מטוסים מתחת לרדאר: מנגנוני עקיפת הסנקציות על התעופה האיראנית
כותבים: דני סיטרינוביץ, אבישי סובר, דור חורי ועומר בציה
פרסום מיוחד משותף למכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) ולעמותת Coleven, דצמבר 2025
חרף אחת ממערכות הסנקציות המחמירות בעולם שהוטלו עליה, הצליחה איראן לייצר מנגנון עוקף חוקים מתוחכם לתעשיית התעופה שלה, המשקף את עקרונות כלכלת הצללים שפיתחה. מאמר זה ממפה את הארכיטקטורה המבצעית של מנגנון זה, שבבסיסו פריסת חברות קש במדינות דלות־שקיפות, שימוש ברישומי בעלות שכבתיים, "פעילות מתפרצת" לביצוע העברות בפרקי זמן קצרים ותכנון מסלולי טיסה עם נחיתות חירום מדומות לשם קליטה שקטה של מטוסים באיראן. במאמר מתואר כיצד ענף התעופה, שנפגע קשות מהסנקציות, הפך מכלי תחבורה אזרחי למרכיב ליבה באסטרטגיה הכלכלית והביטחונית של המשטר – המאפשר לו לשמר תפקוד, לממן את שלוחיו באזור ולהפגין עמידות מול הלחץ הבינלאומי. תעשיית התעופה היא חוליה אחת בלבד במערך עקיפה רחב הרבה יותר, הכולל סחר בנפט, זהב וטכנולוגיות דו-שימושיות, אך היא מדגימה בבירור את השיטה: שילוב מתוחכם בין מדינה, שוק ומחתרת, הפועלים במרחבים רגולטוריים אפורים ומשבש את מאמצי האכיפה הגלובליים של הסנקציות הכלכליות.
מזה עשרות שנים מתמודד המשטר האיראני עם מערך סנקציות בינלאומי רב-שכבתי שהוטל עליו, בין היתר בשל תוכנית הגרעין, פיתוח טילים בליסטיים ותמיכה בטרור. מערך זה מורכב מסנקציות אמריקאיות, אירופיות ובינלאומיות, וכולל שלל הגבלות כלכליות, פיננסיות וטכנולוגיות. הסנקציות שהוטלו על ענף התעופה האזרחית האיראני, בראש ובראשונה כדי למנוע העברת טכנולוגיות דו-שימושיות העלולות לשמש את זרועות הביטחון של המשטר, הינן חלק אינטגרלי מאותו מערך ומהוות אחת מנקודות הלחץ המשמעותיות של המערב על טהראן.
הסנקציות האמריקניות, שהן הרחבות והאפקטיביות ביותר, נשענות על שילוב של חקיקה פדרלית ותקנות מנהליות: Iran Freedom and Counter-Proliferation Act (IFCA), Iran Sanctions Act (ISA), CAATSA, ולצידן גם תקנות OFAC ו- .Bureau of Industry and Securityלצד מניעת טיסות של חברות תעופה איראניות למספר מדינות בעולם, מסגרת משפטית זו אוסרת כל מכירה, השכרה, תחזוקה או העברת רכיבים למטוסים איראניים, לרבות עסקאות עקיפות דרך מדינות או ישויות ביניים. תקנות ה-Export Administration Regulations (EAR) מחילות את עקרון ה-de minimis הקובע כי גם מוצרים המיוצרים מחוץ לארצות הברית, הכוללים מעל 10% רכיבים אמריקאיים, כפופים לרגולציה האמריקאית. ה-Foreign Direct Product Rule מרחיב את תחולת הסנקציות וקובע שגם ציוד המבוסס על תוכנה או טכנולוגיה אמריקאית, הגם שיוצר במדינה שלישית, ייחשב "מוצר אמריקאי" לעניין החוק. בספטמבר 2025 הושלמה הפעלתו של מנגנון ה-Snapback של מועצת הביטחון של האו״ם, המחדש את כלל הסנקציות הבינלאומיות שהוסרו מאיראן במסגרת הסכם הגרעין (JCPOA) מ-2015. צעד זה המשיך את השתתן המחודשת של הסנקציות האמריקאיות לאחר החלטת הנשיא טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין ב-2018, והגיע בעקבות החלטת מדינות ה-E3 (בריטניה, צרפת וגרמניה) להפעיל את המנגנון לאחר שקבעו כי איראן מפרה באופן מהותי ומתמשך את התחייבויותיה הגרעיניות.
