השבוע שללה רשות התקשורת הפדרלית האמריקנית (FCC) את רשיונן של שתי חברות טלקום סיניות – Pacific Networks ו-ComNet - לפעול בארצות הברית, על רקע חשש אמריקני מריגול סיני אחר מנויי ומשתמשי הרשת. החלטה זו של ה-FCC באה בהמשך לשלילת רשיונן של חברות China Unicom ו-China Telecom בחודשים האחרונים. וושינגטון מודאגת עמוקות מיכולתה הטכנולוגית של סין לנטר ולשבש את התקשורת בארצות הברית ולרגל אחר מיליוני משתמשים ברשתות תקשורת המבוססות על ציוד מתוצרת סין. דאגה זו מתורגמת לצעדים משמעותיים להצרת פעילותן של חברות תקשורת סיניות בשוק האמריקני.
כדי להבין את מלוא משמעותה של שלילת הרשיונות יש לנתח את המהלך בהקשר רחב יותר, יחד עם המגבלות שהושתו על ענקית ציוד התקשורת הסינית חואה-ווי, כמו גם על חברת ZTE ומניעת מכירת חומרה שלהן בארצות הברית. האפקט המצטבר של שני הצעדים הוא מניעה חוקית-מנהלתית כנגד מפעילות הרשתות מצד אחד, והגבלה חמורה על ספקיות ציוד התקשורת עצמו למכור בארצות הברית מצד שני.
צעד אמריקני נוסף התמקד במניעת יכולתן של חברות תקשורת סיניות לגייס כספים דרך שוק ההון האמריקני. במהלך השנה וחצי האחרונות אילצו רשויות הסחר את שלושת חברות התקשורת הסיניות China Unicom China Telecom ו-China Mobile למחוק את מניותיהן מהמסחר בבורסה של ניו יורק. נתח השוק המצרפי של שלושת החברות הללו הוא הגדול בעולם. בארצות הברית לבדה שירתו החברות עשרות מליוני משתמשים אשר תעבורת התקשורת שלהם היתה עלולה להיות חשופה לניטור. צלע שלישית חותרת למנוע מכירת מכשירי טלפון חכמים סיניים למשתמשים אמריקנים, בעיקר בחשש מיכולות ריגול שנשתלו בהם כבר בעת יצורם. בשלהי ממשלו, הורה הנשיא טראמפ למנוע מכירת טלפונים של חברת שיאומי הסינית בארצות הברית. כך התכוונו האמריקנים לחסום, ככל הניתן, את כל ערוצי הפעילות של חברות הטלקום הסיניות ברמה המנהלית, הפיננסית והפיזית. יש לציין כי לאחר מאבק משפטי, הממשל ביטל את האיסור על שיאומי וזו חזרה למכור טלפונים בארצות הברית, לעת עתה.
מהזווית הישראלית ניתן לומר כי, ככלל, תשתיות התקשורת במדינה אינן נסמכות על טכנולוגיה או ספקיות שירות סיניות. גם השקעות ובעלות סיניות בחברות טכנולוגיה נבחנות כיום דרך משקפיים שונים מאשר לפני כמה שנים. עם זאת, בתור מובילת חדשנות טכנולוגית עולמית, ישראל מהווה מטרה מתמדת למאמצי יצירת השפעה והעברת ידע טכנולוגי ממנה. כדאי בהחלט למעצבי המדיניות ומקבלי ההחלטות להתבונן וללמוד מהמאמצים האמריקנים כדי לגבש תפיסה ישראלית.
לסיכום, בהתבוננות על כלל המהלכים האמריקנים נגד סין בתחום התקשורת, כולל זה של השבוע, מתבהר כי ארצות הברית מקדמת אסטרטגיה מערכתית לצמצום יכולתה של סין להשפיע, לרגל ולפגוע בה על ידי השתת הגבלות בכמה מימדים: שלילת היכולת החוקית להפעיל רשתות תקשורת וסלולר, הגבלות חמורת על הכנסת טכנולוגיות התקשורת לשטח ארצות הברית, ומניעת גיוס הון אמריקני לחברות תקשורת סיניות. ראוי לציין כי ממשל ביידן ממשיך את מדיניות קודמו מול סין ואף נוקט בקו תקיף יותר, ולמעשה כמעט שאין שום שוני בין שני הממשלים בנושא הזה.
סין, כמו מדינות סגורות אחרות שבהן ממשל לא דמוקרטי, מנסה בקביעות לשלוט בזרימת המידע ולמנוע מאזרחיה גישה חופשית למידע. אם תצליח האסטרטגיה האמריקנית, זה יהיה הישג משמעותי באתגר גדול שעומד בפני מדינות דמוקרטיות, כולל ישראל: החלת מדיניות ביטחון לאומי יעילה להגנה מפני השפעות זרות על התקשורת מבלי לפגוע בזרימה החופשית של המידע עצמו.
