בחירתו של רוחאני: למה ניתן לצפות? - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על בחירתו של רוחאני: למה ניתן לצפות?

בחירתו של רוחאני: למה ניתן לצפות?

מבט על, גיליון 435, 16 ביוני 2013.

English
אפרים קם
רחובות טהראן
בחירתו של חסן רוחאני לנשיא איראן התקבלה בהפתעה – בעצם בחירתו, אך בעיקר ברוב הגדול שבו זכה, שלא חייב סיבוב שני בבחירות.

בחירתו של חסן רוחאני לנשיא איראן התקבלה בהפתעה – בעצם בחירתו, אך בעיקר ברוב הגדול שבו זכה, שלא חייב סיבוב שני בבחירות. בהערכות המוקדמות טרם הבחירות נחשבו שני מועמדים למובילים: סעיד ג'לילי – היועץ לביטחון לאומי וראש צוות המשא והמתן האיראני בנושא הגרעין, המקורב מאד למנהיג הרוחני חאמנהאי ומוחמד בכר קליבאף, ראש העיר הפופולרי של טהראן. בבחירות עצמן זכה רוחאני ברוב של 50.7%, כאשר כל המועמדים האחרים זכו בפחות מ-17% כל אחד.

רוחאני – איש הדת היחידי בין המועמדים, ודוקטור למשפטים – אינו נמנה על מנהיגי המחנה הרפורמיסטי, שעלה מעל לפני השטח בעקבות הבחירות הקודמות לנשיאות ב-2009. אבל מבין המועמדים בבחירות הוא הקרוב ביותר למחנה זה ותקוותו העיקרית. סביר אפוא להניח שהוא נבחר בעיקר בקולותיהן של שלוש קבוצות: אנשי המחנה הרפורמיסטי, בני מיעוטים שונים שאליהם פנה, וכאלה שראו בו את מי שיכול להביא להקלה בסנקציות המוטלות על איראן ולשיפור מצבה הכלכלי. מותר גם להניח שהפעם לא ניסו אנשי המנהיג הרוחני לזייף את תוצאות הבחירות, כפי שכנראה עשו בבחירות 2009, מחשש שהדבר יביא גם הפעם להתפרצות של תסיסה. מבחינה זו, בחירת רוחאני משקפת כנראה הן הלכי רוח אמיתיים בציבור האיראני של רצון בשינוי, והן את השפעת הסנקציות והמצב הכלכלי המחמיר. העובדה שרוחאני לא נפסל כמועמד לנשיאות – כפי שנפסלו רבים אחרים, ובראשם הנשיא-לשעבר רפסנג'אני – עשויה ללמד שחאמנהאי לא ראה בו אתגר חמור כנשיא. אף על פי כן, כהונתו כנשיא עשויה להביא עמה בעיות ממשיות וקשיים עבור המנהיג הרוחני ומקורביו, מכמה סיבות:

א. גם בעבר נוצרו מתחים וקשיים בין חאמנהאי לשלושת הנשיאים שכיהנו מולו – רפסנג'אני, חאתמי ואחמדינג'אד – שנבעו ממבנה המשטר, הבנוי על מנהיג רוחני ממונה בפועל לכל חייו ועל נשיא נבחר בבחירות כלליות, ומחיכוכים עקב חלוקת הסמכויות ביניהם.

ב. בחירתו של רוחאני עשויה להעיר מחדש ולחזק – מתוך תחושת ניצחון – את המחנה הרפורמיסטי, שהיה רדום מאז דוכאו ההפגנות בקיץ 2009. אם הדבר יקרה, עשויה בחירת רוחאני לשמש אבן-דרך חשובה בעיצוב פני המשטר.

ג. העובדה שרוחאני נבחר על בסיס תמיכה עממית כה נרחבת עשויה להעניק לו כוח מול חאמנהאי והמחנה השמרני, מה גם שבחירתו נתפסת כמכה למחנה השמרני.יחד עם זאת, יתכן שלחאמנהאי יהיה עניין לנצל את דימויו המתון של רוחאני, כדי לנסות להסיר את הסנקציות מעל איראן ולשפר את מעמדה הבינלאומי, מבלי לשלם על כך מחיר כבד מדי בתחום הגרעין.

