דו״ח האינטרנט לשנת 2023 שפורסם ע״י בזק שילב בין מגמות צפויות לבין כאלה מפתיעות, בייחוד בהקשרי סין.
בצד הלא מפתיע נמצאת העובדה שנסיקת אפליקציית טיקטוק בעולם לא פסחה על ישראל ובעוד שבשנת 2014 רק 2% מבני השמונה-עשרה ומעלה העידו שהם משתמשים באפליקציה, ב-2023 כבר 26% העידו שהם משתמשים בה, בהשוואה לפייסבוק שבשנים אלה חוותה ירידה של כ-2% ואינסטגרם שרשמה עליה מתונה יחסית של 6% בשיעור המשתמשים. לעומת זאת, בקרב ילדים ובני נוער מתחת לגיל שמונה-עשרה, טיקטוק הינה הרשת החברתית השנייה בפופולריות שלה כש-48% מהנמנים על קבוצת גיל זו משתמשים בה, כשבתת הקבוצה ״ילדים״, המספר מזנק ל-74%.
טיקטוק לא משמשת את בני הנוער רק כרשת חברתית, אלא מספקת עבורם צרכים מגוונים. לדוגמא, 65% מבני הנוער מעדיפים את טיקטוק על סטרימינג, 10% מהם משתמשים ב-STEMFeed של טיקטוק לצרכים לימודיים וכ-18% מהנשאלים מעל גיל 13 רכשו השנה מוצרים דרך האפליקציה.
הצד המפתיע של הדו״ח קשור גם הוא לרכישות מקוונות. לאחר מתקפת החמאס הרצחנית ב-7.10, 56% מהנשאלים מעידים על עצמם שמחקו את אפליקציית SHEIN - ענקית ההלבשה המהירה הסינית, ובעוד שבמהלך השנה המכירות של החברה בישראל צנחו ב-61%, כשהחלק המשמעותי בירידה מאז אוקטובר, הקניות באתר טרמינל X הישראלי עלו.
מגמה זו עשויה להעיד על תגובתם של ישראלים להתבטאויות הסיניות המאכזבות, בלשון המעטה, לטבח ביישובי העוטף. הישראלים, כך משתמע מהנתונים, לא רוצים לפרנס חברות סיניות בעת הזו, אך נראה שבעוד ש- SHEIN נפגעה כלכלית מהמלחמה, טיקטוק, הרשת החברתית בבעלות חברת Bytedance הסינית, הושפעה פחות, והשימוש בה אף עלה במהלך המלחמה. או במילים אחרות, הישראלים לא מעוניינים לקנות מאלה שהם לא רואים כידידים, אך הם בהחלט מעוניינים להשתמש בפלטפורמות של אלה כדי להפיץ את הנרטיב הישראלי, כפי שמעיד הנתון ש-65% מהישראלים משתתפים בפעילות הסברה ברשתות החברתיות.
דו״ח האינטרנט לשנת 2023 שפורסם ע״י בזק שילב בין מגמות צפויות לבין כאלה מפתיעות, בייחוד בהקשרי סין.
בצד הלא מפתיע נמצאת העובדה שנסיקת אפליקציית טיקטוק בעולם לא פסחה על ישראל ובעוד שבשנת 2014 רק 2% מבני השמונה-עשרה ומעלה העידו שהם משתמשים באפליקציה, ב-2023 כבר 26% העידו שהם משתמשים בה, בהשוואה לפייסבוק שבשנים אלה חוותה ירידה של כ-2% ואינסטגרם שרשמה עליה מתונה יחסית של 6% בשיעור המשתמשים. לעומת זאת, בקרב ילדים ובני נוער מתחת לגיל שמונה-עשרה, טיקטוק הינה הרשת החברתית השנייה בפופולריות שלה כש-48% מהנמנים על קבוצת גיל זו משתמשים בה, כשבתת הקבוצה ״ילדים״, המספר מזנק ל-74%.
טיקטוק לא משמשת את בני הנוער רק כרשת חברתית, אלא מספקת עבורם צרכים מגוונים. לדוגמא, 65% מבני הנוער מעדיפים את טיקטוק על סטרימינג, 10% מהם משתמשים ב-STEMFeed של טיקטוק לצרכים לימודיים וכ-18% מהנשאלים מעל גיל 13 רכשו השנה מוצרים דרך האפליקציה.
הצד המפתיע של הדו״ח קשור גם הוא לרכישות מקוונות. לאחר מתקפת החמאס הרצחנית ב-7.10, 56% מהנשאלים מעידים על עצמם שמחקו את אפליקציית SHEIN - ענקית ההלבשה המהירה הסינית, ובעוד שבמהלך השנה המכירות של החברה בישראל צנחו ב-61%, כשהחלק המשמעותי בירידה מאז אוקטובר, הקניות באתר טרמינל X הישראלי עלו.
מגמה זו עשויה להעיד על תגובתם של ישראלים להתבטאויות הסיניות המאכזבות, בלשון המעטה, לטבח ביישובי העוטף. הישראלים, כך משתמע מהנתונים, לא רוצים לפרנס חברות סיניות בעת הזו, אך נראה שבעוד ש- SHEIN נפגעה כלכלית מהמלחמה, טיקטוק, הרשת החברתית בבעלות חברת Bytedance הסינית, הושפעה פחות, והשימוש בה אף עלה במהלך המלחמה. או במילים אחרות, הישראלים לא מעוניינים לקנות מאלה שהם לא רואים כידידים, אך הם בהחלט מעוניינים להשתמש בפלטפורמות של אלה כדי להפיץ את הנרטיב הישראלי, כפי שמעיד הנתון ש-65% מהישראלים משתתפים בפעילות הסברה ברשתות החברתיות.