רעידת האדמה שהכתה במרוקו בעוצמה של 6.8, גרמה נזקים גדולים בנפש וברכוש במרקש ובעיקר לישובים שבהרי האטלס שמדרום. ככל שרעידה יותר חזקה, יותר קרובה ויותר רדודה, הנזק הצפוי גדול יותר. גורם נוסף המשפיע על גודל הנזק, והוא קריטי, זה איכות הבנייה. הבנייה במרוקו היא בדרך כלל באיכות נמוכה, ללא יסודות ראויים, מבלוקים, וללא חיזוקים. לכן, הנזק שנגרם גדול יחסית, על אף שהרי האטלס לא מיושבים בצפיפות. מספר ההרוגים הצפוי עלול להגיע לאלפים רבים.
בהזדמנות זאת, חשוב לזכור- רעידת אדמה בישראל היא לא שאלה של האם, אלא רק שאלה של מתי, והתמונה בישראל דומה במובנים מסויימים למה שקרה במרוקו. מוקדי הרעידות הצפויים לאורך בקע ים המלח קרובים למרכזי אוכלוסין. רעידות בסדר הגודל של רעידת מרוקו כבר קרו כאן פעמים רבות, וחלק לא קטן מהבניינים בישראל נבנו לפני שהיה תקן בנייה ראוי (מאז שנות ה-80 של המאה הקודמת).
למרות שאת כל זה אנחנו, וממשלות ישראל לדורותיהן, יודעים היטב, היערכות מדינת ישראל לוקה מאוד בחסר. מבקר המדינה מוציא דוחות חוזרים בנושא, והממשלה פשוט לא מתייחסת אליהם. שלושת הדברים הקריטיים והדחופים ביותר הם חיזוק מבנים, ובעיקר מבני ציבור (לדוגמא בתי ספר ובתי חולים), חינוך האוכלוסיה כיצד להתכונן וכיצד לפעול כשתגיע הרעידה, ובעיקר להקים במדינת ישראל גוף אחד שתהיה לו האחריות, הסמכות, ותקציבים משמעותיים לניהול ההיערכות של המדינה לרעידת האדמה הצפויה, ניהול פעולות ההצלה והאירגון בקרות הרעידה, ושיקום המדינה בשבועות, חודשים ושנים אחריה. אין כזה גוף במדינה ודחוף להקימו.
רעידת האדמה שהכתה במרוקו בעוצמה של 6.8, גרמה נזקים גדולים בנפש וברכוש במרקש ובעיקר לישובים שבהרי האטלס שמדרום. ככל שרעידה יותר חזקה, יותר קרובה ויותר רדודה, הנזק הצפוי גדול יותר. גורם נוסף המשפיע על גודל הנזק, והוא קריטי, זה איכות הבנייה. הבנייה במרוקו היא בדרך כלל באיכות נמוכה, ללא יסודות ראויים, מבלוקים, וללא חיזוקים. לכן, הנזק שנגרם גדול יחסית, על אף שהרי האטלס לא מיושבים בצפיפות. מספר ההרוגים הצפוי עלול להגיע לאלפים רבים.
בהזדמנות זאת, חשוב לזכור- רעידת אדמה בישראל היא לא שאלה של האם, אלא רק שאלה של מתי, והתמונה בישראל דומה במובנים מסויימים למה שקרה במרוקו. מוקדי הרעידות הצפויים לאורך בקע ים המלח קרובים למרכזי אוכלוסין. רעידות בסדר הגודל של רעידת מרוקו כבר קרו כאן פעמים רבות, וחלק לא קטן מהבניינים בישראל נבנו לפני שהיה תקן בנייה ראוי (מאז שנות ה-80 של המאה הקודמת).
למרות שאת כל זה אנחנו, וממשלות ישראל לדורותיהן, יודעים היטב, היערכות מדינת ישראל לוקה מאוד בחסר. מבקר המדינה מוציא דוחות חוזרים בנושא, והממשלה פשוט לא מתייחסת אליהם. שלושת הדברים הקריטיים והדחופים ביותר הם חיזוק מבנים, ובעיקר מבני ציבור (לדוגמא בתי ספר ובתי חולים), חינוך האוכלוסיה כיצד להתכונן וכיצד לפעול כשתגיע הרעידה, ובעיקר להקים במדינת ישראל גוף אחד שתהיה לו האחריות, הסמכות, ותקציבים משמעותיים לניהול ההיערכות של המדינה לרעידת האדמה הצפויה, ניהול פעולות ההצלה והאירגון בקרות הרעידה, ושיקום המדינה בשבועות, חודשים ושנים אחריה. אין כזה גוף במדינה ודחוף להקימו.