שנה למלחמה באוקראינה – חמש תובנות בולטות - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פוסטים

דף הבית פוסטים שנה למלחמה באוקראינה – חמש תובנות בולטות

שנה למלחמה באוקראינה – חמש תובנות בולטות
ארקדי מיל-מן, גאורגי פורוסקון 23 בפברואר, 2023

1. כשל הערכתי: נשיא רוסיה קיבל החלטה לפלוש לאוקראינה בהתבסס על נתונים והנחות יסוד (יחסי הכוחות, הלכי רוח באוקראינה, תגובת המערב) שברובם המכריע היו מנותקים מהמציאות, תוך הסתמכות על עצות והערכות שהותאמו לתפיסת עולמו על חשבון האובייקטיביות. תכנון הפלישה לא כלל התייחסות מקצועית של דרגי שטח וגרם לפער עצום בין הציפיה למימוש. ההחלטה האופרטיבית לזנוח את חזית הצפון (כחמישה שבועות לאחר הפלישה) שיקפה הבנה כי התכנון המקורי נכשל, וכן את דבר היעדרה של תוכנית ב' חלופית. המהלכים הרוסים לאורך השנה של המלחמה מראים כי רוסיה מגיבה ומתנהלת מול המציאות המשתנה, ולא שולטת יותר בקצב ההתפתחויות ברמה האסטרטגית.

2. מלחמת "הדור הישן": בשונה מהרבה ציפיות להשתנות ו"התייעלות" שדה הקרב המודרני, מלחמת רוסיה-אוקראינה נראית דומה לשתי מלחמות העולם, תוך שימוש מאסיבי בארטילריה, חי"ר, קרבות שוחות, שריון וכדומה. למרות שגם אלמנטים מתקדמים בולטים בלחימה – שימוש נרחב בכטב"מים, טילאות מדויקת, לוחמת סייבר – אלה לא מכתיבים את תוצאות הקרבות (אם כי אספקה של אמל"ח מערבי מדויק לאוקראינה, כדמות HIMARS, מצליח להביא הצלחות אופרטיביות).

3. הירתמות המערב הקולקטיבי: על אף ההערכה הרוסית, מדינות המערב (א"א, נאט"ו ושותפותיהם) גיבשו בצורה מהירה קואליציה יציבה של סיוע מדיני, צבאי וכלכלי-הומניטרי לאוקראינה וחזית מדינית נגד המשטר של פוטין. זהות אידיאולוגית-ערכית מערבית שיחקה בכך תפקיד חשוב, לעיתים על חשבון אינטרסים פרגמטיים שגרתיים. קואליציה זאת העמידה לרשות אוקראינה גיבוי רב-שכבתי מול רוסיה, לרבות אספקה שוטפת של אמל"ח ומודיעין תוך מחויבות להבטחת ניצחון אוקראינה. הואצו תהליכי התעצמות ברית נאט"ו (השקעה בבניין כוח בקרב צבאות החברים, וגם גיוס חברים חדשים – שוודיה ופינלנד). על אף קשרים כלכליים הדוקים בתחום האנרגיה שהיו למדינות אירופה רבות עם רוסיה, הראשונות הצליחו להיפטר תוך מספר חודשים מהתלות, מבלי להיפגע קשות מכך.4. המדינות לא קורסות מהר: מאז הפלישה, אוקראינה ספגה פגיעה קטלנית בהון האנושי (הרוגים, פצועים ופליטים), בכלכלה לרבות בתחום הגדול ביותר שלה – החקלאות (בגין השתלטות רוסית על השטח והפצצות), בתשתיות אנרגיה, שירותים ועוד. במקביל, גם רוסיה נתקלה בבעיות חסרות תקדים – סנקציות ששיבשו את יציבותה הכלכלית בניסיון מערבי לבלום את יכולתה להמשיך במימון המלחמה, וכן הגירה המונית (מאות אלפים רבות) של מעמד הביניים המשכיל. עם זאת, שתי המדינות לא מראות סימנים של התפוררות יסודות הממסד ומוסיפות לתפקד ולהשקיע במאמץ המלחמתי. גם מי שניבא כי אוקראינה תיכבש תוך ימים ספורים, וגם מי שחזה התמוטטות כלכלית של רוסיה תוך מספר חודשים – התבררו כטועים.

5. האינטרסים מול הערכים: לא מעט מדינות וביניהן ישראל מצאו עצמן במתח בין הרצון להתייצב לצידה של אוקראינה (אהדה לקורבן, מדינה דמוקרטית, קשרים בילטרליים מפותחים), לבין החשש ממחירים הכרוכים בכך (יחסים עם רוסיה, יכולת ההיזק שלה). עד כה מדיניות ישראל הייתה לספק סיוע, אך לגדרו לתחומים מוגבלים על מנת לא להרגיז את רוסיה. בשונה ממדינות אירופה וצפון אמריקה אשר רואות מלחמה זאת כחלק מהמאבק בין הציביליזציה המערבית לבין הכוחות האוטוריטריים הרוויזיוניסטיים במסגרתו אין שאלה באשר לצד בעימות, אצלנו הבחנה זאת לא חדה מספיק, הן בגלל ריבוי האתגרים הביטחוניים הייחודיים לנו, והן בגלל הריחוק הגאוגרפי-תרבותי. השאלה שעל ישראל להכריע בה – עד כמה אנחנו רואים את עצמנו חלק מהעולם המערבי, ועד כמה מוכנים לשלב ידיים במאמץ?

נושאים: רוסיה, מלחמת אוקראינה-רוסיה
פוסטים אחרונים
לכל הפוסטים
איראן חותרת להרחבת השפעתה באפריקה
29 במאי, 2025
מכה לפופוליזם: משמעות תוצאות הבחירות המפתיעות ברומניה
29 במאי, 2025
טפטוף הטילים של החות'ים - האם זו גזירה משמיים?
29 במאי, 2025

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.