דיאלוג סעודי-איראני: האם לקראת שינוי אסטרטגי? - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • מלחמת ישראל-איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • מלחמת ישראל-איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
    • מדיניות פרטיות ותנאי שימוש
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על דיאלוג סעודי-איראני: האם לקראת שינוי אסטרטגי?

דיאלוג סעודי-איראני: האם לקראת שינוי אסטרטגי?

חמש שנים לאחר שריאד ניתקה את יחסיה עם טהראן, מתרבים הדיווחים על מגעים מדיניים ישירים בין המדינות. מהם האינטרסים של הצדדים בהפגת המתיחות – והאם בישראל צריכים להתחיל לחשוש?

מבט על, גיליון 1464, 4 במאי 2021

English
יואל גוז'נסקי
סימה שיין

המפגשים המדווחים בשבועות האחרונים בין איראן לערב הסעודית מהווים התפתחות חדשה מאז נותקו היחסים בין המדינות ב-2016. ההקשר המיידי הוא חילופי הממשל בארצות הברית. ממשל ביידן החל דיאלוג עם טהראן בדבר חזרה להסכם הגרעין וגם נקט ביקורת קשה נגד ערב הסעודית. השינויים בגישת הבית הלבן האיצו בערב הסעודית עריכת התאמות במדיניות החוץ, שכללו את הסכם הפיוס עם קטר מינואר 2021 והסכם הפסקת האש ממארס 2021, שהוצע לחות'ים, וכעת גם את תחילתו של הדיאלוג עם איראן. שיחות ישירות עם ריאד משרתות היטב את המדיניות המוצהרת האיראנית, החותרת להותיר את הסוגייה האזורית מחוץ לדיאלוג המתקיים עם וושינגטון על אודות חזרה להסכם הגרעין. על הרקע הזה בולט סבב השיחות שקיים שר החוץ האיראני גם בקטר, כווית ועומאן. ערב הסעודית מצידה מעוניינת לנסות להגיע לפתרון שיסיים את המלחמה בתימן והיא מודעת לשינויים האזוריים העשויים להתחולל, אם וושינגטון וטהראן יחזרו להסכם הגרעין. מבחינת ישראל, עצם קיומו של הדיאלוג הסעודי-איראני אינו אמור להוות שינוי עקרוני במגמת שיפור היחסים עם מדינות המפרץ, שחלקן מקיימות יחסים רשמיים ולא-רשמיים עימה במקביל לקשריהן עם איראן. עם זאת, התקרבות איראנית-סעודית ממשית תהווה בקע חשוב בחזית האנטי-איראנית שישראל ביקשה להציג וחשוב מכך, היא תסיר גורם מרכזי מחזית ההתנגדות לחזרה האמריקאית להסכם הגרעין.   


בשבועות האחרונים דלפו דיווחים רבים על אודות מפגשים בין נציגים מאיראן וערב הסעודית, כמו גם בין איראן למצרים, איחוד האמירויות וירדן, בחסות ראש ממשלת עיראק מוסטפה אל-קאד'ימי. על פי הדיווחים, התקיימו כבר שני סבבים של שיחות ישירות בין איראן לערב הסעודית בחסות עיראקית, כשבראש הצוות הסעודי עומד ראש המודיעין ח'אלד אל-חומידאן. בתגובה לפרסומים נמנע דובר משרד החוץ של איראן לאשר או להכחיש את המגעים, אך אמר כי ארצו תומכת בדיאלוג עם ערב הסעודית. קונקרטי יותר היה השגריר האיראני בבגדד, שהביע "תמיכה במאמצי התיווך של עיראק במטרה לקרב בין איראן לשאר מדינות ערב ולקיים שיחות עם המדינות הערביות שהקשר עמן נפסק". גם כינוס של ממשלת ערב הסעודית בראשות המלך, שנערך ב-20 באפריל, קרא לאיראן "להשתתף במשא ומתן בנושא הגרעין, להימנע מהסלמה ומערעור היציבות האזורית". בינתיים נמסר על ביקור שקיים בעיראק ב-26 באפריל שר החוץ האיראני, מוחמד זריף, שם הוא עשוי היה לפגוש בכירים סעודים, כמו גם על הביקורים הנוספים שערך בכווית, בקטר ובעומאן.

