קורות חיים

    תא"ל (מיל.) אודי דקל הצטרף למכון למחקרי ביטחון לאומי ב-2012 כחוקר בכיר. כעשר שנים היה מנהל המכון, וכיום הוא מנהל את תוכנית המחקר "מסכסוך להסדרים". שימש כראש מנהלת המשא ומתן עם הפלסטינים, תחת ראש הממשלה אולמרט, במסגרת תהליך אנאפוליס. תא"ל (מיל.) דקל ביצע שורה ארוכה של תפקידים בצה"ל בתחומי המודיעין, שיתוף פעולה צבאי בינלאומי והתכנון האסטרטגי. תפקידו האחרון בצה"ל היה ראש החטיבה האסטרטגית באגף התכנון במטה הכללי. קודם לכן היה ראש חטיבת קשרי החוץ ומפקד יחידת הקישור לזרים באגף המבצעים וראש מחלקת המחקר בלהק מודיעין בחיל האוויר. דקל עמד בראש הוועדה המשולשת לישראל לאו"ם וללבנון אחרי מלחמת לבנון השנייה וראש וועדות צבאיות עם מצרים ועם ירדן. כמו כן, היה ראש קבוצות עבודה לתיאום אסטרטגי-אופרטיבי עם ארה"ב. השתתף בוועדה לעדכון תפיסת הביטחון (2006) וריכז את גיבוש אסטרטגיית צה"ל.

    אודי דקל
    אודי דקל
    מנהל תוכנית המחקר "מסכסוך להסדרים"
    הורדת תמונה
    udid@inss.org.il
    03-640-0400
    מבט על
    דרישות ישראל לפירוז הרצועה ולעקרונות כוח הייצוב הבינלאומי (ISF)
    על ישראל להציג תוכנית סדורה, רב-שלבית ומפורטת לפירוז רצועת עזה ובמסגרתה הקמת כוח ייצוב בינלאומי, בטרם יתקבלו החלטות אמריקאיות ובינלאומיות "מעל לראשה"
    4 בנובמבר, 2025
    מאגר נתונים
    סקר חרבות ברזל: עמדות הציבור הפלסטיני בגדה המערבית
    15 באוקטובר, 2025
    מזכרים
    גלישה למציאות של ׳מדינה אחת׳ – מאיצים פעילים ובולמים אפשריים
    המזכר מציע תשתית מחקרית לניתוח ולהבנת אתגר אסטרטגי כבד משקל הניצב בפני מדינת ישראל – תהליך גלישה הדרגתי, אך מואץ, למציאות של 'מדינה אחת' בין הירדן לים – מצב שצפוי לפגוע קשות בחזון הציוני של מדינה יהודית, דמוקרטית, בטוחה ומשגשגת. באמצעות ניתוח מגמות ותהליכים בזירה הפוליטית, הביטחונית, הכלכלית, החברתית והמשפטית, ובסיוע שיטת הערכה המבוססת על חוכמת מומחים ממגוון תחומים נבחנים הגורמים המרכזיים הדוחפים את ישראל לעבר מודל של מדינה אחת, ובכלל זה קריסת רעיון שתי המדינות, התערערות תפקודה של הרשות הפלסטינית, הרחבת ההתנחלויות, סיפוח זוחל של שטחי יהודה ושומרון והעירוב הגובר בין האוכלוסייה הישראלית והפלסטינית. במזכר מתוארת מציאות של מדינה אחת באמצעות מספר תרחישים, ומהניתוח עולה כי היא תוביל להתלקחות אלימה, לפגיעה קשה במעמדה הבינלאומי של ישראל ולקריסת החברה והכלכלה הישראלית. כדי לבלום את התהליך מומלץ לקדם צעדי היפרדות מדינית, גיאוגרפית ודמוגרפית מהפלסטינים, לחזק את הרשות הפלסטינית כגורם יחיד שניתן לשתף עימו פעולה, לשמור את מפתחות הביטחון בידי ישראל ולרתום את מדינות ערב המתונות לקידום הנורמליזציה, לשיקום עזה ולשיפור הכלכלה ומצבם של הפלסטינים בתחומי הרשות הפלסטינית.
    14 בספטמבר, 2025
    פרסום מיוחד
    "שבירת הציר": פגיעה ושיבוש של רשת השלוחים של איראן
    איך נראה השינוי חסר התקדים ברשת השלוחים של משטר האייתולות בזירות השונות - ומהן המשמעויות לישראל ולארה"ב?
    11 בספטמבר, 2025
    פרסום מיוחד
    אירועי סיפוח שטחים בעולם – מה על ישראל לדעת
    מה אפשר ללמוד מאירועי סיפוח טריטוריות שהתבצעו באורח חד צדדי בהיסטוריה העולמית?
    9 בספטמבר, 2025
    עדכן אסטרטגי
    "לא עלה בידינו" להגיע להסדר קבע, מתרחקים מיכולת לאתר ולקדם פתרונות
    בראשית שנת 2021 פרסם המכון למחקרי ביטחון לאומי מזכר בנושא תהליך אנאפוליס: האם החמצנו הזדמנות (אחרונה) להסדר של שתי מדינות בזירת הסכסוך הישראלית-פלסטינית? ההקשר למזכר הוא השיח המתרחב בציבור הישראלי הגורס כי נסתם הגולל על פתרון שתי המדינות, לצד חוסר ידיעה בציבור מהו תהליך אנאפוליס, ואם ועד כמה היינו קרובים להסדר המבוסס על פתרון 'שתי מדינות לשני עמים'. ממצא מרכזי של המחקר מצביע על כך שגם ניהול מקצועי וענייני לא הביא להסכם המיוחל. בתקופת תהליך אנאפוליס בשנים 2008-2007 התחברו תנאים מיטביים למשא ומתן ועלתה הזדמנות פז להגיע להסדר: רגיעה ביטחונית לאחר שנות הטרור הקשה של האינתיפאדה השנייה; נבנו יחסי אמון בין מנהיגים - ראש הממשלה אהוד אולמרט ונשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס; גובש מראש מתווה משא ומתן במשותף עם הצד הפלסטיני וארצות הברית; ושולבו גורמים מקצועיים בוועדות שעסקו בסוגיות ההסדר; מערכת בינלאומית תומכת ועוד. להבנתנו, ממשל ביידן, שמעוניין לשמר את קיימות אופציית שתי המדינות, יכול להפיק תועלת מהלקחים שנותחו והופקו, אם יפעל להתנעה מחדש של תהליך מדיני.