ללא מתווה, ללא לחימה, ללא מו"מ: כיצד על ישראל לפעול כעת? - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • מלחמת ישראל-איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • מלחמת ישראל-איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פוסטים

דף הבית פוסטים ללא מתווה, ללא לחימה, ללא מו"מ: כיצד על ישראל לפעול כעת?

ללא מתווה, ללא לחימה, ללא מו"מ: כיצד על ישראל לפעול כעת?
תמיר הימן
2 במרץ, 2025

החל מהבוקר (ראשון), ישראל נכנסת למרחב חדש שבו אין למעשה מתווה לשחרור חטופים, אין לחימה ואין משא ומתן. זהו שלב של אי ודאות ומעבר בין מצבים.

המשא ומתן שאמור להתקיים בין הצדדים נוגע שלושה תחומים עיקריים: מפתח השחרור (כמה מחבלים משוחררים עבור כל חטוף ישראלי), מפתח השיקום (כמה משאיות, קרוואנים ועוד מכניסים לרצועת עזה) והחלטה על סיום המלחמה. המשא ומתן בנוגע לשלושת התחומים הללו אמור היה להתחיל ביום 16 למתווה, והוא לא החל. על פי המתווה, כל עוד המשא ומתן נמשך, מדינת ישראל הייתה אמורה להמשיך ולהכניס 600 משאיות סיוע ביום ולסיים את היציאה מציר פילדלפי עד היום ה-50. זה לא קורה. יש לציין שחמאס הפרה את ההסכם מצידה, למשל באי העברתה של שירי ביבס בזמן ועל פי המתווה שסוכם, ובטקסי השפלה גרוטסקיים.

לאן הולכים מכן? ישנן שלוש אפשרויות מרכזיות:

1. הגברת הלחץ באופן הדרגתי, עד לכדי חזרה ללחימה - הפסקת הסיוע ההומניטרי, כפי שישראל ביצעה הבוקר, חזרה לתקיפות וסיכולים ממוקדים, ובסופו של דבר מהלך עצים של פינוי אוכלוסייה פלסטינית, כיבוש שטחים מדורג ונרחב - כדי להגביר את הלחץ על חמאס ולשפר את התנאים למשא ומתן עתידי על שחרור החטופים.

2. המשך הפסקת האש תוך משא ומתן על עסקה חדשה ("שלב ב'") - ייתכן שב"מתווה וויטקוף" שפורסם, על פיו ישוחררו כולם באופן מדורג בשתי פעילות וללא התחייבות לסיום המלחמה. מתווה שכזה, ככל הנראה, מכיל מפתחות אחרים לשחרור אסירים והמשך של תמורות השיקום (משאיות, קרוואנים ועוד).

3. אפשרות האולטימטום - מדינת ישראל, בגיבוי ארצות הברית, מציבה תאריך יעד שעד אליו יש לשחרר את כל החטופים בתמורה להפסקת אש קבועה (התחייבות רופפת להפסקת המלחמה), מפתחות הומניטריים ושחרור אסירים פלסטינים נרחב. אם האולטימטום לא ייענה בחיוב על ידי חמאס - ישראל תחזור ללחימה באופן עצים ביותר.

מה האינטרס הישראלי כעת? בראש ובראשונה, לא לבזבז זמן. הזמן פועל לרעתנו, חמאס מתעצם באופן שיקשה על חזרה למלחמה, החטופים נמקים וסובלים במנהרות, ואנו מאבדים קשב ומומנטום של הלחץ האמריקני. בראיה זו, אפשרות האולטימטום הקצוב בזמן משרת טוב יותר את האינטרס הישראלי, על אף הסיכון הכרוך בו.

המאמר פורסם לראשונה באתר N12

נושאים: צבא ואסטרטגיה
פוסטים אחרונים
לכל הפוסטים
חרם הכדורסל הירדני - ניצחון לנבחרת, הפסד לשלום
30 ביוני, 2025
ניצחונו של ממדני בניו יורק: איתות מדאיג לישראל על שינוי במפלגה הדמוקרטית
30 ביוני, 2025
הנזק הסביבתי הכולל של הטילים האיראנים
29 ביוני, 2025

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • מלחמת ישראל-איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
הצהרת נגישות
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.