משבר הר הבית ועבודת הקבינט – לקחים והמלצות - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על משבר הר הבית ועבודת הקבינט – לקחים והמלצות

משבר הר הבית ועבודת הקבינט – לקחים והמלצות

מבט על, גיליון 960, 3 באוגוסט 2017

English
עמוס ידלין

המשבר שפרץ סביב הר הבית הסתיים בשלב זה, אך המאזן הכולל לגביו אינו משביע רצון. משום שאין ספק שאירועים עם מאפיינים דומים יתרחשו בעתיד וחשוב יהיה לסיימם בפחות נזקים מדינים וביטחוניים למדינת ישראל, יש לקיים תהליך למידה ותחקור שאיננו חקירה המחפשת אשמים, אלא כזה החותר להפקת לקחים שיסייעו לקבינט המדיני-ביטחוני לתפקד טוב יותר במשבר הבא.


נדמה ששיאו של משבר הר הבית מאחורינו. סיכום האירועים מלמד שלמרות תחזיות מסוימות, המזרח התיכון לא "בער". הציבור ומנהיגי האזור טרודים מדי במשברים אחרים. גם אינתיפאדה שלישית לא בפתח. אולם, לא ניתן להתעלם מהביטויים החמורים של המשבר, ובראשם שני פיגועים נגד ישראלים (בהר הבית ובחלמיש), מתיחות גבוהה מול ירדן, המשך הרעת היחסים בין הציבור היהודי לציבור הערבי בישראל וכרסום נוסף בתפישת הריבונות העמומה של  של ישראל בהר הבית .

כמו במקרי עבר, מעל המשבר מרחפת עננה והיא שאלת התוצאות והמסקנות שהפיקה ישראל מהאירועים: האם נרשם הישג מדיני או ביטחוני לזכותה? אמנם אין צורך בוועדת חקירה או בדו"ח נוסף על עבודת הקבינט, אך מתוך הנחה שקיים סיכוי גבוה שאירועים עם מאפיינים דומים יתרחשו בעתיד - חשוב לקיים תהליך למידה ותחקור. מטרת התהליך המוצע אינה עריפת ראשים וחיפוש אשמים, אלא חתירה להפקת לקחים שיסייעו לקבינט המדיני-ביטחוני לתפקד טוב יותר במשבר הבא.

קשה לבודד את עבודת הקבינט. יכולת קבלת ההחלטות שלו נפגמת בשל יריבות פוליטית חריפה בין חבריו, הדלפות לתקשורת, חשש מוועדות חקירה עתידיות וחולשת הגוף שאמור להכין את התשתית לישיבותיו - המועצה לביטחון לאומי. לכן,  הכרחי לקיים תחקיר שלא יתמקד בעצם עבודתו של הקבינט, אלא בסוגיות המהותיות והעקרוניות, וביעדים האסטרטגיים של ישראל. כבר לאחר אירוע הטרור בהר הבית, בו נהרגו שני שוטרים ישראלים, נכון היה להציב יעדים ברורים ולבחון לאורם, בכל נקודת זמן במהלך התפתחות המשבר, את ההחלטות בדבר התועלת והסיכונים האפשריים, הכרוכים במדיניות הקבינט ובפעולות הננקטות בהתאם לה.

היעד הראשון הוא ביטחון המתפללים, המבקרים ואנשי כוחות הביטחון בהר הבית. במסגרת זו, נכון היה לוודא שאין נשק נוסף במתחם ולהגביר את הפיקוח כדי למנוע הברחת נשק בעתיד. היעד השני הוא הכלת האירוע, קרי מניעת התפשטות המתח והעימות לשטחי יהודה ושומרון, ומניעת הסלמה מול העולם הערבי והמוסלמי. היעד השלישי הוא שימור וחיזוק יחסי ישראל עם מעגל המדינות החולקות עמה אינטרסים משותפים באזור. בתוך כך שימור הסכמי השלום עם מצרים וירדן, ושיתוף הפעולה עם ערב הסעודית ומדינות המפרץ.

