שיקום עוטף עזה – מטרה לאומית עליונה - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פוסטים

דף הבית פוסטים שיקום עוטף עזה – מטרה לאומית עליונה

שיקום עוטף עזה – מטרה לאומית עליונה
מאיר אלרן
18 באפריל, 2024

הממשלה אישרה פה אחד את "תוכנית החומש" של מנהלת תקומה לשיקום ופיתוח עוטף עזה. התוכנית, שגובשה על ידי המנהלת יחד עם הקהילות, הרשויות, משרדי הממשלה וגורמים נוספים, הינה בהיקף של 19 מיליארד שקלים לחמש שנים. מטרת התוכנית היא "להביא לחידוש ופיתוח חבל הארץ ולצמיחה דמוגרפית משמעותית". 14 מיליארד מתוך התקציב אושרו לשיקום החבל לאורך חמש השנים 2028-2023, ופיתוח לשנת 2024. חמש המיליארד הנותרים שוריינו לטובת פיתוח חבל התקומה בין השנים 2028-2025.

החלטת הממשלה הינה צעד חשוב בכיוון הנכון לקראת קידום המשימה הלאומית העליונה של שיקום האזור שנפגע כה קשות ב-7.10. החזרת האזור במהרה למסלול של צמיחה מרחבית ושיבת תושביו לבתיהם הינה ציווי ערכי מהמעלה הראשונה, על בסיס תפיסת הביטחון וההתיישבות בספר. היא תהווה את תמונת הניצחון המוחלט על חמאס.

יותר משישה חודשים לקח לממשלה ולמנהלת תקומה למצות את תהליך התכנון והתיקצוב. בינתיים, התהליך העיקרי של השיקום הרב שלבי נראה כאיטי מהצורך, העבודות ההנדסיות בישובים צמודי הגבול שנהרסו עדין לא החלו, וגם הכנת התשתיות לבניית מגורים זמניים למפוני העוטף מתבצעת שלא בקצב הראוי.

אך טבעי הוא שתושבי העוטף ונציגיהם המקומיים מברכים על ההחלטה החשובה. אולם בו בזמן הם מלינים ובעיקר מצפים להעמקת ההידברות של המנהלת ומשרדי הממשלה עמם וללקיחה בחשבון של דרישותיהם בשורה ארוכה של תחומים. גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול, קבע כי "ציפיותנו לשיקום הולם אל מול עוצמת הפגיעה לא נענו. המענה הניתן לאשכול הוא חלקי ולא בכל התחומים. העיכוב בשיפוץ היישובים, חדרי הטיפול שמימונם הופסק והקטנת כיתות הלימוד הנדרשת אינם חלק מהתוכנית".

המבחן הגדול של התוכנית יהיה במימושה המרחיב, בלוחות זמנים מהירים יחסית. היעד האסטרטגי צריך להיות צמיחה רב ממדית מובהקת, בשיעורים שיהיה בהם לא רק להחזיר עטרה ליושנה, אלא להביא לשגשוג המרחב, חברתית וכלכלית, לביטחון תושביו ולהפיכתו למודל להצלחה בקנה מידה ארצי ובינלאומי.

אין מנוס מלהזכיר, שמול ההתקדמות בדרום, אין שום תזוזה והתארגנות ממשלתית לקראת שיקום יישובי הצפון שנפגעו קשות במלחמה ושתושביהם פונו. אפילו מנהלת מקבילה לא הוקמה, לא הוחל בתכנון השיקום וספק אם יש מדיניות ברורה לגבי התרחיש שיאפשר ביטחון מינימלי כתנאי מובן לחזרת התושבים המפונים.

נושאים: חוסן חברתי והחברה הישראלית
פוסטים אחרונים
לכל הפוסטים
טפטוף הטילים של החות'ים - האם זו גזירה משמיים?
28 במאי, 2025
מה אפשר ללמוד מתוצאות הבחירות המקומיות בלבנון?
27 במאי, 2025
סבב שיחות חמישי בין איראן לארצות הברית – מה השתנה?
25 במאי, 2025

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.