שיקום סוריה - הדילמה של ישראל - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על שיקום סוריה - הדילמה של ישראל

שיקום סוריה - הדילמה של ישראל

מבט על, גיליון 1132, 22 בינואר 2019

English
ענת בן חיים
אודי דקל
דגל סוריה לצד סמל של המדינה האסלאמית בכיכר בעיר פלמירה שבמחוז חומס. סוריה, 1 באפריל 2016.

בשנים הקרובות סוריה תתמקד בטיפול בפצעי המלחמה ובד בבד תמשיך להיות פלטפורמה לאיומים אסטרטגיים מצד איראן ושלוחיה כלפי ישראל. לישראל אינטרס במהלך שיקום כלכלי ותשתיתי, שירכז את התשומות הסוריות והאחרות בבניית המדינה מחדש ובייצובה, עם כתובת שלטונית מרכזית ואחראית. עם זאת, קיים מתח פנימי בגישת ישראל לפרויקט השיקום: מחד גיסא, היא יכולה לתמוך במאמצי שיקומה של סוריה שיובילו מדינות מערביות וערביות, ואף לסייע להם בעקיפין, זאת בתנאי שתורחק משטח המדינה ההשפעה האיראנית. מאידך גיסא, ללא סיוע של מדינות ערב ו/או המערב, תתערער היציבות בסוריה ותעלה הסבירות להתפרצות חוזרת של האלימות ולצמיחתם של גורמי סלפיה-ג'האדיה, מצב שינוצל על ידי איראן להעמקת התבססותה במדינה – ותלותו של המשטר באיראן אף תגדל.


שנת 2018 בסוריה עמדה בסימן השלמת הניצחון של משטר אסד ומעבר ממיקוד בלחימה לתכניות לעיצוב המדינה ולשיקומה ביום שאחרי המלחמה. המוסדות הבינלאומיים אומדים את הנזק שנגרם בסוריה בשנות המלחמה בכ-400-350 מיליארד דולר. האומדן כולל נזק פיזי קשה לתשתיות, קריסת הכלכלה ואובדן הכנסות. את הנזק הפיזי ניתן יהיה לתקן בכפוף לסיוע חיצוני, גם אם תהליך השיקום יימשך שנים רבות. אך זמן רב יותר, עשרות שנים אם בכלל, יחלוף בטרם ישוקמו שאר רכיבי הנזק - פגיעה בפריון ובתוצר עתידיים, בריחת מעמד הביניים והמעמד הגבוה מהמדינה והפגיעה בהשכלת הדור הצעיר. יתר על כן, בפני סוריה ניצבים אתגרים חברתיים משמעותיים, בראשם מתחים עדתיים וחוסר סולידריות חברתית, שחיתות, נפוטיזם והתבססות אליטה כלכלית חדשה, המקורבת לנשיא אסד ומתנהלת כמאפיה.

אתגרי פנים

כיום שולטים הנשיא אסד והכוחות המסייעים לו על כשבעים אחוזים משטח סוריה, הכוללים את מרבית השטחים העירוניים ומעל מחצית מהאוכלוסייה. במרכזים העירוניים לאורך 'עמוד השדרה' של המדינה - דמשק, חומס וחמאה - רמת המשילות גבוהה יחסית. במזרח סוריה ובחלב (שאיבדה לחלוטין את מעמדה כמרכז הכלכלי טרום-2011), המשטר אמנם שולט צבאית, אך מתקשה לממש משילות אזרחית. במרחב אדליב, מעוז המורדים האחרון, אין למשטר אחיזה. המרחב הכורדי ממזרח לנהר הפרת נהנה ממאפייני שלטון עצמי, אך אלו נתונים בסכנה לאור החלטת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ להוציא מסוריה את הכוחות האמריקאים, המסייעים לכורדים, וכן הנחישות הטורקית למנוע אוטונומיה כורדית במרחב זה.

דומה כי למרות לקחי המלחמה, משטר אסד לא החל בתהליך שיקום מקיף שייטיב עם אזרחי סוריה. המשטר מתמקד בשיפור המצב במרכזים העירוניים שבשליטתו, אך פעילותו מחוץ להם מוגבלת ומצומצמת. אף נטען שאסד מגביר את השפעתו באמצעות קשרים עם ראשי מאפיה מקומיים. סביר להניח כי השלטון ימשיך להשתמש בכוח נגד האזרחים במטרה לבסס שליטה ולמנוע התקוממות. עוד נראה כי למרות מגבלת המשאבים, המשטר יוותר על סיוע ותמיכה מערבית בפרויקט השיקום, אם יידרש בתמורה לאמץ דפוסי משטר מערביים (ודמוקרטיים). בשלב זה מנסה המשטר לגייס כספים והשקעות חיצוניות, בעיקר ממקורות פרטיים.

