החלטת ממשלת לבנון – ניסיון לרבע את המעגל - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • מלחמת ישראל-איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • מלחמת ישראל-איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פוסטים

דף הבית פוסטים החלטת ממשלת לבנון – ניסיון לרבע את המעגל

החלטת ממשלת לבנון – ניסיון לרבע את המעגל
מורן לבנוני
7 בספטמבר, 2025

ממשלת לבנון אימצה במהלך סוף השבוע את תוכנית צבא לבנון לפירוק המיליציות החמושות מנשקן, אך ללא קביעת לוח זמנים מחייב, זאת, בניגוד להחלטת הממשלה שבועיים קודם בלחץ אמריקאי לפירוק המיליציות עד סוף השנה. בנוסף, הוזכרה בהחלטה הדרישה לפינוי הכוחות הישראלים משטחה של לבנון. החלטה זו מאפשרת הן לצבא והן לחזבאללה למסמס את תהליך החרמת הנשק לאורך זמן ובנוסף לכך מהווה כניעה לתכתיבי חזבאללה להתניית פירוק הנשק בנסיגה ישראלית. מהלך המשקף ניסיון של ממשלת לבנון להימנע מעימות עם חזבאללה, לפחות בשלב זה.

בשבועות שלפני ההחלטה חזרו נציגי חזבאללה בכל הדרגים להכריז כי לא יתפרקו מנשקם ואפילו נביה ברי, יו"ר הפרלמנט ויו"ר תנועת אמ"ל השיעית, ציין את חשיבותה של ההתנגדות. בתחילה התלוו להצהרות הלוחמניות של חזבאללה גם הפגנות סוערות של תומכי הארגון, כשהם מלווים באופנועים ונושאים את דגלי הארגון בכל רחבי לבנון, אולם הפגנות אלה שככו לאיטן, בעקבות מגעים שהתקיימו מאחורי הקלעים במטרה להגיע לפתרון למשבר. ערב הישיבה נפוצו שמועות על אפשרות שהשרים השיעים יחרימו את הדיון בממשלה כדי לפגוע בלגיטימציה שלו, ואכן כך קרה והם נטשו ברגע שניכנס רמטכ"ל הצבא, רודולף הייכל, להציג את תוכניתו בממשלה.

ההחלטה אפשרה לנביה ברי להצהיר כי זוהי החלטה נכונה שמאפשרת לשמור על שלום בית בלבנון, ומאפשרת לעון ולסלאם להודיע לאמריקאים כי עמדת הצבא התקבלה והממשלה מחויבת לפירוק חזבאללה מנשקו. עם זאת, היא מאפשרת לחזבאללה להתחמק באופן אלגנטי ממסירת הנשק. מדובר בהישג פוליטי לכל הצדדים בלבנון, אך אם לא יפורק , חזבאללה ישאר כוח צבאי המאיים על ישראל.

עם זאת, חזבאללה נכשל בביטול ההחלטה לפירוקו מנשקו שהפכה באופן מעשי את המשך החזקת הנשק מצידו ללא חוקי. בארגון טוענים כי בשל היעדרות השרים השיעים מהישיבה, ההחלטה שהתקבלה בנושא ללא חוקית.

לסיכום, הפתרון שהציגה ממשלת לבנון מאפשר לה להלך בין הטיפות בסוגייה העקרונית של פירוק חזבאללה מנשקו. בכך שקידמה בברכה את התוכנית של צבא לבנון לפירוק הנשק של חזבאללה, אך ללא לוח זמנים ובדרישה לנסיגת ישראל.

ובאשר לישראל – בנסיבות הנוכחיות על ישראל להמשיך ולהלום בחזבאללה על מנת להחלישו ולפרקו מנכסיו, ובמקביל להמשיך לפעול לחיזוק הממשל הלבנוני על מנת שיוכל להתמודד מול חזבאללה ולממש את ההחלטה לפירוק חזבאללה מנשקו.

נושאים: לבנון וחזבאללה
פוסטים אחרונים
לכל הפוסטים
העמקת השותפות האמריקאית–סעודית: מבט ישראלי
19 בנובמבר, 2025
חידושים בנושא מחשוב הקוונטי
18 בנובמבר, 2025
אבסורד בחסות האו״ם: הגנת זכויות עובדים - במדינה שמגבילה אותן?
17 בנובמבר, 2025

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • מלחמת ישראל-איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
הצהרת נגישות
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.