הנשיא ביידן הוציא (21.2) צו מנהלי שמרחיב את סמכות משמר החופים לטפל בבעיות אבטחת סייבר בנמלים, וספציפית בנוגע לאבטחת סייבר וריגול באמצעות עגורנים מתוצרת סין בשימוש בנמלי ארה"ב. עגורנים אלו, כך נטען, אוספים נתונים וניתנים לשליטה מרחוק, טענות שדוברת משרד החוץ הסיני פסלה על הסף והגדירה כ"אבסורדיות".
כ-80% מעגורני הנמלים בארה"ב הם מתוצרת החברה הממשלתית הסינית Shanghai Zhenhua Heavy Industries Co. (ZPMC), שהיא היצרנית הגדולה בעולם של עגורני נמל, המשמשים לפריקה וטעינה של מכולות. נתח השוק העולמי שלה עומד על כ-70%, ואם היה למישהו ספק, אז נבהיר שגם בישראל מוצבים עגורני ZPMC בנמלי המפרץ והדרום.
ביידן לא הסתפק בהקשחת בדיקות הסייבר לעגורנים. בדומה למהלך שעשה בהקשר לשבבים, הוא הקצה גם סכום של למעלה מ-20 מיליארד דולר על פני חמש השנים הקרובות, בין היתר לצורך תמיכה בייצור מקומי של עגורנים. הבעיה היא שאין בארה"ב יכולות ייצור של עגורנים חלופיים לאלו ש-ZPMC מייצרת והאלטרנטיבות הזרות האחרות יקרות באופן משמעותי. בינתיים, חברות עגורנים זרות (יפניות למשל) שפועלות בארה"ב מקוות לזכות לנתח שמן מההקצבה החדשה. ומה יעשו עם העגורנים שכבר קיימים בנמלים? לפי סגנית היועצת לביטחון לאומי בארה"ב לסייבר וטכנולוגיות מתפתחות, אין לממשל כוונות להורות על החלפתם כעת.
חשוב לציין שעד כה, גורמי הביטחון בארה"ב לא פירטו מקרים של שימוש בעגורנים למטרות שחורגות מתפקודם הייעודי וכל העגורנים עוברים בדיקות מקיפות לפני כניסתם לעבודה. יחד עם זאת, חשוב לישראל לעקוב אחר המתרחש בארה"ב בהקשר זה, כדי להתאים עצמה לשינויים בדרישות הממשל האמריקאי, אם יגיעו.
הנשיא ביידן הוציא (21.2) צו מנהלי שמרחיב את סמכות משמר החופים לטפל בבעיות אבטחת סייבר בנמלים, וספציפית בנוגע לאבטחת סייבר וריגול באמצעות עגורנים מתוצרת סין בשימוש בנמלי ארה"ב. עגורנים אלו, כך נטען, אוספים נתונים וניתנים לשליטה מרחוק, טענות שדוברת משרד החוץ הסיני פסלה על הסף והגדירה כ"אבסורדיות".
כ-80% מעגורני הנמלים בארה"ב הם מתוצרת החברה הממשלתית הסינית Shanghai Zhenhua Heavy Industries Co. (ZPMC), שהיא היצרנית הגדולה בעולם של עגורני נמל, המשמשים לפריקה וטעינה של מכולות. נתח השוק העולמי שלה עומד על כ-70%, ואם היה למישהו ספק, אז נבהיר שגם בישראל מוצבים עגורני ZPMC בנמלי המפרץ והדרום.
ביידן לא הסתפק בהקשחת בדיקות הסייבר לעגורנים. בדומה למהלך שעשה בהקשר לשבבים, הוא הקצה גם סכום של למעלה מ-20 מיליארד דולר על פני חמש השנים הקרובות, בין היתר לצורך תמיכה בייצור מקומי של עגורנים. הבעיה היא שאין בארה"ב יכולות ייצור של עגורנים חלופיים לאלו ש-ZPMC מייצרת והאלטרנטיבות הזרות האחרות יקרות באופן משמעותי. בינתיים, חברות עגורנים זרות (יפניות למשל) שפועלות בארה"ב מקוות לזכות לנתח שמן מההקצבה החדשה. ומה יעשו עם העגורנים שכבר קיימים בנמלים? לפי סגנית היועצת לביטחון לאומי בארה"ב לסייבר וטכנולוגיות מתפתחות, אין לממשל כוונות להורות על החלפתם כעת.
חשוב לציין שעד כה, גורמי הביטחון בארה"ב לא פירטו מקרים של שימוש בעגורנים למטרות שחורגות מתפקודם הייעודי וכל העגורנים עוברים בדיקות מקיפות לפני כניסתם לעבודה. יחד עם זאת, חשוב לישראל לעקוב אחר המתרחש בארה"ב בהקשר זה, כדי להתאים עצמה לשינויים בדרישות הממשל האמריקאי, אם יגיעו.