ערב הסעודית מוטרדת מהתנופה של איראן והכוחות הנאמנים לה בתימן וכן מהישגיה בסוריה, בעיראק ובלבנון. איראן מצידה ממשיכה לראות בערב הסעודית יריבה וגורם מרכזי בעידוד המדיניות האמריקאית נגדה. זאת ועוד, איראן רואה בנורמליזציה ביחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחריין התפתחות שלילית מבחינתה ומעריכה כי אף שאין התפתחות פומבית דומה ביחסים עם ערב הסעודית, מתקיימים קשרים חשאיים, בעיקר מודיעיניים, בינה לישראל.

כתבה על השיחות בין איראן וערב הסעודית, הערוץ הטורקי TRT, אפריל 2021

השינוי בגישת הבית הלבן, הן כלפי בעלת ברית של ארצות הברית – ערב הסעודית, והן כלפי יריבתה – איראן, האיצו את ערב הסעודית לערוך התאמות במדיניות החוץ. התאמות אלו כללו את הסכם הפיוס עם קטר מינואר 2021 והסכם הפסקת האש ממארס 2021, שהוצע לחות'ים, וכעת את הדיאלוג עם איראן. בראש מענייניה של הממלכה נמצא הצורך לסיים את הקונפליקט בתימן, הגובה ממנה מחיר, בעיקר מדיני-תדמיתי לא מבוטל. ריאד חוששת כי הבשלת המשא ומתן בין ארצות הברית לאיראן, אם תקרה, תחזק את מעמדה האזורי של איראן. כדי לצמצם ולו מקצת את ההשלכות שייתכנו לכך על מעמדה והשפעתה, היא מבקשת להידבר עם איראן.

על רקע זה, המפגשים המדווחים מהווים התפתחות חדשה מאז נותקו היחסים בין ערב הסעודית לאיראן ב-2016. בשונה מהמגעים בין איראן לארצות הברית שהבשילו להסכם מ-2015, הפעם ריאד מעוניינת להישאר בתמונת המגעים בין שני הצדדים ופועלת לשם כך. ערב הסעודית הביעה תמיכה פומבית במגעים הלא רשמיים המתקיימים בין איראן לארצות הברית בנושא הגרעין, ובלבד שלאחר השגת הסכמות בעניין הגרעין יידונו נושאים מדאיגים נוספים, בהם ארסנל טילי קרקע-קרקע, טילי שיוט והמל"טים של איראן, כמו גם פעילות שלוחיה במרחב. ראש מחלקת התכנון במשרד החוץ הסעודי הבהיר כי חזרה להסכם שאינו מטפל גם בסוגיית הטילים של איראן ובתמיכתה בגורמים אזוריים מערערי יציבות לא יחזיק מעמד. לפיכך, חזרה להסכם הגרעין צריכה להיות צעד פתיחה לשילוב הגורמים האזוריים במטרה להרחיב את סעיפי ההסכם ולהבטיח שהכספים שישוחררו עם הסרת הסנקציות מעל איראן לא יופנו לערעור היציבות האזורית.

כתבה על התקיפה על מתקן הנפט הסעודי ב-2019

מבחינת איראן, הפשרה ביחסים עם ריאד נתפסת כתורמת לצמצום ההשלכות של  הנורמליזציה  בין האמירויות ובחריין לבין ישראל, לצמצום אווירת העימות במפרץ ולשיפור מעמדה האזורי. כל אלה משתלבים במדיניות האיראנית המוצהרת, המתנגדת לדרישת ארצות הברית ומדינות אירופה להרחיב את הדיונים על אודות הסכם הגרעין גם לסוגיית הטילים והמדיניות האזורית שלה, תוך שהיא מדגישה כי הסוגיות האזוריות צריכות להידון בין הגורמים האזוריים בלבד.  הדיאלוג בין ערב הסעודית לאיראן, בהנחה שיימשך ויתקדם, יהווה התפתחות משמעותית ביותר ואיראן תנצל אותו גם לשיפור מעמדה בדיאלוג עם וושינגטון, בשאיפה שיוביל להסרת הסנקציות מעליה ולשיפור במצבה הכלכלי.

