הסכם סחר בין ארה״ב לוויטנאם: מסר עקיף לבייג׳ינג - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • מלחמת ישראל-איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • מלחמת ישראל-איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פוסטים

דף הבית פוסטים הסכם סחר בין ארה״ב לוויטנאם: מסר עקיף לבייג׳ינג

הסכם סחר בין ארה״ב לוויטנאם: מסר עקיף לבייג׳ינג
תומר פדלון
6 ביולי, 2025

ארצות הברית ו-ווייטנאם חתמו על הסכם סחר בתחילת חודש יולי. בלב ההסכם הורדה משמעותית של המכסים על סחורות מוויטנאם משיעור של 46 אחוזים, כפי שנקבע בטבלת המכסים שהוצגה ב״יום השחרור״ באפריל השנה, ל-20 אחוזים. בנוסף, יוטלו מכסים בשיעור של 40 אחוזים על כל סחורה המועברת ממדינה שלישית. הסכם זה מציג עלייה משמעותית במכסים שכן במשך שנים ארצות הברית הטילה מכסים מינימאליים של 3-4 אחוז על סחורות מוויטנאם.

קשה להבין את עיצובו של הסכם זה בין שתי המדינות מבלי להתייחס לסין. עם פתיחתה של מלחמת הסחר הראשונה בין סין לארה״ב בשנת 2018, סין נקטה בצעדים אפקטיביים למדי כדי להתחמק מהמכסים האמריקאיים על סחורות סיניות. ראשית, חברות סיניות המייצאות לארה״ב העבירו חלק מפעילותן לווייטנאם. שנית, חברות סיניות המשיכו לייצא לארה״ב דרך וייטנאם. למעשה, העלייה בהיקף הסחר בין וייטנאם לארה״ב קשורה גם לעלייה בייצוא מסין לווייטנאם. בשנת 2024 ארצות הברית יבאה מוויטנאם סחורות בשווי 136 מיליארד דולר, לעומת יבוא בשווי 49 מיליארד בשנת 2018. באותן שנים נרשם גידול משמעותי בייבוא הווייטנאמי מסין. מייבוא בשווי 65 מיליארד דולר לייבוא בשווי 144 מיליארד דולר בשנת 2024.

אין זה מפתיע כי בבייג'ינג זעמו על הסכם הסחר שנחתם. למעשה, ההסכם מנסה לנטרל את הדרכים של סין לעקוף חומות מכסים. הוא אמור לפגוע הן בחברות הסיניות שהחלו לפעול בווייטנאם ויאלצו להתמודד עם מכסים בגובה 20 אחוזים, והן בסחורה סינית שמיוצאת לווייטנאם כדי להגיע ליעד הסופי שהינו ארה״ב, במה שמוגדר ״שינוע מחדש״, עליה יוטלו מכסים בגובה 40 אחוזים. עם זאת, אפשר להעריך בזהירות כי הסכם החדש לא יוריד את תנודות הסחר בין שלוש המדינות בחזרה למה שהיו בשנת 2018. בסבירות גבוהה יותר, ההסכם יוביל לקטיעת העלייה הדרמטית שנרשמה בשנים האחרונות. הסיבה לכך היא כפולה: ראשית, מכסים בגובה של 20 אחוזים על סחורה מווייטנאם אכן מהווים עלייה משמעותית לעומת השנים האחרונות, אך בסביבה גלובלית של מכסים גבוהים, הייבוא מוויטנאם עדיין משתלם ליבואנים אמריקאים ביחס לאלטרנטיבות. שנית, חלק גדול מהייצוא הסיני לוויטנאם הוא של חומרי גלם ולא של מוצרים מוגמרים. למשל, ייצוא של בדים להכנת בגדי לבוש. סחורה זו תעמוד בפני מכסים של 20 אחוזים ולא 40 אחוזים.

בשנה הקרובה נראה כמה הסכם הסחר בין ארצות הברית לווויטנאם משפיע על תנודות הסחר ביניהן ועל תנודות הסחר בין סין לוויטנאם. עם זאת, המסר הוא ברור: סין נוכחת גם בהסכמי סחר בין ארצות הברית למדינות אחרות.

נושאים: המרכז למדיניות ישראל-סין ע"ש דיאן וגילפורד גלייזר
פוסטים אחרונים
לכל הפוסטים
כטב"מים בתמורה להבטחות ריקות: ביקורת באיראן על התנהלות רוסיה במלחמה
3 ביולי, 2025
חרם הכדורסל הירדני - ניצחון לנבחרת, הפסד לשלום
30 ביוני, 2025
ניצחונו של ממדני בניו יורק: איתות מדאיג לישראל על שינוי במפלגה הדמוקרטית
30 ביוני, 2025

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • מלחמת ישראל-איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
הצהרת נגישות
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.