ניהולה של החזית האזרחית בידי פיקוד העורף: משמעויות והשלכות - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על ניהולה של החזית האזרחית בידי פיקוד העורף: משמעויות והשלכות

ניהולה של החזית האזרחית בידי פיקוד העורף: משמעויות והשלכות

מבט על, גיליון 1066, 11 ביוני 2018

English
מאיר אלרן
חיילי פיקוד העורף במהלך התרגיל הצה

פיקוד העורף (פקע"ר) הוצב באחרונה כגוף המפעיל של כלל מערכות החירום בארץ, הגם שלא ברור כיצד יעשה זאת מול המערכות האזרחיות לפני ובעת אירועי חירום. לכאורה, זו החלטה מתבקשת בשל עוצמותיו של פקע"ר. עם זאת, יישומה המיטבי של החלטה עקרונית זו מחייב היערכות חדשה, שתהיה בעייתית משלל סיבות הקשורות ברובן לבירוקרטיה הישראלית. משהתקבלה ההחלטה העקרונית בדבר ההובלה של החזית האזרחית, שומה על צה"ל למלא אחר הנדרש למימושה המיטבי ולהירתם להפיכת פקע"ר לגוף אפקטיבי, בעל יכולות לאומיות, לשם הבטחת חוסנה של המערכת האזרחית ויכולתה להתמודד בהצלחה בכל אירוע, מלחמה או אסון טבע.


ב-21 במאי 2018 פורסם כי שר הביטחון קבל את המלצות ועדת המומחים, בראשות האלוף (מיל.) אבי מזרחי, להסדרת יחסי הגומלין ותחומי האחריות והסמכות בין הרשות הלאומית לחירום (רח"ל) לבין פיקוד העורף (פקע"ר). בנוסף, צוין כי:

א. רח"ל תשמש כגוף המטה הלאומי למוכנות העורף מטעם ותחת שר הביטחון ותעסוק בתכנון ובהתוויית המדיניות בתווך הלאומי - אסטרטגי. במסגרת זו, רח"ל תרכז את ההנחיה, התקצוב, התיאום בין גופי החירום והפיקוח עליהם.

ב. פקע"ר יהיה גוף הביצוע האופרטיבי של מערכת הביטחון שיכין את העורף לחירום וירכז את הכנת הרשויות המקומיות וגופי החירום. כן יפעיל פקע"ר את המערכת המחוזית המאוחדת ואת מערך המשק לשעת חירום (מל"ח).

ג. תהיה תוספת תקציב משמעותית, על מנת להתאים את מוכנות העורף לתרחישי הייחוס הקיימים.

דו"ח הוועדה המלא לא פורסם וההודעה הפומבית הקצרה אינה מבהירה את התמונה המלאה. עם זאת, ניתן להבין ממנה שמדובר בהחלטה עקרונית ומרחיקת לכת של שר הביטחון, המופקד מטעם הממשלה על הפעלת החזית האזרחית מאז יוני 2014, אז בוטל המשרד להגנת העורף (לאחר סכסוכים קשים עם משרד הביטחון ופקע"ר). משמעותה הארגונית של ההחלטה היא צמצום ניכר באחריות של רח"ל, שתהפוך מעתה לגוף מטה מייעץ קטן, ליד השר, נטול סמכויות ביצועיות. זאת, בניגוד להתפתחויות בשנים האחרונות ובצד העצמה ניכרת של פקע"ר והצבתו הלכה למעשה כגורם המוביל את ניהול החזית האזרחית.

רח"ל הוקמה כאחד הלקחים של כישלון המערכת במלחמת לבנון השנייה (2006). פקע"ר, שתפס עצמו באותה תקופה כגורם בעל אחריות צרה של חילוץ והצלה, לא השכיל אז לעמוד באתגר החדש של התמודדות רציפה עם ארסנל נרחב של נשק תלול מסלול המכוון בעיקר לעבר יעדים אזרחיים. רח"ל אמורה הייתה לייצר ולקיים תיאום ברמה הממשלתית עם משרדי הממשלה וגורמים אחרים ולפתח את המוכנות המשולבת של המערכת הלאומית לאירועי חירום ביטחוניים ולאסונות מהטבע. במקביל הרחיב פקע"ר מאד את תפיסת ההפעלה שלו ואת קשת פעילויותיו בתווך האזרחי המובהק, בעיקר באמצעות חיזוק הקשר עם הרשויות המקומיות, הנתפסות כ"לבנת היסוד" של החזית האזרחית. מאז אמנם השתפרו רכיבים חשובים בהגנה על החזית האזרחית וחלו שינויים רבים במבנה המערכת. אולם, בצד אלה לא צומצם די הפער בין האיום המתעצם לבין המענה המערכתי הכולל וכן לא הוסדרו כראוי היחסים המעורערים בין רח"ל לפקע"ר. אלה הקשו מאד לקדם את המערכת הכוללת, ובמיוחד לגבש שיתוף פעולה בין רכיביה השונים. מעל לכל, לא מוסדה - בחוק או בפועל - שאלת הסמכות והאחריות ולא הובהרה תשובה לשאלה: מי אחראי לניהול החזית האזרחית?