גישת המשטר לחזרת הפליטים מושפעת משני שיקולים, שמתח ביניהם. מחד גיסא, המשטר מבין כי חזרתם קריטית לשיקום סוריה, שכן מיועד להם תפקיד חשוב בפיתוח הכלכלי והחברתי לאחר המלחמה. הישארותם של הפליטים מחוץ לסוריה, בפרט האליטות בעלות ההון והנכסים החיוניים, תעכב במידה ניכרת את השיקום. מאידך גיסא, המשטר חושש מאוכלוסייה המעוניינת בהחלפתו. עזיבתה את סוריה בתהליך טיהור פוליטי ודמוגרפי לאורך שנות המלחמה משרתת לכן בראייתו את יציבות המשטר, וזה מצדו מערים קשיים על חזרתה, או פועל במטרה לצמצם את השפעתה - אם תחזור.

אי-סיוע מערבי - הגדלת התלות המשטרית באיראן

התנהלותו של הנשיא אסד מעידה כי בעקבות המלחמה הוא חותר לחזק את הדפוס הדיקטטורי של משטרו, תוך שמירה על קשר הדוק עם בעלי הברית שתמכו בו במהלכה, בפרט איראן ורוסיה. בשלב זה, המשטר מתמרן בין רוסיה לבין איראן, בעדיפות לרוסיה, שכן הוא חושש מהתערבות-יתר איראנית בניהול המדינה. כך, למשל, תשתיות הנפט הופקדו בידי רוסיה. דוגמה אחרת היא תעשיית הפוספטים, שניתנה תחילה לאיראן, אך בהדרגה גוברת בה המעורבות הרוסית. איראן מצדה עדיין מובילה בשיקום תשתיות החשמל בסוריה והיא מעוניינת כמובן לרתום את תהליך השיקום להמשך התבססותה במדינה במספר היבטים - צבאי, כלכלי, חברתי, חינוכי ומדיני.

רוסיה מנסה לבסס את השפעתה בסוריה תוך קידום אינטרסים אסטרטגיים וכלכליים, שיאפשרו לה להשפיע על המשטר בעתיד. זאת היא עושה באמצעות סיוע בבנייה מחודשת של הצבא הסורי וחימושו; קיום מאמצים לעיצוב והובלת התהליכים המדיניים הרלוונטיים; השגת שליטה על משאבי טבע ודרכי שינועם - בניית צינורות גז, הרחבת נמל טרטוס, הנחת מסילות רכבת משדות פוספטים לנמל והקמת ציר סחר ימי לנמל נובוסיבירסק. המגבלה הרוסית העיקרית היא בעצם היותה נעדרת יכולת פיננסית עצמאית מתאימה, ועל רקע זה חברות רוסיות עסקיות מתנות את מעורבותן בתהליך השיקום בכך שיזכו ליתרונות תחרותיים ולרווחים מידיים.

הקהילה הבינלאומית מצידה מוכנה לסייע לשיקום סוריה בתנאי שהמשטר יוביל רפורמות שלטוניות, כלכליות וחברתיות, אולם אלה אינן מקובלות עליו. לכן, לא צפוי סיוע משמעותי (למעט הומניטרי, מוגבל) מצד מדינות המערב. האיחוד האירופי אשרר ביוני 2018 את הסנקציות על סיוע למשטר אסד והוא נדרש לדון בהארכתן מדי שנה. סנקציות אלה מעכבות ומגבילות השתתפות מערבית במיזמי שיקום, ולמעשה מנציחות ואף מגדילות את התלות המשטרית באיראן וברוסיה. מדינות ערב אמנם משלימות עם הישארות אסד בשלטון ונוקטות קו פרגמטי יותר תוך חידוש הקשרים הדיפלומטיים עם סוריה, אך מתנות סיוע כלכלי בהפחתת ההשפעה והנוכחות האיראניות במדינה. מדינות המפרץ הסוניות מצדן חוששות שאם ידירו ידיהן משיקום סוריה, איראן תשתלט על המדינה כפי, שקרה בעיראק.

