השתלטות מלאה על צפון הרצועה - חיונית לקידום יעדי המלחמה - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על השתלטות מלאה על צפון הרצועה - חיונית לקידום יעדי המלחמה

השתלטות מלאה על צפון הרצועה - חיונית לקידום יעדי המלחמה

לקידום מטרות המלחמה, אסור לישראל לוותר על שליטה מלאה בצפון רצועת עזה עד להתגבשות גורם שליטה מתון במרחב, ועד לסגירה הרמטית של נתיב ההברחות בציר ׳פילדלפי׳, כדי למנוע את התאוששות חמאס

מבט על, גיליון 1819, 23 בינואר 2024

English
אודי דקל

בשלב הלחימה הנוכחי נדרש שילוב בין שני מאמצים: (1) השתלטות מחודשת על צפון הרצועה להעמקת וביסוס השליטה שם; (2) סגירה הרמטית של ציר 'פילדלפי' כפתרון מעשי למניעת התעצמות של חמאס ושאר ארגוני הטרור. בידול צפון הרצועה, מניעת התאוששות חמאס ובד בבד הצמחת מנהיגות מקומית, שאינה חוששת מחמאס (כי צה"ל שולט צבאית במרחב), לצד אטימת נתיב הברחות הנשק, יהלמו את יעדי המלחמה שהציבה ממשלת ישראל, לפחות בצפון הרצועה, והם: השמדת יכולות שלטון ויכולות צבאיות של חמאס; פירוז השטח; יצירת תנאים להמשך חופש פעולה צבאי לישראל; עיצוב רצועת אבטחה מעובה לאורך הגבול; יצירת תנאים ביטחוניים להחזרת ההתיישבות הישראלית בצפון הנגב המערבי. אחזקת צפון הרצועה תוכל לשמש קלף מיקוח במשא ומתן לשחרור החטופים, ומסירת השטח לגורם אחראי ומתון עשויה להוות תמורה במסגרת יישום מתווה הנשיא ביידן – ארכיטקטורה אזורית מעודכנת ונורמליזציה בין ישראל לערב הסעודית.


מטרות המלחמה, כפי שקבעה ממשלת ישראל, הן השמדת היכולות השלטוניות והצבאיות של חמאס, יצירת מציאות חדשה ברצועת עזה, שבמסגרתה לא יוכל חמאס לחדש את שליטתו באזור, ובמקביל להביא לשחרור כל החטופים המוחזקים בידי הארגון.

הרעיון המבצעי התמקד בחיסול ההנהגה הבכירה של חמאס; בפירוק הזרוע הצבאית של הארגון - חיסול שדירת הפיקוד, נטרול מערכת הפיקוד והשליטה, לכידת מספר רב של פעילי טרור או פגיעה בהם; בהרס המערכים התת-קרקעיים (מנהרות); בהרס תשתיות ייצור ואחסנת/הסתרת אמצעי לחימה; בנטרול מערך השליטה האזרחי של חמאס ובהריסת מוסדות וסמלי השלטון של הארגון. לגבי כל היעדים חלה התקדמות מאז החלה הלחימה, אם כי בקצב איטי ו"תמונת הניצחון" (אם כלל יש כזו) עדיין לא צוירה, בעיקר בשל קושי הכרוך באיתור וסיכול ממוקד של שלישיית ההנהגה הצבאית של חמאס: יחיא סינוואר, מוחמד דף ומרואן עיסא.

