מה לא? מדינה פלסטינית או "מדינה אחת" ללא רוב יהודי; מה כן? כינון ישות פלסטינית בריבונות מוגבלת - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על מה לא? מדינה פלסטינית או "מדינה אחת" ללא רוב יהודי; מה כן? כינון ישות פלסטינית בריבונות מוגבלת

מה לא? מדינה פלסטינית או "מדינה אחת" ללא רוב יהודי; מה כן? כינון ישות פלסטינית בריבונות מוגבלת

מודל מוצע לריבונות פלסטינית מוגבלת בגדה המערבית, קרי הסדר מדיני-טריטוריאלי, שעשויה להיות פתרון עבור ישראל במצב הגיאו-פוליטי הנוכחי

מבט על, גיליון 1964, 20 במארס 2025

English
אודי דקל

למרות שתפיסת ניהול הסכסוך הובילה לאירועי ה-7 באוקטובר, ישראל עדיין שרויה בתפיסת "ניהול סכסוך לעד". התנהלותה מובילה לשליטה בכל הממדים וההיבטים על האוכלוסייה הפלסטינית בגדה המערבית (ויתכן גם ברצועת עזה) –  מה שבפועל יהווה "מדינה אחת" בין הירדן לים.


משום שמתווה 'שתי המדינות לשני עמים' ובמסגרתו מדינה פלסטינית עם ריבונות מלאה אינו בר יישום בטווח הזמן שניתן לצפייה, וכדי למנוע אפשרות להיווצרותה של "מדינה אחת", אינטרס ישראלי הוא שהרשות הפלסטינית תקבל סמכויות שלטון עצמי.  שהרי, הרשות היא כיום הרע במיעוטו מבחינת ההנהגה הפלסטינית והחלופה היחידה הרלוונטית לחמאס.


מדובר במודל של אוטונומיה פלסטינית מורחבת/ריבונות פלסטינית מוגבלת. משמעותו שישראל תשמור בידיה שליטה בתחומים חיוניים, בדגש על ביטחון ואבטחת גבולות. מודל זה אמור להיות מיושם לתקופת מעבר; יענה  לדרישת ערב הסעודית להתוויית נתיב מדיני לכינון מדינה פלסטינית במסגרת נורמליזציה עם ישראל; ישמש מבחן לבשלות הצדדים לדון בפרטיה של ריבונות פלסטינית מלאה, שבכל מקרה לא יהיו ברשותה כוחות ויכולות צבא.


ישראל דוגלת בתפיסת "ניהול סכסוך לעד" עם הפלסטינים. מהלכי ישראל מובילם למצב של שליטה בכל הממדים וההיבטים על האוכלוסייה הפלסטינית בגדה המערבית (ויתכן גם רצועת עזה), מה שיהווה בפועל 'מדינה אחת' בין הירדן לים. לפיכך, נדרש לבחון מודלים אחרים שימנעו אחריות ישראל מלאה לפלסטינים בגדה המערבית (וגם ברצועת עזה, שנראה שישראל בדרך לכיבושה). אחד המודלים הוא אוטונומיה - הסדר מדיני המאפשר לקבוצה מובחנת בתוך מדינה לבטא את זהותה הייחודית, במיוחד כאשר היא מהווה רוב בשטח מסוים ומוגדר. אוטונומיה אינה שקולה לריבונות מלאה, אלא מתמקדת במתן סמכויות שלטוניות מוגדרות לקבוצה, תוך שמירה על שלמות המדינה (על פי פרופ' רות לפידות). הבעיה במונח "אוטונומיה" היא, שהוא מצביע על זיקה בינה לבין מדינת ישראל בעוד ישראל מבקשת דווקא להתרחק ממציאות של 'מדינה אחת'. לכן עדיף להשתמש במונח ישות פלסטינית בריבונות מוגבלת.

ריבונות פלסטינית מוגבלת בגדה המערבית, קרי הסדר מדיני-טריטוריאלי, עשויה במצב הנוכחי להיות עבור ישראל פתרון סביר מבחינה ביטחונית, בעודה נתונה בלחץ בינלאומי ואזורי גובר להציע מתווה להסדר עם הפלסטינים; בשני הצדדים – הישראלי והפלסטיני כאחד - אין תנאים לחידוש משא ומתן להסדר כולל; בישראל רווחת הבנה (מבוססת) שריבונות פלסטינית מלאה עלולה להוות איום ביטחוני חמור; המצב בזירה מתוח ופרט למלחמה הנמשכת ברצועת עזה, גם בגדה המערבית ניכר סיכוי גובר להתפרצות רחבה.