 סיוע הומניטארי לסוריה לאורך השנים (https://fts.unocha.org/appeals/629/summary)

משמעויות לישראל

למרות שהמשטר מעדיף לטפל בפצעי המלחמה ומתקשה לגייס משאבים לבניית הצבא הסורי, על ישראל להיות ערה לאפשרות כי תהליך השיקום הצבאי בסוריה יהיה מהיר, גם ללא תהליך שיקום אזרחי או ביסוס משילות משטרית מלאה. זאת, עקב סיוע החוץ לבניין הכוח הצבאי שמקבל משטר אסד מרוסיה ומאיראן וכן הצורך לבסס מענה צבאי לתקיפות החוזרות של ישראל בשטח סוריה. לפיכך, גם אם סוריה והחברה הסורית ייוותרו בהריסותיהן, לא יהיה בכך כדי למנוע בניית מערך הגנה אווירית משופר, מערך טילי קרקע-קרקע וצבא יבשה בעל סדר כוחות גדול. בד בבד, סוריה תמשיך להוות פלטפורמה לאיומים אסטרטגיים, ביניהם פריסת מערכות טילי קרקע-קרקע מדויקות ומערכי איסוף איראניים, לצד נוכחות של כוחות שלוחים איראניים - כוח קדס, חזבאללה ומליציות שיעיות - בשטחה, כולל בקרבת הגבול עם ישראל. חולשתה של סוריה יוצרת מבחינתה תלות באותן משענות חיצוניות, העוינות את ישראל, במיוחד איראן. וככל שחלקה של איראן בשיקום יגדל, היא עלולה להשתמש במרחב הסורי לביסוס תשתיותיה הצבאיות לטווח הרחוק, תוך ניצול עמדתו המוחלשת של המשטר והחובות לאיראן, שנצברו במהלך המלחמה. עם זאת, החולשה הכלכלית של איראן (שתושפע גם מאפקטיביות הסנקציות האמריקאיות נגדה) תגביל את יכולתה לתרום לשיקום.

לישראל אינטרס ביישום מהלך שיקום שירכז את התשומות הסוריות והאחרות פנימה ובצרכים האזרחיים, בבניית המדינה מחדש ובייצובה. ככל שהזירה הסורית תהיה יציבה יותר ותתמקד בתהליכי השיקום, כך צפוי להצטמצם חופש הפעולה של איראן במסגרת מאמציה להגביר את השפעתה ולבסס את נוכחותה הצבאית בסוריה. כן תצטמצם האפשרות לעלייה מחודשת של גורמי ג'האדיה-סלפיה בשטח המדינה. מבחינת ישראל, עדיף שבסוריה ייכון משטר מרכזי ואפקטיבי, שיהיה כתובת אחראית לתהליכי השיקום וגם לכל הנוגע לפעילות צבאית או טרוריסטית מתחומי סוריה.

ישראל יכולה לנצל את האינטרסים המשותפים לה ולמדינות ערב הפרגמטיות בבלימת ההשפעה האיראנית במרחב ולסייע בהקמת כוח משימה בין-ערבי ובינלאומי לשיקום סוריה. באמצעות מדינות המפרץ יכולה ישראל להציע חבילות סיוע ייחודיות, שיתבססו על משאביהן, יחד עם טכנולוגיה וידע ישראליים (לדוגמא בנושאי טכנולוגיה אזרחית, טיהור מים וחקלאות מתקדמת), בתנאי שתורחק מעורבותה של איראן בשיקום והשפעתה על התהליך. זאת, בכפוף לארבע התניות: בלימת כל יוזמה אזורית ובינלאומית הדנה בהחזרת רמת הגולן לסוריה; הקצאת משאבי שיקום גם לדרום סוריה ולרמת הגולן הסורית - אזור שצפוי שייזנח כלכלית על ידי המשטר; צמצום ההשפעה האיראנית ודחיקת שלוחיה מהגבול ברמת הגולן; מתן עדיפות לרוסיה בפרויקטים כלכליים שיקומיים, תוך התחייבות לא לערב בהם את איראן.

ממשל טראמפ הצהיר כי בין היעדים האמריקאים בסוריה יציאת כוחות איראן ושלוחיה משטח המדינה וצמצום השפעתה בה. מכאן, שעל ישראל לפעול בתיאום עם ארצות הברית במסגרת התניית השיקום במימוש יעדים אלו. יוזכר כי ארצות הברית היא גורם משפיע בגופים הפיננסיים החשובים בעולם - קרן המטבע, הבנק העולמי ודומיהם. סביר כי מוסדות אלה ישפיעו בצורה זו אחרת על נושא השיקום.

