כדי לנצח צריך לפעול מהראש ולא מהבטן - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • מלחמת ישראל-איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • מלחמת ישראל-איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פוסטים

דף הבית פוסטים כדי לנצח צריך לפעול מהראש ולא מהבטן

כדי לנצח צריך לפעול מהראש ולא מהבטן
פנינה שרביט ברוך
5 בנובמבר, 2023
קרא ב

הזוועות שביצעו מחבלי החמאס בשבת הארורה של 7 באוקטובר הותירו את כולנו המומים, כואבים וזועמים. הזעם טבעי ומובן ומוצדק. המתקפה של החמאס הוכיחה כי מדובר באויב מסוכן שלא ניתן להשלים עם המשך קיומו. לפיכך לישראל הזכות, ואף החובה, לפעול לנטרול האיום שהוא מהווה על תושבי המדינה. במקביל, נחשף ציר הרשע המחבר בין החמאס, איראן, החיזבאללה ושאר שלוחיה של איראן, כמו החות'ים בתימן, בתמיכה של שחקניות זדוניות אחרות, כמו רוסיה. הציר הזה מאיים להצטרף למערכה באופן שעלול לייצר איום קיומי על ישראל.

נוכח שני האיומים הללו ישראל נדרשת למענה המתבסס על שני מרכיבים מרכזיים: מול חמאס – חופש פעולה לנקוט בפעילות צבאית עצימה ולאורך זמן ברצועת עזה, עד להסרת האיום הצבאי הנשקף ממנו; מול שאר הזירות – מענה עוצמתי המתבסס, בין היתר, על שיתוף פעולה וגיבוי אמריקאי, וקואליציה של מדינות נוספות, מהמערב והאזור.

תנאי לקיומם של שני המרכיבים הללו הוא קיומה של לגיטימציה בינלאומית. בלעדיה יופעלו על ישראל לחצים קשים שיובילו לקיצור ולהגבלת הפעולה הצבאית ברצועת עזה; בנוסף, העדר לגיטימציה עלול לפגוע בברית עם ארצות הברית וביכולת להקים שותפות אסטרטגית אזורית ובינלאומית למערכה נגד ציר הרשע. זאת בפרט אם המדינות השונות ייאלצו להתמודד עם לחצים מבית לצמצם את התמיכה בישראל בשל האופן בו היא מוצגת בזירה הבינלאומית בתקשורת, באקדמיה ובארגונים בינלאומיים.

כדי לשמר את הלגיטימציה נדרשים כמה מהלכים עיקריים:

ראשית, מעבר לעצם הפעולה בהתאם לדין המחייב, שצה"ל מיישם, יש ללוות את המעשים גם במילים. ההנהגה המדינית והצבאית בישראל צריכה לצאת בהצהרות ברורות, כלפי פנים וכלפי חוץ, שישראל מחויבת בכיבוד הדין הבינלאומי וכי המערכה אינה מכוונת נגד האזרחים הפלסטינים אלא נגד שלטון החמאס ושאר ארגוני הטרור. בהתאם, גורמים רשמיים צריכים להימנע מהתבטאויות שמשתמע מהן שישראל מבקשת לפגוע בכלל התושבים ברצועת עזה, למחוק את הרצועה, לגרש את התושבים הללו למצרים, ואמירות אחרות מסוג זה. גם אם אמירות אלו אינן משקפות את המטרות האמיתיות, והלגיטימיות, של ישראל, שמתמקדות במיטוט שלטון החמאס או בנטרול יכולותיו הצבאיות, הן משמשות במערכה הבינלאומית נגד ישראל לערעור הלגיטימציה של הפעולה הצבאית.

שנית, יש לנקוט יד קשה נגד גורמים ישראליים פרטיים שפוגעים בפלסטינים ביהודה ושומרון או קוראים לאלימות נגדם, וכן למי שקורא לאלימות נגד אזרחי ישראל הערבים. פעולות אלו, מעבר לעומס שהן מייצרות על גורמי הביטחון, פוגעות בצורה קשה בלגיטימציה של ישראל ומשכך מעבר לפסול המהותי שיש בפעולות אלו, הן למעשה מהוות סיוע לאויב תוך כדי מלחמה. כך יש להתייחס אליהן גם על ידי גורמי האכיפה.

שלישית, יש למנוע משבר הומניטארי ברצועת עזה. עם כל ההבנה לתסכול הנובע מהכנסת סיוע הומניטארי לתושבי רצועת עזה, בעת שהחטופים הישראלים אינם מקבלים אפילו ביקור מהצלב האדום ועדכון על מצבם, לא ניתן להשתית את המדיניות על שיקול זה. דיני הלחימה מטילים על ישראל חובות מינימליות לאפשר משלוחי סיוע של מה שנדרש לצרכי הישרדות האוכלוסייה האזרחית, שחלות למרות ההפרה הבוטה של החמאס את חובותיו. אך מעבר לדרישות הדין, משבר הומניטארי חמור, שיזכה לתהודה רבה בעולם, יגמד את כל מה שהיה לפניו. העולם יתמקד במשבר זה והוא יוביל באופן בלתי נמנע ללחצים על ישראל לעצור את הפעולה הצבאית. במילים אחרות, מניעת משבר הומניטארי תוכל לתת לישראל יותר זמן להמשיך לפעול באופן אפקטיבי נגד התשתיות של החמאס.

מקבלי ההחלטות במדינה נדרשים לפעולה אחראית ושקולה. זאת, לא כדי לשאת חן בעיני העולם, אלא כי זו הדרך היחידה להבטיח את מימוש האינטרסים הביטחוניים החיוניים של המדינה.

נושאים: משפט וביטחון לאומי, מלחמת חרבות ברזל
פוסטים אחרונים
לכל הפוסטים
כטב"מים בתמורה להבטחות ריקות: ביקורת באיראן על התנהלות רוסיה במלחמה
3 ביולי, 2025
חרם הכדורסל הירדני - ניצחון לנבחרת, הפסד לשלום
30 ביוני, 2025
ניצחונו של ממדני בניו יורק: איתות מדאיג לישראל על שינוי במפלגה הדמוקרטית
30 ביוני, 2025

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • מלחמת ישראל-איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
הצהרת נגישות
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.