הרעיון המרכזי - ישראל לא שולטת באוכלוסייה הפלסטינית, ומעצבת מציאות של היפרדות מדינית, גיאוגרפית ודמוגרפית, אך לא ביטחונית, מהפלסטינים. הפלסטינים ישלטו על עצמם, ובד בבד ישראל תשמור על זהותה כמדינה יהודית ודמוקרטית.

ההיבט הטריטוריאלי - שטח הריבונות הפלסטינית המוגבלת יכסה את אזורי A ו-B הקיימים, וניתן להרחיבו על ידי העברת שטחי C (עד 8 אחוז) לרשות הפלסטינית כדי ללכד את השליטה הפלסטינית במספר תחומים: תכיל רוב מוחלט (מעל 99 אחוזים) של האוכלוסייה הפלסטינית המתגוררת בגדה המערבית; תיווצר רציפות תעבורה; יוקצו אזורי ייצור, אדמות חקלאיות ומחצבות. תיחום ורציפות יאפשרו סימון גבול פיסי ומכשול ביטחוני בין השטח שבשליטת הישות הפלסטינית לשאר שטחי ישראל ולקיבוע נקודות מעבר עם בקרה על כניסה ויציאה של אנשים ו/או סחורות.

סמכויות - לממשל הפלסטיני יוקנו סמכויות בתחומים נרחבים ככל הניתן: ממשל ומוסדות שלטון; סמכות חקיקתית, ביצועית ושיפוטית ביחס למכלול ההיבטים של החיים בשטח האוטונומי; סמכויות בנושאים תשתיתיים; היבטי ביטחון פנים - מערכת אכיפה הכוללת משטרה, פקחים, וכן ערכאות שיפוטיות. הממשל הפלסטיני יוכל להיבחר על ידי האוכלוסייה הפלסטינית המתגוררת בתחומו.

השלכות על הרשות הפלסטינית - לא ישונה מעמדה כרשות עצמאית שמייצגת את העם הפלסטיני אף ולמרות העובדה שהיא מציגה את עצמה כ-'מדינה' במישור הבינלאומי. הסבירות שהרשות הפלסטינית תסכים לריבונות מוגבלת כפתרון קבוע של הסכסוך, תוך ויתור על ריבונות מלאה, היא קטנה ביותר ולכן יידרש לשכנע את ראשיה כי מדובר בתקופת מעבר, תוך שיפור מרקם החיים של הפלסטינים.

רצועת עזה - תחשב שטח נפרד וימשול בה מנהל טכנוקרטים מחובר לרשות הפלסטינית ובגיבוי בין-ערבי. מצב זה יאפשר לקבוע הסדרים שונים ביחס לרצועה. בעתיד, שהרשות תיישם רפורמות נדרשות ותוכיח משילות אפקטיבית בגדה המערבית, עזה תוכל להיות מחוז במסגרת הישות הפלסטינית

המענה הביטחוני הישראלי - תימשך התפיסה המבצעית הנוכחית תוך התבססות על: (1) מעקב מודיעיני מקיף ורב-תחומי – על מנת לסכל התארגנויות ופעולות טרור וכן השתלטות חמאס וגורמים קיצוניים אחרים על הישות הפלסטינית; (2) שליטה ביטחונית רציפה – חופש פעולה מבצעי לצה"ל בכל המרחב שממערב לירדן כדי לסכל צמיחת תשתיות טרור ואיומים, לנטרל התפרצויות לאומיות, לצמצם פשיעה; (3) לישראל תהיה הזכות לאכוף את ההסדרים הביטחוניים ובראשם פירוז המרחב הפלסטיני מיכולות צבאיות; (4) פיקוח וסיכול הברחות נשק – באמצעות שליטה ישראלית במעטפת ובמעברים.

גיבוי מדינות ערב המתונות - מדינות ערב המתונות עשויות להיות פתוחות יותר לרעיון הריבונות המוגבלת, במיוחד במציאות שנוצרה לאחר ה-7 באוקטובר, ובלבד שיישמר האופק של פתרון 'שתי המדינות לשני העמים'. במסגרת המגעים לכינון נורמליזציה בין ערב הסעודית לישראל, מודל זה יוכל להוות מענה לדרישה הסעודית לגבש נתיב מדיני מעשי לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני ולכינון שלטון פלסטיני עצמאי.