הערכת ההישגים הצבאיים, בהתאם לפרסום דובר צה"ל לציון 100 ימים מתחילת המלחמה:

  • פירוק המסגרות האופרטיביות, החטיבתיות והגדודיות של חמאס אכן הושגה בצפון ובמרכז הרצועה, בסה"כ פורקו אופרטיבית 17 מתוך 24 גדודי חמאס, אולם נותרו מאות אם לא אלפי פעילי טרור (ואין לחמאס בעיה לגייס דור חדש של פעילים) היוצאים מהמנהרות לא רק כדי לזנב בכוחות צה"ל, אלא גם להפגין נוכחות כלפי האוכלוסייה העזתית, בחזקת חמאס חי וקיים.
  • יותר מ-11 אלף רקטות שוגרו לשטח ישראל, מעל ל-95 אחוזים מהרקטות והטילים שאיימו לפגוע במטרות בישראל יורטו על ידי מערך ההגנה האווירית.
  • נתקפו ודוכאו מערכי השיגור של חמאס והג'האד האסלאמי, אך נותרה להם יכולת שיורית לשגר לעומק שטח ישראל ולמערב הנגב.
  • צה"ל חיסל כ-9,000 מחבלים ברצועה, ביניהם שני מח"טים ו-19 מפקדים בדרג מג"דים, ויותר מ-50 מפקדים בדרג מ"פ.
  • הרס תשתיות תת-קרקע/מנהור - התגלה מערך מנהרות נרחב ומתוחכם הרבה מעבר להערכת המודיעין הישראלי. הערכה הנוכחית גורסת כי רשת המנהרות נפרסת לאורך כ-700 ק"מ, עם 5,700 פירים (מתחת כמעט לכל בית ספר, מסגד ובית חולים). יודגש כי למערך המנהרות תפקיד אסטרטגי: הגנה על מנהיגי חמאס; מיגון מערך הפיקוד והשליטה; הסתרת החטופים; תנועת פעילי חמאס ללא חשיפה, גם לשטחים שצה"ל ניקה ממחבלים; תשתית לשיגור רקטות לעבר ישראל. הרס המנהרות הוא משימה מורכבת, בעלת סיכון גבוה לכוחות צה"ל לנוכח היקפן ומורכבותן, ולשם כך יידרש זמן רב.

מפת עזה |

  • השמדת התעשייה הצבאית של חמאס - מפעלי ייצור אמצעי לחימה נמצאים מעל ומתחת לאדמה, בעיקר במחנות הפליטים במרכז הרצועה. השמדתם חיונית למניעת ההתעצמות העתידית של הארגון.
  • פירוק תשתיות שלטוניות של חמאס - וועדות החרום של חמאס, האחראיות לניהול הפעילות האזרחית בעת מלחמה עדיין מתפקדות וניכרת התאוששותן גם בצפון הרצועה, לאחר שצה"ל יצא משכונות וממחנות הפליטים.
  • השליטה האזרחית - בשל חוסר רצונה של ממשלת ישראל לדון בשאלת "היום שאחרי" שלטון חמאס ברצועה, לא הוקם מנגנון לניהול המאמץ האזרחי באזור. גורמי הקהילה הבינלאומית ומדינות ערב הפרגמטיות מסרבים לטמון יד ברצועה כל עוד לא גובש מתווה מדיני כולל לסכסוך הישראלי-פלסטיני. האו"ם אינו מתארגן לכינון כוח משימה בינלאומי לייצוב ולשיקום אזרחי של הרצועה, והרשות הפלסטינית, שמגלה סימני נכונות לקחת אחריות ולהישאר רלוונטית, אינה לגיטימית בעיני ממשלת ישראל, כמו גם בעיני הציבור העזתי.
  • היבטים הומניטריים – רוב הסיוע ההומניטרי, הנכנס לרצועה דרך מעבר רפיח שבדרום הרצועה בלבד, אינו מגיע ליעדו בצפון הרצועה כי פעילי חמאס וגורמי פשיעה משתלטים על המשאיות בדרכן צפונה. בשל היעדר החלטה לגבי הפעלת המאמצים האזרחיים באזור, עד כה לא הוקם מנגנון שיהיה אחראי לסדר הציבורי ויוודא כי הסיוע מגיע ליעדו. כמו כן, התלות בסוכנות הפליטים אונר"א בעינה, הן לגבי מחסות לעקורים והן לגבי חלוקת סיוע הומניטרי (בעיקר מים, מזון ותרופות) לתושבים. הסוכנות נשלטת על ידי חמאס, מרבית עובדיה הם אנשי חמאס. עד כה לא הציגה ישראל חלופה עדיפה לאונר"א.
  • היבט המדיני – ממשלת ישראל דוחה את הדיון על "היום שאחרי" המערכה הצבאית נגד חמאס משקולים פוליטיים פנימיים, ולא מדיניים. התאום האסטרטגי עם ארצות הברית נשמר, אולם הולכים ומתרחבים הפערים בנוגע לתפקידה של הרשות הפלסטינית "המחודשת" בניהול הרצועה, להיקף הסיוע ההומניטרי הנדרש, לתיעדוף שחרור החטופים על פני הכרעת הזרוע הצבאית של חמאס, ולמשך הזמן הנדרש להשלמת הפעילות הקרקעית בעומק הרצועה. עם מצרים שוררת חשדנות רבה עקב קולות בממשלת ישראל הקוראים לדחוף אוכלוסייה עזתית למצרים וכן חוסר הבהירות של כוונות ישראל אשר לשליטה או השתלטות על ציר 'פילדלפי' שעל גבול מצרים והרצועה ועל מעבר רפיח בצד הפלסטיני.

