ערב הסעודית וקטר עשו צעד משמעותי נוסף לעבר הידוק היחסים ביניהן עם כינוס "מועצת התיאום" בין השתיים בריאד בשבוע שעבר, שהתכנסה בראשות יורש העצר הסעודי והשליט בפועל, מוחמד בן-סלמאן, ואמיר קטר, תמים בן חמד א־ת'אני. המפגש הסתיים בשורת הסכמים רחבה בתחומי האנרגיה, התחבורה, ההגנה, ההשקעות והכלכלה הדיגיטלית - ובראשם פרויקט דגל חדש: מסילת רכבת חשמלית מהירה באורך 785 ק"מ שתחבר בין ריאד לדוחה.
הרכבת, שצפויה להשלים את המסע בתוך שעתיים, תחבר גם בין שדות התעופה הבינלאומיים של שתי המדינות. היא צפויה לשרת כ־10 מיליון נוסעים בשנה וליצור כ־30 אלף מקומות עבודה. הפרויקט משתלב ביעדי "חזון 2030" הסעודי וב"חזון קטר 2030".
הפסגה התקיימה על רקע שיפור מתמשך ביחסים בין שתי המדינות מאז החתימה על הסכם הפיוס בין מדינות המפרץ ב־2021 – בדחיפה של ערב הסעודית – אז בוטל המצור של "הרביעייה הערבית" על קטר. מאז התחזקו הקשרים הכלכליים בין ריאד לדוחא: היקף הסחר הדו־צדדי הגיע בשנת 2024 לכ־930 מיליון דולר — עלייה של 634% לעומת 2021. ההסכמים החדשים מרחיבים את שיתופי הפעולה גם בפוליטיקה, ביטחון ומודיעין, אנרגיות מתחדשות, כרייה, אקלים, תרבות, חינוך, סייבר ועוד. יש לציין כי הקשרים בין קטר לאיחוד האמירויות ולבחריין לא התקדמו באותו האופן וישנה חשדנות הדדית המעטה את תהליך הפיוס.
המשמעות הרחבה של המפגש בין המנהיגים היא המשך ואף העמקת ההתקרבות בין ריאד לדוחה שאפיינה את השנים האחרונות. לאחר שנים של מתיחות קשה, שתי המדינות פועלות כיום בתיאום גובר בסוגיות אזוריות - מתהליך השיקום של סוריה ועד מאמצי התיווך סביב המלחמה בעזה. פרויקט הרכבת מבטא את ההתכנסות המדינית גם באופן מוחשי: תשתית אזורית חדשה שנועדה להעצים את הניידות, להגביר את הסחר ולחזק את החיבוריות בין שתי המדינות.
ערב הסעודית וקטר עשו צעד משמעותי נוסף לעבר הידוק היחסים ביניהן עם כינוס "מועצת התיאום" בין השתיים בריאד בשבוע שעבר, שהתכנסה בראשות יורש העצר הסעודי והשליט בפועל, מוחמד בן-סלמאן, ואמיר קטר, תמים בן חמד א־ת'אני. המפגש הסתיים בשורת הסכמים רחבה בתחומי האנרגיה, התחבורה, ההגנה, ההשקעות והכלכלה הדיגיטלית - ובראשם פרויקט דגל חדש: מסילת רכבת חשמלית מהירה באורך 785 ק"מ שתחבר בין ריאד לדוחה.
הרכבת, שצפויה להשלים את המסע בתוך שעתיים, תחבר גם בין שדות התעופה הבינלאומיים של שתי המדינות. היא צפויה לשרת כ־10 מיליון נוסעים בשנה וליצור כ־30 אלף מקומות עבודה. הפרויקט משתלב ביעדי "חזון 2030" הסעודי וב"חזון קטר 2030".
הפסגה התקיימה על רקע שיפור מתמשך ביחסים בין שתי המדינות מאז החתימה על הסכם הפיוס בין מדינות המפרץ ב־2021 – בדחיפה של ערב הסעודית – אז בוטל המצור של "הרביעייה הערבית" על קטר. מאז התחזקו הקשרים הכלכליים בין ריאד לדוחא: היקף הסחר הדו־צדדי הגיע בשנת 2024 לכ־930 מיליון דולר — עלייה של 634% לעומת 2021. ההסכמים החדשים מרחיבים את שיתופי הפעולה גם בפוליטיקה, ביטחון ומודיעין, אנרגיות מתחדשות, כרייה, אקלים, תרבות, חינוך, סייבר ועוד. יש לציין כי הקשרים בין קטר לאיחוד האמירויות ולבחריין לא התקדמו באותו האופן וישנה חשדנות הדדית המעטה את תהליך הפיוס.
המשמעות הרחבה של המפגש בין המנהיגים היא המשך ואף העמקת ההתקרבות בין ריאד לדוחה שאפיינה את השנים האחרונות. לאחר שנים של מתיחות קשה, שתי המדינות פועלות כיום בתיאום גובר בסוגיות אזוריות - מתהליך השיקום של סוריה ועד מאמצי התיווך סביב המלחמה בעזה. פרויקט הרכבת מבטא את ההתכנסות המדינית גם באופן מוחשי: תשתית אזורית חדשה שנועדה להעצים את הניידות, להגביר את הסחר ולחזק את החיבוריות בין שתי המדינות.