מתווה טראמפ – סיכונים והזדמנויות, כיול המצפן האסטרטגי של ישראל - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • מלחמת ישראל-איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • מלחמת ישראל-איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
    • מדיניות פרטיות ותנאי שימוש
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על מתווה טראמפ – סיכונים והזדמנויות, כיול המצפן האסטרטגי של ישראל

מתווה טראמפ – סיכונים והזדמנויות, כיול המצפן האסטרטגי של ישראל

כיצד ניתן לממש את הפוטנציאל הטמון בתוכנית הנשיא האמריקני ליום שאחרי המלחמה, באופן שיתאם את האינטרסט הישראלי?

מבט על, גיליון 2050, 26 באוקטובר 2025

English
קובי מיכאל
עופר גוטרמן

עתידה של תוכנית טראמפ בנוגע ל"יום שאחרי" ברצועת עזה, מעורפל ושברירי: השלב הראשון של התוכנית מומש חלקית (החזרת כל החטופים החיים וחלק מהחטופים החללים, וכן יישום הסדרי היערכות צה"ל בפרימטר ביטחוני מורחב – הקו הצהוב), בעוד חמאס שומר על שליטתו בלב הערים, פועל לדיכוי כל ביטוי של התנגדות לשלטונו ומפר את ההסכם תוך גרירת רגליים בנוגע לשחרור יתר החללים החטופים שבידיו וסירוב להתפרק מנשק.


אם מגמות אלו תמשכנה, נראה שהחלופה המיטבית לישראל היא להקים בשטחים שבשליטת צה״ל מרחב שלטוני פלסטיני חלופי – ממשלת טכנוקרטים, בזיקה לרשות הפלסטינית (תוך המשך הדרישה ממנה לרפורמות), הנתמכת על ידי מדינות האזור והקהילה הבינלאומית, שתציב חלופה רעיונית-פוליטית-אזרחית לחמאס. חלופה זו תיצור מרחב בטוח שבו יתחילו שיקום פיזי, מוסדי וכלכלי, תהליכי ממשל זמניים ומתן שירותים אזרחיים נגישים. היא גם תשפר את העמידה הישראלית על האינטרסים הביטחוניים ויכולה לשמש נקודת זינוק טובה יותר לפעולות צבאיות נגד חמאס במעלה הדרך, במטרה לקדם את פירוז הרצועה. מעבר לייצוב המרחב החוצץ בין ישראל לאזור השליטה של חמאס, החלופה המוצעת תוכל להציב בפני הציבורי העזתי אלטרנטיבה לשלטון חמאס, שיתאפיין בהמשך חורבן, הרס ודיכוי.


אך גם בחלופה זו, על ישראל להירתם להכשרת התנאים להקמת מדינה פלסטינית, כדי לאפשר לערב הסעודית ולאיחוד האמירויות לקחת מידי קטר וטורקיה את ההובלה של עיצוב המרחב האזורי החדש.


תוכנית טראמפ, על 20 סעיפיה, היא עדיין לא יותר מאשר פוטנציאל המחכה למימוש. זאת, למעט ההתקדמות הניכרת במסגרת השלב הראשון של המתווה - החזרת החטופים החיים כולם וחלק מהחללים החטופים. אם תיושם התוכנית במלואה, היא תוכל להיחשב כהישג משמעותי לישראל ומימוש מטרות המלחמה שהוגדרו על ידי הממשלה, כשעליהם נוספת גם תוחלת אסטרטגית – הרחבה משמעותית של 'הסכמי אברהם' כתשתית לארכיטקטורה אזורית חדשה, שישראל היא נדבך מרכזי ובה. ומנגד, חמאס, אשר מפר את ההסכם מאז השלמת היערכותו מחדש של צה״ל לאורך הקו הצהוב, כבר מסמן בבירור שאין בכוונתו להיעלם מהמפה הפוליטית, לא כל שכן להתפרק מנשקו ולאפשר פירוז של רצועת עזה.