לסיכום, סוגיית שיקום סוריה מעלה דילמה עבור ישראל. מחד גיסא, לישראל אינטרס לתמוך במאמצי השיקום שיובילו מדינות מערביות וערביות ולסייע להם, בתנאי שההשפעה האיראנית תורחק משטח המדינה. עם זאת, אם יעד זה לא יושג ומדינות המערב וערב לא תסייענה בשיקום, המשטר יתקשה לכונן סדר חדש, לבסס את משילותו ולהתחיל תהליך שיקום פיזי, כלכלי וחברתי. בתנאים אלו תעלה הסבירות להתפרצות חוזרת של האלימות ולצמיחתם של גורמי סלפיה-ג'האדיה, שיערערו את היציבות בסוריה, מצב שינוצל על ידי איראן להרחבת השפעתה. מכאן, שעל ישראל לאמץ תפיסה של מעורבות עקיפה בתהליך שיקומי עם מדינות ערב הסוניות או עם מדינות מערביות, גם בלי הבטחה לדחיקת ההשפעה האיראנית בסוריה, קרי לזנוח את תפיסת ה"משחק סכום אפס" מול איראן בנוגע להשפעתה בסוריה.

המאמר נכתב על בסיס פרויקט מחקר משותף בין המכון למחקרי ביטחון לאומי וחטיבת המחקר באמ"ן.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםסוריה
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
REUTERS/Shir Torem
מעבר לגבול: ההזדמנות האסטרטגית של ישראל בסוריה
כיצד נראית סוריה חמישה חודשים לאחר נפילתו של בשאר אסד — הן מהעבר הסורי והן מהעבר הישראלי של הגבול — ומהם הסיכונים וההזדמנויות העומדים בפני מקבלי ההחלטות בירושלים?
08/05/25
מנגנון בינלאומי לייצובה ועיצובה של סוריה החדשה
בעקבות עליית המשטר האסלאמיסטי בסוריה, מתהווה במדינה זו מציאות אשר תציב בפני ישראל סכנות והזדמנויות כאחת. איראן נדחקה מסוריה, אך צפויה לפעול לחידוש נוכחותה בה; טורקיה ממלאה תפקיד מרכזי בסוריה, התפתחות העלולה לגרום חיכוך מדיני וצבאי עם ישראל, ובתרחיש קיצון אף עימות צבאי. בה בעת, טורקיה היא כנראה הגורם היחיד, אשר יש לו מוטיבציה ויכולת לשגר לסוריה כוחות קרקעיים. לכן, טורקיה עשויה למלא תפקיד חיובי בייצוב סוריה ובצמצום הסכנה לפריצת מעשי איבה בינה לישראל. שיקומה וייצובה של סוריה יחייבו משאבים רבים ושתוף פעולה בינלאומי. לשם כך, מוצע להציג בפני הממשל האמריקאי יוזמה לכינון מנגנון בינלאומי לשיקום סוריה בראשותו. מבחינת ישראל נועד הרעיון לצמצם את הסכנות לחיכוך צבאי בינה לבין סוריה; להגביל את ידי טורקיה במנגנון הבינלאומי ובכך למקסם את היתרונות שבמעורבותה ולמזער את הסכנות הגלומות בה; וכן לצמצם סיכונים לחידוש השפעתה של איראן בסוריה. מעורבות ישראלית גלויה במנגנון תביא כנראה להכשלתו מראש. לפיכך, מומלץ שהתפקיד הישראלי יצטמצם להעלאת הרעיון בפני הממשל ובפעילות מולו להבטחת האינטרסים שלה.
04/03/25
מפה אינטראקטיבית: הזירה הסורית
ב-8 בדצמבר, עם נפילת משטרו של בשאר אל-אסד, הכריזה ישראל על מבצע חץ הבשן בסוריה. במהלך המבצע, צה"ל פעל באזור החיץ והשתלט על שיא החרמון בצד הסורי. במקביל, התבצעו לפחות 136 תקיפות ישראליות במדינה, 65 אחוזים מהן התבצעו בחלקים המערביים של המדינה (דמשק, דרעא ולטקיה). על פי דובר צה"ל, תקיפות אלו הובילו, תוך 48 שעות בלבד, להשמדה של בין 70 ל-80 אחוזים מהיכולות הצבאיות של משטר אל-אסד. מפה זו מציגה את התקיפות הישראליות בסוריה במהלך מבצע חץ הבשן. בנוסף, המפה מציגה את אזורי השליטה במדינה ואת השחקנים השונים הפועלים בה, לרבות הכוחות הכורדיים, האמריקאיים והטורקיים. המפה מתעדכנת באופן שוטף ומדויק במידת האפשר בהתבסס על הערכות מודיעין גלוי ודיווחים תקשורתיים.
26/01/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.