היעד הרביעי הוא שימור ההרתעה הישראלית, קיבוע דימוי העוצמה הישראלית והמחשת המחיר שיתלווה לפגיעה בביטחון ישראל באמצעות פיגועי טרור או כל דרך אחרת. היעד החמישי הוא ביסוס לגיטימציה בינלאומית לפעולה ישראלית, בדגש על הסכמה עם הממשל האמריקאי.  היעד השישי הוא ביצור ריבונות ישראל על הר הבית, הכוללת אחריות למתרחש במתחם - בעיקר בהיבט הביטחוני - לצד הבנת תחומי האחריות של הווקף ומעמדה של ירדן באתר, כפי שמתבצעים בפועל מאז 1967 ותוקפו במסגרת הסכם השלום בינה לבין ישראל.

באופן טבעי, ישנם מתחים בין היעדים השונים שהוצגו. חשיבה אסטרטגית נכונה יודעת לקבוע סדר עדיפויות ולמצוא את האיזון העדין בין היעדים, בהתאם לדינמיקה המתפתחת ולאור האינטרסים העקרוניים שנקבעו. כשפרץ המשבר בהר הבית נראה היה בתחילה שנושא הביטחון הוא בעל המשקל הרב ביותר שעל השולחן, ולא הוקדש דיון מספק ליעדים ולנושאים האחרים. כך קרה שהוצבו גלאי המתכות במתחם בלי הידברות עם הווקף וללא תיאום עם ירדן, הרשות הפלסטינית ומצרים. המהלך החד-צדדי העניק במה לאויביה של ישראל לחתור לערעור המציאות. חמאס, התנועה האסלאמית-הפלג הצפוני, קטאר וטורקיה בחשו וחתרו כולן להסלמת האירוע.

בשבוע השני לפרוץ המשבר, ובוודאי לאחר אירוע הטרור בחלמיש, נוצר מתח בין היעדים האסטרטגיים. מחד חשש מהסלמה והצורך בהכלה ושימור הברית האזורית עם המדינות הסוניות, ומאידך צרכי הביטחון והחשש מיצירת תקדים של כניעה תחת לחץ. באופן פרדוקסלי, התקרית במתחם שגרירות ישראל בירדן, שבה נהרגו שני אזרחים ירדניים מירי של מאבטח ישראלי, אפשרה לישראל לסדר מחדש את הקלפים. למול עיניה היו מניעת הסלמה ושימור הסכם השלום עם ירדן, במחיר של לקיחת סיכונים בהיבט הביטחוני ופגיעה מסוימת בהרתעה ובריבונות הישראלית החלקית על הר הבית.

לאור ההתנהלות הישראלית, יש לבחון מספר סוגיות על מנת להתכונן טוב יותר משבר עתידי:  ראשית, ראוי לשאול האם לא נכון היה להסתפק לאחר הפיגוע בהר הבית בחיפוש מידי במסגדים (שם אכן לא נמצא נשק) ולמקד את הפעולה הביטחונית במהלכים מדודים ומתואמים ככל האפשר עם ירדן, מצרים וערב הסעודית? שנית, האם נבחנה האפשרות לרתום כוחות מתונים יותר בקרב הציבור הערבי בישראל, ברשות הפלסטינית, בירדן ובמצרים, לצעדים שישככו את ההסלמה? אם הסיכוי לכך היה נמוך ממילא, ונכון היה לפנות לחיפוש פתרונות טכנולוגיים ומבצעיים, האם לא היה נדרש שיהיו בעלי חתימה נמוכה יותר מגלאי מתכות, ושיתרמו לשמירה על הביטחון בלי השפלה מיותרת של מתפללים (שרובם לא נוטלים חלק בפעילות האלימה)?

שלישית, האם ההערכה של גורמי שב"כ ואמ"ן בדבר התפרצות אינתיפאדה שלישית או "התפרצות הר געש" במזרח התיכון בעקבות נקיטת הצעדים הביטחוניים במתחם הייתה מבוססת, או הציגה מקרה קיצון? מה היו יכולים להיות צעדים מתונים יותר, שהיו גורמים להערכה זאת לא להתגשם?  רביעית היא סוגיית אורך הרוח והעמידות של ישראל. מהי יכולתה של מדינת ישראל לספוג הפגנות לא אלימות במשך זמן העולה על שבוע ימים? האם, במידה והיא יכולה, לא היה נכון לבחון לאורך זמן גם את כושר העמידה של המפגינים שהתייצבו נגד החלטת ישראל? האם יש צעדים מדודים אך תקיפים שהיו יכולים להפעיל לחץ פסיכולוגי ומהותי עליהם, ומאלצים אותם לחזור לאתר גם בלי מילוי מירב דרישותיהם? האופן בו נפתר המשבר ותחושת ההישג עלולים לעודד לחץ ודרישות נוספות.

