האפשרות להוצאות צווי מעצר בינ"ל נגד בכירים ישראלים - INSS
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פוסטים

דף הבית פוסטים האפשרות להוצאות צווי מעצר בינ"ל נגד בכירים ישראלים: משמעויות

האפשרות להוצאות צווי מעצר בינ"ל נגד בכירים ישראלים: משמעויות
פנינה שרביט ברוך, תמי קנר 1 במאי, 2024

הדיווחים לפיהם בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC) צפוי להוציא צווי מעצר נגד בכירים בממשלה ובצה"ל עוררו חששות גדולים בישראל. בין אם אכן צפויים צווים כאלה בקרוב ובין אם השמועות הן בגדר איתות בלבד על מהלך עתידי, יש להתייחס לאפשרות זו ברצינות. צווים כאלה הם בעלי "שיניים" ועלולים להגביל את התנועה של מי שיוצא נגדו צו. בנוסף הדבר יפגע קשות בתדמיתה ובמעמדה הבינלאומי של ישראל, וישמש בסיס לצעדים נוספים לבידודה באמצעות סנקציות וחרמות.

ה-ICC פועל משנת 2002 מכוח אמנת רומא. בסמכותו לדון באחריות פלילית של יחידים לפשעי מלחמה, פשעים נגד האנושות, רצח עם ותוקפנות, שבוצעו בשטח של מדינה החברה באמנה או על-ידי אזרחיה. בסמכותו להוציא צווי מעצר נגד חשודים, אשר כל אחת מ-124 המדינות החברות בביה"ד חייבת לכבד - לעצור אדם שנמצא בתחומיה ולהעבירו להאג.

למרות שישראל אינה חברה בביה"ד ולא מכירה בסמכותו כלפיה, במרץ 2021 נפתחה בו חקירה לגבי פשעים לכאורה שבוצעו בשטחי יהודה ושומרון, מזרח ירושלים ורצועת עזה, לאחר שהכיר ב-"פלסטין" כמדינה לצורך סמכותו. החקירה מתייחסת למעשים של כל הגורמים בשטח, ישראלים והפלסטינים, החל מ־13 ביוני 2014 מבלי שנקבע לה מועד סיום מוגדר ולכן חלה גם על המלחמה הנוכחית. החקירה צברה תאוצה בעקבות המלחמה ועל תובע ביה"ד מופעל לחץ רב לקדמה.

להתנהלות ישראל השפעה על הסיכונים להליכים נגד אנשיה. בפרט חשוב לקיים חקירות ותחקירים מקצועיים לגבי האשמות בפשעים, שכן לפי עיקרון המשלימות, המעוגן בחוקת ביה"ד, ההליך בביה"ד אינו קביל כאשר האירוע נחקר באופן כן ומקצועי ע"י המדינה הרלבנטית. מעבר לכך, ישראל איננה יכולה להתהדר בהיותה דמוקרטיה בעלת מערכת משפט מפוארת מחד, ובמקביל לאפשר התבטאויות חסרות אחריות מצד שרים וחברי קואליציה בנוגע לכוונותיה במלחמה, למשל על "השטחת הרצועה" וכי "אין בלתי מעורבים בעזה", או אמירה שיש יותר מדי עצורים והתהייה אם "אי אפשר היה להרוג חלק". אמירות כאלה מצד בכירים, שאינן זוכות לגינוי ברור מצד ראש הממשלה, משמשות כבסיס לדרישה להאיץ את ההליכים בבית הדין. הן חותרות תחת ההתייחסות לישראל כמדינה דמוקרטית שומרת חוק ומערערות את האמינות שלה ושל התחקירים וההסברים שניתנים על ידה. בכך הממשלה תורמת, במו ידיה, להתגברות המערכה הבינלאומית נגד ישראל. הכישלון במערכה זו משליך באופן ישיר על ההישגים במערכה הצבאית - הנשענים על לגיטימציה בינלאומית, ומוביל לפגיעה אסטרטגית בביטחון הלאומי.

נושאים: משפט וביטחון לאומי
פוסטים אחרונים
לכל הפוסטים
איראן חותרת להרחבת השפעתה באפריקה
29 במאי, 2025
מכה לפופוליזם: משמעות תוצאות הבחירות המפתיעות ברומניה
29 במאי, 2025
טפטוף הטילים של החות'ים - האם זו גזירה משמיים?
29 במאי, 2025

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.