לכן, חשיבות רבה נודעת לכך שישראל תנווט כעת בין המצבים השונים שיכולים להתפתח במציאות מורכבת זו, ותנסה לקדם את האינטרסים שלה על בסיס עקרונות תוכנית טראמפ. וחשוב מכך - תוך הפרדה חדה בין שאיפות לא ריאליות לבין יעדים ברי השגה.

השימוש במושג "תוכנית" מטעה, מכיוון שלמעשה מדובר במסגרת רעיונית-חזונית/מתווה ולא בתוכנית פרטנית של ממש. מתווה טראמפ הוא למעשה מסגרת עקרונות לקידום תכלית אסטרטגית, החורגת במהותה ובהיקפה מרצועת עזה. מה שחשוב היה לנשיא טראמפ הוא מיסגור השלב הראשון במתווה – שחרור החטופים והיערכות מחדש של כוחות צה״ל לאורך הקו הצהוב - כסיום המלחמה. הנשיא טראמפ הצליח לגייס את מנהיגי המדינות הערביות החשובות לצד טורקיה, אינדונזיה, פקיסטן, מדינות אירופאיות מרכזיות ואפילו יפן, אזרביג׳אן וארמניה לתמוך במתווה, ולהתכנס לפסגה חגיגית ומתוקשרת בשרם א-שיח׳ במצרים במעמד טקסי של חתימה על הסכם והכרזה על ״שחר של יום חדש״ במזרח התיכון.

במהלך זה קיבע הנשיא טראמפ את עובדת סיומה של המלחמה ברצועת עזה, וכפה על ישראל ובאמצעות קטר, טורקיה ומצרים על חמאס, לקבל את התוכנית. אלא שמדובר בקבלה מותנית ובקבלה לכאורה. למעשה, שני הצדדים הסכימו במשא ומתן אינטנסיבי ומהיר לקבל את השלב הראשון של המתווה. אלא, כשמדובר בתוכנית בכללותה, ישראל מקבלת אותה כמכלול רעיוני, עם מקום לשינויים ולהתאמות בכל הקשור לסוגיות ביטחוניות: מאפייני ההיערכות של צה״ל, האחריות הביטחונית הכוללת וחופש הפעולה המבצעי, וגם לאופן ניהול תהליך השיקום ומידת המעורבות וההשפעה של ישראל עליו. חמאס מצידו, בהודעה פתלתלה בניסוחה, דחה למעשה את התוכנית ככל שמדובר בהתפרקות הארגון מנשקו ופירוז הרצועה, ובהקמת משטר נאמנות (מועצת השלום, שבפועל תחנוך את ממשלת הטכנוקרטים). הארגון מוכן לוותר על השליטה האזרחית, אך לא על השפעתו על הרכב הממשלה; ובנוסף אינו מוותר על מעורבות בתהליך השיקום. כל אלו, וכן ה"משחקים" של חמאס בנושא השבת גופות החטופים החללים, מעידים על כי הארגון מתכוון לשמר את מעמדו כגורם דומיננטי ברצועת עזה.

מעבר לזירת הרצועה, ההתייחסות במתווה טראמפ לסוגיית המדינה הפלסטינית מדגישה  תהליך ארוך של הכשרת תנאים להקמתה. בראיית מנהיגי המדינות הערביות והאחרות שתמכו במתווה וברכו עליו, מדובר בפרוזדור להקמת המדינה הפלסטינית, כשתחילתו של התהליך היא בהכשרת התנאים לחזרת הרשות הפלסטינית לשליטה ברצועת עזה.

