פוטין מעדיף אש במקום פשרה - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פוסטים

דף הבית פוסטים פוטין מעדיף אש במקום פשרה

פוטין מעדיף אש במקום פשרה
אודי דקל
20 במרץ, 2022
קרא ב

גם כאשר ישראל מנהלת מלחמה או מבצע צבאי רחב היקף, ומסתבר כי המהלכים המבצעיים אינם מקדמים את יעדי המלחמה, עולות בדרך כלל שלוש חלופות: (1) נכונות להתפשר ולהגיע להבנות לגבי הפסקת אש; (2) שינוי מטרות המלחמה והתאמתן למצב שנוצר; (3) עליית מדרגה – מכה בעצימות גבוהה וכואבת יותר לאויב, בתקווה להכניעו.

לאחר שלושה שבועות של לחימה באוקראינה, מתברר כי תוכניות המלחמה של פוטין קרסו ורוסיה אינה מצליחה לממש את יעדיה ומוסקבה אף מופתעת משורת השלכות שלא ציפתה להן, וביניהן: עוצמת לחימתם של האוקראינים, המגלים אחדות ונחישות להיאבק לעצמאות ולחופש; הצלחותיו של הצבא האוקראיני, הנעזר בסיוע מערבי במודיעין ובאמצעי לחימה, בעצירת התקדמות הצבא הרוסי ושיבוש תוכניותיו; הבידוד הבינלאומי המתהדק על רוסיה; היקף ועוצמת הסנקציות הבינלאומיות על רוסיה, שהטילו עשרות מדינות ומאות חברות רב-לאומיות; הרחקת רוסיה ממועצת אירופה והגשת תביעות נגדה בבית הדין הבינלאומי לצדק וגם בבית הדין הפלילי הבינלאומי (מושב שני המוסדות בהאג); חוסר הנוחות המופגן של סין, שותפתה של רוסיה לחתירה לשינוי הסדר העולמי, מהימשכות המלחמה.

וכעת, על רקע כישלון התוכנית המבצעית לניצחון מהיר בשדה הקרב ולהשגת שליטה באוקראינה בעלויות נסבלות בזירה הבינלאומית, אין בפני פוטין חלופה מבטיחה לסיים את המלחמה ולתקן את מה שנתפס בעיניו עוול היסטורי שנגרם לרוסיה עם קריסת ברית המועצות. מנגד, ארצות הברית ובעלות בריתה בנאט"ו מפגינות קשיחות ודבקות בשתי מטרות: הרתעת תוקפנות רוסית עתידית באמצעות גביית מחיר כבד ממנה בגין הפלישה לאוקראינה; וזאת תוך הימנעות מעימות צבאי ישיר עם רוסיה.

בשלב זה, נראה שההחלטות לגבי עתיד המלחמה נתונות כמעט לחלוטין בידי נשיא רוסיה, בעודו נחוש להימנע מסיום המלחמה בהפסד או עם דימוי של הפסד. לאור נטייתו לקחת סיכונים, לא מפתיע שבחר בהסלמה צבאית ולא בהתגמשות במשא ומתן. וכך, הצבא הרוסי הגביר את עוצמת האש והכתישה השיטתית של מרכזים עירוניים באוקראינה, כדי להגביר את לחץ הפליטים על אירופה (כבר כיום עבר מספרם את השלושה מיליון, אם זה לא מספיק אז יביא לבריחת עשרה מיליון). לא רק זאת, כדי לסמן למערב שהוא נחוש להמשיך ואף להרחיב את זירת המלחמה, לראשונה שיגר הצבא הרוסי ממטוסי קרב טילים על-קוליים, בשם קינז'אל, הטסים למטרה במהירות של פי 10 ממהירות הקול ושלא ניתן ליירטם. הטילים פגעו ביום שישי האחרון במחסן אמצעי לחימה של צבא אוקראינה בעיירה דליאטאן, שבמערב המדינה.

היה זה איתות למערב, שאם ימשיך לחמש את צבא אוקראינה, להגביר את הלחץ על רוסיה ולא יגיש לפוטין סולם מכובד לרדת מהעץ הגבוה שעליו טיפס, המלחמה עלולה להתרחב אף מעבר לגבולות אוקראינה כשבידי צבא רוסיה יכולות לפגוע בכוחות נאט"ו, ללא מענה הגנתי מצידם. מניסיוננו להסלמה יש דינמיקה משלה. יהיה זה שלב חדש ומאיים - לא רק בהקשר המלחמה על אדמת אוקראינה, אלא בהקשר הרחב יותר, שעד עתה נותר מוגדר בתחום המדיני-כלכלי.

נושאים: רוסיה, מלחמת אוקראינה-רוסיה
פוסטים אחרונים
לכל הפוסטים
בין ביקורת חריפה לתמיכה ברורה: האיחוד האירופי חלוק ביחסו להמשך המערכה בעזה
15 במאי, 2025
ההסכם בין ארה"ב לסין: כל מה שצריך לדעת
15 במאי, 2025
ארה"ב וסוריה: תחילתה של דרך חדשה?
14 במאי, 2025

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.