יישום המודל עשוי להביא לידי ביטוי איזון אופטימלי בתנאים הנוכחיים בין הצרכים הביטחוניים של ישראל לבין מה שישראל נכונה לאפשר לפלסטינים, על מנת להסיר מעליה את נטל השליטה האזרחית באוכלוסייה הפלסטינית, וגם להתוות אופק מדיני. זאת, הגם שהיישום צפוי להיות כרוך בהתמודדות עם אתגרים לא-מבוטלים ליציבות מדינית, חברתית וביטחונית.

עקרונות הריבונות הפלסטינית המוגבלת

ישראל תשמור על שליטה ביטחונית מלאה, ובמסגרת זו:

א. היעדר צבא פלסטיני: לא תותר הקמת צבא פלסטיני או כוח מיליציוני עצמאי; לכוחות הביטחון הפלסטיניים תהיה סמכות לביטחון פנים, לשיטור אזרחי ולשמירה על סדר ציבור בלבד.

ב. חופש פעולה מבצעי לישראל: ישראל תשמור על זכות הפעולה בכל שטחי הישות הפלסטינית לסיכול טרור, פירוק תשתיות טרור ומניעת התארגנויות עוינות.

ג. שליטה ישראלית על המעטפת: שליטה ביטחונית ישראלית על מעטפת החיצונית של הישות הפלסטינית, כולל הגבולות עם ירדן ומצרים; שליטה מלאה ובידוק ביטחוני ישראלי במעברי הגבול היבשתיים, האוויריים והימיים.

ד. שליטה ישראלית במרחב האווירי: שליטה ישראלית במרחב האווירי הפלסטיני כדי למנוע חדירת כלי טיס עוינים או שימוש לרעה ברחפנים, כטב"מים וכלי טייס אחרים; ישראל עשויה לאפשר הקמת שדה תעופה של האוטונומיה הפלסטינית (למשל בבקעת הורקניה ממזרח לירושלים) בהתאם לשיקולים ביטחוניים ובטיחותיים, עם פיקוח ובידוק ביטחוני ישראלי מלא בשדה התעופה כמעבר גבול אווירי.

ב. שליטה במרחב הימי: הפלסטינים לא יורשו להחזיק כוח ימי/משמר חופים עצמאי; כל פעילות ימית תתבצע בפיקוח חיל הים הישראלי, כולל תנועת סחורות ואנשים דרך הים ואזורי דייג מותרים.

ג. שליטה בתחום האלקטרו-מגנטי: כולל רשתות סלולריות ואינטרנט בשטחי הישות הפלסטינית. ישראל תקצה תדרים לשימוש פלסטיני.

ד. הגבלת היכולת לחתום על בריתות צבאיות והסכמים בינלאומיים: הישות הפלסטינית לא תוכל לחתום על הסכמים ביטחוניים או צבאיים עם מדינות זרות ללא אישור ישראל.

ה. מערכת המשפט: הישות הפלסטינית תוכל להפעיל מערכת משפטית עצמאית אך תהיה מחויבת לאכוף עקרונות של מניעת טרור; מערכת הביטחון הישראלית תוכל להעמיד לדין פלסטינים בגין עבירות ביטחוניות חמורות.

יתרונותיו של המודל

  • שמירה על צרכי הביטחון של ישראל –  ישראל תשלוט במרחבי הביטחון כולם, תוכל לסכל איומי טרור ואיומים צבאיים, ותאכוף פירוז מנשק בתחומי הישות הפלסטינית.
  • ניהול עצמי לפלסטינים –  יתאפשר לפלסטינים ניהול מלא של החיים האזרחיים.
  • יציבות – בידי ישראל למנוע הקמת מדינה פלסטינית עוינת, השתלטות חמאס עליה והיותה בסיס לתוקפנות נגד ישראל.
  • אופק מדיני  – ישראל מציגה שאין בכוונתה לשלוט באוכלוסייה הפלסטינית, למוטט את הרשות הפלסטינית  ולספח את שטחה לישראל. בכך מוסר החסם לקידום נורמליזציה בין ישראל לערב הסעודית ולהרחבת הסכמי אברהם.

