תקציב הביטחון לשנת 2019 : איך הוא בנוי? | המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על תקציב הביטחון לשנת 2019: סוגיות מרכזיות

תקציב הביטחון לשנת 2019: סוגיות מרכזיות

מבט על, גיליון 1035, 18 במרץ 2018

English
שמואל אבן
מפקד חיל האוויר, ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ

ב-15 מרץ 2018 אושר בכנסת תקציב המדינה לשנת 2019 ובתוכו תקציב משרד הביטחון – בסך 72.9 מיליארד ש"ח ברוטו ו-55.3 מיליארד ש"ח נטו (11.5 אחוזים מתקציב המדינה). תקציב משרד הביטחון מיועד לשנה הרביעית בתוכנית החומש של צה"ל (תר"ש גדעון: 2020-2016), שבמהלכה יהיה עליו להתחיל בגיבוש תוכנית חומש חדשה. התקציב כולל גם את תקציב השנה הראשונה של חבילת הסיוע האמריקאי הרב-שנתית (2028-2019), שהיא גמישה פחות מקודמתה. כבעבר, אין בתקציב זה מימון מספק לאירוע ביטחוני רב-היקף. התקציב גובש ללא התנצחות בין משרד הביטחון לאוצר, על אף שעדיין יש חילוקי דעות בין הצדדים.


תהליך אישור התקציב. תקציב המדינה לשנת 2019 ובתוכו תקציב הביטחון הוא חד-שנתי, להבדיל מסדרת תקציבים דו-שנתיים, שהיו בעשור האחרון ועד כה. ב-12 בינואר 2018 אושר תקציב המדינה בממשלה וב-15 במרץ הוא אושר סופית בכנסת (בקריאה שניה ושלישית). יש לציין כי במחצית הראשונה של מרץ עבר תקציב הביטחון אישור פרטני בוועדה המשותפת לוועדת החוץ והביטחון ולוועדת הכספים של הכנסת ("הועדה המשותפת"), שתפקידה לאשר את תקציב הביטחון מטעם הכנסת, טרם השלמת אישור תקציב המדינה במליאה. מלבד חברי הועדה, בישיבת הסיכום של דיוני הוועדה המשותפת השתתפו גם שר הביטחון, הרמטכ"ל, מנכ"ל משרד הביטחון ומנכ"ל משרד האוצר. מדובר בתהליך אישור מוקדם בהרבה ביחס לתקציבים קודמים, כנראה מתוך רצון לקיים יציבות תקציבית ולהימנע מלחצים פוליטיים סמוך לסוף שנת התקציב. נוכח פער זמנים גדול בין מועד הכנת תקציב הביטחון (שנת 2017) למימושו בשנת 2019, יתכן שיהיה צורך לבצע עדכונים בתקציב בהתאם לנסיבות.

נתוני תקציב משרד הביטחון. לפי הצעת התקציב שאושרה, תקציב משרד הביטחון ברוטו לשנת 2019 מסתכם ב-72.9 מיליארד ש"ח, מהם: 55.3 מיליארד ש"ח תקציב נטו (הוצאות המתבססות על מקורות המשק) ו-17.6 מיליארד ש"ח "הוצאה מותנית בהכנסה" (הוצאות הממומנות בעיקר באמצעות סיוע אמריקאי, ובחלקן על ידי מקורות משרד הביטחון, למשל, מכירות ציוד ישן וקרקעות). מדובר בגידול ביחס לשנים קודמות: בשנת 2018 עמד תקציב משרד הביטחון ברוטו על 70.5 מיליארד ש"ח (54.0 מיליארד ש"ח תקציב נטו) ובשנת 2017 על 70.7 מיליארד ש"ח (52.2 מיליארד ש"ח תקציב נטו). נתוני תקציבי ביטחון האלה, בשנים 2017 - 2019, הם לאחר קיצוץ בתקציבי הביטחון, במסגרת קיצוץ רוחבי בתקציבי משרדי הממשלה. הסכום שעליו רשאי משרד הביטחון להתחייב בשנת הכספים 2019, לצורך הוצאות רב-שנתיות, עומד על 36.7 מיליארד ש"ח, לעומת 34.4 מיליארד ש״ח בשנת 2018 ו-35.9 מיליארד ש״ח בשנת 2017.