נקודת חוזק נוספת של מתווה טראמפ, שבאה לידי ביטוי בנאומו של הנשיא בכנסת ישראל ב- 13 באוקטובר ובוועידת שארם שנערכה לאחר מכן, היא התפיסה ולפיה ישראל והפלסטינים אינם מסוגלים לעלות על נתיב מדיני ברמה הבילטרלית, ולכן נדרשת גישה מולטילטרלית, שאינה נרתעת ממנגנוני כפיה והמאפשרת להרחיב את מנעד האינטרסים של הצדדים. בכך, המתווה יכול לסייע להסדרת המציאות ברצועת עזה ואולי אף בזירה הפלסטינית כולה, ובה בעת לסייע לישראל להשתלב במרחב באמצעות ארכיטקטורה אזורית חדשה. ההיגיון האסטרטגי הזה עולה בקנה אחד עם האינטרס האסטרטגי של ישראל ומשבש את היגיון הפעולה של חמאס, אלא שיישומה של ההעדפה האסטרטגית הישראלית מחייב יוזמה ופשרות גם מצדה של ישראל.

בנקודת הזמן הזו, לא ברור עד כמה הנשיא טראמפ מחויב והחלטי לקדם מימוש מלא של המתווה שהציג, על כל שלביו. לכן, הנחת העבודה של ישראל צריכה להיות שבלי מעורבות אישית ונחישות מתמשכות של הנשיא טראמפ, המתווה לא ייושם. השאיפה הישראלית צריכה להיות תיאום קרוב והדוק ככל הניתן עימו ועם וצוותו הקרוב, כדי למנוע מצבים שהוא יכפה על ישראל מהלכים בעייתיים או יתייחס אליה כאל וסל, הנתון למרותו ולחסדו של הפטרון. ישראל צריכה ליצור ולהבטיח תנאים לחופש פעולה ולשליטה בתהליך, תוך הימנעות מהיגררות למהלכים שייכפו עליה (למשל, מעורבות טורקית וקטרית בהיקפים או במאפיינים שיסכנו אינטרסים שלה). זאת, כמובן, לצד הימנעות ממצב בו תיתפס כמטרפדת את מתווה טראמפ.

מעל לכל, מכיוון שישראל תתקשה לחיות עם איום טרור מתפתח על גבולותיה, היא חייבת להבטיח שחמאס לא יוכל להתקיים ברצועת עזה כישות שלטונית וצבאית, ושהרצועה תפורז.  ולכן, האתגר שמונח לפתחה של ישראל בעת הזו הוא להבטיח את התמיכה האמריקאית ואת הלגיטימציה האזורית והבינלאומית למימוש מטרותיה ברצועת עזה, וזאת גם באמצעות הפעלת כוח צבאי - בהינתן סירוב של חמאס לפירוז הרצועה ולהתפרקות מנשק.

התמודדות עם אתגר זה מחייב שילוב מושכל של מדינאות ומצביאות, לצד מיצוי אופטימלי של מתווה טראמפ, תוך שימור מעורבותו הפעילה של הנשיא האמריקאי ותמיכתו בישראל ובמטרותיה החיוניות, וכאמור תוך הימנעות מהצטיירות כמחבלת ביישום המתווה. לפיכך, נכון מבחינת ישראל להקפיד להגיב בחומרה ובתקיפות לכל הפרה של חמאס את ההסכם, בגיבוי אמריקאי ובבניית הלגיטימציה הנדרשת לכך בקרב המדינות החשובות התומכות במתווה, כדי להבטיח שינוי מוחלט של המציאות הביטחונית וכללי המשחק שהכרנו טרם ה-7 באוקטובר. בה בעת, נכון לישראל להציע כבר כעת לפעול להכשרת התנאים למימוש סעיפים 16 ו-17 במתווה, המתייחסים לאפשרות הקמתה של ממשלת טכנוקרטים פלסטינית וכוח ייצוב בינלאומי (ISF), שיופעלו באזורים שבהם חמאס אינו נוכח (בהנחיית "מועצת השלום" בראשות הנשיא טראמפ ובניהולו של טוני בלייר).

האזור הרלוונטי ביותר כעת בהקשר זה הוא המרחב שבין ח׳אן יונס לרפיח (מזרח עזה), שגם אותו ניתן להרחיב. מימוש הרעיון במרחב אמור להניע גם את תחילתו של תהליך שיקום. הדינמיקה שתיווצר עשויה לעודד פלסטינים המצויים במרחב שבשליטת חמאס כיום, להגיע למרחב בטוח זה כשבו, לצד תהליך שיקום פיזי, מוסדי וכלכלי, עשוי להתחיל גם תהליך ריפוי חברתי-אזרחי.

