תחבורה כנדבך בביטחון הלאומי - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • מלחמת ישראל-איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • מלחמת ישראל-איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על תחבורה כנדבך בביטחון הלאומי

תחבורה כנדבך בביטחון הלאומי

עומס בכבישים, תאונות דרכים וזיהום אוויר מתגבר – תחום התחבורה משפיע על בריאותם, כלכלתם ואיכות חייהם של תושבי ישראל. על כן, השיח על הביטחון הלאומי חייב לכלול דיון על שיפור התחבורה בישראל, על כל היבטיה

מבט על, גיליון 1619, 13 ביולי 2022

English
יוסי דסקל

תובנות ומסקנות שעלו מהמחקרים הרבים שנכתבו ופורסמו בנושא התחבורה משקפות את החשיבות האסטרטגית-לאומית המיוחסת לתחום. המושג הכולל של תחבורה משיק לתחומים רבים הרלוונטיים לקבלת החלטות ברמה הלאומית, לגבי חיי אדם, איכות חיים, כלכלה, מחירי דיור, פיזור דמוגרפי, עומס בבתי החולים, היבטים חברתיים, צדק חלוקתי, זיהום אוויר וחתירה לעולם ירוק יותר, וכן לגבי יחסים בינלאומיים. מאמר זה, שמתבסס על התובנות ממחקרי התחבורה והגדרת מטרת הביטחון הלאומי, מבסס טענה כי עיצוב המדיניות הציבורית של תשתיות התחבורה למדינת ישראל חייב להיות חלק בלתי נפרד משיקולי הביטחון הלאומי.  


מחקרים רבים שנכתבו ופורסמו בנושא התחבורה משקפים את החשיבות האסטרטגית-לאומית של התחום. המושג הכולל של תחבורה משיק להיבטים רבים הרלוונטיים לקבלת החלטות ברמה הלאומית - חיי אדם, איכות חיים, כלכלה, מחירי דיור, פיזור דמוגרפי, עומס בבתי החולים, היבטים חברתיים, צדק חלוקתי, זיהום אוויר וחתירה לעולם ירוק יותר, וכן לגבי יחסים בינלאומיים.

תחבורה וחיי אדם

מאז 1948 מנו בישראל למעלה מ-33,000 הרוגים בתאונות דרכים. לשם השוואה, מספר חללי מלחמות ישראל מאז שנת 1890 ועד היום מסתכם בכ-24,000 נפש. גם אחוז לא מבוטל מנפגעי צה"ל נגרם בתאונות דרכים. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בישראל, בממוצע כל שנה מגיעים לבתי החולים כ-400-300 הרוגי תאונות דרכים, ועל נתון זה נוסף מספר של כ-18,000 פצועים, מתוכם כ-2,000 פצועים קשה שחייהם משתנים.

גם תחום זיהום האוויר קשור ישירות לחיי אדם. על פי ארגון הבריאות העולמי, זיהום האוויר בגושים עירוניים גדולים נובע בעיקר משימוש ברכב פרטי. בסטטיסטיקות שמפרסם הארגון הוא מצרף את התרשים הבא, שאמור לשקף את יצרני זיהום האוויר במרחבים העירוניים:

72 אחוזים מסך הזיהום נוצר כתוצאה בתנועה כלי רכב בכבישים, 1.6 אחוזים מפעילות של תחבורה מסילתית, והשאר מזהמים אחרים. כלומר רוב מוחלט נגרם מתחבורה.

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בישראל פרסמה נתונים של משרד הבריאות ובהם משתקף הנתון המורה, שבשנים האחרונות כל שנה נפטרו בממוצע כ 1,000 מטופלים מזיהום אוויר.

נתונים אלה הם תוצאה ישירה של עיצוב מדיניות ציבורית, שיצרה משוואה בעייתית של שימוש יתר ברכב פרטי בכבישי הארץ בכלל ובאזורים העירוניים בפרט. כאשר בוחנים את הנתון הזה בהשוואה לארגון הבריאות העולמי, ניתן להסיק שרוב הנפגעים מזיהום האוויר הם כתוצאה מתנועת כלי רכב בכבישים. נתון זה משתקף גם בדיאגרמה, הנותנת ביטוי למאזן בין תחבורה ציבורית, שמצמצת שימוש ברכב פרטי, לבין המצב בפועל.