תקציב משרד הביטחון נטו לשנת 2019 מהווה 11.5 אחוזים מתקציב המדינה נטו (479.6 מיליארד ש"ח נטו), ו-15.4 אחוזים מהתקציב המדינה נטו בניכוי תשלום חובות וריבית. תקציב משרד הביטחון ברוטו מהווה 14 אחוזים מתקציב המדינה ברוטו. חלקו של משרד הביטחון בתקציב המדינה נשמר כמעט קבוע (בשנת 2018 עמד חלקו של תקציב משרד הביטחון נטו על 11.7 אחוזים מתקציב המדינה נטו ובשנת 2017 על 11.6 אחוזים). היחס בין תקציב משרד הביטחון לתוצר המשוער לשנת 2019 הוא כ-4.1 אחוזים לתקציב נטו וכ-5.4 אחוזים לתקציב ברוטו, קרוב לנתוני תקציבי משרד הביטחון בשנים 2018-2017. יש לציין שעל פני עשור מדובר בירידה ניכרת (בשנת 2008 היחס בין תקציב משרד הביטחון ברוטו לתוצר עמד על 6.6 אחוזים).

תקציב משרד הביטחון נטו הוא השני בגודלו מבין משרדי הממשלה, לאחר תקציב משרד החינוך נטו בסך כ-61 מיליארד ש"ח (תקציב שוטף ופיתוח), שאינו כולל את תמיכת הממשלה במוסדות להשכלה הגבוהה בסך כ-11.5 מיליארד ש"ח.

בחלקו הבלתי-מסווג של תקציב משרד הביטחון לשנת 2019 מפורטות הוצאות שונות, בסך 15.3 מיליארד ש"ח, כדלהלן: כ-7.9 מיליארד ש"ח לגמלאות אנשי צבא הקבע, כ-3.6 מיליארד ש"ח לאגף שיקום נכים, כ-1.5 מיליארד ש"ח לאגף משפחות והנצחה וכ-2.3 מיליארד לצרכים אחרים. יש לציין כי בהתאם לסיכום התקציבי בין האוצר למשרד הביטחון מנובמבר 2015, תקציבי אגפי השיקום והמשפחות אמורים היו להיות מופרדים ממסגרת תקציב הביטחון, מה שטרם קרה בתקציב זה.

הסיוע אמריקאי. שנת 2019 תהא הראשונה במסגרת חבילת הסיוע לשנים 2028-2019, שנחתמה עם ממשל הנשיא אובמה, בסך 38 מיליארד דולר לעשור. הסיוע האמריקאי לשנת 2019, המגולם בנתוני תקציב משרד הביטחון, יעמוד על 3.3 מיליארד דולר, מהם 2.48 מיליארד דולר לרכש בארצות הברית ו-815 מיליון להמרה לשקלים לרכש בתעשיות בישראל. בנוסף תשתתף ארצות הברית במימון פרויקטים משותפים להגנה מפני טילים, בסדר גודל של כ-500 מיליון דולר (עניין זה הוסדר אף הוא במסגרת הסיוע הרב-שנתי) ובנושאים אחרים בסך 130 מיליון דולר. סך הכול כ-14.7 מיליארד ש"ח (לפי שער חליפין תקציבי של 3.63 ש"ח לדולר), שהם 19.6 אחוזים מתקציב הביטחון ברוטו. מאידך גיסא, בתנאי הסיוע החדשים, ישראל לא תוכל לרכוש תזקיקים (דלק סילוני) באמצעות הסיוע האמריקאי, דבר שיחייב הוצאה גדולה בשקלים, והחלק מהסיוע שאותו תוכל ישראל להמיר לשקלים לרכש בתעשיות המקומיות, ילך ויקטן בהדרגה - במיוחד במחצית השנייה של התקופה - עד לאפס בשנת 2028. בשנת 2019 הוא עדיין לא ישתנה ויעמוד על 815 מיליון דולר. הדבר יחייב התארגנות ארוכת טווח בתחום התעשיות המקומיות.

תקציבי מלחמה. כבעבר, אירועים ביטחוניים משמעותיים, כגון מלחמות או מבצעים מתמשכים, אינם מתוקצבים בבסיס תקציב משרד הביטחון. למשל, בגין מבצע "צוק איתן" בשנת 2014 קיבל משרד הביטחון תוספת חד פעמית בסך 7 מיליארד ש"ח. מכאן שאם יפרוץ אירוע בטחוני משמעותי, יהיה צורך להגדיל את תקציב הביטחון. בעניין זה תוזכר הערכת המודיעין של צה"ל, המתריעה בפני עלייה בסיכוני הידרדרות ביטחונית.

