קורות חיים

    פרופסור (אמריטוס) מנואל טרכטנברג הוא חוקר בכיר אורח במכון למחקרי ביטחון לאומי, אשר כיהן כראש המכון בין מאי 2021 למאי 2024. עם סיום הדוקטורט באוניברסיטת הרווארד ב-1984, הצטרף טרכטנברג לבית הספר לכלכלה ע"ש איתן ברגלס באוניברסיטת תל אביב, שם רכש מוניטין עולמי במחקרים פורצי דרך על ניתוח כלכלי של מחקר ופיתוח, חדשנות, פטנטים וצמיחה. טרכטנברג כיהן בשורה של תפקידים ציבוריים בכירים: מייסד ויו"ר ראשון של המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה; יו"ר הוועדה לתכנון ותקצוב של המועצה להשכלה הגבוהה, הגוף האחראי על כלל תקציבי ההשכלה הגבוהה; יו"ר הוועדה לשינוי חברתי-כלכלי ("ועדת טרכטנברג") שקמה בעקבות המחאה ב-2011; חבר כנסת מטעם המחנה הציוני בכנסת ה-20. בשנים 2021-2018 פרופ' טרכטנברג הוביל את פרויקט "100 הימים" במוסד שמואל נאמן בטכניון, לגיבוש מדיניות לאומית בתחומי כלכלה וחברה מרכזיים, בהם מדיניות פיסקלית ומיסוי, משבר התחבורה, החינוך לגיל הרך, תקצוב מערכת הבריאות, וכדומה. לטרכטנברג ניסיון רב בתחומים משיקים למערכת הביטחון: הוא שירת שנים ארוכות כאיש מילואים במפא"ת; היה חבר מרכזי בוועדת ברודט לתקציב הביטחון שהוקמה ביוזמתו לאחר מלחמת לבנון השנייה, ובוועדת יישום הדו"ח שקמה בעקבותיה; חבר בוועדה המדעית המייעצת של "רפא"ל" בעת פיתוח מערכת כיפת ברזל; חבר בפורום שגיבש את הקמת מטה הסייבר הלאומי; חבר מרכזי בוועדת לתקציב הביטחון בכנסת; ועוד. הוא נשוי לד"ר נדין טרכטנברג, אשר כיהנה כמשנה לנגיד בנק ישראל, ולהם שלוש בנות ושבעה נכדים.

    מנואל טרכטנברג
    מנואל טרכטנברג
    חוקר בכיר אורח
    הורדת תמונה
    מזכרים
    תקציב הביטחון בעקבות מלחמת חרבות ברזל
    מלחמת חרבות ברזל מאתגרת את מדינת ישראל לא רק מהפן הביטחוני אלא גם מבחינת חוסנה של החברה ועמידותה של הכלכלה. תקציב הביטחון ב-2024 כבר גדל יותר מפי שניים לעומת רמתו ערב המלחמה ועוד היד נטויה, שכן המאמץ המלחמתי חייב גיוס מילואים מסיבי לתקופה ארוכה, והלחימה בעצימות גבוהה כרוכה בשימוש אינטנסיבי בכלים ובחימושים יקרים. השאלה המכרעת היא מה יהיה המתווה של ההוצאה הביטחונית לאחר המלחמה – האם מדינת ישראל תשכיל לאזן לאורך זמן בין הצרכים הביטחוניים לאזרחיים או חלילה תלקה שוב ב"סינדרום מלחמת יום הכיפורים", אשר הביא לגידול עצום בתקציב הביטחון, להיפר-אינפלציה ול"עשור האבוד" בכלכלה. מזכר זה בוחן את הצרכים המוגברים של צה"ל בכוח אדם ובאמצעים אחרים בעקבות מתקפת ה-7 באוקטובר והלחימה מאז, מעמת אותם אל מול האילוצים הכלל-משקיים ומציע מתווה ארוך טווח לתקציב הביטחון, אשר מחד גיסא מקצה תוספת של יותר מ-100 מיליארד ₪ לאורך מספר שנים, אך מאידך גיסא מחזיר תוך חמש שנים את חלקה של ההוצאה הביטחונית בתוצר לרמתה ערב המלחמה. המזכר הוא חלק מפרויקט נרחב לגיבוש מדיניות פיסקלית ארוכת טווח בעקבות המלחמה, הנערך בשיתוף פעולה בין המכון למחקרי ביטחון לאומי לבין המכון הישראלי לדמוקרטיה, ביוזמה ובתמיכה של המיזם 'בונים מחדש'.
    7 במאי, 2024
    פרסום מיוחד
    התמודדות עם הטרור החות'י והאיום על חופש השיט העולמי: הצורך בברית ימית רב-לאומית
    מהי התגובה הנדרשת לתוקפנות האיראנית-חות'ית המשבשת את השיט בנתיבים מרכזיים במזרח התיכון?
