קיר הברזל – ומה שמעבר לו: עבר והווה - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • מלחמת ישראל-איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • מלחמת ישראל-איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על קיר הברזל – ומה שמעבר לו: עבר והווה

קיר הברזל – ומה שמעבר לו: עבר והווה

דיון בהנחות יסוד הנוגעות לסכסוך הישראלי-ערבי

מבט על, גיליון 2046, 19 באוקטובר 2025

English
עזר גת

עם המפנה הגדול במלחמה ברצועת עזה, שחרור החטופים החיים כולם וסיום השלב העצים בלחימה, יש לחזור ולדון במספר הנחות יסוד של הסכסוך הערבי-ישראל. חלקים בעילית הישראלית מודאגים עמוקות, ובצדק, מהתחזקות המגמות המשיחיות והסיפוחיסטיות בישראל, ששיאן בקואליציה המרכיבה את הממשלה הנוכחית, וחשים, שוב בצדק, שהיעדר מענה הולם לסכסוך עם הפלסטינים עלול להביא לסופה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ומסכן את עצם קיומה. כתוצאה מכך, לא מעטים ביניהם הגיעו למסקנה שהסיבה העיקרית להתמשכות הסכסוך היא מדיניותה של ישראל לאורך שנים ושוכחים או ממעיטים בהערכת אופיו הממשי של האזור בו אנו חיים. פרוץ המלחמה לפני שנתיים ותבוסת ציר ההתנגדות מלמדים שבשכונה הקשה הזו, קיר הברזל רחוק מלהגיע למיצוי. להיפך, כבעבר, הוא תנאי היסוד להסדרים בין ישראל לשכנותיה. זה כמובן לא פותר את ישראל מיוזמות וממאמצים רציניים מצידה, שיהלמו את גודל השעה.


עם המפנה הגדול במלחמה ברצועת עזה, שחרור החטופים החיים כולם ומה שנראה כסיום השלב העצים בלחימה, יש לחזור ולדון במספר הנחות היסוד של הסכסוך עם העולם הערבי ומול הפלסטינים.

כנקודת פתיחה לדיון כזה יכול לשמש ספרו של אורי בר יוסף מעבר לקיר הברזל – מה חסר בתפיסת הביטחון של ישראל (כנרת זמורה דביר), שהופיע ב-2024. בר יוסף טוען שדוקטרינה זו, שנוסחה על ידי ז'בוטינסקי בראשית שנות ה-20 והועמדה במרכז תפיסת הביטחון על ידי בן גוריון לאחר מלחמת העצמאות, השיגה את מטרתה ומיצתה את עצמה. לפי בר יוסף, מאז 1967 העולם הערבי לא רק נמצא, במידות שונות, בתהליך השלמה מתמשך עם קיום ישראל (נכון), אלא שניתן היה גם להגיע לשלום כללי אלמלא התמכרה ישראל להחזקת השטחים ומסרבת להכיר בהזדמנויות שנפתחו לפניה לקדם הסדר שיביא לסוף הסכסוך. ספרו מציע הסדר כולל לשלום עם העולם הערבי על בסיס גבולות 67', הקמת מדינה פלסטינית ויוזמת השלום הערבית. להוכחת טענותיו, הספר מציע דיון היסטורי שיטתי בתולדות הסכסוך, שכתוב בעיקרו ברוח אובייקטיבית למדי, אבל לוקה בפועל לכל אורכו בהטיות משמעותיות.

יש בסיס לטענה שישראל צריכה הייתה להיות קשובה להצעות ההסדרים של סאדאת ב-1971, גם אם אפשר להבין את אי-האמון הישראלי דאז ב"פיסת נייר" לאור ניסיון העבר עם מצריים והסכם שביתת הנשק, שלא מנעו את פעולות הפדאיון לפני 1956 ואת כניסת הצבא המצרי לסיני והגלישה של נאסר למלחמה ב-1967. אבל בר יוסף לא מזכיר את העובדה שנכונותו של סאדאת להסכם שלום ונורמליזציה עם ישראל, תוך ניתוקו של ההסכם בפועל מהשאלה הפלסטינית ומהסדרים בחזיתות האחרות, הגיעה רק ב-1977.