חסרונות

  • חוסר שביעות רצון פלסטיני  – הפלסטינים מאמינים ודבקים בזכותם לריבונות מלאה ועלולים להמשיך במאבק מדיני, משפטי ואף לנקוט אלימות וטרור, במטרה לקדם את יעד העצמאות המדינית.
  • חיכוך בין אוכלוסיות – יימשך החיכוך הפוטנציאלי בין האוכלוסייה הפלסטינית בשטח הגדה המערבית למתיישבים הישראלים, שבמצב הנוכחי קשה להפריד בניהם.
  • לחץ בינלאומי –  במוקדם או מאוחר, הקהילה הבינלאומית תפעיל על ישראל לחץ לאפשר ריבונות פלסטינית מלאה.
  • תלות כלכלית  – סביר כי הישות הפלסטינית תישאר תלויה בישראל מבחינה כלכלית.

ההיגיון האסטרטגי של ישות פלסטינית בריבונות מוגבלת

מודל הישות הפלסטינית בריבונות מוגבלת תומך בחזון מדינת ישראל - יהודית, דמוקרטית, בטוחה ומשגשגת - ואמור להיות מוצג ומובן כהסדר מעבר בדרך להסכם כולל. כדי להבטיח את יישומו, יהיה על ישראל להמשיך ולחזק את שיתוף הפעולה הביטחוני עם גורמים אזוריים, להיטיב במידה ניכרת את תנאי החיים והמצב הכלכלי בשטח הישות הפלסטינית, לשתף פעולה עם מנגנוני ביטחון הפנים והשיטור הפלסטיניים, ולהציג את המודל כשלב מעבר שיקדם יציבות לטווח ארוך - עד לבשלות הצדדים לדון בפרטיה של ריבונות פלסטינית מלאה, שבכל מקרה לא יהיו ברשותה כוחות ויכולות צבא.

בעת הזו, נכון לקדם דיאלוג עם מדינות ערב במטרה לבחון את היתכנות תמיכתן במודל, כמאפשר לקדם נורמליזציה בין ערב הסעודית לישראל והרחבתה לקואליציה אזורית של מדינות ערב המתונות, ארצות הברית וישראל, ומשתלב בה. ברקע – ציפייה ממדינות ערב המתונות לתמוך בישות הפלסטינית לסייע לה כלכלית, תפקודית ובחינוך לסובלנות ועקירת הקיצוניות.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
אודי דקל
תא"ל (מיל.) אודי דקל הצטרף למכון למחקרי ביטחון לאומי ב-2012 כחוקר בכיר. כעשר שנים היה מנהל המכון, וכיום הוא מנהל את תוכנית המחקר "מסכסוך להסדרים". שימש כראש מנהלת המשא ומתן עם הפלסטינים, תחת ראש הממשלה אולמרט, במסגרת תהליך אנאפוליס. תא"ל (מיל.) דקל ביצע שורה ארוכה של תפקידים בצה"ל בתחומי המודיעין, שיתוף פעולה צבאי בינלאומי והתכנון האסטרטגי. תפקידו האחרון בצה"ל היה ראש החטיבה האסטרטגית באגף התכנון במטה הכללי. קודם לכן היה ראש חטיבת קשרי החוץ ומפקד יחידת הקישור לזרים באגף המבצעים וראש מחלקת המחקר בלהק מודיעין בחיל האוויר. דקל עמד בראש הוועדה המשולשת לישראל לאו"ם וללבנון אחרי מלחמת לבנון השנייה וראש וועדות צבאיות עם מצרים ועם ירדן. כמו כן, היה ראש קבוצות עבודה לתיאום אסטרטגי-אופרטיבי עם ארה"ב. השתתף בוועדה לעדכון תפיסת הביטחון (2006) וריכז את גיבוש אסטרטגיית צה"ל.

סוג הפרסום מבט על
נושאיםיחסי ישראל-פלסטינים
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
REUTERS/Ammar Awad
מינוי סגן יו"ר אש"פ והרפורמות ברשות הפלסטינית – מאחדים או מחדדים פערים?
מה הרקע למינוי חסין א-שיח' לסגנו של אבו מאזן ולרפורמות המתוכננות ברשות וכיצד הם מתקבלים בקרב הציבור וההנהגה הפלסטיניים?
14/05/25
רמדאן 2025: עלייה במספר המתפללים לצד ירידה באלימות
11/05/25
REUTERS/Amir Cohen
הדיון שלא מתקיים: "מרכבות גדעון" מול התוכנית המצרית
השוואה מקיפה בין התוכנית לכיבוש עזה לבין ההצעה המצרית להפסקת אש, שחרור החטופים והקמת ממשל חלופי ברצועה
11/05/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.