חמישית, יש לבחון את עיתוי האירועים ביחס לתיאום עם ארצות הברית, את מידת מעורבותה של האחרונה באירוע מסוג זה, ואת יכולתה להפעיל השפעה על המדינות הסוניות. לבסוף, ברובד אסטרטגי עמוק יותר, האם התחשבה מדינת ישראל בניהולה את משבר הר הבית בהשפעתו על האתגרים הביטחוניים הכבדים יותר שבפניה? במילים אחרות, מה יכולה להיות השפעתה של מדיניות ישראל על נושאים כבדי משקל כמו ההתפשטות האיראנית באזור, עימות עתידי עם חזבאללה והניסיון לחדש את התהליך המדיני עם הפלסטינים.

התשובות שתינתנה לקבינט מביצוע התחקיר המוצע כאן תסייענה לישראל להתמודד טוב יותר עם המשבר הבא. סביר שהוא יגיע במוקדם או במאוחר, בין אם כתוצאה השחיקה בהרתעה הישראלית עקב ההתקפלות במשבר הנדון אשר שידרה חולשה, בין אם מהצורך להדוף הסתה מתמשכת, או בין אם מהשאיפה של הציר הרדיקלי לנצל הזדמנויות בזירה הפלסטינית להסלמה שתפגע בישראל. חשוב שהקבינט, בראייה קדימה, ינחה את גופי הביצוע המרכזיים לגבש מדיניות למוכנות ומניעה טובות יותר, ולהיערך בהתאם.

במסגרת זו יש לגבש עם מצרים וארצות הברית הבנות ומנגנונים למעורבות עתידית שלהן במשברים דומים. הכרחי לשקם את היחסים עם ירדן ולשתפה בממצאי התחקיר, אגב הבעת התנצלות ותשלום פיצויים למשפחת ההרוג הירדני בתקרית בעמאן (שלא נחשד בתקיפת המאבטח). יש לפתח כלים לניהול בר-קיימא בהר הבית במשותף עם ירדן וגורמים אחראיים בקרב הציבור הערבי במזרח ירושלים. במקביל דרוש להקדיש תשומת לב לגורמים יהודים, שפעולת נקם שלהם נושאת פוטנציאל נפיצות משמעותי בהרבה מכל גלאי מתכות שהוצב בהר הבית. לבסוף, יש לגבש מענה כולל - מדיני, מודיעיני ומבצעי – לזיקתן ופעולתן של התנועה האסלאמית בישראל, חמאס וטורקיה.

במצב בו המועצה לביטחון לאומי - המופקדת על הכנת דיוני הקבינט ותכלול המלצות הגופים הביטחוניים -  נמצאת באיוש חסר והיא נטולת השפעה ממשית, חשוב ששרי הקבינט יגיעו לדיונים עתידיים מצוידים במודל חשיבה הכולל את השאלות המהותיות שחובה לשאול. יותר מכך, עליהם להצטייד בתשובות שתתקבלנה בעקבות תחקיר אירועי הר הבית ביולי 2017.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםיחסי ישראל-פלסטיניםירדןצבא ואסטרטגיהיחסי יהודים-ערבים בישראל
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
REUTERS/Ammar Awad
מינוי סגן יו"ר אש"פ והרפורמות ברשות הפלסטינית – מאחדים או מחדדים פערים?
מה הרקע למינוי חסין א-שיח' לסגנו של אבו מאזן ולרפורמות המתוכננות ברשות וכיצד הם מתקבלים בקרב הציבור וההנהגה הפלסטיניים?
14/05/25
רמדאן 2025: עלייה במספר המתפללים לצד ירידה באלימות
11/05/25
REUTERS/Amir Cohen
הדיון שלא מתקיים: "מרכבות גדעון" מול התוכנית המצרית
השוואה מקיפה בין התוכנית לכיבוש עזה לבין ההצעה המצרית להפסקת אש, שחרור החטופים והקמת ממשל חלופי ברצועה
11/05/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.