החוסן האזרחי ב'עוטף עזה': מודל תפיסתי ומעשי מצליח מצדיק אימוץ באזורים מאוימים אחרים - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על החוסן האזרחי ב'עוטף עזה': מודל תפיסתי ומעשי מצליח מצדיק אימוץ באזורים מאוימים אחרים

החוסן האזרחי ב'עוטף עזה': מודל תפיסתי ומעשי מצליח מצדיק אימוץ באזורים מאוימים אחרים

מבט על, גיליון 1122, 30 בדצמבר 2018

English
מאיר אלרן
אלון שוסטר
נערים משחקים בסמוך למיגונית. שדרות, 9 בינואר 2018.

החלטת ממשלת ישראל מדצמבר בדבר תכנית נוספת לקידום החוסן ב'עוטף עזה' מצטרפת לשורה ארוכה של החלטות המכירות בייחודו של האיום הביטחוני המתמשך מכיוון רצועת עזה. הדבר משקף הבנה של המשמעות והמרכזיות של תופעת החוסן האזרחי מול הפרעות קשות, ובמקרה הישראלי – טרור מסוגים שונים. החוסן החברתי ב'עוטף עזה' הוא סיפור הצלחה המצדיק חשיבה כלל לאומית שתוביל לאימוץ דפוסי החשיבה והביצוע של החוסן ב'עוטף עזה' אף במרחבים מאוימים נוספים. בצד ההכרה בצורך הבסיסי במיגון הפיזי, חשובה לא פחות ההכרה כי 'מודל החוסן בעוטף' משקף את החיוניות שבשילובו עם השקעות בתחום "הרך" של העצמת החוסן החברתי. מן הראוי לקבוע כקו מנחה, שבכל השקעה בחיזוק החזית האזרחית לפחות עשרה אחוזים יוקצו לבניית החוסן.


ב-2 בדצמבר 2018 קבלה ממשלת ישראל החלטה (מס. 4328) בדבר תכנית נוספת לקידום החוסן ב'עוטף עזה', לשנים 2020-2019. זאת, בהמשך לשורה ארוכה של החלטות, שהתקבלו ויושמו מאז 2003, המכירות בייחודו של האיום הביטחוני המתמשך מכיוון רצועת עזה. ההחלטה האחרונה התקבלה בהקשר להפרעות - הפגנות אלימות על הגדר, שילוח עפיפונים ובלוני תבערה מהרצועה אל מעבר לגבול, ירי רקטות, טילי נ"ט ונשק קל - שנרשמו מאז חודש מארס 2018, ואשר בחלק מהזמן פגעו בשגרת החיים של הישובים צמודי הגדר. המוטבים לתכנית ייחודית זו הם העיר שדרות וכן הקיבוצים והמושבים במועצות האזוריות אשכול, חוף אשקלון, שדות נגב ושער הנגב, המצויים בטווח שבעה ק"מ מהגבול. התכנית אושרה במקביל להחלטת הקבינט בעניין הפסקת האש עם חמאס.

התכנית, בסכום כולל של 700 מיליון שקל לשנתיים, כוללת פיתוח וחיזוק התחומים הבאים: 1) ביטחון אישי ויישובי; 2) מוכנות לחירום; 3) רכיבי חוסן חברתי (בריאות, הפעלת מרכזי חוסן, טיפול רגשי לילדים, חינוך פורמלי ולא פורמלי, רווחה);  4) פיתוח פיזי (אזורי תעשיה, עידוד עסקים וחקלאות, תכנון ובנייה, מוסדות ציבור, תחבורה); 5) כספים (הטבות מיסוי, מענקים מיוחדים לרשויות המקומיות, מענקי פיתוח).

משמעויות התכנית

בפתח ישיבת הממשלה שבה התקבלה ההחלטה קבע ראש הממשלה כי "תושבי 'העוטף' עומדים איתן ואנחנו תומכים בהם. החוסן של תושבי 'עוטף עזה' הוא מרכיב חשוב בחוסן הלאומי. החוסן של תושבי 'עוטף עזה' מסייע... לממשלה ולקבינט לקבל את ההחלטות באופן הנכון ובזמן הנכון״. דברים אלה משקפים הבנה של המשמעות והמרכזיות של תופעת החוסן האזרחי מול הפרעות קשות, ובמקרה הישראלי - טרור מסוגים שונים. תושבי ויישובי 'עוטף עזה' אכן הוכיחו בעשור האחרון, בשלושת סבבי הלחימה עם חמאס (2008/09, 2012, 2014), בין הסבבים ומול אירועי החודשים האחרונים, כי הם בנו לעצמם, גם בסיוע מקיף של הממשלה והרשויות המקומיות, יכולת מרשימה של חוסן חברתי. זו התבטאה עד כה לא רק בעמידה הנחושה מול הטרור, אלא גם בהתאוששות המהירה מההפרעות הקשות, ויותר מכך - בצמיחה הניכרת של כל היישובים במהלך התקופה המאתגרת. צמיחה דמוגרפית, כלכלית וחברתית מול איומים קשים ומתמשכים משקפת רמה חריגה של חוסן חברתי גבוה.