ערב הסעודית תשאף בעיקר להגיע להסכמות קונקרטיות שיובילו לסיום המלחמה בתימן ולתקיפות הח'ותים עליה. ריאד, הנתונה זה שנים תחת מתקפה מתמשכת מתימן, מעיראק ומאיראן לעבר מתקניה האסטרטגיים, לרבות מתקני הנפט מהחשובים בעולם, הציעה באחרונה הצעה נדיבה לחות'ים כדי להביא לסיום המלחמה. נתונים של הצבא הסעודי מראים כי לשטח הממלכה נורו (נכון לפברואר 2021) לפחות 860 טק"ק ומל"טים מאז מארס 2015, עת החלה המתקפה הסעודית בתימן. בספטמבר 2019 באבקיק ושוב במארס השנה בראס תנורה, איראן ביצעה מתקפות משולבות במגוון טילים, מל"טים וחימוש משוטט, ופגעה בצוואר הבקבוק של ייצור הנפט הסעודי. הסעודים, במבוכתם, לא האשימו ישירות את איראן מפאת פגיעותם והבנתם את נחיתותם ביחס לאיראן. למרות רכישות נשק מאסיביות לאורך שנים, הממלכה חסרה יכולת הגנתית מספקת, שלא לומר יכולת התקפית. המלחמה בתימן הפכה סוגיית מחלוקת חריפה גם עם וושינגטון, הרואה בחומרה את המשבר ההומניטרי במדינה.

דברים שנשא ב-28 באפריל יורש העצר הסעודי והשליט בפועל, מחמד בן-סלמאן, מעידים כי חל שינוי משמעותי במדיניות הסעודית, לפחות ההצהרתית, ביחס לאיראן: "איראן היא שכנה שלנו. אנו מקווים שיהיו לנו יחסים טובים ומיוחדים עם איראן. אנו רוצים שהיא תשגשג ותצמח מאחר שיש לנו אינטרסים סעודיים באיראן, ולהם יש אינטרסים איראניים בערב הסעודית". דברים אלה מנוגדים בהחלט לטענות קודמות של בן-סלמאן, שאף השווה בעבר את המנהיג העליון של איראן להיטלר.

''איראן היא שכנה שלנו'' - התייחסותו של בן-סלמאן ליחסים עם איראן בריאיון לרשת אל-ערבייה, 28 באפריל 2021 (החל מ-1:05)

בשלב ראשוני זה של המגעים קשה להעריך את סיכויי הצלחתם. כבעבר, המגעים עשויים לא להבשיל, ואף אם הפשרת היחסים בין ערב הסעודית לאיראן תתרחש, היא לא תהיה מהותית. המשקעים השליליים בשני הצדדים עמוקים והסיבות הבסיסיות לעוינות לא נעלמו, גם אם הנסיבות המשתנות באזור ממריצות את שני הצדדים למצב את עצמם מחדש ולהפיג, לפחות חלקית, את המתיחות ביניהם. היריבות, שהיא רכיב בולט בארכיטקטורה האזורית, מקורה במחלוקות גאו-פוליטיות ומעורבים בה היבטים אידיאולוגיים. התחרות על השפעה אזורית מתבטאת בעיקר במאבק בזירות שונות, באמצעות בעלי ברית ושלוחים מטעם. (פרסום המגעים עורר את חששן של המיליציות השיעיות הפרו-איראניות הפועלות בעיראק עקב האפשרות שפעילותו זו תתרום לניסיונות שהוא מוביל לשילובם בצבא עיראק ולצמצום כוחם העצמאי. מפקד כתאיב חיזבאללה הבהיר את חוסר שביעות רצונו מהשיחות והודיע כי ארגונו אינו חלק מהן, ובמשתמע אינו מחויב להסכמות, אם יושגו בהן ויחלישו את מעמדו.)

עצם קיומו של הדיאלוג הסעודי-איראני אינו אמור להוות שינוי אסטרטגי במגמה העקרונית של שיפור היחסים עם ישראל, שכן חלק ממדינות המפרץ מקיימות יחסים רשמיים ושאינם רשמיים עם ישראל במקביל לקשריהן עם איראן. עם זאת, מול הקו הלעומתי שאימצה ירושלים ביחס למשא ומתן עם איראן, כמו גם אל מול פעילותה האזורית, בולט הקו המרוכך, שלא לומר הפייסני, שנוקטות מדינות המפרץ הערביות כלפיה וכלפי ממשל ביידן. יתר על כן, התקרבות איראנית-סעודית ממשית (בהמשך להתקרבות המדודה בין איחוד האמירויות לאיראן) תהווה בקע חשוב בחזית האנטי-איראנית שישראל ביקשה להציג. וחשוב מכך, היא תסיר גורם מרכזי מחזית ההתנגדות לחזרה האמריקאית להסכם הגרעין.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאיראןסעודיה ומדינות המפרץ
English

