הקריאה לשנות את הגישה כלפי הנשים במסגרת הדת האסלאמית בכלל, ובמדינות בהן ערכי האסלאם שולטים בפרט, החלה כבר במאה ה-19 על ידי גברים, כמו המשפטן המצרי קאסם אמין. מאז קמו להן קבוצות נשיות ברחבי המזה"ת הקוראות לשוויון נשים.
אחת הבעיות של הפמיניסטיות במזה"ת היא כי תפיסת הפמיניזם כרעיון מערבי מובילה גורמים שמרנים להתנגד להן לא רק מטיעונים פטריארכליים, אלא מטיעונים של פגיעה באסלאם באמצעות החדרת תרבות מערבית קולוניאלית.
על רקע זה בולטת הקבוצה האקטיביסטית אשר שואבת את טיעוניה לשוויון מנימוקים אסלאמיים ולא מטיעונים פמיניסטים קלאסיים. עד כדי כך, שיש אקטיביסטיות שדורשות שלא יקראו להן פמיניסטיות בכלל, ואף יש שטוענות שהן לא פמיניסטיות מעצם זה שבניגוד לפמיניזם ששואב את הנימוקים שלו מהערכים החילונים האינדיבידואלים, הן שואבות את ערכי השוויון מהאסלאם המקורי עצמו. כדוגמה הן מביאות את קריאת האסלאם לדאגה לחלש בחברה ולשוויון בין כלל המוסלמים. הן לוקחות השראה מנשים חזקות ומשפיעות המוזכרות בקוראן כמו פאטמה אל-זהראא', שלזכר יום מותה מציינים את יום האישה ברפובליקה האסלאמית של איראן כל שנה.
הקריאה לשנות את הגישה כלפי הנשים במסגרת הדת האסלאמית בכלל, ובמדינות בהן ערכי האסלאם שולטים בפרט, החלה כבר במאה ה-19 על ידי גברים, כמו המשפטן המצרי קאסם אמין. מאז קמו להן קבוצות נשיות ברחבי המזה"ת הקוראות לשוויון נשים.
אחת הבעיות של הפמיניסטיות במזה"ת היא כי תפיסת הפמיניזם כרעיון מערבי מובילה גורמים שמרנים להתנגד להן לא רק מטיעונים פטריארכליים, אלא מטיעונים של פגיעה באסלאם באמצעות החדרת תרבות מערבית קולוניאלית.
על רקע זה בולטת הקבוצה האקטיביסטית אשר שואבת את טיעוניה לשוויון מנימוקים אסלאמיים ולא מטיעונים פמיניסטים קלאסיים. עד כדי כך, שיש אקטיביסטיות שדורשות שלא יקראו להן פמיניסטיות בכלל, ואף יש שטוענות שהן לא פמיניסטיות מעצם זה שבניגוד לפמיניזם ששואב את הנימוקים שלו מהערכים החילונים האינדיבידואלים, הן שואבות את ערכי השוויון מהאסלאם המקורי עצמו. כדוגמה הן מביאות את קריאת האסלאם לדאגה לחלש בחברה ולשוויון בין כלל המוסלמים. הן לוקחות השראה מנשים חזקות ומשפיעות המוזכרות בקוראן כמו פאטמה אל-זהראא', שלזכר יום מותה מציינים את יום האישה ברפובליקה האסלאמית של איראן כל שנה.