יכולות חיוניות אלה של תושבי ויישובי 'העוטף' אינן מקריות. הן תוצר ישיר של הבנה עמוקה של המנהיגות המקומית, המבוססת על ניסיון מעשי ממושך, לגבי החשיבות של החוסן וכיצד ניתן לבנותו הלכה למעשה לאורך זמן. לדידם, בניית החוסן כתהליך מתמשך כרוכה בארבעה רכיבים עיקריים:

  • א. הישענות על מעטפת חזקה של הגנות מפני ההפרעות הצפויות, שעיקרה פעילות הגנתית והתקפית של צה"ל. היא כוללת גם בניית מיגון אישי ומרחבי מיטבי, תוך יצירת דיאלוג ישיר עם האוגדה המרחבית והתארגנות יישובית ומרחבית להבטחת מה שמכונה 'שגרת חירום' - התנהלות עצמית מוסדרת בנסיבות של הפרעות קשות. במסגרת זו נזכיר את צוותי החירום היישוביים, כתות כוננות יישוביות, מרכזי הפעלה רשותיים ומרכזי החוסן האזוריים.
  • ב. עיצוב דפוסים של מנהיגות מכילה, בכל הרמות, היוצרת קשר הדדי אמיץ עם הקהילה ובתוכה, בונה אתוס של חוסן מול איומים מוגדרים, ומפתחת כלים מערכתיים למימוש תפיסת החוסן בכל אחד מהישובים ובשיתוף פעולה ביניהם לקראת חירום ובשעת חירום.
  • ג. מתן דגש לרכיבי צמיחה ופיתוח יישוביים, פיזיים וחברתיים. אלה תורמים במישרין לחוסן החברתי ועקב כך לביטחון היישובים. מעבר לכך, הם מאפשרים העצמה כללית של הישובים וכך גם את האטרקטיביות שלהם, המביאה לאזור תושבים חדשים רבים, המעשירים את המרחב ומאפשרים מעגלי שגשוג נוספים.
  • ד. בניית רשת קשרים אמיצה עם גורמים ממשלתיים וחוץ-ממשלתיים מחוץ לאזור ה'עוטף', ובעיקר עם כאלה היכולים לתרום לחיזוק ולצמיחה. הספרות המקצועית מכירה בתרומה הישירה של יכולת זו (Linkage) להעצמת החוסן החברתי. המנהיגות המקומית הוכיחה כישורים מעולים בתחום זה, שתוצאתה הישירה היא היחלצות ממשלתית לסיוע נרחב ונמשך ליישובי המרחב, על פי צורכיהם ובתיאום עמם, גם במקרים בהם אין לתושבים הזדהות פוליטית עם המפלגות השותפות לממשלה.

בסך הכל הקצתה הממשלה ליישובי ה'עוטף' מאז 2003 תקציבים תוספתיים ניכרים, בסכומים של יותר כ-6.2 מיליארד שקל. זאת, מעבר להשקעה בביטחון המרחבי, המתבטא בין היתר בבניית המכשול המורכב על קו הגבול בין ישראל לרצועה, בתקצוב של קרוב ל-4 מיליארד שקל. השקעה זו ראויה וכדאית בשלוש רמות חשובות: ברמה האסטרטגית, היא מאפשרת ליישובים ולתושבים וכך גם למדינת ישראל לעמוד בהצלחה מול הלחץ הנמשך של חמאס מרצועת עזה, כפי שהעיד ראש הממשלה. עמידה זו מאפשרת לממשלת ישראל חופש פעולה ניכר ומרווח תמרון יחסי לקבלת החלטות שקולות, כפי שהמחישה באחרונה קבלת ההסדרה בעניין הפסקת האש. ברמה התודעתית היא משקפת לחמאס תמונה של פיתוח מואץ ונרחב בשטח ישראל, למרות הפגיעות בתושבים ובמשפחותיהם, המטופלים במספרים גדולים במרכזי החוסן, ומול הרס וקריסה בשטח הרצועה, כבבואה נאמנה של יחסי הכוחות האסטרטגיים של הסכסוך עם ישראל. בראייה ארוכת טווח, היא יוצרת תשתית מבוססת לפיתוח ניכר של אזור פריפריה חיוני, למרות הסיכונים הביטחוניים הקשים שעליו להתמודד עמם. מכל הבחינות הללו מדובר בעסקת משתלמת: הממשלה משקיעה משאבים והתשואות האסטרטגיות, הביטחוניות, החברתיות והכלכליות מקדימות להגיע.

