הפיגוע שבוצע על ידי פלסטיני צעיר תושב הכפר רומאנה, שמצא מקלט בג'נין, מעלה ארבע תובנות שראוי להתייחס למשמעותן ולהשלכותיהן על המציאות המתפתחת למול הזירה הפלסטינית:
1. הפיגוע איננו עוד פיגוע של "זאב בודד". הצעיר הפלסטיני שהסתנן לישראל כשב"ח חמוש באקדח, הגיע לצורך ביצוע "פיגוע הקרבה" שהוא גרסה מעודכנת של פיגוע התאבדות.
2. האקדח שהיה ברשותו נמסר לו כפי הנראה על ידי אחד מהארגונים הפלסטינים, כנראה הג'האד האסלאמי, ולו מן הטעם שמחיר כלי נשק בגדה המערבית אינו בהישג ידו של צעיר פלסטיני דל אמצעים או מובטל. המשמעות היא שמדובר בסוג של פיגוע מאורגן ולא פיגוע ספונטני, שנולד כתוצאה מתסכול או כעס מתפרץ בבוקרו של יום בחייו של צעיר פלסטיני נטול מעש.
3. הפיגוע הוא עוד אינדיקציה לעליית מדרגה במערכת הטרור מולה ניצבת ישראל מאז מארס 2022 ולמוטיבציה של ארגוני הטרור הפלסטינים להרחיב את השורות ואת היקפי הטרור, בדגש לגבי המאמץ להרחיב את גבולות הגזרה מאיו"ש למדינת ישראל גופא.
4. הזדרזותה של חמאס הרשמית להביע תמיכה בפיגוע, אולי אפילו לנכסו בצורה כזו או אחרת אליה, מבלי לקבל עליו אחריות רשמית, היא בחזקת אינדיקציה להלך הרוח החמאסי ולתמיכה הבלתי מעורערת ברעיון המאבק המזוין בדמות טרור רצחני נגד ישראלים. עמדה זו של חמאס מחזקת את ההערכה בדבר העדר היתכנות של ממש לפיוס פלסטיני ולמאמץ להקמת ממשלת אחדות לאומית טכנוקרטית, ברוח הדיאלוג שהחל במצרים בשבוע שעבר ודרישת אבו מאזן להפסקת הטרור.
לא ניתן להצביע על קשר ישיר ומידי בין הפיגוע בתל-אביב לפורענות היהודית בכפר בורקא שליד רמאללה ביום שקדם לפיגוע, למרות שיהיו בקרב הפלסטינים מי שינסו להציג את הפיגוע כנקמה פלסטינית. מאידך גיסא, אין ספק שהטרור היהודי עולה גם הוא מדרגה בחסות אוזלת ידה של אכיפת החוק והסדר הישראלית, המגבלות המושתות על צה"ל ומערכת הביטחון בקשר לאכיפה קפדנית ונחושה של החוק והסדר הציבורי בכל הנוגע לקבוצות היהודים פורעות החוק, הקיצוניות והאלימות, לצד הרוח הגבית של הגורמים הפוליטיים המשפיעים ביותר בממשלת ישראל. הטרור היהודי שמרים את ראשו, הוא בחזקת עדות צורבת למשילות ישראלית נשחקת, המחקה את רפיסות המשילות הישראלית במגזר הערבי בישראל, במגזר החקלאי למול הפשיעה החקלאית ובכישלון המהדהד למול תופעות הפרוטקשן שקונה לו נחלה ואחיזה בכל רחבי ישראל הריבונית.
הטרור הפלסטיני אינו זקוק לתירוצים ולהצדקות והוא התקיים בכל עידן ואפילו בתקופות של התקדמות בתהליך המדיני, אך אין חולק על העובדה שטרור יהודי מזין וממריץ את הטרור הפלסטיני וחמור מזה מחליש את צה"ל, את מדינת ישראל ואת הציבור היהודי בכללותו מבית ולמול הקהילה הבינלאומית. לפיכך, נכון יהיה לראות את הפיגוע בתל-אביב, כמו את האירוע שקדם לו ביממה בכפר בורקא, כתמרור אזהרה בוהק בפני הדהירה אל תהום הנשייה.