השבוע שללה רשות התקשורת הפדרלית האמריקנית (FCC) את רשיונן של שתי חברות טלקום סיניות – Pacific Networks ו-ComNet - לפעול בארצות הברית, על רקע חשש אמריקני מריגול סיני אחר מנויי ומשתמשי הרשת. החלטה זו של ה-FCC באה בהמשך לשלילת רשיונן של חברות China Unicom ו-China Telecom בחודשים האחרונים. וושינגטון מודאגת עמוקות מיכולתה הטכנולוגית של סין לנטר ולשבש את התקשורת בארצות הברית ולרגל אחר מיליוני משתמשים ברשתות תקשורת המבוססות על ציוד מתוצרת סין. דאגה זו מתורגמת לצעדים משמעותיים להצרת פעילותן של חברות תקשורת סיניות בשוק האמריקני.
כדי להבין את מלוא משמעותה של שלילת הרשיונות יש לנתח את המהלך בהקשר רחב יותר, יחד עם המגבלות שהושתו על ענקית ציוד התקשורת הסינית חואה-ווי, כמו גם על חברת ZTE ומניעת מכירת חומרה שלהן בארצות הברית. האפקט המצטבר של שני הצעדים הוא מניעה חוקית-מנהלתית כנגד מפעילות הרשתות מצד אחד, והגבלה חמורה על ספקיות ציוד התקשורת עצמו למכור בארצות הברית מצד שני.
צעד אמריקני נוסף התמקד במניעת יכולתן של חברות תקשורת סיניות לגייס כספים דרך שוק ההון האמריקני. במהלך השנה וחצי האחרונות אילצו רשויות הסחר את שלושת חברות התקשורת הסיניות China Unicom China Telecom ו-China Mobile למחוק את מניותיהן מהמסחר בבורסה של ניו יורק. נתח השוק המצרפי של שלושת החברות הללו הוא הגדול בעולם. בארצות הברית לבדה שירתו החברות עשרות מליוני משתמשים אשר תעבורת התקשורת שלהם היתה עלולה להיות חשופה לניטור. צלע שלישית חותרת למנוע מכירת מכשירי טלפון חכמים סיניים למשתמשים אמריקנים, בעיקר בחשש מיכולות ריגול שנשתלו בהם כבר בעת יצורם. בשלהי ממשלו, הורה הנשיא טראמפ למנוע מכירת טלפונים של חברת שיאומי הסינית בארצות הברית. כך התכוונו האמריקנים לחסום, ככל הניתן, את כל ערוצי הפעילות של חברות הטלקום הסיניות ברמה המנהלית, הפיננסית והפיזית. יש לציין כי לאחר מאבק משפטי, הממשל ביטל את האיסור על שיאומי וזו חזרה למכור טלפונים בארצות הברית, לעת עתה.
מהזווית הישראלית ניתן לומר כי, ככלל, תשתיות התקשורת במדינה אינן נסמכות על טכנולוגיה או ספקיות שירות סיניות. גם השקעות ובעלות סיניות בחברות טכנולוגיה נבחנות כיום דרך משקפיים שונים מאשר לפני כמה שנים. עם זאת, בתור מובילת חדשנות טכנולוגית עולמית, ישראל מהווה מטרה מתמדת למאמצי יצירת השפעה והעברת ידע טכנולוגי ממנה. כדאי בהחלט למעצבי המדיניות ומקבלי ההחלטות להתבונן וללמוד מהמאמצים האמריקנים כדי לגבש תפיסה ישראלית.
לסיכום, בהתבוננות על כלל המהלכים האמריקנים נגד סין בתחום התקשורת, כולל זה של השבוע, מתבהר כי ארצות הברית מקדמת אסטרטגיה מערכתית לצמצום יכולתה של סין להשפיע, לרגל ולפגוע בה על ידי השתת הגבלות בכמה מימדים: שלילת היכולת החוקית להפעיל רשתות תקשורת וסלולר, הגבלות חמורת על הכנסת טכנולוגיות התקשורת לשטח ארצות הברית, ומניעת גיוס הון אמריקני לחברות תקשורת סיניות. ראוי לציין כי ממשל ביידן ממשיך את מדיניות קודמו מול סין ואף נוקט בקו תקיף יותר, ולמעשה כמעט שאין שום שוני בין שני הממשלים בנושא הזה.
סין, כמו מדינות סגורות אחרות שבהן ממשל לא דמוקרטי, מנסה בקביעות לשלוט בזרימת המידע ולמנוע מאזרחיה גישה חופשית למידע. אם תצליח האסטרטגיה האמריקנית, זה יהיה הישג משמעותי באתגר גדול שעומד בפני מדינות דמוקרטיות, כולל ישראל: החלת מדיניות ביטחון לאומי יעילה להגנה מפני השפעות זרות על התקשורת מבלי לפגוע בזרימה החופשית של המידע עצמו.