מימן או לא, צפון קוריאה ביצעה ניסוי גרעיני רביעי - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • מלחמת ישראל-איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • מלחמת ישראל-איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על מימן או לא, צפון קוריאה ביצעה ניסוי גרעיני רביעי

מימן או לא, צפון קוריאה ביצעה ניסוי גרעיני רביעי

מבט על, גיליון 788, 21 בינואר 2016

English
אפרים אסכולאי
אמילי לנדאו
נציגי יפן, דרום קוריאה וארצות הברית (הסגנים של שרי החוץ)
רעידת האדמה המלאכותית שתועדה ב-6 בינואר 2016 באזור הצפון-מזרחי של צפון קוריאה נגרמה עקב פיצוץ פצצת "מימן", כך לפחות נטען בהצהרה הרשמית שהוציאה צפון קוריאה.  מתחזקת ההסכמה הבינלאומית שהפיצוץ הנוכחי היה דומה בעוצמתו לשלושת הפיצוצים הקודמים שביצעה והיה לכל היותר פיצוץ גרעיני מתוגבר (boosted). המקרה של צפון קוריאה אינו מעורר תקווה בכל הקשור ליכולת של אסטרטגית המשא ומתן והדיפלומטיה לעצור מדינה הנחושה להפוך לגרעינית. האם נותר דבר מה שניתן לעשות? לסין יש את הכוח הפוטנציאלי להשפיע על צמצום האיום של צפון קוריאה וכך להשפיע על המצב העולמי של מניעת תפוצה גרעינית, אבל למרות שהניסוי האחרון עורר את זעמה של סין, ספק אם היא תנקוט צעדים חמורים בתגובה.

רעידת האדמה המלאכותית שתועדה ב-6 בינואר 2016 באזור הצפון-מזרחי של צפון קוריאה נגרמה עקב פיצוץ פצצת "מימן", כך לפחות נטען בהצהרה הרשמית שהוציאה צפון קוריאה. עד שהמאמצים הבינלאומיים לאיסוף דגימות של שיירי הפיצוץ מהאטמוספירה יספקו אינדיקציה ברורה יותר לנכונות ההצהרה, מתחזקת ההסכמה הבינלאומית שהפיצוץ הנוכחי היה דומה בעוצמתו לשלושת הפיצוצים הקודמים שביצעה המדינה. במילים אחרות, הפיצוץ היה לכל היותר פיצוץ גרעיני מתוגבר (boosted) ולא ניסוי בפצצת  מימן, שכן העוצמה של פצצת מימן מלאה הייתה צפויה להיות גדולה הרבה יותר. בדצמבר 2015 טען שליט צפון קוריאה שארצו הצליחה לפתח את הטכנולוגיה לפצצת מימן. לאור זאת, וללא קשר לתוצאת הפיצוץ הנוכחי, סביר שקים ז'ונג און יתקשה לחזור בו מהצהרתו הנוכחית.

לא ברור מה הניע את צפון קוריאה להוציא לפועל את הניסוי הזה – אולי היו אלה סיבות פנימיות ואולי רצון למשוך את תשומת הלב הבינלאומית, אולם כמו במקרים קודמים, צפון קוריאה שבה והצדיקה את הניסוי כנחוץ על מנת להדוף את התוקפנות האמריקנית והאיומים הגרעיניים מצדה. צפון קוריאה גם ציינה, כי זהו "נשק של יציבות", שיהווה הרתעה מפני פלישה, כדי שהיא לא תמצא עצמה נתונה לגורל דומה לזה של לוב או עיראק. העיתוי של הניסוי קשה להסבר, שכן דומה שצפון קוריאה ודרום קוריאה ניסו לאחרונה להתקרב אחת לשנייה, וכן לאור העובדה שהניסוי עורר את כעסה של סין – צינור החמצן הכלכלי המרכזי של צפון קוריאה.