ישראל סיימה את השלב של התמרון העצים בצפון הרצועה ועמדה ביעד שהוגדר – פירוק שלטון חמאס והחטיבות הצפוניות של הזרוע הצבאית שלו, וכן טיהור תשתיות טרור והרס המנהרות במרחב. עם זאת, צמצום הכוחות השוהים במרחב (שחרור כוחות מילואים) ואחיזה בפרימטר שלו בלבד, הביאה לכך שגורמי הביטחון של חמאס ובעיקר המשטרה האזרחית (שלא נתקפה בהיותה מטרה אזרחית) החלו לפעול בגלוי בשכונות העיר עזה, בעירות ובמחנות הפליטים בצפון הרצועה. אלו פועלים בתאום עם עיריות ומועצות מקומיות, הדואגות לניקוי ההריסות ולהכשרת תנאים לחזרת התושבים שנעקרו לדרום רצועת עזה (כמיליון איש התפנו דרומה בהכוונת ישראל), וכן להפעלתו מחדש של ביה"ח שיפאא. כך מפגין חמאס כי הוא נותר כשלטון אפקטיבי ואת כישלון צה"ל להשיג את מטרות הלחימה.

חמאס ממוקד בהישרדות ושוקד לבנות דימוי כי הכנעתו בלתי אפשרית, בציפיה שיגבר הלחץ הפנימי בישראל והבינלאומי עליה להפסקת המלחמה. לכך התייחס הרמטכ"ל, רב אלוף הרצי הלוי, ב-13 ינואר: "הנהגת החמאס תולה תקוות בהפסקת הלחימה, והיא משוכנעת שהרגע הזה קרב. מטרות המלחמה מורכבות להשגה וייקחו זמן רב – אמרנו את זה מהרגע הראשון. לשם פירוק החמאס דרוש וגם הכרחי שיהיה לנו אורך רוח. השלמנו את פירוק המסגרות הצבאיות של החמאס בצפון הרצועה, וכעת הכוחות יוצאים למשימות להעמקת ההישג ולשימורו במרחב הזה. יש שם עדיין מחבלים, יש מעט תשתיות, אנחנו נמשיך לפגוע, לרדוף ולהשמיד".

בשלב הנוכחי עומדות בפני ישראל מספר חלופות, חלקן משלימות זו את זו, והן:

(1) המשך התמרון להשתלטות על מרחב רפיח וציר 'פילדלפי' - אזור זה חיוני למנוע הברחת אמצעי לחימה לרצועת עזה ולבלום את התאוששות והתעצמות חמאס. סגירת הגבול בין מצרים לרצועה ואטימתו יכולות להתבצע גם על ידי מצרים, אך נדרש מנגנון אפקטיבי בפיקוח ארצות הברית, שייודא כי מצרים מיישמת זאת (ניסיון העבר אינו חיובי).