כידוע, בעקבות מלחמת יום כיפור ועל אף חששות כבדים, חתמה ישראל על שני הסכמי ביניים עם מצרים והגיעה עמה להסכם שלום ב-1979. היא הגיעה להסכם שלום עם ירדן ב-1994. תחת ממשלות רבין, נתניהו וברק כאחד ניהלה ישראל בשנות ה-90' מגעים רציניים להסכם שלום עם סוריה, וזאת מול דרישה סורית לחזרה לכנרת, מעבר לגבול הבינלאומי, וקמצנות סורית מופלגת בנכונות לנורמליזציה. גם עם אש"פ הגיעה ישראל להסכם אוסלו (1993), שהיה אמור להיות מבוא להסדר סופי בין הצדדים וליישוב הבעיה הפלסטינית. קשה לומר אפוא שישראל לא חיפשה הזדמנויות להסדרים עם שכנותיה ופעלה לממשן.

בר יוסף מקדיש דיון משמעותי לטענה שערפאת לא יזם את האנתיפאדה השנייה. אבל הוא נמנע לחלוטין מלעסוק בשאלות קריטיות אחרות בנושא: האם ערפאת לא קפץ עליה, עודד אותה וניהל אותה לאחר שפרצה? ועוד קודם, איך ערפאת התייחס לפעולות הטרור של חמאס נגד ישראל בזמן תהליך אוסלו, ומה היה מוכן לעשות בעניין? מה הייתה תפיסתו של ערפאת את מטרות היסוד של הפלסטינים וחזונו ביחס לעתיד? ומדוע נכשלו כל המאמצים מולו לעצור את האנתיפאדה השנייה?

בר יוסף לא שואל מדוע הפלסטינים לא קיבלו את ההצעות שהיו על השולחן בשלושת הניסיונות הרציניים להשגת שלום מולם: הפרמטרים של קלינטון 2000, מגעי אולמרט-עבאס ושיחות אנאפוליס ב-2007, ויוזמת קרי 2014 (ראו מאמרו של כותב שורות אלה: "מה הבעיה עם הבעיה הפלסטינית?") – שבכולם הוצעה הקמת מדינה פלסטינית בתיקוני גבול קטנים והדדיים, תוך ויתור פלסטיני בפועל על זכות השיבה לישראל למעט פשרות ישראליות סמליות. הוא מתעלם לחלוטין מכך שזכות השיבה (ואיתו חלום חיסולה של ישראל בעתיד) – מחיקת העוול של 1947 ולא כינון מדינה עצמאית בגבולות 1967 – היא מרכז האתוס הפלסטיני, שאף מנהיג פלסטיני לא העז לחרוג ממנו. לכך לא מוקדשת מילה.

ואכן, בר יוסף מעלה על נס את יוזמת השלום הערבית מ-2002 ורואה בה את המתווה לפתרון הסכסוך, שישראל נכשלה באי קבלתו. אבל בתיאור היוזמה הוא שוכח, בין היתר, להזכיר את הסעיף שעניינו פתרון "מוסכם וצודק" לבעיית הפליטים על פי החלטה 194 של עצרת האו"ם מ-1948. כנראה אין בר יוסף רואה חשיבות לסעיף זה, וגם אין הוא מוטרד מכך שבקבלת היוזמה תכיר ישראל משפטית בהחלטה 194 של העצרת, שאין לה תוקף משפטי, ותהפוך אותה בכך לחלק מחייב מהמשפט הבינלאומי – מה שנמנעה תמיד מלעשות. הרי כתוב בהצעת השלום הערבית פתרון "מוסכם" על פי החלטה 194 – משהו שדומה, נניח, להצעה ל"פתרון מוסכם" לשאלת השליטה ביהודה ושומרון על פי מצע בצלאל סמוטריץ'. ברור לו כנראה גם שדרישות הפלסטינים ל"פתרון מוסכם וצודק" לבעיית הפליטים תהיינה סבירות ולא תכלולנה מימוש נרחב של "זכות השיבה" בהתאם להחלטה  194 שלשונה: "הפליטים אשר ברצונם לשוב לבתיהם ולחיות בשלום עם שכניהם יורשו לעשות זאת במועד המוקדם ביותר האפשרי מבחינה מעשית".

ולבסוף, בר יוסף כנראה גם לא שם לב לכך שהמזרח התיכון הוא זירה של מלחמות אזרחים רצחניות לכל רוחבו: בלוב, בסודאן, בסוריה, בעיראק, בתימן, וקודם גם באלג'יריה ובלבנון. מול כולן עמדה הליגה הערבית חסרת אונים. ואף על פי כן, דווקא ביחס לסכסוך עם ישראל בר יוסף מאמין כנראה שכוחה רב.