      ברמה העולמית, התגובה הראשונית לחדשות הייתה עד כה דומה למדי לתגובות שראינו לאחר שלושת הניסויים הגרעיניים הקודמים של צפון קוריאה. הושמעו גינויים חריפים בשילוב עם ביטויי כעס ודאגה מצד המדינות השכנות, ובמיוחד מכיוון יפן ודרום קוריאה. מועצת הביטחון של האו"ם הזדרזה לצאת בהודעה בדבר כוונתה לאכוף צעדי עונשין. בהמשך להצהרותיה מ-2013 להגן על דרום קוריאה, בחרה ארצות הברית הפעם במפגן כוח מהיר, כאשר הטיסה מפציץ B-52 מעל דרום קוריאה להמחשת המחויבות שלה להגנתן וביטחונן של בנות בריתה באזור. אבל יותר מכל, התעסקו כולם בשאלה האם טענות צפון קוריאה נכונות – ובמקרה זה האם היה זה ניסוי בפצצת מימן, או פיצוץ מתוגבר שמתבסס על ביקוע. דרום קוריאה וארצות הברית מובילות את מחנה הספקנים, אולם מימן או לא – אין חולק על כך שמדובר בניסוי גרעיני רביעי במספר של צפון קוריאה, ויש לשער שהתרחשות זו חמורה כשלעצמה.

      ההשלכות של הניסוי הן היחלשות נוספת במשטר למניעת תפוצת נשק גרעיני, שממילא כבר מעורער למדי. בנוסף לאיום הישיר שצפון קוריאה מציבה בפני שכנותיה, פעילותה להפצת יכולות בלתי קונבנציונאליות מציבה איום חמור על המזרח התיכון ומעבר לו. צפון קוריאה היא שחקנית מרכזית באספקת ידע, טכנולוגיות ורכיבים בתחום הבלתי קונבנציונלי למספר מדינות באזור. מדובר בטכנולוגיות של טילים וגרעין וכנראה גם במאגר לא-מבוטל בהיקפו של נשק כימי, הנמצא ברשותה של צפון קוריאה, שחולקת את הידע שלה בתמורה לכסף מזומן, ולא מטעמי קירבה אידיאולוגית או אינטרסים משותפים.

       המקרה של צפון קוריאה אינו מעורר תקווה בכל הקשור ליכולת של אסטרטגית המשא ומתן והדיפלומטיה לעצור מדינה הנחושה להפוך לגרעינית. המשא ומתן עם צפון קוריאה שהתנהל במסגרת "שיחות שש המדינות" בניסיון לאלץ אותה לפרק את יכולתה הגרעינית הצבאית – כשל, וכיום צפון קוריאה, היא מדינה גרעינית לכל דבר. הסכם המסגרת שחתמה צפון קוריאה עם ארצות הברית באוקטובר 1994, וכן ההסכם שהגיעו אליו בספטמבר 2005 במסגרת שיחות השש, נחגגו שניהם בשעתו כהישג שהצליח לרסן את צפון קוריאה, אולם בשני המקרים התברר שאין זה כך. ההסכם של 1994 לכל היותר עיכב את תכניתה של צפון קוריאה, וקים ז'ונג איל המשיך להפיק הן פלוטוניום והן אורניום מועשר בדרגה גבוהה (HEU) – חומרים שלכל אחד מהם פוטנציאל להפיק נשק גרעיני. ההערכה הייתה שאם המחיר שתיאלץ צפון קוריאה לשלם עבור המשך פיתוחה של התכנית יהיה גבוה, ואם גם יוצע לה סיוע כלכלי תמורת הפסקה, היא תהיה מוכנה לזנוח את שאיפות הגרעין שלה. ייתכן שהמחיר לא היה מספיק גבוה, או שצפון קוריאה פיתחה התמחות ב"מכירת" תכניתה הגרעינית שוב ושוב, מבלי שתהיה לה כל כוונה לוותר עליה.

       תמונת המצב לגבי תפוצת נשק גרעיני בזירה העולמית מגלה תמונה עגומה: איראן לא ויתרה על שאיפותיה לנשק גרעיני, אלא רק מעכבת את מימושן באי אלו שנים. על פי דיווחים, מדינות מזרח תיכוניות נוספות אולי שוקלות להצטרף למועדון. במקביל, מעמדה הרשמי של הודו כמדינה גרעינית אינו עוצר אותה מלפתח תכנית גרעין לצרכים אזרחיים, ופקיסטן מקווה לעסקה דומה. למרות שלחצים מדיניים עדיין עשויים להניב פה ושם פתרונות, הסיכוי למזרח תיכון מפורז מנשק להשמדה המונית כמעט אפסי. חוסר האמון השורר באזור רק הוחמר בעקבות ההסכם עם איראן.