אירועים

לכל האירועים
איראן באפריקה: ההקשר האזורי, הגלובלי וההשלכות על ישראל
26 באוקטובר, 2025
17:00 - 14:00

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
csis.org
טילי שיוט איראניים
טילי שיוט (Cruise Missiles – CM) הם כלי טיס לא מאוישים, לרוב מוּנעים באמצעות מנועי סילון, שמסוגלים להוביל ראש קרבי (רש"ק) כבד יחסית לטווחים ארוכים (עשרות, מאות ואף אלפי קילומטרים) ולפוצץ אותו במטרה. במתקפת הטילים הראשונה של איראן על ישראל ב-14 באפריל 2024 שוגרו, בין השאר, עשרות טילי שיוט לעבר ישראל, שיורטו כולם. הסקירה מתמקדת בארסנל טילי השיוט של איראן.
25/11/25
״המלחמה הכפויה השנייה״: מלחמת ׳עם כלביא׳ והשלכותיה על הביטחון הלאומי באיראן
מלחמת 12 הימים בין איראן לישראל ביוני 2025 הייתה העימות הישיר הראשון בהיקף מלא בין שתי המדינות. חרף מִשכה הקצר יחסית היא נחשבת לאירוע מטלטל במיוחד ברפובליקה האסלאמית, בעיקר לנוכח מהלומת הפתיחה של ישראל, הצטרפות ארצות הברית למערכה והיקף הנזק למערכי הגרעין והטילים האיראניים. מאז תום המלחמה מצויה איראן בתהליך מתמשך של הפקת לקחים בעקבות הפערים הניכרים שנחשפו ביכולות ההרתעה וההגנה שלה. הצורך בשיפורים ובהתאמות בתפיסת הביטחון הלאומי אינו נעלם מעיני ההנהגה האיראנית, אך נראה כי לעת עתה אין בכך כדי לחולל שינוי מהותי באסטרטגיה הכוללת. נראה כי איראן מעדיפה לבצע התאמות מסוימות במדיניותה במסגרת התפיסה הקיימת, תוך מציאת פתרונות אפשריים לפערים שנתגלו, ולא לחולל תמורות משמעותיות בסוגיות הליבה האסטרטגיות. מכל מקום, המציאות החדשה שנוצרה בעקבות המלחמה מתאפיינת בחוסר יציבות, וספק אם הסטטוס קוו הנוכחי יכול להימשך לאורך זמן, בייחוד לנוכח האפשרות הגוברת למיסקלקולציה בין איראן לישראל ולקבלת החלטות עתירות סיכון מצד איראן, בעיקר בתחום הגרעין. מזכר זה נועד לבחון מהם הלקחים שאיראן מסיקה מהמלחמה ואת השלכותיה בארבעה תחומים מרכזיים: הגרעין, המערכים הצבאיים האסטרטגיים, הזירה האזורית והזירה הפנימית, וכיצד היא השפיעה על תפיסת הביטחון הלאומי האיראנית. נוסף על כך הוא כולל שורת המלצות למדיניות שנועדו לבלום, או לכל הפחות לעכב את מאמציה של איראן לשיקום יכולותיה האסטרטגיות ובראשן תוכנית הגרעין, ואת הציר הפרו-איראני באזור, ולצמצם ככל האפשר את הסיכון לחידוש הלחימה.
19/11/25
Morteza Nikoubazl/NurPhoto via REUTERS
מרפובליקה אסלאמית לרפובליקה איראנית
הצעירים חוגגים "האלווין", המשטר מציב פסל של מלך פרסי קדום: מהן הסיבות למגמות אלה, שאינן מתיישבות עם זהותה האסלאמית של איראן, וכיצד הן משליכות על עתידה של הרפובליקה האסלאמית?
16/11/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • מלחמת ישראל-איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
    • מדיניות פרטיות ותנאי שימוש
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
הצהרת נגישות
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.