צעדים אלו פגעו במידה ניכרת ביכולתה של איראן לחדש ולשדרג את מערך המטוסים שלה. כתוצאה מכך, איראן נאלצה לאתר פתרונות שיאפשרו לה לכל הפחות לשמר את צי המטוסים המזדקן שלה. גודלה של איראן והשימוש הנרחב שהיא עושה במטוסים הן לצרכים אזרחיים והן לצרכים ביטחוניים מחייבים את המשטר לשמר את הרציפות התפקודית של תעשיית התעופה שלה. זאת, אל מול מערך הסנקציות הנרחב המוטל עליה. טהראן פועלת ברציפות במטרה לעקוף את הסנקציות בדרכים יצירתיות במטרה להבריח חלקי חילוף ואף מטוסים שלמים, שיאפשרו לה להמשיך ולתפעל את מטוסיה לצרכיה אזרחיים וביטחוניים. חיוניות מערך התעופה בעיני שלטונות איראן באה לידי ביטוי גם במאמצים הניכרים מצדם לקדם עסקאות עם חברות תעופה, ביניהן איירבוס, מיד לאחר הסכם הגרעין ב-2015, לשם רכישת מטוסים שיאפשרו לחברות האיראניות לחדש את צי המטוסים שלהן.
"תעשיית התעופה של איראן השיגה עצמאות ומוכנה להתגבר על הסנקציות" (חוסיין פורפרזנה, ראש ארגון התעופה האזרחית של איראן, 23 למאי 2025)
תעשיית התעופה באיראן זוהתה על ידי מדינות המערב כגורם מרכזי, המאפשר למשטר להבריח אמל"ח לבעלי בריתה של טהראן במזרח התיכון (חזבאללה בלבנון, המשטר הסורי עד קריסת משטר אסד והמיליציות הפרו-איראניות בעיראק), באפריקה (למשל משלוח כטב"מים ונשק לסודאן), ואף לוונצואלה, תוך שימוש בחברות וביניהן "מאהאן אייר" ו"קשם אייר", המשמשות את כוח קודס להעברת אמל"ח בטיסות אזרחיות לכאורה. עובדה זו, וכן ההבנה שתעשיית התעופה האיראנית מאפשרת קישוריות רחבה בתוך איראן, הפכו אותה ליעד מרכזי במסגרת מערך הסנקציות שהוטל על איראן בעבר, על בסיס הערכה כי פגיעה ביכולתה של איראן לתפעל את מטוסיה (בעיקר בשל מצוקת חלקי חילוף), לא רק תשבש את האפשרות להעברת נשק איראני ברחבי העולם אלא גם תגביר את תחושת הבידוד של המשטר בטהראן ואף תערער את תדמיתו בעיני האזרחים התלויים בחברות התעופה האיראניות כדי לנוע בתוך המדינה ומחוצה לה.