המרחב הזה צריך להתפתח כאנטי-תזה למרחב שבשליטת חמאס. בנייה, התפתחות, ביטחון, חופש ושיקום, לעומת הרס, חוסר ביטחון, דיכוי ועוני. אור מול חושך, תקווה מול ייאוש. המרחב החדש צריך להתבסס כאלטרנטיבה, כבחירה המושכלת והמועדפת של תושביה של רצועת עזה וכתשתית לעתיד הרצועה כולה. וכשתושבי עזה ינועו מצפון הרצועה לדרומה (תוך שליטה ישראלית במעברים, כדי למנוע הסתננות גורמי חמאס למרחב המטוהר), יאבד חמאס את אחד ממקורות כוחו המשמעותיים ביותר וגם את חגורת המגן האנושית. וחשוב מכך, חמאס ייחלש רעיונית מול האלטרנטיבה שתצמח על סף דלתו ובמקומו.

להובלת המהלך הזה חשובים גיבוי אמריקאי והסכמה אזורית ובינלאומית למלחמה עד חורמה נגד שאריות חמאס ביתר רצועת עזה ולתגובות חריפות להפרות של חמאס, שלא יחייבו  תמרון קרקעי בדומה לזה שהתנהל בשנתיים האחרונות. למעשה, מדובר בניהול במקביל של שתי מערכות בשטח רצועת עזה, במאפיינים ובהגיונות שונים ואפילו סותרים. יישום המהלך הזה, שמתווה עשרים הנקודות של מתווה טראמפ כולל את התשתית העקרונית לו, עשוי לסייע להצלחת המאמץ הצבאי לפירוק חמאס או לפחות להחלשה משמעותית ומתמשכת של הארגון, ולפירוז הרצועה. הוא אף יסייע להניח את התנאים המבצעיים והמדיניים להשתלטות מדורגת על שטחים הנמצאים כיום בידי חמאס, ככל שהארגון יסרב לשתף פעולה עם מתווה טראמפ בעודו נחלש צבאית בידי ישראל ומאבד תמיכה ציבורית מול החלופה שתקום לו.

יתר על כן, יישום המהלך של הקמת מרחב שלטוני פלסטיני חלופי לחמאס בשטח הנמצא כיום בשליטת צה"ל עשוי להיות "פיגום" חשוב לקידום חזונו של הנשיא טראמפ – הנעת עיצוב ארכיטקטורה אזורית חדשה, שתכלול נורמליזציה עם ישראל ואינטגרציה שלה באזור, תוך החלשת הכוחות הרדיקליים.