ברור לכל, שמקבל ההחלטות הראשון במעלה באיראן הוא המנהיג הרוחני. עם זאת, הנשיא הוא הדמות השנייה בחשיבותה, בעיקר בתחומי הפנים. הוא ממנה את השרים (באיראן אין ראש ממשלה מתחת לנשיא), אחראי לניהול הממשלה ותפקודה, ומופקד על עיצוב המדיניות הכלכלית והפעלתה. סמכותו בתחום מדיניות החוץ, ובמיוחד בסוגיית הגרעין, מוגבלת, והגורם הקובע בתחום זה הוא המנהיג הרוחני. ואולם הנשיא אינו נעדר השפעה גם בתחום זה, משום שהוא ראש המועצה העליונה לביטחון לאומי, והוא מציג את המדיניות האיראנית כלפי חוץ. העובדה שרוחאני עסק בעבר בנושאי חוץ ובסוגיית הגרעין, בהיותו ראש צוות המשא והמתן בסוגיה זו תחת הנשיא חאתמי, בעוד שחאמנהאי לא יצא מאיראן מאז שהתמנה למנהיג הרוחני ב-1989 – יכולה לשחק לטובת השפעתו של הנשיא. סביר להניח שרוחאני יקנה עדיפות גבוהה למאמץ לקדם פתרון לסוגיית הגרעין, כדי לצמצם את הסנקציות המוטלות על איראן. במערכת הבחירות הוא התחייב לגלות גישה מתונה, ולפתור את בעיית הסנקציות ובידודה של איראן בזירה הבינלאומית, אם כי, כשאר המועמדים, הוא מחויב להמשך תכנית הגרעין. לשם כך, הוא עשוי לנסות לגבש הצעות חדשות, כדי להגיע להסדר עם ממשלות המערב. יתכן שגם ייזום מגע ישיר עם הממשל האמריקאי בסוגיה זו. השאלה היא מה יהיה אורך החבל ש-חאמנהאי יהיה מוכן להעניק לו, ומותר להניח שהוא לא יהיה ארוך מדי. ראוי לזכור שחאתמי, נשיא איראן בין 1997 ל-2005, שנחשב למתון, ניסה בפומבי ליזום הידברות עם העם האמריקאי, אלא שנבלם על ידי חאמנהאי, ובתקופת כהונתו נעשתה פריצת הדרך החשובה בתחום העשרת האורניום עם בניית מתקן ההעשרה בנתאנז. האפשרות היותר סבירה היא, שבתקופה הבאה תהיה איראן מוכנה אולי לוויתורים טקטיים בסוגיית הגרעין, אך חאמנהאי לא יאפשר ויתורים בעלי משמעות אסטרטגית. בחירתו של רוחאני מתקבלת בברכה על ידי הממשל האמריקאי וממשלות המערב. אלה מצפות שנשיאותו תאפשר התקדמות ממשית בסוגיית הגרעין, ואולי אף תביא לחיזוק המחנה הרפורמיסטי והתחלה של שינויים פנימיים באיראן. הן גם יראו בבחירתו סימן מעיד ראשון לכך שהסנקציות מתחילות להשפיע על התנהלותה של איראן. משום כך סביר להניח, שיבקשו להעניק הזדמנות נוספת לאופציה המדינית, תוך בחינת מרחב התמרון הפנימי של רוחאני ויכולתו לקדם הסדר. אפשרי גם שבמסגרת זו יהיו גורמים במערב שיציעו להקל את הסנקציות מעל איראן, כדי להעניק הישג לרוחאני ולחזק את כוחו הפנימי לקראת הסדר. סביר להניח שברוח זו, יוריד הממשל האמריקאי, בשלב זה, את האופציה הצבאית מעל סדר-היום – וכך גם ידרוש מישראל – עד שיתבהרו הסיכויים להשגת הסדר עם איראן.

 מבחינתה של ישראל יש בבחירתו של רוחאני סיכויים וסיכונים. הסיכויים טמונים באפשרות של השגת הסדר שיתקבל על דעתה של ישראל, ובאפשרות של תחילת שינוי פנימי באיראן. סבירותן של אפשרויות אלה אינה גבוהה בינתיים. סביר גם להניח שרוחאני יימנע מדיבורים על הצורך במחיקת ישראל מעל המפה ועל הכחשת השואה, כפי שעשה קודמו אחמדינג'אד, ושרבים באיראן רואים אותה כשגיאה מיותרת. אם כך יהיה, ישראל תאבד נכס הסברתי, משום שהתבטאויותיו הבוטות של אחמדינג'אד סייעו לישראל להמחיש את האיום הטמון באיראן גרעינית. חשוב מכך, דימויו המתון של הנשיא החדש עלול להביא להרפיית הלחצים על איראן, להרחבת חילוקי הדעות בין ממשלות ארצות-הברית וישראל בסוגיה האיראנית, ובהמשך אולי גם לעסקה בתחום הגרעין שלא תהיה מקובלת על ישראל.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאיראן
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Shutterstock
הצורך בבחינה מחודשת של המושג "הציר השיעי"
לאחר נפילת משטר אסד, שחיקת חזבאללה והלחצים על המיליציות השיעיות: האם עדיין קיים "ציר שיעי" מאוחד שנשמע להנחיות טהראן?
27/05/25
מפה אינטראקטיבית: הנכסים האסטרטגיים של איראן
על רקע המשא ומתן המתנהל בימים אלה בין איראן לארה"ב, אנו קרבים להכרעה בנוגע לעתיד תוכנית הגרעין האיראנית: בין הסדרה מדינית לאופציה צבאית (ישראלית ו/או אמריקאית). מפה אינטראקטיבית זו של מרכז הנתונים במכון למחקרי ביטחון לאומי מציגה את המתקנים הצבאיים והגרעיניים המרכזיים של איראן, וכן את יעדי המתקפות הישירות המיוחסות לישראל על אדמתה, באפריל ובאוקטובר 2024. בין אם החודשים הקרובים יעמדו בסימן המשך מו"מ לקראת הסכם גרעין חדש ובין אם פנינו להסלמה צבאית מול איראן, מפה מתעדכנת זו תוכל לשמש בסיס להיכרות טובה יותר עם נכסיה האסטרטגיים של איראן. נכסים אלה ממשיכים לשמש נדבך מרכזי ביכולת ההרתעה של איראן אל מול אויביה, ובראשם ישראל. זאת, במיוחד לנוכח היחלשותה של רשת השלוחים, שהרפובליקה האסלאמית טוותה לאורך שנים, בעקבות המערכה ברצועת עזה ובלבנון וקריסת משטר אסד בסוריה. המפה מתעדכנת באופן שוטף ומדויק במידת האפשר בהתבסס על הערכות מודיעין גלוי ודיווחים תקשורתיים.
21/05/25
הזדמנות לחסימת ההשפעה האיראנית באמריקה הלטינית
בניגוד להתעלמות של ממשלים אמריקאים קודמים ממהלכיה של איראן באמריקה הדרומית, מדיניות ממשל טראמפ פותחת פתח ייחודי לבניית אסטרטגיה, שלפחות תצמצם את הפעלתנות האיראנית ביבשת
15/05/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.