ואכן, ענף התעופה האזרחית האיראני נפגע משמעותית מאותן סנקציות. נכון לשנת 2025, מוערך כי כ-60% ממטוסי הנוסעים הרשומים באיראן מושבתים. הגיל הממוצע של צי המטוסים האזרחיים באיראן עומד על כ-28 שנים, יותר מכפול מהממוצע העולמי. מגבלות הייבוא והיעדר חלקי חילוף מקוריים הובילו לשימוש נרחב ב"קניבליזציה" של מטוסים לצורכי תחזוקה. בהיעדר גישה לשירותי ביטוח, הסבה ובקרה בינלאומיים, חברות תעופה איראניות מתקשות לעמוד בתקני בטיחות בסיסיים. קושי משמעותי נוסף גורמות הגבלות על תדלוק מטוסים איראניים במדינות רבות. כתוצאה מכך, מטוסים איראניים נאלצים לשאת עמם דלק עודף, באופן המעלה את משקל המטוס, מגביר סיכון תפעולי ומייקר עלויות הפעלה. בהיעדר תמיכה לוגיסטית ותחזוקתית מספקת, מתקשות חברות התעופה האיראניות להמשיך להפעיל את צי המטוסים המזדקן שלהן ומוצאות עצמן מתמודדות עם עלויות תפעול חריגות למטוסים שבמדינות אחרות הוצאו משירות זה מכבר. מציאות זו יוצרת תלות גוברת במערך הברחות ועסקאות תעופה בלתי שקופות, המהוות כיום תעשייה כלכלית תומכת משטר, כחלק מ״כלכלת הצללים האיראנית״.
עקיפת הסנקציות על ענף התעופה האזרחית האיראני אינה בעיה משפטית גרידא, שכן לתעשיית התעופה האיראנית יש גם ממד ביטחוני-אסטרטגי מובהק. חברות כדוגמתMahan Air ו-Qeshm Fars Air פועלות דה-פקטו כזרוע אווירית של משמרות המהפכה, באחריות יחידה 190 של כוח קודס האמונה על הברחה חשאית של נשק, ציוד וכסף לארגוני טרור ולבעלות בריתה של איראן בעולם, ומשמשות להעברת אמצעי לחימה, ציוד דו-שימושי, כוח אדם ומימון לזירות עניין של המשטר ברחבי העולם בכלל ובמזרח התיכון בפרט. הקשר בין אותן חברות למשמרות המהפכה אינו מסתכם רק בתשתית ובכסות האזרחית שהן מהוות עבור פעילות המשטר, אלא ניכר גם ברמה הארגונית. ממצאים רבים מצביעים על אודות חפיפה מבנית-ארגונית של ממש בין עובדי ובכירי חברות התעופה האיראניות לבין משמרות המהפכה. כך מיטשטש הגבול בין הפעילות האזרחית המוצהרת של אותן חברות לבין פעילותן הצבאית-אופרטיבית. טשטוש זה מקשה על גופי האכיפה והרגולציה לזהות פעילות פסולה בזמן אמת, ומציב אתגר מתמשך למנגנוני הפיקוח הבינלאומיים.
טיפולוגיות של הברחות
תחום ההברחות האיראניות בנוי כמשולש, כאשר כל אחת משלושת הצלעות חיונית לתפקוד הרשת. אמנם יש משתנים קטנים בין תחומים שונים של הברחות, ביניהם נפט, נשק, ומטוסים, אך העקרונות זהים.

- תעשיות מסחריות "לגיטימיות": איראן מסתמכת על סחר בשווקים ובתעשיות שנחשבות חוקיות בעולם על מנת להניב כספים למדינה. הדוגמה הבולטת ביותר היא כמובן תעשיית הנפט, שחלקים נכבדים מתוכה נתונים תחת סנקציות מקיפות.
- הונאה תאגידית וחברות חזית: במקביל מופעלת מערכת הונאה נרחבת, הנשענת על הקמה והפעלה של חברות קש וחברות חזית, הפעלת אנשים מתווכים ורישום פורמלי שמנתק בין הישות האיראנית לבין התאגיד. בכך נוצר מסך עשן שמטשטש את הבעלות והשליטה האמיתית.
- מערכת פיננסית חלופית – "בנק צללים": הצלע השלישית היא מערכת פיננסית מקבילה. חברות חלפנות, ערוצי תשלום חוץ־רשמיים, בנקים סינים, וכלים פיננסיים שונים מעניקים לחברות החזית גישה לערוצי מימון וליכולת לבצע תנועות כספיות גלובליות תוך צמצום חשיפה ועקיפת רגולציה מערבית.