המחלוקת בעניין תקציב משרד הביטחון. תקציב הביטחון גובש גם השנה ללא התנצחות בין משרד האוצר למשרד הביטחון, אף שחילוקי דעות עדיין קיימים. בחוברת הצעת התקציב ניתן למצוא ביטוי למחויבות המשותפת, לפיה "משרד האוצר ומשרד הביטחון רואים חשיבות במתן מענה לצרכים התקציביים שעוגנו בהחלטות ממשלה ובסיכומים בין-משרדיים, לשם עמידת משרד הביטחון בתר"ש". חשוב שתרבות זו תימשך גם בעתיד. יוזכר כי תופעת ההתנצחות אפיינה במשך עשרות שנים את תהליך גיבוש תקציב משרד הביטחון עד שבנובמבר 2015 נחתם סיכום תקציבי רב-שנתי (לשנים 2020-2015), בין משרד האוצר ומשרד הביטחון. בעניין חילוקי הדעות: לפי דיווחים בתקשורת, במשרד האוצר גורסים שהתקציב שאושר לשנת 2019 עומד במתווה הרב שנתי של תקציב משרד הביטחון. עם זאת, שר הביטחון אביגדור ליברמן טען בוועדה המשותפת, כי משרד האוצר קיצץ 6.2 מיליארד ש"ח מתקציבי תר"ש גדעון, במסגרת קיצוץ רוחבי בתקציבי הממשלה. כמו כן, ציין כי משרד הביטחון מימן פרויקטים בסך 2.1 מיליארד ש"ח שהטיל עליו הקבינט, בהם הקמת המכשול ברצועת עזה, וזאת מחוץ למשימות תר"ש גדעון. לדבריו, משרד הביטחון אינו מבקש תוספת תקציב בשל השינוי במצב האסטרטגי, אלא מבקש להשיב את תקציב תר"ש גדעון לערכו המקורי, על מנת שיהיה ניתן להשלים את התוכנית הרב שנתית. גורמים באוצר הגיבו, שמשרד הביטחון אינו חסין מפני קיצוצים רוחביים בתקציב המדינה וכי משרד הביטחון צריך לספוג את המשימות הנוספות שקיבל באמצעות התאמות בתוכנית גדעון. מדובר בסוגיות עקרוניות שיש להכריען בקבינט. בעבר העלה ליברמן את הצורך להגדיל את תקציב הביטחון בשלוש השנים הקרובות ב-4.8 מיליארד ש"ח בשל השינויים האסטרטגיים בסוריה. בהסכמת שר האוצר, הנושא נמצא כיום בבדיקת וועדה מיוחדת בראשות ראש המל"ל, מאיר בן שבת, שאמורה להציג את המלצתה להכרעת הקבינט המדיני-בטחוני, לאחר חג הפסח.

חידוש בתחום הבקרה התקציבית. בחוברת הצעת התקציב לשנת 2019 דווח, בין היתר, כי ב-13 בנובמבר 2017 נחתם סיכום הצוות להגברת השקיפות והבקרה על תשלומי השכר והגמלאות בצה"ל, המסדיר את נושא השקיפות והבקרה על תשלומי השכר והגמלאות בצה"ל. נכתב, כי "הסיכום הוא נדבך חשוב במערך השקיפות והבקרה שבין צה"ל למשרד האוצר והצלחתו תיבחן ביישומו בפועל".

הוצאות ביטחון נוספות. מלבד תקציב משרד הביטחון, החל משנת 2017, מפרסם משרד האוצר במסמכי תקציב המדינה סעיף בשם "הוצאות ביטחון שונות". בחוברת הצעת התקציב לשנת 2019 עומד סעיף זה על 10.2 מיליארד ש"ח נטו (2.1 אחוזים מתקציב המדינה נטו) - עלייה משמעותית מאז תקציב 2017. ניתן להעריך שסעיף זה כולל לפחות את תקציבי יחידות הסמך במשרד ראש הממשלה, שיעודן בתחום ביטחון המדינה, כגון: מוסד ושב"כ. הערכה זו נשענת על התיקון מספר 51 לחוק יסודות תקציב המדינה משנת 2016, המגדיר את תקציביהן של יחידות הסמך הללו כחלק מתקציב הביטחון של המדינה, לצד תקציב משרד הביטחון. בהנחה שכך, נתון זה משלים את התמונה לגבי תקציבי כוחות הביטחון של ישראל.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםכלכלה וביטחון לאומיצבא ואסטרטגיה
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Shutterstock
מגמות בסחר ישראל-סין בשנת 2024
ברקע מלחמת חרבות ברזל ומלחמת הסחר: כיצד נראה הסחר בין ישראל וסין בשנה שעברה - ומהם האתגרים העתידיים הגדולים?
19/05/25
Shutterstock
שלושה אירועים, חשש אחד: סכנה לכלכלת ישראל
מדוע גברה הסבירות למשבר פיננסי בישראל?
08/04/25
Shutterstock
תקציב המדינה 2025 – אישוש לחששות חברות דירוג האשראי
מהם מאפייניו העיקריים של התקציב שאושר בממשלה ומדוע הוא נכשל מלספק את הצרכים הכלכליים הרחבים של המדינה, ולא מעניק סיבה לחברות דירוג האשראי לחזור בהן מההחלטה להוריד את הדירוג הישראלי?
25/11/24

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.