       האם נותר דבר מה שניתן לעשות? לסין יש את הכוח הפוטנציאלי להשפיע על צמצום האיום של צפון קוריאה וכך להשפיע על המצב העולמי של מניעת תפוצה גרעינית, אבל למרות שהניסוי האחרון עורר את זעמה של סין, ספק אם היא תנקוט צעדים חמורים בתגובה. סין עדיין נרתעת בשל החשש שלחץ מוגזם יוביל להתמוטטותה של צפון קוריאה, ולזרם של פליטים שיחצו את הגבול אליה. תרחיש כזה עלול גם להביא את בעלת-בריתה של ארצות הברית, דרום קוריאה, קרוב יותר לגבולה של סין, ולמעשה להפוך אותה לשכנה של ממש.

       ומה לגבי הקהילה הבינלאומית הרחבה? בהנחה שיוטלו סנקציות שונות, איזו השפעה תהיה לכך על התמונה הכוללת? וכמה זמן יעבור עד שכולם יחזרו למצב של "עסקים כרגיל"? המציאות המצערת היא, שברגע שמדינה חוצה את הסף הגרעיני, לא נותר הרבה מה לעשות כדי להחזיר את הגלגל לאחור. המשך ההתעקשות האמריקנית על פירוקה של צפון קוריאה מגרעין – ללא התוויית מדיניות מסודרת שמתייחסת לאיום בפועל – נראית יותר ויותר כמנותקת מהמציאות בשטח. המסר שעולה מכך לתכנית הגרעין של איראן ולהסכם הגרעין שנחגג בקיץ האחרון הוא חד וברור. המאמצים צריכים להתמקד עתה בניסיון להבטיח, כי בעוד עשר עד חמש-עשרה שנים (או פחות, אם איראן תחזור בה מהבטחותיה) לא נתעורר לניסוי דומה בגרעין איראני.
הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםקוריאה הצפונית
English

אירועים

לכל האירועים
איראן באפריקה: ההקשר האזורי, הגלובלי וההשלכות על ישראל
26 באוקטובר, 2025
17:00 - 14:00