מתודולוגיה
מחקר זה מתמקד בתיעוד וניתוח מעמיק של רכישת והברחת מטוסים אזרחיים לאיראן בין השנים 2014-2025, כאשר עסקאות שנערכו בין השנים 2016-2018, בעת ההקלות לאיראן שניתנו במסגרת הסכם הגרעין, אינן נכללות בניתוח.
מתודולוגיית המחקר מתמקדת באיסוף וניתוח נתונים ממקורות גלויים בלבד, לרבות דוחות מודיעין, מקורות עיתונאיים מהימנים ומאגרי מידע המנטרים רישומי בעלות והעברות של מטוסים אזרחיים, לצד נתוני צי עדכניים. בחינתם של מבני הבעלות על ישויות המעורבות ברכישת והברחת המטוסים מבוססת על נתוניהם של מרשמי תאגידים מקומיים, כמו גם על דיווחים תקשורתיים מהימנים.
דפוסי ההברחה ומנגנוני ההעברה
בשנים האחרונות, הממשל האיראני ומשמרות המהפכה פיתחו יכולות משמעותיות בתחום העברת נשק ואמצעי לחימה, כפי שניתן לראות, למשל, בפעילותה של יחידה 190 בכוח קודס. רכישה והעברה של מטוסי נוסעים דורשת יכולת מסוג שונה לחלוטין ממה שכוח קודס פיתח קודם לכן. לכן, היחידה נאלצה להתאים את שיטות הפעולה שלה כדי לרכוש מטוסים למרות הסנקציות, לאחסן אותם בבטחה, ולאחר מכן לבצע את ההעברה באופן שימנע חשד – עד להגעת המטוסים לאיראן.
תרשים: כך עובדת השיטה האיראנית

בבדיקת הטיפולוגיות האיראניות, מזוהים מספר דפוסי פעולה שונים לביצוע ההעברות. השלב הראשון הוא רכישת המטוס, ומנגנון זה מתפצל לשני סוגי רכישות עיקריים: רכישות ממדינות המאפשרות סחר עוקף סנקציות עם איראן, ורכישות ממדינות שמצהירות פומבית כי הן מצייתות להן. העברות מטוסים מרוסיה, סין או מבעלות בריתן נעשות בדרך כלל ישירות וללא צורך בחברות חזית, בשל שיתופי הפעולה הנרחבים בין המדינות. מנגד, העברות ממדינות שמחויבות לכאורה לציות לסנקציות הבינלאומיות מספקות צוהר לדרך שבה איראן מצליחה להעביר ציוד חיוני לכלכלתה ולתעשייה הביטחונית שלה מתחת לרדאר המערבי, תוך שימוש אסטרטגי בחברות קש ברחבי העולם. ניתוח פעילותן של חברות קש אלו, המאפשרות את העברת המטוסים לאיראן, מצביע על כי משמרות המהפכה ממקמים אותן לרוב במדינות הנעדרות שקיפות מסחרית, ביניהן גמביה, מדגסקר, קניה, דרום אפריקה, נמיביה, מיאנמר, קמבודיה ואוקראינה.
לאחר שחברת הקש מבצעת את הרכישה, השלב הבא הוא העברת המטוסים לאיראן בלי לעורר חשד. הסיכון הטמון בפעולה כזו הוא שגילוי התוכנית על ידי הרשויות במדינת המוצא עלול לסכל את ההעברה. לדוגמה, ב-2024, כאשר איראן ניסתה להבריח שלושה מטוסים של חברת Macka Invest Company הרשומה בגמביה דרך טיסה מליטא, המטוס השלישי נעצר לאחר שהרשויות הבחינו כי שני המטוסים הראשונים נחתו באיראן במקום ביעד המוצהר בתוכנית הטיסה (הפיליפינים). כדי לצמצם את זמן התגובה האפשרי של המדינה שבה הם פועלים, המבריחים ינסו תמיד לבצע את ההעברות בסמיכות זו לזו. דפוס פעולה זו מכונה בתחום ההונאה "פעילות מתפרצת" (Burst Activity): מספר רב של העברות בסמיכות, במטרה למנוע מרשויות החוק לזהות את העבירה בזמן אמת.
