החלטת ממשלת טורקיה להרוס את מסלולי שדה התעופה אטאטורק שבאיסטנבול מעוררת כבר כמה ימים סערה פוליטית בטורקיה.
שדה התעופה אטאטורק שימש כשדה התעופה הראשי של איסטנבול עד שנשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, החליט לבנות שדה תעופה חדש, כחלק מ"הפרויקטים הגרנדיוזיים" שקידם, ושאמורים להציב אותו כדמות מפתח בהיסטוריה של הרפובליקה הטורקית. השדה החדש אמור להיות אחד הגדולים בעולם, אך בינתיים, בין היתר בגלל מגפת הקורונה, עוד לא הגיע לשיא המצופה. האופוזיציה מציינת שהוא נבנה רחוק מהעיר ובמיקום בעייתי בגלל רוחות חזקות באזור המפריעות להמראה ונחיתה. בעוד שדה התעופה אטאטורק היה מחובר לקווי תחבורה ציבורית, ההגעה לשדה החדש קשה יותר. כך, הפרויקט מסמל גם את חסרונותיה של המדיניות הכלכלית הגרנדיוזית של ארדואן, עם פרויקטים יקרים מאד בלי תוחלת כלכלית מספקת, שאף לא מתחשבים די בצרכי הציבור.
בהקשר זה, ההערכות ולפיהן מטרת ההריסה של מסלולי השדה הישן היא להבטיח שהם לא יהוו תחרות לשדה החדש, וכן לרצות משקיעים פוטנציאלים מהמפרץ, אשר צפויים להיות מעורבים בהפעלת השדה החדש, נגעה בעוד נקודה רגישה בטורקיה. בזמן האחרון מנסה ארדואן להתמודד עם המשבר הכלכלי הקשה שחווה מדינתו דרך גיוס השקעות ממדינות המפרץ. האופוזיציה הטורקית רואה במהלך זה "מכירת חיסול" ופגיעה בריבונות של טורקיה שנגרמת מכישלון הנשיא בניהול הכלכלה.
בנוסף, החלטת הממשלה שלא להעביר את השם "אטאטורק", שם מייסד הרפובליקה הטורקית, לשדה החדש והריסת השדה הישן נתפסות אצל מתנגדי המהלך כעוד שלב במלחמה התרבותית המעצבת את הפוליטיקה הטורקית, בין נאמני אטאטורק הפרו-מערבי והחילוני לגורמים שמרנים ואסלאמיים במדינה.
מכל סיבות אלה, ולאור זאת שגם מתוכננות בחירות כלליות בטורקיה בעוד כשנה, האופוזיציה ארגנה הפגנות מול השדה, העלתה את הנושא בפרלמנט והצליחה להפוך את גורל שדה התעופה אטאטורק לסמל של כל מה שלטענתה רע בשלטון של ארדואן. הטונים הגבוהים שאליו מגיע הוויכוח, על נושא כביכול שולי, מצביע על עומק המחלוקות הפוליטיות בתוך טורקיה ומסמן שהקמפיין הפוליטי על החלפת ארדואן או המשך כהונתו צפוי להיות חריף.
החלטת ממשלת טורקיה להרוס את מסלולי שדה התעופה אטאטורק שבאיסטנבול מעוררת כבר כמה ימים סערה פוליטית בטורקיה.
שדה התעופה אטאטורק שימש כשדה התעופה הראשי של איסטנבול עד שנשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, החליט לבנות שדה תעופה חדש, כחלק מ"הפרויקטים הגרנדיוזיים" שקידם, ושאמורים להציב אותו כדמות מפתח בהיסטוריה של הרפובליקה הטורקית. השדה החדש אמור להיות אחד הגדולים בעולם, אך בינתיים, בין היתר בגלל מגפת הקורונה, עוד לא הגיע לשיא המצופה. האופוזיציה מציינת שהוא נבנה רחוק מהעיר ובמיקום בעייתי בגלל רוחות חזקות באזור המפריעות להמראה ונחיתה. בעוד שדה התעופה אטאטורק היה מחובר לקווי תחבורה ציבורית, ההגעה לשדה החדש קשה יותר. כך, הפרויקט מסמל גם את חסרונותיה של המדיניות הכלכלית הגרנדיוזית של ארדואן, עם פרויקטים יקרים מאד בלי תוחלת כלכלית מספקת, שאף לא מתחשבים די בצרכי הציבור.
בהקשר זה, ההערכות ולפיהן מטרת ההריסה של מסלולי השדה הישן היא להבטיח שהם לא יהוו תחרות לשדה החדש, וכן לרצות משקיעים פוטנציאלים מהמפרץ, אשר צפויים להיות מעורבים בהפעלת השדה החדש, נגעה בעוד נקודה רגישה בטורקיה. בזמן האחרון מנסה ארדואן להתמודד עם המשבר הכלכלי הקשה שחווה מדינתו דרך גיוס השקעות ממדינות המפרץ. האופוזיציה הטורקית רואה במהלך זה "מכירת חיסול" ופגיעה בריבונות של טורקיה שנגרמת מכישלון הנשיא בניהול הכלכלה.
בנוסף, החלטת הממשלה שלא להעביר את השם "אטאטורק", שם מייסד הרפובליקה הטורקית, לשדה החדש והריסת השדה הישן נתפסות אצל מתנגדי המהלך כעוד שלב במלחמה התרבותית המעצבת את הפוליטיקה הטורקית, בין נאמני אטאטורק הפרו-מערבי והחילוני לגורמים שמרנים ואסלאמיים במדינה.
מכל סיבות אלה, ולאור זאת שגם מתוכננות בחירות כלליות בטורקיה בעוד כשנה, האופוזיציה ארגנה הפגנות מול השדה, העלתה את הנושא בפרלמנט והצליחה להפוך את גורל שדה התעופה אטאטורק לסמל של כל מה שלטענתה רע בשלטון של ארדואן. הטונים הגבוהים שאליו מגיע הוויכוח, על נושא כביכול שולי, מצביע על עומק המחלוקות הפוליטיות בתוך טורקיה ומסמן שהקמפיין הפוליטי על החלפת ארדואן או המשך כהונתו צפוי להיות חריף.