(2) עסקת חטופים תחילה - עצירת הלחימה ושחרור אסירי טרור מבתי הכלא בישראל תמורת שחרור כל החטופים. המשמעות תהיה הישרדות חמאס ומנהיגיו, וסביר שקטאר, כשושבינת העסקה, תוודא שחמאס יישאר כוח צבאי ופוליטי.

(3) השתלטות מחודשת על צפון הרצועה - מניעת חזרת חמאס למרחב, הפרדת השטח משאר הרצועה כמחוז נפרד, הצמחת מנהיגות מקומית - מנהלת טכנוקרטים לניהול אזרחי ברמת המחוז וגורמי מקצוע, שאינם משתייכים לחמאס ברשויות המקומיות - לניהול האזרחי של המחוז, ייצובו ותחילת שיקומו.

(4) היענות חיובית למתווה האזורי שהציב נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן - ארכיטקטורה אזורית מחודשת ונורמליזציה בין ישראל לערב הסעודית, כשבתמורה תידרש ישראל להציג אופק מדיני בדרך לפתרון שתי מדינות והעברת השליטה ברצועה לידי רשות פלסטינית "מחודשת" לאחר שתעמוד בתנאי ההתחדשות ויישום הרפורמות הנדרשות. אופק מדיני עם רשות "מחודשת" מהווה גם פלטפורמה להתגייסות ערב הסעודית, איחוד האמירויות, מצרים וירדן למעורבות פעילה בייצוב ובשיקום רצועת עזה.

בשלב הנוכחי של הלחימה נדרש שילוב בין השתלטות מחודשת על צפון הרצועה (מצפון לנחל עזה) והעמקת וביסוס השליטה שם, לבין סגירה הרמטית של ציר 'פילדלפי' - נתיבי ההברחות - כפתרון מעשי למניעת התעצמות של חמאס ושאר ארגוני הטרור. בידול צפון הרצועה - המשך ניקוי תשתיות חמאס, מניעת התאוששותו ובד בבד הצמחת מנהיגות מקומית, שאינה חוששת מחמאס (כי צה"ל שולט צבאית במרחב), לצד אטימת נתיב הברחות הנשק, יבטאו עמידה ביעדי המלחמה שהציבה ממשלת ישראל, לפחות בצפון הרצועה, והם: השמדת יכולות שלטון ויכולות צבאיות של חמאס; פירוז השטח; יצירת תנאים להמשך חופש פעולה צבאי לישראל כדי למנוע צמיחה מחדש של חמאס; עיצוב רצועת אבטחה מעובה לאורך הגבול; יצירת תנאים ביטחוניים להחזרת ההתיישבות הישראלית בצפון הנגב המערבי.

אחזקת צפון הרצועה יכולה לשמש קלף מיקוח במשא ומתן לשחרור החטופים, ומסירת השטח לגורם אחראי ומתון עשויה להוות  גם תמורה במסגרת יישום מתווה הנשיא ביידן - ארכיטקטורה אזורית מעודכנת ונורמליזציה בין ישראל לערב הסעודית.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםיחסי ישראל-פלסטיניםרצועת עזה וחמאסמלחמת חרבות ברזל
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
REUTERS/Ammar Awad
מינוי סגן יו"ר אש"פ והרפורמות ברשות הפלסטינית – מאחדים או מחדדים פערים?
מה הרקע למינוי חסין א-שיח' לסגנו של אבו מאזן ולרפורמות המתוכננות ברשות וכיצד הם מתקבלים בקרב הציבור וההנהגה הפלסטיניים?
14/05/25
רמדאן 2025: עלייה במספר המתפללים לצד ירידה באלימות
11/05/25
REUTERS/Amir Cohen
הדיון שלא מתקיים: "מרכבות גדעון" מול התוכנית המצרית
השוואה מקיפה בין התוכנית לכיבוש עזה לבין ההצעה המצרית להפסקת אש, שחרור החטופים והקמת ממשל חלופי ברצועה
11/05/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.