הפיגוע שבוצע על ידי פלסטיני צעיר תושב הכפר רומאנה, שמצא מקלט בג'נין, מעלה ארבע תובנות שראוי להתייחס למשמעותן ולהשלכותיהן על המציאות המתפתחת למול הזירה הפלסטינית:
1. הפיגוע איננו עוד פיגוע של "זאב בודד". הצעיר הפלסטיני שהסתנן לישראל כשב"ח חמוש באקדח, הגיע לצורך ביצוע "פיגוע הקרבה" שהוא גרסה מעודכנת של פיגוע התאבדות.
2. האקדח שהיה ברשותו נמסר לו כפי הנראה על ידי אחד מהארגונים הפלסטינים, כנראה הג'האד האסלאמי, ולו מן הטעם שמחיר כלי נשק בגדה המערבית אינו בהישג ידו של צעיר פלסטיני דל אמצעים או מובטל. המשמעות היא שמדובר בסוג של פיגוע מאורגן ולא פיגוע ספונטני, שנולד כתוצאה מתסכול או כעס מתפרץ בבוקרו של יום בחייו של צעיר פלסטיני נטול מעש.
3. הפיגוע הוא עוד אינדיקציה לעליית מדרגה במערכת הטרור מולה ניצבת ישראל מאז מארס 2022 ולמוטיבציה של ארגוני הטרור הפלסטינים להרחיב את השורות ואת היקפי הטרור, בדגש לגבי המאמץ להרחיב את גבולות הגזרה מאיו"ש למדינת ישראל גופא.
4. הזדרזותה של חמאס הרשמית להביע תמיכה בפיגוע, אולי אפילו לנכסו בצורה כזו או אחרת אליה, מבלי לקבל עליו אחריות רשמית, היא בחזקת אינדיקציה להלך הרוח החמאסי ולתמיכה הבלתי מעורערת ברעיון המאבק המזוין בדמות טרור רצחני נגד ישראלים. עמדה זו של חמאס מחזקת את ההערכה בדבר העדר היתכנות של ממש לפיוס פלסטיני ולמאמץ להקמת ממשלת אחדות לאומית טכנוקרטית, ברוח הדיאלוג שהחל במצרים בשבוע שעבר ודרישת אבו מאזן להפסקת הטרור.
לא ניתן להצביע על קשר ישיר ומידי בין הפיגוע בתל-אביב לפורענות היהודית בכפר בורקא שליד רמאללה ביום שקדם לפיגוע, למרות שיהיו בקרב הפלסטינים מי שינסו להציג את הפיגוע כנקמה פלסטינית. מאידך גיסא, אין ספק שהטרור היהודי עולה גם הוא מדרגה בחסות אוזלת ידה של אכיפת החוק והסדר הישראלית, המגבלות המושתות על צה"ל ומערכת הביטחון בקשר לאכיפה קפדנית ונחושה של החוק והסדר הציבורי בכל הנוגע לקבוצות היהודים פורעות החוק, הקיצוניות והאלימות, לצד הרוח הגבית של הגורמים הפוליטיים המשפיעים ביותר בממשלת ישראל. הטרור היהודי שמרים את ראשו, הוא בחזקת עדות צורבת למשילות ישראלית נשחקת, המחקה את רפיסות המשילות הישראלית במגזר הערבי בישראל, במגזר החקלאי למול הפשיעה החקלאית ובכישלון המהדהד למול תופעות הפרוטקשן שקונה לו נחלה ואחיזה בכל רחבי ישראל הריבונית.
הטרור הפלסטיני אינו זקוק לתירוצים ולהצדקות והוא התקיים בכל עידן ואפילו בתקופות של התקדמות בתהליך המדיני, אך אין חולק על העובדה שטרור יהודי מזין וממריץ את הטרור הפלסטיני וחמור מזה מחליש את צה"ל, את מדינת ישראל ואת הציבור היהודי בכללותו מבית ולמול הקהילה הבינלאומית. לפיכך, נכון יהיה לראות את הפיגוע בתל-אביב, כמו את האירוע שקדם לו ביממה בכפר בורקא, כתמרור אזהרה בוהק בפני הדהירה אל תהום הנשייה.