היבט נוסף של אחריות השלטון לאזרחים ברמה הלאומית הוא מיגון העורף. במרחב של מרכז המדינה, גוש דן, אין כמעט מערכות מיגון ציבוריות, ובכל פעם כשנשמעת אזעקת אמת נדחקים עוברי אורח לפרוזדורים של בנינים אקראיים. לעומת זאת, כבר במלחמת העולם השנייה מצאו אזרחי לונדון מקלט במנהרות ה-Tube. ובימים אלה, בלחימה בין רוסיה לאוקראינה, אזרחים אוקראינים נמלטים למנהרות הרכבות התחתיות ושוהים בהן כהגנה. חוקר התחבורה המסילתית, Mark Ovenden, פרסם בשנת 2003 מחקר מקיף על אודות מערכות מטרו בעולם וכבר אז ציין עשרות מדינות שאפשרו פיתוח רכבות תחתית ודאגו גם למגן אותן באמצעים שנותנים מחסה לתושבים במקרה שייעשה שימוש בנשק בלתי-קונבנציונלי (מוסקבה, טוקיו, וושינגטון, ועוד).

לגבי תאונות דרכים עולה השאלה -  האם הכרחי תשלום מס גבוה בחיי אדם על הקידמה? אף מדינה לא הגיעה למצב של אפס הרוגים בתאונות, אך במדינות רבות, שעיצבו ויישמו מדיניות ציבורית ורפורמות בתחום התחבורה, צומצם הנזק במונחים של חיי אדם בעשרות אחוזים. מעבר לספק, אספקה של מוצר ציבורי חיוני כתחבורה ציבורית יעילה ומתפקדת משנה את מאזן הדמים. לדוגמא, במערכת המטרו בפריז מתקיימות כ-2 מיליארד נסיעות בשנה, וב-50 השנים האחרונות אף לא נוסע אחד נהרג.

ולגבי זיהום אוויר, החלטות ברמה הלאומית בישראל קבעו שבמרחב התל אביבי לא תהיה תחבורה מסילתית, ולצערנו עד היום טרם עובדת בתל אביב מערכת הסעת המונים המבוססת על רכבות. משום כך, זיהום האוויר במרחב תל אביב גורם לפגיעות בריאותיות. באתר של UITP - ארגון בינלאומי, שחברות בו מדינות וחברות רכבות והנהלות עירוניות והוא מקיים מחקרים בתחום התחבורה העירונית - ניתן למצוא בין השאר השוואות לרמות זיהום אוויר. דוגמא רלוונטית לנושא שלפנינו: הרמת הממוצעת של זיהום האוויר בברלין היא כמחצית מרמת זיהום האוויר במרחב המטרופולין של תל אביב, ניתן להסיק מכך שמספר נפגעי הזיהום פוחת בערים המקפידות על תחבורה ציבורית ראויה.

תחבורה בהקשר אסטרטגי

התחבורה האווירית והימית משמשת מדינות לחיזוק קשרי החוץ שלהן ולכלכלתן - ליבוא וליצוא סחורות, וכן לתיירות. אשר לישראל, כ-99 אחוזים מסך המטענים המגיעים לישראל ויוצאים ממנה עוברים בנמלי הים. אחד מהצעדים הראשונים סביב "הסכמי אברהם" היה מיסוד התחבורה האווירית.

גם לתחבורה היבשתית הקשר אסטרטגי ברור. מיד עם נפילת החומות בגוש המזרחי, בין ההשקעות הראשונות הייתה התאמת מסילות הברזל בין מזרח למערב אירופה על מנת לאפשר קשר יבשתי רציף בין האזורים. משלל הספרות שהתפרסמה בנושא התהליך המדיני בין ישראל לפלסטינים, עולה כי במסגרת התווך האמריקאי עלתה הצעה לקשר בין רצועת עזה לחברון שבגדה המערבית באמצעות מסילת ברזל. בדיונים על אודות הסדרים אפשריים בין ישראל לסוריה ובמסגרת זו גם פרוז רמת הגולן, עלתה הצעה אמריקאית להכין רשת מסילות שתעזור בעת הצורך להניע במהירות כוחות ישראליים לצפון.

לאורך שנים, תחבורה מסילתית מהווה נדבך חשוב בלוגיסטיקה של צבאות, החל ממלחמת האזרחים בארצות הברית עד מלחמת העולם הראשונה והשנייה. גם היום. קטר אחד מסוגל להניע גדוד שריון מלא - כולל כל האלמנטים - ללא צורך בנהגי מובילים ובלי עומס בכבישים. הוכחה לכך ניתן למצוא באתר צבא ארצות הברית בתחום הלוגיסטי: ראו צילום עדכני של העמסת כוחות צבאים על קרונות רכבת. כך הם נעים ברחבי היבשת היום.

ואשר לצה"ל, למרות הבעיות הלוגיסטיות הצפויות בשעת חירום, טרם הוא גיבש החלטה לשימוש ברכבות משא להנעת כוחות. הגדלה משמעותית של היקף מסילות הברזל בארץ תאפשר גם לכוחות הביטחון להשתמש ברכבות להנעת גייסות.

