הציבורי בצל אירועי ה–7 באוקטובר והמלחמה שפרצה בעקבותיה. על ישראל לגבש אסטרטגיית התמודדות ארוכת טווח מול חזית ישנה-חדשה זו, המסכנת את האינטרסים של מדינת ישראל ומערערת את ביטחונם של יהודים וישראלים ברחבי העולם, בעודה מאתגרת את יציבותן של הדמוקרטיות הליברליות.
17/04/24
REUTERS/Ken Cedeno
שנאת ישראל והאנטישמיות החדשה בארצות הברית: השתקפות של תמורות אידיאולוגיות בחברה ובמערכת החינוך האמריקאית
כיצד חדרה האנטישמיות החדשה למוסדות החינוך האמריקניים – ומדוע היא התפרצה ביתר שאת ברחוב האמריקני אחרי ה-7 באוקטובר?
11/12/23
PA via Reuters
מלחמת ״חרבות ברזל״: עת מבחן להתמודדות המערב עם איום מבית
ההפגנות הפרו-פלסטיניות השוטפות את אירופה וארה"ב - שעת מבחן ליכולת של ממשלות המערב לשמור על ערכיהן ההיסטוריים ועל יציבותן הפנימית
13/11/23

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.