לצורך ביצוע ההעברה, חברת הקש נדרשת לבצע טיסה חוקית המדווחת לגורמי בקרה בענף התעופה, אך מסלול הטיסה מתוכנן לעבור בסמיכות לשטח האווירי של איראן, או אף דרכו. בדרך זו, המטוס יכול להיכנס למרחב האווירי האיראני, לדווח על תקלה קריטית כלשהי ולבצע נחיתת חירום בנמל תעופה איראני, תוך כיבוי מערכת הרדאר. כך, המטוס "נעלם" ונקלט אל תוך הצי האווירי של חברות התעופה האיראניות. דרך פעולה זו שימשה את כוח קודס במספר רב של הברחות, למשל במקרה שלושת המטוסים שהוברחו מליטא, בהברחת חמישה מטוסים דרך חברה ממדגסקר ב-2025, בהברחת ארבעה מטוסים מדרום אפריקה בכיסוי של טיסה לאוזבקיסטן ב-2022, ובמקרים רבים נוספים המפורטים בנספח א'.
סוגיה נוספת הדורשת התייחסות היא המעורבות הפוליטית המכוונת של מדינות לטובת עקיפת הסנקציות האמריקאיות. הצלחת איראן להתחמק מסנקציות נשענת על שיתוף פעולה מצד ממשלות זרות, המאפשרות לישויות איראניות לנצל את מדינתן לרכישה והעברה בלתי חוקית של מטוסים וחלקי חילוף. תהליך זה מתבצע בשני מוקדים גיאוגרפיים עיקריים: ראשית, במרחב דרום-מזרח אסיה, שם אינדונזיה ומלזיה יוצרות סביבה נוחה לפעולה. אינדונזיה משמשת ציר מעבר ולוגיסטיקה מרכזי, כאשר היעדר רצון מצד ממשלתה להתערב מאפשר למתווכים מקומיים לנהל את הניירת המזויפת ואת ההברחה הסופית של מטוסים מערביים לאיראן. מעבר למעורבות של המדינות הללו בהברחות מטוסים, מחקרים חדשים חושפים שאיראן נעזרת באותן מדינות לשם עקיפת הסנקציות על תעשיית הנפט. הם חושפים כי חל זינוק עצום בייבוא הנפט לסין דרך אינדונזיה ומלזיה תוך כיסוי המקור האיראני של הנפט. היקף הייבוא הסיני הוא כה משמעותי, שהוא לעיתים אף גדול יותר מהתוצר של כל מדינת אינדונזיה יחדיו, ומכאן ההשערות שמדובר בפועל בנפט מאיראן ולא בנפט אינדונזי. שנית, בקרב מדינות מרכז אסיה ומדינות התומכות ברוסיה, ביניהן מונגוליה, קירגיזסטן וטג'יקיסטן, המאפשרות סחר גלוי עם איראן ולעיתים אף באמצעות חברות בבעלות ממשלתית. דוגמאות: חברת Tajik Air שבבעלות ממשלת טג'יקיסטן וחברת MIAT – Mongolian Airlines שבבעלות ממשלת מונגוליה.
מבנה רשתות הקש וניתוח הבעלות
מעבר לטיפולוגיות הכלליות של הברחת המטוסים, חיוני להתעמק באנשים ובמבנים הפיננסיים העומדים מאחורי הרשתות. מכיוון שחלק מחברות אלו נפתחות ונסגרות בתדירות גבוהה, נדרשת הבנה מעמיקה של בסיס הרשת המאפשר את פעילותן. לשם כך, יש לבחון את מבנה הבעלות הרב-שכבתי של חברות הקש וחברות החזית במדינות השונות, לאתר את האנשים העומדים בראשן ולחקור את פעילותם הנלווית.