בינתיים, בעקבות מלחמת ה-7 באוקטובר, ניפוץ ציר ההתנגדות בידי ישראל, המהפכה בסוריה (בר יוסף עדיין מציע ירידה מהגולן?) והתחזקות הציר הפרו-אמריקאי באזור, אפשר שנפתחים סיכויים להתקדמות זהירה ומדודה לכיוון הסדרים. לראשונה בעולם הערבי, שבע הכישלונות והמתבוסס בנחשלותו, מופיעות התחלות של תהליכי מודרניזציה מוצלחים – לפי שעה בפריפריה עתירת משאבי האנרגיה: מדינות המפרץ, ומול מכשולים חברתיים ותרבותיים גדולים בהרבה גם בערב הסעודית. נותר לראות עד כמה יחדרו תהליכים אלו גם לליבת העולם הערבי וישפיעו עליו, ועל הסכסוך הישראלי-ערבי. נראה שנפתחים סיכויים להתקדמות לכיוון הסדרים ובראשם הרחבת הסכמי אברהם, הכרוכה בהצבת סיום הכיבוש הישראלי כיעד. עבור ישראל סיום הכיבוש והפרדות מהפלסטינים היא צורך קיומי, אבל צריך שניים לטנגו. אצל הפלסטינים טרם ניתן לדבר על שינוי של ממש בעמדות ובשאיפות היסוד, והרקורד הפלסטיני לאורך השנים, שהצדיק את כל החששות הישראלים, הביא מצידו להקצנה מסוכנת גם בעמדות בישראל.

אבל הספר של בר יוסף, חוקר של הטיות בהערכה ודיסוננס קוגניטיבי שיש לו השפעה על קבלת החלטות, הוא סימפטומטי להלך רוח בקרב חלקים משמעותיים בעילית הישראלית. אלה מודאגים עמוקות, ובצדק, מהתחזקות המגמות המשיחיות והסיפוחיסטיות בישראל, ששיאן בקואליציה המרכיבה את הממשלה הנוכחית, וחשים, שוב בצדק, שהיעדר מענה הולם לסכסוך עם הפלסטינים עלול להביא לסופה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ומסכן את עצם קיומה. כתוצאה מכך, לא מעטים בעילית זו הגיעו למסקנה שהסיבה העיקרית להתמשכות הסכסוך היא ישראל, ושוכחים את או ממעיטים בהערכת אופיו הממשי של האזור בו אנו חיים.

פרוץ המלחמה לפני שנתיים ותבוסת ציר ההתנגדות מלמדים שבשכונה הקשה הזו, קיר הברזל רחוק מלהגיע למיצוי. להיפך, כבעבר, הוא תנאי היסוד להסדרים בין ישראל לשכנותיה. זה כמובן לא פותר את ישראל מיוזמות וממאמצים רציניים מצידה, שיהלמו את גודל השעה.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
עזר גת
פרופ' גת הוא מחזיק קתדרת עזר ויצמן לביטחון לאומי באוניברסיטת ת"א, חתן פרס א.מ.ת במדע המדינה ואסטרטגיה, ויועץ אקדמי למכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS)
סוג הפרסום מבט על
נושאיםצבא ואסטרטגיה
English

אירועים

לכל האירועים
איראן באפריקה: ההקשר האזורי, הגלובלי וההשלכות על ישראל
26 באוקטובר, 2025
17:00 - 14:00

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
REUTERS/Dawoud Abu Alkas
על ניצחון, הכרעה, ומה שביניהם: אתגר השגת מטרות המלחמה בחמאס
כיצד ניתן להגדיר ניצחון והכרעה – והאם ישראל השיגה אותם בתום שנתיים של מלחמה בעזה?
19/11/25
Mostafa Alkharouf / AnadoluNo
מלחמת "חרבות ברזל" – השינויים שחוללה בזירות הגלובלית, האזורית והישראלית-פלסטינית | סיכום ראשוני
ניתוח אירועי המלחמה המרכזייים, השינויים שהם יצרו – והשפעתם על ישראל, האזור והמערכת הבינ"ל
03/11/25
Abdallah F.s. Alattar / Anadolu
ההסכם לסיום המלחמה – ומה הלאה?
תובנות בנוגע להסכם הפסקת האש והאתגרים לקראת יישום שלב ב'
28/10/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • מלחמת ישראל-איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
הצהרת נגישות
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.