הקו האדום של הרכבת הקלה החל לפעול לפני כשבוע בתל אביב, ורוב הציבור מזהה אותו עם המעורבות הסינית בישראל, אך האמת מורכבת יותר.
מנהלת הפרויקט נת״ע פיצלה אותו למספר תתי-מכרזים. במכרז לכריית המנהרות ולהקמת התחנות בחלקו המזרחי של הקו זכו חברת שיכון ובינוי הישראלית ו-CRTG הסינית; במכרז לכריית המנהרות והתחנות המערביות ותחנת קרליבך זכו דניה סיבוס הישראלית ו-CCECC הסינית; במכרז לאספקת מערכות החשמל והתקשורת זכתה קבוצה של שתי חברות סיניות יחד עם חברה גרמנית; ובמכרז למערכת האיתות של הרכבת, שבשל תקלה מוזרה באחד מרכיביה, נגרמו בלימות פתאומיות של הרכבת, ופתיחת קו הרכבת התעכבה שוב ושוב, זכתה חברת אלסטום הצרפתית.
חשוב לציין שכל המכרזים האלו הם מכרזי הקמה, בהם מדינת ישראל שכרה את שירותיו של קבלן מבצע וחסר השפעה על פעולת הרכבת העתידית. אולם, גם בהפעלת ובתחזוקת הקו האדום למשך עשר שנים זכו חברות סיניות, שהן חלק מחברת "תבל", הכוללת את אגד (51% מהמניות), שנזן מטרו (30%) ו-CCECC (19%). למרות שהחברות הסיניות הללו אינן בעלות השליטה בחברת "תבל", חשוב לזכור שהן בעלות קשרים הדוקים עם השלטון בבייג'ינג וחברות הקשורות אליהן אף נמצאות ברשימות השחורות של ארה״ב והבנק העולמי, בשל קשרים עם צבא סין, שחיתות, הונאה ועוד.
הרגישות האמריקאית למעורבות סינית בתשתיות עלולה לבחון את יחסי ישראל-ארה״ב בקרוב. למשל, במכרז הרכבת הקלה "נופית", שתחבר בין חיפה לנצרת, שתיים משש הקבוצות המתמודדות כוללות חברות סיניות, כמו גם ביוזמת ״רכבת הקליע״, שתחבר בין צפון המדינה לדרומה, ונראה כמעט מובן מאליו שלחברות סיניות יהיה בה יתרון. אם כן, כבר בעתיד הקרוב תצטרך ישראל לנהל בצורה מחושבת את ההזדמנויות שבנסיון והאיכות שמביאות איתן החברות הסיניות, אל מול הרגישות האמריקאית.
הקו האדום של הרכבת הקלה החל לפעול לפני כשבוע בתל אביב, ורוב הציבור מזהה אותו עם המעורבות הסינית בישראל, אך האמת מורכבת יותר.
מנהלת הפרויקט נת״ע פיצלה אותו למספר תתי-מכרזים. במכרז לכריית המנהרות ולהקמת התחנות בחלקו המזרחי של הקו זכו חברת שיכון ובינוי הישראלית ו-CRTG הסינית; במכרז לכריית המנהרות והתחנות המערביות ותחנת קרליבך זכו דניה סיבוס הישראלית ו-CCECC הסינית; במכרז לאספקת מערכות החשמל והתקשורת זכתה קבוצה של שתי חברות סיניות יחד עם חברה גרמנית; ובמכרז למערכת האיתות של הרכבת, שבשל תקלה מוזרה באחד מרכיביה, נגרמו בלימות פתאומיות של הרכבת, ופתיחת קו הרכבת התעכבה שוב ושוב, זכתה חברת אלסטום הצרפתית.
חשוב לציין שכל המכרזים האלו הם מכרזי הקמה, בהם מדינת ישראל שכרה את שירותיו של קבלן מבצע וחסר השפעה על פעולת הרכבת העתידית. אולם, גם בהפעלת ובתחזוקת הקו האדום למשך עשר שנים זכו חברות סיניות, שהן חלק מחברת "תבל", הכוללת את אגד (51% מהמניות), שנזן מטרו (30%) ו-CCECC (19%). למרות שהחברות הסיניות הללו אינן בעלות השליטה בחברת "תבל", חשוב לזכור שהן בעלות קשרים הדוקים עם השלטון בבייג'ינג וחברות הקשורות אליהן אף נמצאות ברשימות השחורות של ארה״ב והבנק העולמי, בשל קשרים עם צבא סין, שחיתות, הונאה ועוד.
הרגישות האמריקאית למעורבות סינית בתשתיות עלולה לבחון את יחסי ישראל-ארה״ב בקרוב. למשל, במכרז הרכבת הקלה "נופית", שתחבר בין חיפה לנצרת, שתיים משש הקבוצות המתמודדות כוללות חברות סיניות, כמו גם ביוזמת ״רכבת הקליע״, שתחבר בין צפון המדינה לדרומה, ונראה כמעט מובן מאליו שלחברות סיניות יהיה בה יתרון. אם כן, כבר בעתיד הקרוב תצטרך ישראל לנהל בצורה מחושבת את ההזדמנויות שבנסיון והאיכות שמביאות איתן החברות הסיניות, אל מול הרגישות האמריקאית.