דוגמה ראשונה היא חברת Avro Global Limited, הרשומה בהונג קונג, אשר בעליה הוא האזרח הבריטי גרי ניל וובסטר (Gary Neil Webster). בשנת 2019 רכשה החברה ארבעה מטוסים מחברת התעופה Turkish Airlines. המטוסים אוחסנו בדרום אפריקה בלי פעילות עד 2022, ולאחר מכן נרשמו מחדש תחת חברה אנונימית בבורקינה פאסו ויצאו לטיסה לכאורה לאוזבקיסטן (כאמור, המטוסים ביצעו נחיתת חירום מתוכננת באיראן ונקלטו בצי של חברת Mahan Air). במקרה זה, הברחת המטוסים אינה הפעילות היחידה של וובסטר לטובת הממשל האיראני. למעשה, הוא שותף עסקי ותיק של האחים נאדר ויאסר אל-עקילי, (Nader & Yaser Al-Aqili), שעימם הוא מחזיק במספר חברות. משפחת אל-עקילי היא בעלת היסטוריה ארוכה בתחום ההברחות והמימון האיראני, ומספר מבני המשפחה וחברות שבשליטתם כבר הוכנסו לרשימות סנקציות אמריקאיות. לדוגמה, חברת ACS Trading, המוחזקת במשותף על ידי וובסטר ויאסר אל-עקילי, מואשמת בהיותה חברת חזית איראנית לתיווך בהעברות זהב מוונצואלה בתמורה לנפט איראני. פעילותה כוללת שיתוף פעולה נרחב עם Mahan Air, מה שמחזק את הקשר ומניע את גרי וובסטר לסייע גם בהברחת המטוסים דרך חברתו הרשומה בהונג קונג.
חברת Asia Sky Lines מטג'יקיסטן מציגה דפוס פעולה שונה: ב-2019 היא העבירה לאיראן שלושה מטוסי איירבוס, אך להבדיל מחברות אחרות המפסיקות את פעילותן לאחר ההעברה, חברה זו המשיכה והעבירה שני מטוסים נוספים ב-2020, מטוס אחד ב-2021 ומטוס נוסף ב-2023. בחינה מעמיקה מגלה כי החברה נמצאת בבעלותו של נריזקול חיימראב (Narzikul Khamraev). מעבר לקשר הישיר בין החברה לחברות תעופה איראניות, היא הייתה מקושרת בעבר למטוסים שסייעו בין היתר לכוח ווגנר באפריקה. בנוסף, חיימראב היה המנכ"ל של חברת תעופה נוספת – Asia Airways, שהייתה רשומה באותה כתובת כמו Asia Sky Lines, אך תחת בעלות שונה.
דוגמה נוספת היא חברת LMO Aero מצרפת, שרכשה בשנת 2021 שני מטוסי Airbus 340 מחיל האוויר הצרפתי. לאחר כשנתיים, החברה הצרפתית מכרה את המטוסים לחברת חזית שלMahan Air האיראנית. המטוסים עברו לבעלותה של חברה אנונימית ממאלי; כעבור כחודשיים הגיע מטוס אחד לאיראן והמטוס השני הגיע לחברת Conviasa, המצויה בבעלות ממשלת ונצואלה. מאחורי חברת LMO Aero נמצא Ludovic Martinho, מה שמעיד על מעורבות ממוקדת של גורמים אירופאים ברשת ההברחות.
דוגמה אחרונה היא חברת Udaan Aviation ממדגסקר אשר תחת בעלותו של איש העסקים המקומי Khushwinder Singh ושותפו Rahul Chawla. השניים מנהלים יחדיו עוד מספר חברות, בין היתר בתחום הקריפטו והכרייה. ביולי 2025, חברת התעופה שלהם העבירה 5 מטוסים ל-Mahan Air תחת כיסוי שונה מאינדונזיה, דרך קמבודיה ומדגסקר, לאיראן.
סיכום ומסקנות
דפוס הפעולה האיראני לעקיפת הסנקציות על תעשיית התעופה מתבסס על שלושה מאפיינים קבועים. ראשית, שימוש בחברות קש הממוקמות במדינות נטולות שקיפות רגולטורית. שנית, רישום מדורג ורב-שכבתי של בעלות כדי לטשטש את הקשר הישיר לאיראן. שלישית, תזמון "פעילות מתפרצת" – סדרה מהירה של העברות כדי לנצל את פרקי הזמן שבין דיווח לגילוי. מדובר במנגנון מוסדי המבוסס על ניסיון רב שנים של המשטר בהברחות נפט, זהב, טכנולוגיה וחלקי חילוף.