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-12: סיכום ותובנות
הכנס השנתי ה-12 של המכון למחקרי ביטחון לאומי עסק במארג האתגרים וההזדמנויות העומדים לפתחה של ישראל ב-2019. כבכל שנה, נשזרו זו בזו סוגיות אסטרטגיות ממעגלים שונים – הפנימי, האזורי והבינלאומי – שמרכיבים יחד את המציאות האסטרטגית של ישראל. בהמשך למגמה משנים עברו, נבחנה את תקפותו של סדר העדיפויות הביטחוני-לאומי דרך דיון במגוון נושאים. ראשית דרך מבט פנימה, לתהליכים והתרחשויות שקשורים קשר הדוק לחוסנה של הדמוקרטיה הישראלית ולחשיבותה כאבן יסוד בחזונה ובעתידה של מדינת ישראל. תיבחנה הזיקות בין הלכידות הפנימית בחברה הישראלית סביב ערכים ונורמות לבין חוסנה של ישראל ויציבותה לאורך זמן. הסתעפות של הנושא השתלבו אף הן, כמו למשל היחסים עם יהדות ארצות הברית והיבטים טכנולוגיים לחוסנו הכלכלי של המשק הישראלי ומעמדו הבינלאומי. הסוגיה הפלסטינית עמדה במוקד כנושא ליבה בעל השפעה ניכרת על זהותה של מדינת ישראל ומעמדה הבינלאומי. אירועי השנה האחרונה ברצועת עזה ובגדה המערבית, על רקע מדיניות ניהול הסכסוך של ממשלת ישראל התייחסות לזירה הפלסטינית כמשנית ביחס לזירה הצפונית, מזמינים דיון מתמשך אם נדרש לשנות את מציאות הסכסוך ומה החלופות שעל השולחן. המתווה האסטרטגי שפרסם המכון בשלהי 2018 שימש בסיס לדיון ויעומת עם הצעות אחרות שקיימות ועם התכנית העתידה לבוא של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. הממד האזורי זכה אף הוא להתייחסות מקיפה. ההשתנות המתמדת של הזירה הצפונית, והאתגר לישראל בהתנהלותה האזורית של איראן בהתבססותה בסוריה ובהסטת הזרקור בחזרה ללבנון, אלו מזמנים דיון מעמיק, בשתי רמות. הראשונה היא תמונת המצב בסוריה שנגזרת מהמעורבות הרוסית האמריקאית והטורקית, הדומיננטיות האיראנית והאינטרסים האזוריים. השנייה היא המדיניות הישראלית נוכח מציאות זו, בדגש על דוקטרינת הפעולה של המערכה שבין המלחמות (מב"מ) ומידת הצלחתה לאורך זמן והרלוונטיות שלה בעתיד. נושאים אזוריים אחרים כמו השינויים הדרמטיים במפרץ, האם השתנה היחס כלפי ישראל ומשמעותיו, והשיח העדכני בעולם הערבי השלימו תמונה זו. המסגרת הרחבה יותר הקיפה את הממד הבינלאומי, ובפרט את התהליכים במערכת העולמית בעידן הנשיא טראמפ, שמשנה את כללי המשחק, ובתוך כך היחסים בין ארצות הברית לרוסיה ולסין. המכלול האמריקאי היה שזור ברבים מהדיונים, כמרכיב מרכזי בביטחון הלאומי של ישראל. לצד הנסיגה מסוריה וההצעה לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני שהוזכרו, הסכם הגרעין עם איראן היה מוקד אחר ומשמעותי, והמדיניות המזרח-תיכונית של וושינגטון באופן כללי. מעל כל אלה מרחפת התופעה, שהנשיא טראמפ הוא ממבשריה ומפיציה, הפער הניכר שנפער בין המציאות לבין דימויים. מונחים כ"חדשות כוזבות" (Fake News) ו"פוסט אמת" נבחנו בניסיון להבין את המציאות שמתהווה בחסותם והשלכותיה על ניהול מדיניות והתמודדות עם אתגרי ביטחון לאומי.
20/03/19
הפסגה השנייה בין טראמפ לקים בהאנוי: תוצאות וכיוונים לעתיד
הפסגה השנייה בין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לבין מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג-און, הסתיימה בפתאומיות וללא מסמך או הצהרה משותפים של שני המנהיגים. למרות ששני הצדדים לא יודו בכך, המשמעות של הצהרותיהם לאחר שהסתיימה הפסגה היא שהתהליך יוקדש מעתה יותר להפגת המתיחות מאשר לפירוק הגרעין – יעד שיישאר לא מציאותי בעתיד הנראה לעין. האופציות של ארצות הברית מוגבלות, שכן היעד שהיא הציבה כמעט בלתי אפשרי להשגה. יהיה עליה למצוא את הדרך להמשיך ולעבוד על היחסים הבילטראליים, לרבות על היציבות בחצי-האי הקוריאני ובכלל האזור, ובמקביל להפחית בהדרגה את הציפיות אשר ליכולת להשיג התפרקות גרעינית בטווח הקצר. בראייה רחבה יותר, בהשלכה מהמקרה הצפון-קוריאני לאיראן, עבור הקהילה הבינלאומית הלקח הוא ברור: יש לעצור את איראן בטרם תגיע ליעדה.
11/03/19
הנשיא טראמפ מול ממשלו - התנהלות ומשמעויות
הדינמיקה שלוותה את תגובת הנשיא דונלד טראמפ לפרסום הדו"ח השנתי של הערכת האיומים מטעם סוכנויות המודיעין האמריקאיות וקודם לכן ההתפתחויות סביב החלטתו של הנשיא טראמפ להוציא הכוחות מסוריה משקפות את דרכי הפעולה השכיחות כיום של הנשיא טראמפ אל מול ממשלו. תהליכים המתקיימים בשני מסלולים מקבילים: מצד אחד, הנשיא טראמפ מוביל באמצעות ציוצים בטוויטר מדיניות התואמת לגישתו על פי העניין; מצד שני, מערכות הממשל האחרות פועלות כדי להבטיח בקרת נזקים וניסיון לתת מענה ראוי למשמעויות הגיאופוליטיות הנגזרות מההחלטות של הנשיא. צפוי כי הלחצים הפנימיים שמולם יעמוד הנשיא טראמפ במהלך 2019 וכן הצורך שלו להציג הצלחות במסגרת התמודדותו עם לחצים אלה, אך יחזקו המגמה של קבלת החלטות מפתיעות ולא צפויות, שלפחות חלקן יכולות לסתור/לפגוע באינטרסים ישראליים.
11/02/19

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • מלחמת ישראל-איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
הצהרת נגישות
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.