בחודש האחרון, עד אתמול, התקפות החות'ים על מדינת ישראל באמצעות הטילים הבליסטיים מדגם "פלסטין 2" לא צלחו. הטילים המשוגרים יורטו הרחק מגבולות המדינה ע"י מערכות החץ הישראליות וה-THAAD האמריקניות, ועל כן, למעט הטירדה עבור אזרחי ישראל, לא ניגרם שום נזק פיזי. הפגיעה אתמול באזור נתב"ג שינתה את התמונה, וחשפה את העובדה הידועה – בהגנה, אין 100%.
בניגוד לפעמים הקודמות, החות'ים לא ציינו הפעם את סוג הטיל ששיגרו, אך הערכת מערכת הביטחון היא כי אין מדובר במערכת שוברת שוויון או טיל חדיש, אלא לכל היותר בכשל טכני של מערכות היירוט. עם זאת יש לציין כי אחת האפשרויות לכשל ביירוט נובעת מיכולת תימרון מוגבלת של הראש הקרבי באמצעות טכנולוגיה של הנעה וקטורית - דבר המקנה לטיל דרגות חופש מסויימות כנגד מיירטים.
חשוב לזכור כי לחות'ים יש מערך טילים בליסטיים מתקדם, רובו תוצרת איראנית, וחלקו עבר התאמות שונות בידי החות'ים. הארסנל החות'י כולל מאות טילים בליסטיים לטווח קצר, המונעים בדלק נוזלי ("עמאד", "קאדר", "חורמשאר"), ועשרות טילים בליסטיים לטווח ארוך (2,000-1,700 ק"מ), כגון שיהאב 3, סיג'יל ופלסטין 2 – חלקם מבוססים על הטיל פתאח 110 האיראני ומונעים בדלק מוצק.
נוסף על כך, לחות'ים יש מערך של טילי שיוט (סומאר) וצי מרשים של כטב"מים משוטטים מתאבדים, שהבולטים בהם הם סאמאד 3 וסאמאד 4, המוגדרים ככטב"מים משוטטים אוטונומים בעלי כושר נשיאה של 30-40 ק"ג חומר נפץ לטווח משוער של 2,500-2,000 ק"מ.
הטילים המשוגרים מתימן לישראל נעים במסלול בליסטי ועל כן הם ניתנים ליירוט ע"י מערכות החץ השונות ומערכת ה-THAAD בסמוך או מחוץ לאטמוספירה, בטווח גבהים של 100-150 ק"מ. יש לזכור כי הדרך הטובה ביותר ליירוט טילים בליסטים היא ע"י יירוט בשלבים המוקדמים של ההאצה בעת השיגור או בעת מעופו מחוץ לאטמוספירה, הרחק מהמטרה אליה שוגר, ואלו היו היירוטים האחרונים שביצע חיל האוויר.
יירוט בשלב מאוחר, מעל שטח המדינה, עדיף כמובן מפגיעה במטרה של הראש הקרבי של הטיל שנושא עמו מאות ק"ג חומר נפץ. מדובר עם זאת ביירוט לא אופטימאלי, שכן המפגש בין הטיל המיירט לטיל המטרה במהירויות עצומות מקנה לשברים או לרסיסים הנוצרים אנרגיה קינטית גבוהה ביותר, דבר המאפשר פיזור נירחב ואקראי של השברים, חלקם במשקל של עשרות ק"ג, וזו גם הסיבה לשהיה במשך כ-10 דקות במרחב המוגן. עלינו לזכור כי למדינת ישראל שכבות הגנה יעילות אך לא הרמטיות. הקפדה על נהלי הבטיחות והוראות פיקוד העורף בשילוב עליונות טכנולוגית יבטיחו ביטחון מירבי לאזרחי המדינה.
בחודש האחרון, עד אתמול, התקפות החות'ים על מדינת ישראל באמצעות הטילים הבליסטיים מדגם "פלסטין 2" לא צלחו. הטילים המשוגרים יורטו הרחק מגבולות המדינה ע"י מערכות החץ הישראליות וה-THAAD האמריקניות, ועל כן, למעט הטירדה עבור אזרחי ישראל, לא ניגרם שום נזק פיזי. הפגיעה אתמול באזור נתב"ג שינתה את התמונה, וחשפה את העובדה הידועה – בהגנה, אין 100%.
בניגוד לפעמים הקודמות, החות'ים לא ציינו הפעם את סוג הטיל ששיגרו, אך הערכת מערכת הביטחון היא כי אין מדובר במערכת שוברת שוויון או טיל חדיש, אלא לכל היותר בכשל טכני של מערכות היירוט. עם זאת יש לציין כי אחת האפשרויות לכשל ביירוט נובעת מיכולת תימרון מוגבלת של הראש הקרבי באמצעות טכנולוגיה של הנעה וקטורית - דבר המקנה לטיל דרגות חופש מסויימות כנגד מיירטים.
חשוב לזכור כי לחות'ים יש מערך טילים בליסטיים מתקדם, רובו תוצרת איראנית, וחלקו עבר התאמות שונות בידי החות'ים. הארסנל החות'י כולל מאות טילים בליסטיים לטווח קצר, המונעים בדלק נוזלי ("עמאד", "קאדר", "חורמשאר"), ועשרות טילים בליסטיים לטווח ארוך (2,000-1,700 ק"מ), כגון שיהאב 3, סיג'יל ופלסטין 2 – חלקם מבוססים על הטיל פתאח 110 האיראני ומונעים בדלק מוצק.
נוסף על כך, לחות'ים יש מערך של טילי שיוט (סומאר) וצי מרשים של כטב"מים משוטטים מתאבדים, שהבולטים בהם הם סאמאד 3 וסאמאד 4, המוגדרים ככטב"מים משוטטים אוטונומים בעלי כושר נשיאה של 30-40 ק"ג חומר נפץ לטווח משוער של 2,500-2,000 ק"מ.
הטילים המשוגרים מתימן לישראל נעים במסלול בליסטי ועל כן הם ניתנים ליירוט ע"י מערכות החץ השונות ומערכת ה-THAAD בסמוך או מחוץ לאטמוספירה, בטווח גבהים של 100-150 ק"מ. יש לזכור כי הדרך הטובה ביותר ליירוט טילים בליסטים היא ע"י יירוט בשלבים המוקדמים של ההאצה בעת השיגור או בעת מעופו מחוץ לאטמוספירה, הרחק מהמטרה אליה שוגר, ואלו היו היירוטים האחרונים שביצע חיל האוויר.
יירוט בשלב מאוחר, מעל שטח המדינה, עדיף כמובן מפגיעה במטרה של הראש הקרבי של הטיל שנושא עמו מאות ק"ג חומר נפץ. מדובר עם זאת ביירוט לא אופטימאלי, שכן המפגש בין הטיל המיירט לטיל המטרה במהירויות עצומות מקנה לשברים או לרסיסים הנוצרים אנרגיה קינטית גבוהה ביותר, דבר המאפשר פיזור נירחב ואקראי של השברים, חלקם במשקל של עשרות ק"ג, וזו גם הסיבה לשהיה במשך כ-10 דקות במרחב המוגן. עלינו לזכור כי למדינת ישראל שכבות הגנה יעילות אך לא הרמטיות. הקפדה על נהלי הבטיחות והוראות פיקוד העורף בשילוב עליונות טכנולוגית יבטיחו ביטחון מירבי לאזרחי המדינה.