אולם, סיכויי ההצלחה של חלופה זו, במאפיינים טובים לישראל, תלויים במידה רבה בנכונותה לאפשר את הזיקה לרשות הפלסטינית (תוך המשך העמידה הישראלית ולמעשה גם המפרצית על הדרישה מהרשות לבצע רפורמות) ולהירתם בפועל להכשרת התנאים להקמת מדינה פלסטינית. זאת, כמענה לתנאים שהציבו ערב הסעודית ואיחוד האמירויות בתמורה למעורבות בייצוב רצועת עזה. מעורבותן קריטית ליכולת לעצב את האופי הפוליטי והחברתי של המרחב החדש ברוח גישתן המתונה, שחותרת להחליף את עידן המלחמות בעידן של יציבות ופיתוח כלכלי. שאם לא כן, גם במרחב זה, קטר תהיה זו שתשתלט על הובלת עיצוב המרחב, תוך שימור כוחו של חמאס וחיזוק אתוס המאבק בישראל.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
קובי מיכאל
פרופ' קובי מיכאל הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי ופרופסור במרכז הבינלאומי לשיטור וביטחון באוניברסיטת דרום ווילס בבריטניה. בין תחומי העניין של פרופ' מיכאל יישוב סכסוכים, אסטרטגיה, ביטחון לאומי, יחסי דרג מדיני-דרג צבאי, צבא-חברה, מדינות כושלות, מבצעי שמירת שלום ובניית מדינה, והסכסוך הישראלי הפלסטיני. פרופ' מיכאל כיהן כמשנה למנכ"ל וראש החטיבה הפלסטינית במשרד לעניינים אסטרטגיים. שימש חבר סגל באוניברסיטת בן-גוריון (2011-2008) וחבר סגל בכיר באוניברסיטת אריאל (2015-2013), פרופסור אורח באוניברסיטת נורת'ווסטרן בארה"ב (2006-7) ובאוניברסיטת פקינג בביייג'ין (2017). פרסם 20 ספרים ומונוגרפיות ומעל ל-100 מאמרים ופרקים בספרים. מיכאל זכה בפרסים אקדמיים וביניהם: פרס יריב, פרס צ'צ'יק, פרס יצחק שדה ופרס האגודה הישראלית למדעי המדינה על הספר הטוב ביותר לשנת 2008-9. בין פרסומיו האחרונים:

עופר גוטרמן
אל"מ (מיל') ד"ר עופר גוטרמן הוא חוקר בכיר בתוכנית "מסכסוך להסדרים" במכון למחקרי ביטחון לאומי. במקביל משמש גם כחוקר בכיר במכון לחקר המתודולוגיה של המודיעין. שירת במגוון תפקידי מחקר והערכה באגף המודיעין בצה"ל, לרבות כעוזר למודיעין של המזכיר הצבאי לראש הממשלה. בעל תואר שלישי מהמחלקות למזרח תיכון ולפוליטיקה וממשל באוניברסיטת בן גוריון, תואר שני בלימודי ביטחון ותואר ראשון בשפה וספרות ערבית, שניהם מאוניברסיטת תל-אביב.

סוג הפרסום מבט על
נושאיםיחסי ישראל-פלסטיניםיחסי ישראל-ארצות הבריתמלחמת חרבות ברזל
English

אירועים

לכל האירועים
ביטחון מערכת החשמל: ביטחון אנרגטי במציאות כאוטית
3 בדצמבר, 2025
13:00 - 21:00

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
REUTERS/Dawoud Abu Alkas
על ניצחון, הכרעה, ומה שביניהם: אתגר השגת מטרות המלחמה בחמאס
כיצד ניתן להגדיר ניצחון והכרעה – והאם ישראל השיגה אותם בתום שנתיים של מלחמה בעזה?
19/11/25
דרישות ישראל לפירוז הרצועה ולעקרונות כוח הייצוב הבינלאומי (ISF)
על ישראל להציג תוכנית סדורה, רב-שלבית ומפורטת לפירוז רצועת עזה ובמסגרתה הקמת כוח ייצוב בינלאומי, בטרם יתקבלו החלטות אמריקאיות ובינלאומיות "מעל לראשה"
04/11/25
מפה אינטראקטיבית: רצועת עזה ביום שאחרי הפסקת האש
מפה אינטראקטיבית זו מציגה את קו הנסיגה של צה"ל ("הקו הצהוב"), את הפרות הפסקת האש המרכזיות של חמאס, וכן את האלימות הפנימית ברצועה בין פלגים ושבטים מקומיים מול חמאס. המפה כוללת מגוון כלים אינטראקטיביים, בהם שכבות בסיס מתחלפות, כלים לציור ולהוספת הערות אישיות, מדידת מרחקים ושטחים, וכן אפשרות לשיתוף המפה. המפה מתעדכנת באופן שוטף ומדויק במידת האפשר בהתבסס על הערכות מודיעין גלוי (אוסינט) ודיווחים תקשורתיים.
23/10/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • מלחמת ישראל-איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
    • מדיניות פרטיות ותנאי שימוש
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
הצהרת נגישות
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.