ממשלה חדשה בלבנון – צעד קטן בדרך לשיקום - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • מלחמת ישראל-איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • מלחמת ישראל-איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פוסטים

דף הבית פוסטים ממשלה חדשה בלבנון – צעד קטן בדרך לשיקום

ממשלה חדשה בלבנון – צעד קטן בדרך לשיקום
אורנה מזרחי
11 בפברואר, 2025

הרכב הממשלה החדשה בלבנון בראשות נאווף סלאם, שקיימה כבר את ישיבתה הראשונה (11 בפברואר), מבטא שינוי במאזן הכוחות הפוליטי במדינה ומשקף את חולשת חזבאללה ומחנהו מול מתנגדיו מבית.

מהרכב הממשלה, הכוללת 24 שרים, ניתן ללמוד כי על אף שהעדה השיעית מיוצגת על ידי 5 שרים כבעבר (3 מטעם אמל ו-2 מטעם חזבאללה), הרי שחזבאללה איבד את יכולתו לייצר "שליש חוסם" ולמנוע קבלת החלטות שאינן עולות בקנה אחד עם האינטרסים של הארגון. זאת בניגוד למעמדו המשפיע בממשלות קודמות, אשר מנע גם השגת הסכמה על הרכב הממשלה מאז הבחירות האחרונות (מאי 2022) ולכן ממשלתו של נג'יב מיקאתי היתה ממשלת מעבר.

סלאם והנשיא עוון הכריזו כי זוהי "ממשלת הרפורמה וההצלה", המורכבת משרים מקצועיים, מומחים בתחומים הרלוונטיים למשרדיהם, ללא שיוך מפלגתי. למרות זאת, להרכבתה קדמו דיונים עם נציגי המפלגות מהעדות השונות, אשר היו מעורבים בבחירת שרים מטעמם, תוך מאמץ לייצוג כל העדות על פי מפתח מפלגתי. הוויכוח העיקרי נסוב סביב תפקיד שר האוצר, אשר "הצמד השיעי" (אמל וחזבאללה) התעקש כי יישאר בידי השיעים, בעוד האחרים ובראשם סמיר ג'עג'ע, יריבו המושבע של חזבאללה, מנהיג מפלגת "הכוחות הלבנונים" הנוצרית (שנעדרה מהממשלות הקודמות), התנגד לכך. הפשרה שהושגה היתה שמשרד האוצר יישאר בידי השיעים (אם כי הובטח כי השר לא יפריע לעבודת השרים האחרים) ו"הכוחות הלבנונים" יהיו מיוצגים בשני משרדים מרכזיים: החוץ והאנרגיה. סלאם ועוון בחרו לשלב את חזבאללה (בניגוד לבקשה האמריקנית להימנע מכך) ולהותיר את משרד האוצר בידי אמל כדי להימנע מעימות גלוי עם חזבאללה וכדי לאפשר ייצוג לעדה השיעית הגדולה.

מינוי הנשיא עוון וראש הממשלה סלאם ובחירת שרים המקצועיים בתחומם (מתוכם 5 נשים), בצד חולשתו של חזבאללה, מייצרים תקווה לשיקום לבנון, הסובלת מקריסה כלכלית, שחיתות, חוסר תפקוד של המערכת הממשלתית וכן מההרס בעקבות המלחמה. יחד עם זאת, מדובר בצעד ראשון ועל ההנהגה החדשה יהיה להוכיח, בזמן הקצר עד לבחירות הקרובות לפרלמנט (מאי 2026), כי היא אכן עלתה על דרך חדשה כדי לזכות בסיוע החיצוני שהיא משוועת לו.

מבחינתה של ישראל התפתחויות אלה משרתות את האינטרסים שלה, ובראשם החלשת השפעת חזבאללה ואיראן בלבנון וביסוסה של מערכת פרו-מערבית יציבה בה. ואולם על אף השאיפה בישראל לשיפור היחסים הרשמיים עם המדינה הלבנונית, נראה כי טרם בשלה העת לכך, בעיקר נוכח קשייו של עוון מבית וחילוקי הדעות ביחס להשלמת הנסיגה הישראלית. בטווח המיידי נדרש שישראל תפעל, באמצעות ארה"ב, לשימור ההבנות עם ההנהגה החדשה בלבנון בדבר המשך הפסקת האש, ותימנע מלהתערב בענייניה הפנימיים. בד בבד קיימת חשיבות רבה להמשך הלחץ הצבאי והמדיני על חזבאללה למניעת שיקומו ולסיכול האיומים מצידו על תושבי הצפון.

נושאים: לבנון וחזבאללה
פוסטים אחרונים
לכל הפוסטים
העמקת השותפות האמריקאית–סעודית: מבט ישראלי
19 בנובמבר, 2025
חידושים בנושא מחשוב הקוונטי
18 בנובמבר, 2025
אבסורד בחסות האו״ם: הגנת זכויות עובדים - במדינה שמגבילה אותן?
17 בנובמבר, 2025

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • מלחמת ישראל-איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
הצהרת נגישות
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.