השפעת התחבורה על כלכלה וחברה

מערכת תחבורה ציבורית ענפה ויעילה היא המענה ההולם לצורך בגישה ולבעיות גודש,  בטיחות וזיהום אוויר, והיא רכיב הכרחי לצמיחה חברתית וכלכלית. ניתוח כלכלי של כלל העלויות הישירות והעקיפות של הגודש בכבישים, לדוגמא אומדן של משרד האוצר שנעשה על ידי אגף התקציבים במשרד בתחילת שנת 2018, מעלה שיעור נזק של כ-35 מיליארד ש"ח בשנה. אותו אומדן גם צפה שעד שנת 2040 יגיע הנזק לכ-70 מיליארד ש"ח בשנה.

לשם השוואה, תקציב משרד התחבורה לשנת 2020 היה 28 מיליארד שקל - פחות מחצי מתקציב משרד הביטחון. הגדלת תקציב התחבורה עשוי לצמצם במידה ניכרת את הנזק מהגודש בכבישים. תחבורה חוסכת אנרגיה למדינה: רכבת חשמלית בנסיעה בינעירונית מסוגלת להכיל 1,500 נוסעים, במושגי מדינת ישראל מדובר בכמעט אלף חמש מאות מכוניות פחות על הכביש. במושגי חיסכון תחבורה, מסילתית חשמלית צורכת כעשירית מהאנרגיה הנדרשת מתחבורת כלי רכב באותה קיבולת נוסעים. זאת ועוד, תחבורת רכבות חוסכת קרקעות: רוחב המסילות בקווים בינעירוניים הוא כ-9 מטרים, רוחב כביש דו מסלולי נע בין 30 ל-40 מטרים. מחלף קסם, לדוגמא, פרוס על כ-30,000 מ"ר מרובע, ומחלף רכבת כולל 70 מ"ר.

לכן, תחבורה ציבורית יעילה תאפשר ניצול טוב יותר של שטחי קרקע על ידי הפחתת השטח הדרוש לכבישים ולחניות. חשיבות הקרקעות בישראל לביטחון הלאומי ברורה מאליה.

לתחבורה יעילה גם תפקיד חברתי חשוב, שכן היא אמורה לאפשר ניידות למקומות תעסוקה ולשירותים ציבוריים ובכלל זאת למרכזים רפואיים, וכן לספק מרכזי מיגון בעורף ובגושים עירוניים לאלה שאין ביכולתם להתבסס על רכב פרטי. ולאלה שברשותם רכב פרטי, תפעולו ועלותו הם גורם מרכזי ביוקר המחיה.

יתר על כן, תחבורה משפיעה על פיזור דמוגרפי, ברחבי העולם, התחבורה המסילתית מספקת תנועה בין עירונית במהירויות של 250 קמ"ש עד 350 קמ"ש. במדינה קטנה כישראל, נסיעה מהירה לגושים העירונים הייתה מבטלת את מושגי עיירות פיתוח או פריפריה. מכאן גם המסקנה, כי אם הייתה נגישות תחבורתית טובה יותר ברחבי הארץ, האוכלוסייה הייתה יכולה להתפזר גם על פני אזורים נרחבים בלי להתפשר על תעסוקה, ומחירי הדיור היו מוזלים.

לסיכום: אם רכיב מרכזי בביטחון לאומי כולל שמירת המדינה על אזרחי ותושביה, הרי שתחבורה אמורה לספק מענה לחלק הזה בהגדרה. השפעותיה המרכזיות של תחבורה בהקשר הביטחון הלאומי הן על חיי אדם, הכלכלה, יוקר המחיה, ביזור גיאוגרפי ואיכות חיים, וכן נודעות לה משמעויות אסטרטגיות-צבאיות. לפיכך, לדיון על אודות שיפור התחבורה בישראל, על כל היבטיה, יש חשיבות בכל שיח על ביטחון לאומי.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאקלים, תשתיות ואנרגיה
English

אירועים

לכל האירועים
איראן באפריקה: ההקשר האזורי, הגלובלי וההשלכות על ישראל
26 באוקטובר, 2025
17:00 - 14:00

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
ניתוח הסיכונים לשרשרות אספקת המזון לישראל
תקציר פרויקט ״תגובת שרשרת״, שיפורסם במלואו בשבועות הקרובים
04/06/25
Shutterstock
30 שנה להסכם השלום עם ירדן: עת לשדרוג שיתוף הפעולה בתחום המים
שלושה עשורים לאחר חתימת הסכם השלום עם הממלכה ההאשמית, תחום המים ממשיך להתבלט כמנוף רב פוטנציאל לחיזוק היחסים בין ירושלים לעמאן
29/10/24
Shutterstock
לנווט דרך משבר ביטחוני ומשבר אנרגיה: לקחים לישראל ממעבר קליפורניה לאנרגיה נקייה
מה יכולה ישראל ללמוד מאחת המדינות הגדולות בארצות הברית, הסובלת ממשבר אנרגטי ואקלימי חמור?
04/06/24

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • מלחמת ישראל-איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
הצהרת נגישות
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.