השלכות והמלצות

מדובר בסיפור הצלחה המצדיק חשיבה כלל לאומית שתוביל לאימוץ דפוסי החשיבה והביצוע של החוסן ב'עוטף עזה' במרחבים מאוימים נוספים. בנייה כזו ודאי תארך זמן, גם משיקולים תקציביים. אולם אפשר וצריך למצוא את הדרך ליישם - ולו בהדרגה - את עיקרי התובנות שהוצגו לעיל. ברור שהיקף השטח ומספר התושבים הגדול במרחבים הנוספים משליך על יכולת המדינה לקיים תמיכה ממשלתית בהיקף זהה. עם זאת, ראוי לאתר את הנקודות הארכימדיות בכל תחום, שעל יישומן יש לעמוד בכל מרחב המאוים בסבירות גבוהה. כך מומלץ להתחיל וליישם את המודל במעטפת המורחבת של 'עוטף עזה' (כולל אשקלון) וביישובי הצפון סמוכי הגבול עם לבנון. זאת, לפני שהעימות הבא ייצר הפרעות תפקודיות קשות בישובים שבהם לא הושקעו המאמץ והתקציבים הנדרשים לבניית החוסן החברתי במובנו הרחב.

ביולי השנה סוכם על שלב ראשון (בהיקף של 500 מיליון שקל) בישום תכנית ארוכת טווח למיגון יישובי הצפון, בהיקף כולל של חמישה מיליארד שקל, ללא התייחסות ישירה לרכיבים לקידום החוסן. ככל הידוע, טרם הוקצו התקציבים הדרושים אף לשלב הראשון. בכל מקרה, בצד ההכרה בצורך הבסיסי במיגון הפיזי, חשובה לא פחות ההכרה כי 'מודל החוסן בעוטף' משקף את החיוניות שבשילובו עם השקעות בתחום "הרך" של העצמת החוסן החברתי. מן הראוי לקבוע כקו מנחה, שבכל השקעה בחיזוק החזית האזרחית לפחות עשרה אחוזים יוקצו לבניית החוסן. כדוגמא מוחשית נכון יהיה להרחיב את רשת מרכזי החוסן גם לצפון המדינה. זו תהיה התחלה חשובה ביישום הלקחים החיוביים של 'עוטף עזה' על מרחבים מאוימים נוספים במדינת ישראל.

* אלון שוסטר שמש עד לאחרונה כראש המועצה האזורית שער הנגב.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםחוסן חברתי והחברה הישראלית
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Shutterstock (INSS modification)
במותם ציוו לנו את החיים: פרויקט זיכרון לחללי מלחמת חרבות ברזל
אנו מזמינים אתכם להביט וללמוד על אודות הנופלים באמצעות פרויקט הזכרון השנתי. להכיר פעם נוספת את האופן בו בבועתו של צבא העם משתקפת במניין חלליו
28/04/25
Foto Olimpik via Reuters Connect
חוסן לאומי במבחן ההתפנות האזרחית הנרחבת במלחמת חרבות ברזל
חוסן מוגדר כיכולתה של מערכת להתמודד בהצלחה עם הפרעה קשה, לקיים רציפות תפקודית במהלכה, להתאושש ממנה ולצמוח. קובץ מאמרים זה הוא תוצר של סמינר למידה שעסק בסוגיות החוסן הלאומי החברתי בצל ההתפנות האזרחית במלחמת חרבות ברזל. הקובץ משלב בין ידע, תובנות ומסקנות של חוקרי חוסן לבין אלו של אנשי מעשה בתחום הפינוי וההתפנות. הוא מבטא מגוון תפיסות ופרשנויות של החוסן בתצורותיו השונות, כפי שהוא בא ליד ביטוי בעת המלחמה הקשה, על רקע טראומה קולקטיבית נמשכת. בקובץ שלושה שערים. השער הראשון כולל מגוון מאמרים בדבר הקשר בין ההתפנות כהפרעה מכוננת ומתמשכת לבין החוסן כמאפיין את יכולתן של הקהילות המתפנות ושל החברה הישראלית בכללה ליצור מידה של רציפות תפקודית תוך כדי המלחמה, ולהתחיל להתאושש ממנה. בשער השני מאמרים המנתחים את השלכות ההתפנות מיישובי הנגב המערבי ומיישובי קו העימות בצפון בתחילת המלחמה על חוסנן של הקהילות השונות. השער השלישי מתמקד באלתורי מערכת החינוך במסגרת ההתפנות הנרחבת הבלתי צפויה, נוכח חשיבותה המיוחדת לצעירים המתפנים והשלכותיה על חוסנן של המשפחות ושל הקהילות הנפגעות. כל אלה מאפשרים להבין תופעות חברתיות עמוקות ומעצבות מציאות בתנאי הפרעה קשה מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל, והם משקפים חוויה אישית ולאומית משמעותית לישראלים המושפעים ברמה האישית, הרעיונית והפוליטית מן המלחמה המיוחדת הנוכחית ומן האתגרים שהציבה.
07/04/25
Shutterstock
"חבר מביא חבר" בצה"ל? הטיית הדמיון והשפעתה על הקבעון המחשבתי
בחינת המינויים במטכ"ל בחמשת העשורים האחרונים מצביעה על מינוי שכיח של יוצאי צנחנים וסיירת מטכ"ל לתפקידים משמעותיים. מהן ההשלכות של הדבר על "הקונספציה" – ומה על הרמטכ"ל הנכנס ללמוד מכך?
30/03/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.