על פניו, שאלה זו קבלה עכשיו תשובה: פקע"ר מוצב עתה כגוף המפעיל של כלל מערכות החירום (אם כי לא ברור כיצד יעשה זאת מול המערכות האזרחיות ברמה הממלכתית), לפני ובעת אירועי חירום. לכאורה, זו החלטה מתבקשת בשל עוצמותיו של פקע"ר, גם בהיותו חלק מצה"ל רב הנכסים והתקציבים וגם משום שעכשיו יהיה (לכאורה) ברור מי "בעל הבית". עם זאת, יודגש שיישומה המיטבי של החלטה עקרונית זו מחייב היערכות חדשה, שתהיה בעייתית משלל סיבות הקשורות ברובן להוויה המוכרת של הבירוקרטיה הישראלית. ניהול מצבי חירום הינו משימה מורכבת מאד, שתמציתה הפעלה תחת לחץ של מערכות אזרחיות מבוזרות (משרדי ממשלה, רשויות מקומיות וארגונים שונים), בעלות סדר יום שונה, המתקשות בדרך כלל לעבוד ביניהן בשילוביות נדרשת. בנסיבות אלה, קיים ספק האם צה"ל, באמצעות פקע"ר, ישכיל כגוף צבאי לקדם את שיתוף הפעולה של הגורמים האזרחיים, ולוודא את רמת מוכנותם הנדרשת למילוי נאות של המשימה הלאומית המאתגרת הזו. שאלה עקרונית היא, באיזו מידה ראוי לגוף צבאי להוביל משימות אזרחיות מובהקות ולהיות אחראי לביצוען, גם אם הן כרוכות בהקשר ביטחוני (לא ברור האם פקע"ר יהיה אחראי גם לניהול אסונות כמו רעידת אדמה חזקה). מכל מקום, הצלחה במילוי משימות אלה תחייב השקעה ניכרת של הצבא בתשומת לב, תכנון פרטני, משאבי זמן ובתקציבים, וכל זאת - כשלא ברור כלל האם צה"ל אכן מעוניין בכך, בהיותו ממוקד במאמץ הצבאי.

ואכן, בעוד בפקע"ר ניכרת שביעות רצון מהחלטת השר, יש להניח שהפיקוד הצבאי יהיה מסויג מהרחבת האחריות שלו לשדה האזרחי עמוס המוקשים. עדות לגישה זו ניתן למצוא בגרסה הפומבית המעודכנת של "אסטרטגיית צה"ל" שפורסמה באפריל 2018 ואשר בולט בה חוסר ההתייחסות לחזית האזרחית מעבר למשימה הצבאית - החיונית - להגן עליה באופן פעיל וסביל, תוך "שימור רציפות המאמץ המלחמתי והמשקי (עורף) על ידי הגנה והתגוננות...". המסמך הצה"לי המעודכן מדגיש שוב את ההיבט ההתקפי, שבמסגרתו ניתנת קדימות ל"קיצור משך הלחימה... כדי לחזור מהר ככל האפשר לשגרת החיים של אזרחי מדינת ישראל".

זו תפיסה ראויה. אולם, עיקר תפקידו של פקע"ר הוא להיערך בצורה ובמידה הטובות ביותר - ומעתה כגורם המפעיל הלאומי - לנסיבות, שבהן צה"ל אינו מצליח בהכרח לייצר (בשל סיבות מגוונות, לא רק צבאיות) "קיצור המערכה והקטנת הפגיעה במדינה". פקע"ר, במסגרת צה"ל, יהיה מופקד מעתה על הכנת החזית האזרחית כולה להתמודדות עם הפרעות קשות ואולי אף ממושכות, חלקן וודאי לא צפויות, של מערכות אזרחיות קריטיות. הוא גם יהיה אחראי על ניהול המערכה בתווך האזרחי המורכב. השאלה העיקרית כאן היא: האם הצבא ייטול כל זאת על עצמו?