    14 בדצמבר, 2023
    פרק בקובץ
    תמצית ההערכה האסטרטגית 2023: זעזועים גיאופוליטיים פוגשים החרפת אתגרים מבית
    שנת 2022 התאפיינה בהאצת תהליכים במרחב הכלל-עולמי, האזורי, הישראלי-פלסטיני והפנים-ישראלי, המאתגרים את ביטחונה הלאומי של ישראל, קוראים תיגר על תפיסות ועל כיווני מדיניות קיימים ומצריכים על כן הערכה מחדש של המציאות המתהווה וגיבוש מדיניות בהתאם. חלק מתהליכים אלה הגיעו כבר במהלך 2022 לנקודת מפנה ברורה, בו בזמן שאחרים ממשיכים להתפתח באופן הדרגתי, מה שמקשה על חשיבה מחודשת לגבי התפיסות האסטרטגיות הרווחות, על אף הסכנות הכרוכות בהמשך המצב הקיים.
    23 בינואר, 2023
    פרק בקובץ
    הקדמה: הביטחון הלאומי של ישראל בפרוס שנת 2022 – על סף הכרעות
    בפרוס שנת 2022 מצבה האסטרטגי של מדינת ישראל מאופיין בחוסר הלימה בין עוצמתה הביטחונית, הכלכלית והטכנולוגית, לבין חומרת האתגרים המדיניים, הביטחוניים והפנימיים הניצבים לפתחה. אלה מציבים איום אסטרטגי מהמורכבים והמדאיגים שידעה ישראל, וחושפים אגב כך את היעדרה של תפיסה אסטרטגית מתכללת, עקבית ומרחיקת ראות מולם. במוקד האתגרים: איראן – הממשיכה בחתירתה להגיע לסף גרעין ובה בעת מעצימה ללא הרף את היכולת לאיים על ישראל באש היקפית, מסיבית ומדויקת מכמה זירות; הזירה הפלסטינית – המציבה בפני ישראל סיכונים ממשיים של הסלמה, התפרקות הרשות והיעדר משילות, תוך גלישה למצב של מדינה דו-לאומית אחת, וערעור על זהותה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ועל מעמדה בזירה הבינלאומית והמשפטית; ובישראל פנימה – השסעים הבין-מגזריים, הקיטוב הפוליטי, אובדן האמון במוסדות המדינה והכרסום בממלכתיות הפכו לאיום ממשי על החוסן החברתי ועל הביטחון הלאומי של ישראל. שילוב אתגרים זה מחייב נטישת פרדיגמות שמיצו את עצמן במהלך העשור האחרון וגיבוש אסטרטגיה מעודכנת ואמיצה במקומן, תוך נקיטת יוזמה ונכונות ולהגיע להכרעות קשות. בבואה לעשות זאת צריכה ישראל להסתמך לא רק על עוצמתה הביטחונית הקשה אלא גם לטפח ולנצל את עוצמתה הרכה תוך שימוש בנכסיה המוכחים בתחומים רבים ובהם טכנולוגיה ומדע, בייחוד לנוכח השינויים בסדר היום העולמי (אקלים, עלייתה של סין, הפנדמיה), הנחשלות האזורית המבליטה את יתרונותיה של ישראל והמהפכה הטכנולוגית המאיצה את "תחרות הלמידה", המאתגרת את עליונותה של ישראל מול אויביה. מסמך זה, הדן בהרחבה בנושאים אלה, מיועד לעודד את הדיון הציבורי להעמיד למענו רובד מחקרי אודות אתגרים אלה והמענה להם, ובכך לסייע למקבלי ההחלטות לגבש תפיסה אסטרטגית נאותה. 
    23 בינואר, 2022
    מבט על
    העלויות הכלכליות של מבצע ''שומר החומות''
    המשק רק התחיל לחזור לשגרה לאחר שנה של סגרים והגבלות, כשלפתע קיבל מכה נוספת בדמות מבצע צבאי ברצועה והתפרעויות בערים המעורבות. כמה אמורה לעלות למשלם המסים המערכה האחרונה בעזה? מהם ההבדלים בין עלויות "שומר החומות" ל"צוק איתן"? ואיך דווקא משבר הקורונה צפוי להביא להנמכת עלויות המבצע?
    9 ביוני, 2021
    מבט על
    ניהול משבר הקורונה ברמה הלאומית: לא רק ''מה'' אלא ''איך''
    הקורונה לא הולכת להיעלם מחיינו בוקר בהיר אחד, ועל כן החיפוש אחר נוסחה גואלת של ״אסטרטגיית יציאה״ הוא מוטעה ומטעה. מכאן ואילך נצטרך ללמוד לנהל את חיינו כפרטים, כמשפחות, כעובדים, תחת האילוצים שהקורונה מכתיבה, וכך גם לגבי ניהול המדינה, הכלכלה, החינוך, ויתר המערכות שמעצבות את החברה. במאמר זה מוצע מבנה רב-תחומי, שיכלול מגוון גורמים ציבוריים ואזרחיים, לניהול מתמשך של המשבר.
    16 באפריל, 2020