מסלול עוקף מלחמה: השפעות החלטת חברת הספנות הישראלית "צים" - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פוסטים

דף הבית פוסטים מסלול עוקף מלחמה: השפעות החלטת חברת הספנות הישראלית "צים"

מסלול עוקף מלחמה: השפעות החלטת חברת הספנות הישראלית "צים"
יגאל מאור
30 בנובמבר, 2023
קרא ב

בעקבות אירועי תקיפה ימית בעלי צביון ומשמעות בינלאומיים, שהתרחשו באחרונה בים האדום – ובכללם חטיפת אוניה באקט של שוד ימי, כביכול בשל קשר קלוש לישראל - עלו חששות לביטחון הפלגתן של אוניות בזיקה ישראלית כלשהיא בנתיב זה. למרות זאת, קווי הספנות הימית, רובם ככולם, ממשיכים במסלוליהם השגרתיים לישראל ולא נרשמה כל הפרעה בתדירות או באיכות השירותים. מגמה יציבה נראית גם בדמי ההובלה בסחר הימי בין אסיה לישראל.
בין חברות הספנות המשרתות את ישראל בולטת החלטתה האמיצה של חברת "צים" לשנות את נתיביהם של הפלגת אוניותיה ולהימנע ממעבר בים האדום. קו זה של "צים" מופעל באמצעות 12 אוניות, כולן בדגל זר. צוותיהן רב-לאומיים ובעליהן הן חברות זרות, כך שזיקתן לישראל היא הפעלתן על ידי "צים".

משמעות החלטה זו לגבי הקו בין אסיה לנמלי טורקיה וישראל, שנבעה מחשש לביטחון האוניות בקו זה וצוותיהן, הינה הארכת מסלול ההפלגה ומסירת המכולות ללקוחות החברה באיחור של שבועיים עד שלושה שבועות לכל כיוון, לעומת ממוצע משך ההפלגה בנתיב שדרך תעלת סואץ. עקב זאת תירשם הרעה ניכרת בשירות ללקוחות החברה וגם בתוצאותיו הכלכליות, על שום הגדלת הוצאותיו הקבועות בלי פיצוי הולם בדמי ההובלה הקיימים בסחר זה.

ואכן, שינוי נתיבו של קו זה כרוך בנטל כלכלי לא מבוטל - תוספת העלות של כ-30 ימי הפלגה ותוספת צריכת הדלק בגין ההפלגה במסלול סובב אפריקה וחזרה, במקום המעבר בתעלת סואץ, הן משמעותיות ביותר. מדובר בהוצאות גבוהות לאין שיעור מאשר החיסכון שבאי-מעבר בתעלת סואץ (העשוי להגיע לחצי מיליון דולר ויותר לאוניה בהפלגה אחת) ובאי-תשלום ביטוח המלחמה בשל אי-מעבר בים האדום. עם זאת, לא נראה כרגע כי יחול שינוי בהכנסות הקו התלויות במחירי השוק כולו, ומכאן ההפסד הגלום בשינוי המסלול.

יודגש כי דמי ההובלה בסחר זה, כמו בכלל קווי הספנות, מוכתבים על ידי השוק ומודלים של היצע וביקוש, אשר אינם מאפשרים לאף חברת ספנות בודדת להעלות את תעריפיה מעבר לנהוג בשוק. כך שגם בהיבט זה נחשפות "צים" וכל חברה אחרת שתלך בעקבותיה לרמות דמי הובלה, שבעת הנוכחית הם יציבים, אך בה בעת הם חשופים למגמת ירידה עקב מסירתן הנמשכת של אוניות חדשות וגדולות הנכנסות לשירות ויוצרות עודף היצע בספנות.

נושאים: מלחמת חרבות ברזל
פוסטים אחרונים
לכל הפוסטים
בין ביקורת חריפה לתמיכה ברורה: האיחוד האירופי חלוק ביחסו להמשך המערכה בעזה
15 במאי, 2025
ההסכם בין ארה"ב לסין: כל מה שצריך לדעת
15 במאי, 2025
ארה"ב וסוריה: תחילתה של דרך חדשה?
14 במאי, 2025

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.