בנוסף, חשוב להבחין בין מדינות הפועלות תחת כיסוי לבין מדינות הפועלות בגלוי. במקרים רבים, מדינות דוגמת אינדונזיה, מלזיה וקניה מאפשרות שימוש בשטחן כמרחב תפעולי, תוך עצימת עין רגולטורית אך ללא מעורבות ישירה. לעומתן, מדינות אחרות – בראשן רוסיה וסין – חורגות מהמודל הסמוי ופועלות בגלוי להקלה על פעילות איראנית, לעיתים אף באמצעות גופים בבעלות ממשלתית. כך הן מסייעות בפועל לנטרל את יעילות הסנקציות המערביות ומחזקות את יכולתה של איראן לשמר את התשתית הלוגיסטית של תעשיית התעופה שלה.
ההברחות עצמן ממחישות את השילוב בין תשתית כלכלת צללים לבין מוטיבציה ביטחונית-אסטרטגית. חברות דוגמת Mahan Air וQeshm Fars Air- משמשות זרוע לוגיסטית של כוח קודס, בעוד חברות קש באפריקה, באסיה ובאירופה מעניקות להן מסלול גיבוי אזרחי לכאורה. כך מתאפשר לאיראן לנהל מערך הברחות דו-שכבתי: אזרחי כלפי חוץ וצבאי כלפי פנים.
ככל הנראה, הפעלת מנגנון הסנאפבק אינה צפויה לשנות מהותית את המציאות הזו. האיום האמריקאי בהפעלת סנקציות משניות כבר יצר הרתעה עמוקה בקרב חברות תעופה, יצרנים, ומתווכים פיננסיים, כך שיכולתה של איראן לשוב ולנהל עסקאות גלויות בתחומי התעופה או הסחר הבינלאומי מוגבלת ממילא גם בלי קשר לחידוש השתת הסנקציות מתוקף מועצת הביטחון של האו"ם.
לבסוף, יודגש כי דפוס הפעילות האיראני לאורך שנים מעיד על אודות יכולת הסתגלות גבוהה וניצול עקבי של מרחבים רגולטורים אפורים – מה שיקשה על מדינות המערב לאכוף את הסנקציות גם לו יחריפו אותן ואת הרגולציה. כל עוד לא תוקם מסגרת בינלאומית אחידה, שתכלול מדינות שאינן שותפות לקונצנזוס המערבי, איראן תמשיך לפעול "מתחת לרדאר", תוך שילוב בין רשתות מסחריות, שלוחות ביטחוניות ומדינות מגוננות.
נספחים
____________________
דני סיטרינוביץ – חוקר בכיר בתוכנית "איראן והציר השיעי" במכון למחקרי ביטחון לאומי. סיטרינוביץ שירת 25 שנה במגוון תפקידי פיקוד ביחידות האיסוף והמחקר המובילות באמ"ן ובנספחות אמ"ן בשגרירות ישראל בוושינגטון.
אבישי סובר – חוקר בכיר בכל-אבן, בעל תואר ראשון בלימודי מזרח תיכון, תואר שני בלימודי בטחון ולוחמה בטרור, ובעל ניסיון רב בחקר מימון טרור ואיסוף מודיעין ממקורות גלויים.
דור חורי – חוקר בכיר בכל-אבן, עורך דין ומפקד לוחם ביחידת מודיעין מובחרת, מומחה למודיעין ומבצעים עם ניסיון בניתוח אסטרטגי וניהול ממשקים מורכבים.
עומר בציה – מתמחה במכון למחקרי בטחון לאומי (INSS) וסטודנט באוניברסיטה העברית ללימודי מזרח תיכון ולימודי הודו. מחקריו מתמקדים בעיקר באיראן והוא בעל ידע נרחב בפרסית והינדי.