האם יש לישראל חובות משפטיות כלפי תושבי רצועת עזה? - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על האם יש לישראל חובות משפטיות כלפי תושבי רצועת עזה?

האם יש לישראל חובות משפטיות כלפי תושבי רצועת עזה?

כל התשובות לטענות נגד ישראל על פגיעה בצרכים ההומניטאריים של האזרחים בעזה

מבט על, גיליון 1773, 25 באוקטובר 2023

English
פנינה שרביט ברוך
תמי קנר

בדיון המתנהל על אודות מהות והיקף החובות שיש לישראל מול האוכלוסייה האזרחית ברצועת עזה ניכר בלבול רב ועולות שאלות: האם מדובר בשטח כבוש? האם מותר למנוע אספקת חשמל? האם מותר להטיל מצור? האם חייבים לאפשר כניסת סיוע הומניטרי? האם מותר להודיע לאזרחים לעזוב אזורי קרבות? מטרת מאמר זה היא לעשות סדר בנושא בהתייחס לסוגיות הבאות: טענות כי רצועת עזה היא שטח כבוש על ידי ישראל; איסור הרעבה; החובה לאפשר מעבר סיוע הומניטרי; הכללים החלים על הטלת מצור ואלה החלים על הודעה לאזרחים לעזוב אזורי קרבות.


דיני הכיבוש לא חלים

רצועת עזה אינה שטח כבוש על ידי ישראל.

המבחן להגדרתו של שטח כבוש הוא קיומה של שליטה אפקטיבית בשטח על ידי הכוח הכובש. מאז ההתנתקות הישראלית מעזה בשנת 2005, לישראל אין עוד שליטה אפקטיבית בשטח הרצועה. חמאס הוא השולט בשטח באופן מלא. המתקפה האכזרית הנרחבת שביצע חמאס נגד ישראל משטח זה ב-7 באוקטובר ממחישה זאת היטב.

לאור זאת, אין לישראל חובה לדאוג לרווחת האוכלוסייה הפלסטינית ברצועת עזה מכוח דיני הכיבוש. בהתאם, אין לישראל חובה להמשיך לספק באופן אקטיבי את צרכי רצועת עזה, כולל חשמל ומים.

ישראל כפופה לחובות הומניטריות בסיסיות כלפי האוכלוסייה האזרחית בעזה, מכוח דיני העימות המזוין. אולם דינים אלה אינם מטילים על צד לעימות חובה לספק בעצמו שירותים וסחורות או סיוע הומניטרי לאויב.

איסור הרעבה

דיני העימות המזוין אוסרים על שימוש בהרעבה של אזרחי האויב כאמצעי לחימה. הרעבה כוללת מניעה של מזון ומים. עם זאת, היא איננה כוללת מניעת חשמל.

האיסור על הרעבה איננו חל על לוחמי האויב וניתן למנוע מהם אספקה של מזון ומים. אולם, ככל שמניעת האספקה של מזון ומים ללוחמי האויב תפגע באוכלוסייה האזרחית, עליה להיות מידתית, קרי להיעשות באופן שלא יגרום נזק מופרז לאזרחים בהשוואה ליתרון הצבאי הצפוי מן הפעולה.

ישראל רשאית לנקוט פעולות שמיועדות למנוע אספקה מחמאס ומשאר ארגוני הטרור. עליה להבטיח שלא נגרם מצב שבמסגרתו תגיע האוכלוסייה האזרחית ברצועה לכדי רעב (כולל מחסור אקוטי במים).

החובה לאפשר מעבר סיוע הומניטרי  

ישראל אינה חייבת לספק בעצמה סיוע הומניטרי לאוכלוסייה האזרחית ברצועת עזה. עם זאת, היא נדרשת לאפשר מעבר של סיוע הומניטרי, כולל מים, מזון, תרופות וציוד רפואי. אין רשימה מוגדרת של פריטים שיש חובה להעבירם וקיימות גישות שונות בנושא.

ניתן לדרוש כי יתקיים בידוק ופיקוח, כדי לוודא שהסיוע הנכנס מגיע לאוכלוסייה שנזקקת לו וכן שאינו מגיע לכוחות הלוחמים של חמאס ושאר ארגוני הטרור.

בפועל – בימים האחרונים נכנסים משלוחי סיוע הומניטרי לרצועה דרך רפיח, ולא ידוע על אודות מחסור במוצרים הנחוצים לשרידותה של האוכלוסייה. חמאס נוהג לקחת את הסיוע לעצמו על חשבון האוכלוסייה ויש להניח שינסה לעשות זאת גם עם משלוחים אלה.

מצור - Siege

מצור הוא שיטת לחימה לגיטימית, שניתן לנקוט כלפי כוחות האויב. המצור צריך להיות מכוון להשגת מטרה צבאית וככל שהוא גורם פגיעה באזרחים, נדרש שהיא תהיה מידתית ולא מופרזת ביחס למטרה הצבאית המתוכננת.

ניתוק חמאס משרשראות האספקה עשוי להניב יתרון צבאי רב ולסייע במלחמה נגד הארגון, בעיקר לאור האיום הנוכחי המשמעותי הנשקף ממנו ומעוצמתו. עם זאת, מצור אינו יכול להצדיק הרעבה של אוכלוסייה אזרחית, ולכן נדרש לאפשר לאזרחים להתפנות מאזור המצור, או לאפשר הכנסת סיוע הומניטרי שימנע תוצאה זו.