מימוש מיטבי של החלטת שר הביטחון יחייב בנייה מחדש של פקע"ר אחר, בעל סמכויות ומשאבים לאומיים ניכרים. שר הביטחון עצמו דיבר באחרונה בפומבי על אודות הצורך בתכנית חומש ("מגן הצפון") למיגון הישובים בגזרה הצפונית, בטווח 45 ק"מ מהגבול, בהיקף של חמישה מיליארד שקל. זאת, כאשר אתרים אזרחיים במרכז המדינה אינם מוגנים ומוכנים בצורה מספקת. בהודעת משרד הביטחון יש התייחסות לתוספת תקציב משמעותית לקידום מוכנות העורף. האם תקציבי החירום של משרדי הממשלה השונים יאוגמו במסגרת תקציב משרד הביטחון? האם התוספות ההכרחיות יבואו על חשבון התקציב הצה"לי, או כתוספת לו, כדרישת משרד הביטחון, שכבר נשללה על ידי משרד האוצר? אלה סוגיות מרכזיות שיחייבו דיון והסכמה בדרג הבכיר, דבר העלול לעכב את היישום.

שאלות אלה ואחרות ייבחנו בחודשים הבאים על ידי צוותי עבודה. בניית מערך החירום האזרחי הנדרש יארך מן הסתם שנים. בינתיים ניצבת החזית האזרחית ברמת מוכנות לא מספקת, גם בעיני העוסקים במלאכה, בעיקר בזירה הצפונית - שם מצוי האיום הניכר יותר, וגם בדרום המדינה, שם גבוהה יותר סכנת ההידרדרות להסלמה. בשלב זה, נראה כי מנוף ההרתעה הישראלית עושה את שלו על מנת לדחות את העימות הכולל הבא. אולם, מדובר במנוף שהוא בהכרח מתעתע וזמני. עתה, כשהתקבלה ההחלטה העקרונית בדבר ההובלה של החזית האזרחית, שומה על צה"ל למלא אחר הנדרש למימושה המיטבי ולהירתם להפיכת פקע"ר לגוף אפקטיבי, בעל יכולות לאומיות, לשם הבטחת חוסנה של המערכת האזרחית ויכולתה להתמודד בהצלחה בכל אירוע, מלחמה או אסון טבע.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםחוסן חברתי והחברה הישראלית
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Shutterstock (INSS modification)
במותם ציוו לנו את החיים: פרויקט זיכרון לחללי מלחמת חרבות ברזל
אנו מזמינים אתכם להביט וללמוד על אודות הנופלים באמצעות פרויקט הזכרון השנתי. להכיר פעם נוספת את האופן בו בבועתו של צבא העם משתקפת במניין חלליו
28/04/25
Foto Olimpik via Reuters Connect
חוסן לאומי במבחן ההתפנות האזרחית הנרחבת במלחמת חרבות ברזל
חוסן מוגדר כיכולתה של מערכת להתמודד בהצלחה עם הפרעה קשה, לקיים רציפות תפקודית במהלכה, להתאושש ממנה ולצמוח. קובץ מאמרים זה הוא תוצר של סמינר למידה שעסק בסוגיות החוסן הלאומי החברתי בצל ההתפנות האזרחית במלחמת חרבות ברזל. הקובץ משלב בין ידע, תובנות ומסקנות של חוקרי חוסן לבין אלו של אנשי מעשה בתחום הפינוי וההתפנות. הוא מבטא מגוון תפיסות ופרשנויות של החוסן בתצורותיו השונות, כפי שהוא בא ליד ביטוי בעת המלחמה הקשה, על רקע טראומה קולקטיבית נמשכת. בקובץ שלושה שערים. השער הראשון כולל מגוון מאמרים בדבר הקשר בין ההתפנות כהפרעה מכוננת ומתמשכת לבין החוסן כמאפיין את יכולתן של הקהילות המתפנות ושל החברה הישראלית בכללה ליצור מידה של רציפות תפקודית תוך כדי המלחמה, ולהתחיל להתאושש ממנה. בשער השני מאמרים המנתחים את השלכות ההתפנות מיישובי הנגב המערבי ומיישובי קו העימות בצפון בתחילת המלחמה על חוסנן של הקהילות השונות. השער השלישי מתמקד באלתורי מערכת החינוך במסגרת ההתפנות הנרחבת הבלתי צפויה, נוכח חשיבותה המיוחדת לצעירים המתפנים והשלכותיה על חוסנן של המשפחות ושל הקהילות הנפגעות. כל אלה מאפשרים להבין תופעות חברתיות עמוקות ומעצבות מציאות בתנאי הפרעה קשה מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל, והם משקפים חוויה אישית ולאומית משמעותית לישראלים המושפעים ברמה האישית, הרעיונית והפוליטית מן המלחמה המיוחדת הנוכחית ומן האתגרים שהציבה.
07/04/25
Shutterstock
"חבר מביא חבר" בצה"ל? הטיית הדמיון והשפעתה על הקבעון המחשבתי
בחינת המינויים במטכ"ל בחמשת העשורים האחרונים מצביעה על מינוי שכיח של יוצאי צנחנים וסיירת מטכ"ל לתפקידים משמעותיים. מהן ההשלכות של הדבר על "הקונספציה" – ומה על הרמטכ"ל הנכנס ללמוד מכך?
30/03/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.