למרות ההתבטאות של שר הביטחון, יואב גלנט, שנאמרה מיד לאחר התקיפה החמורה של החמאס ובעיצומם של קרבות נגד מחבלים בשטח ישראל, כלל לא ברור שהמדיניות של ישראל כלפי רצועת עזה אכן עולה לכדי מצור, להבדיל מהטלת סגר נרחב על הרצועה.

בכל מקרה - בין אם מדובר במצור ובין אם לא  - ההגבלות שהטילה ישראל נועדו למנוע הכנסת אמצעי לחימה ואספקה לכוחות חמאס ושאר ארגוני הטרור הנלחמים בה, כך שמדובר בהגבלות חוקיות. אין מדובר בהגבלות המכוונות כלפי האוכלוסייה האזרחית. לכן אין מדובר בענישה קולקטיבית של האוכלוסייה האזרחית. ברמה המעשית, אין דרך למנוע אספקה מכוחות חמאס מבלי שתיגרם פגיעה גם באוכלוסייה האזרחית. פגיעה אגבית זו מותרת כל עוד היא מידתית. וכאמור, בבחינת המידתיות יש להתחשב באיום שחמאס מהווה על ישראל ועל ביטחון תושביה.

קריאה חוקית לפינוי מול עקירה בכפייה

כדי למנוע את הפגיעה באזרחים פלסטינים, ישראל קראה לתושבי עזה להתפנות לאזור דרום הרצועה ואפשרה מסדרונות הומניטריים לשם כך. מדובר באמצעי זהירות מותר, שנובע מהחובה לנקוט אמצעי זהירות מעשיים feasible precautions)) על מנת למנוע פגיעה באזרחים.

אין מדובר בעקירה בכפייה של אזרחים, אלא בפינוי אזרחים מאזור הלחימה למען ביטחונם.

חמאס הוא השולט דה פקטו ברצועת עזה, ורק הוא יכול (ואף צריך) היה לדאוג לפינוי האוכלוסייה ולהרחקתה מאזור הלחימה. עם זאת, חמאס מצידו פועל כדי למנוע מהאזרחים להתפנות לאזור דרום הרצועה באמצעות חסימת הדרכים והפצצת שיירות האזרחים הנמלטים, כדי שישמשו עבורו מגן אנושי מפני מתקפות צה"ל. בכך הוא מבצע פשע מלחמה נוסף, הפעם כלפי אזרחי הרצועה הפלסטינים.

היעדר הדדיות

חמאס ביצע פשעים מזעזעים נגד אזרחים ישראלים, וממשיך לבצע פשע מתמשך של החזקת בני ערובה, הכוללים ילדים, קשישים, נשים וגברים. בנוסף, חמאס איננו מכבד את חובותיו ההומניטריות כלפי בני הערובה המוחזקים על ידו – אינו מספק מידע אשר למצבם ומונע מפגש שלהם עם גורמי הצלב האדום. למרות כל זאת, ישראל עדיין נדרשת לקיים את החובות שיש לה כלפי האוכלוסייה האזרחית של רצועת עזה, מאחר שדיני המלחמה אינם כוללים עקרון של הדדיות והם מחייבים גם כאשר אחד הצדדים מפר אותם ברגל גסה.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםמשפט וביטחון לאומירצועת עזה וחמאסמלחמת חרבות ברזל
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Doaa Albaz / Anadolu
מבצע "מרכבות גדעון" – האם נחצים קווים אדומים?
מטרת מאמר זה היא להתריע מפני היבטים בעיתיים בתוכנית המבצע בעזה, העולים מתוך התבטאויות של הדרג המדיני ואשר עלולים להוות הפרה של הדין הבינלאומי ואף להגיע לכדי פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות
29/05/25
הפסקת פעילות אונר"א: מהלך ראוי המחייב הערכות מקדימה
ב-30 בינואר 2025 ייכנסו לתוקף חוקי אונר"א, שנועדו לנתק את הקשר בין מדינת ישראל לבין אונר"א במטרה להגביל ולצמצם את פעילות הסוכנות. בעוד האינטרס של ישראל בהפסקת פעילות אונר"א ברור ומוצדק, בוודאי נוכח הגילויים בדבר מעורבות אנשי הסוכנות באירועי ה-7 באוקטובר ובהתחשב בתפקיד שהיא ממלאת בהעמקת הסכסוך והתמשכותו, המהלך החקיקתי אינו משרת את האינטרסים של ישראל. מעבר לכך שהוא משמש תחמושת נוספת במערכה הבינלאומית נגד ישראל, יישום החקיקה עלול לגרור את ישראל להידרש למלא את מקומה של אונר"א. לכן, המלצתנו היא לדחות את כניסת החוקים לתוקף ולגבש תחילה אלטרנטיבה מיידית לאונר"א ברצועת עזה, יהודה ושומרון וירושלים, וכן תכנית חלופית לטווח הארוך על בסיס העקרונות הבאים : (1) מינוי גורם או גוף קבוע שיספק במקום אונר"א שירותים נדרשים לאוכלוסייה בעזה, במסגרת הדיונים על "היום שאחרי שלטון חמאס"; (2) קידום מהלך שיוביל לכך שהרשות הפלסטינית תמלא את ה"וואקום" שייווצר עם הפסקת פעילות אונר"א ביהודה ושומרון; (3) מימוש אחריותה של עיריית ירושלים לאספקת השירותים שמעניקה אונר"א כיום לתושבים הפלסטיניים במזרח העיר.
06/01/25
שאטרסטוק, חיים צח לע''מ
צווי המעצר של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג החלטה חמורה ומסוכנת – ומה הלאה?
המשמעויות וההשלכות של ההחלטה התקדימית להוציא צווי מעצר נגד ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון לשעבר גלנט
26/11/24

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.