אתגרי בניין הכוח שבפני הרמטכ"ל הנכנס - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • מלחמת ישראל-איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • מלחמת ישראל-איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על אתגרי בניין הכוח שבפני הרמטכ"ל הנכנס

אתגרי בניין הכוח שבפני הרמטכ"ל הנכנס

אלוף הרצי הלוי ייכנס בינואר הקרוב למשרד מפקד הצבא שבקריה, כשעל שולחנו מונחות סוגיות מהותיות שבהן ייאלץ לטפל בתחום בניין הכוח של צה"ל: אחוז מתגייסים שהגיע לשפל, שחיקה במוטיבציה של החיילות והחיילים, ופערים הנוגעים למוכנות צה"ל למלחמה הבאה. מאמר זה בוחן את הסוגיות הנ"ל ומספק המלצות לרמטכ"ל ה-23

מבט על, גיליון 1653, 24 באוקטובר 2022

English
תמיר הימן
עדן כדורי
עפר שלח

מינוי רמטכ"ל חדש לצה"ל הוא הזדמנות לבחון לעומק את סוגיות היסוד והאתגרים המשמעותיים שצפויים ללוות את כהונתו העתידית. הצלחת רמטכ"ל והעצמת כוחו של צה"ל אינן באחריותו הבלעדית של מפקד הצבא והן אינן סוגיות צבאיות בלבד, אלא מדובר בנושא קריטי לביטחון הלאומי של ישראל הדורש מעורבות והכוונה של הדרג המדיני. מאמר זה מתייחס למספר מהסוגיות הבוערות ביותר בתחום בניין הכוח של צה"ל, שעימן עתיד הרמטכ"ל הנכנס  להתמודד: שחיקת רעיון צבא העם; גיבוש מדיניות כוח אדם בצה"ל, הסובל מדעיכה בנתוני הגיוס; שחיקה ביכולת השימור של כוח אדם איכותי וצמצום היקף משרתי המילואים הפעילים;  אתגר הכשירות הלוגיסטית של צה"ל; וכן אתגר כשירותה של זרוע היבשה.


ממשלת ישראל אישרה את מינוי האלוף הרצי הלוי לרמטכ"ל ה-23 של צה"ל. בחירתו של רמטכ"ל חדש לצה"ל היא הזדמנות לבחון לעומק את סוגיות היסוד והאתגרים המשמעותיים שצפויים ללוות את כהונתו העתידית. הצלחת רמטכ"ל והעצמת כוחו של צה"ל אינן באחריותו הבלעדית של מפקד הצבא והן אינן סוגיות צבאיות בלבד, אלא מדובר בנושא קריטי לביטחון הלאומי של ישראל הדורש מעורבות והכוונה של הדרג המדיני. מאמר זה בוחן מספר מהסוגיות הבוערות ביותר שעימן הרמטכ"ל הנכנס עתיד להתמודד בתחום בניין הכוח של צה"ל.

שחיקת רעיון צבא העם –  דוד בן-גוריון טווה בחזונו את צה"ל כ"צבא העם", לפיו הגיוס לצבא יחול על כולם ויביא לידי ביטוי את מדיניות "כור ההיתוך" של רב-גווניותה של החברה הישראלית. אך לאורך השנים נשחק מודל צבא העם הישראלי, באופן המעמיד את התפקיד של צה"ל בקהילה הישראלית בסימן שאלה.

ראש הממשלה לפיד והרמטכ''ל הנבחר הלוי |

עדות לכך הם נתוני הגיוס, המצביעים על אודות ירידה חדה בשיעור המתגייסים, שהגיע לשפל בשנת 2020 עם 64% מתגייסים בלבד מבין מחויבי הגיוס. שיעורן באוכלוסייה של הקהילות שאינן מתגייסות בפועל, ובראשן הציבור הערבי והחרדים, הולך וגדל. זאת, מול פוטנציאל לא ממומש בשירות הלאומי והאזרחי, שכלל 18,000 מתנדבים בלבד בשנת 2022, מתוכם 30% מהאוכלוסייה הערבית והדרוזית.

גם בקרב האוכלוסיות המשרתות, וביתר שאת בשכבות אוכלוסייה מבוססות, נרשמת שחיקה במוטיבציה לשירות בכלל, ולשירות קרבי וחתימה לקבע בפרט. מגמה זו הביאה בשנת 2007 את צה"ל, לאחר שנים של ירידה עקבית שנרשמה ב"סקר המוטיבציה" הגנוז שלו, ובנוסף נתון שפל של 64% מוטיבציה לשירות קרבי, להפסיק את עריכת סקר זה כמדד מרכזי. ואולם התחמקות מן הנתונים אינה משנה אותם ואינה פותרת את הבעיה.

בנוסף לכך, קיימת בציבור ביקורת הולכת וגוברת על צה"ל כארגון (להבדיל מגוף הממלא את תפקידו הביטחוני). סוגיות וביניהן נושא הפנסיות לקצינים שפרשו ותנאי שירות, תרמו לירידת האמון בצה"ל בכלל (ירידה של 12% בסקר המכון הישראלי לדמוקרטיה בינואר 2022) ובמיוחד בכל הנוגע להתנהלות כלכלית (51% גרסו בתשובה לשאלה שנכללה בסקר שנערך על ידי המכון למחקרי ביטחון לאומי ב-2020 שצה"ל אינו מתנהל נכון כלכלית) וביחס לחיילים. על רקע זה נרשם לראשונה רוב התומך במעבר למודל של "צבא מקצועי"; נתונים אלה מעידים, קרוב לוודאי, על חוסר שביעות מן המצב הקיים ולא על בחינה מעמיקה של ויתור על "צבא העם".

מקור: עיבוד של המכון הישראלי לדמוקרטיה, על פי נתוני אגף כוח אדם בצה"ל

שירות הקבע והמילואים - צה"ל, בהיותו בבואה של החברה הישראלית, מושפע מהשינויים הדרמטיים בשוק העבודה והמגמות בחברה. יחד עם שחיקת "אתוס הלוחם", ניכר קושי הולך וגובר של המערכת הצבאית להשאיר בשורותיה את המצטיינים והנדרשים. מספר המשרתים במילואים פעילים, העומד על פי מגזין The Marker  על כ-4% בלבד, הגיע זה מכבר לשיעור ההופך את המעטים המשרתים שירות משמעותי למתנדבים-בפועל, שהנטל היחסי עליהם גדול.

הכשירות הלוגיסטית של צה"ל – במהלך השנים האחרונות, עלתה פעמים רבות השאלה בדבר מוכנותו של צה"ל למלחמה הבאה. מוערך שהטענה "צה"ל אינו מוכן למלחמה הבאה" מוגזמת, ואולם ברור שיש לחזק את כשירותו הלוגיסטית של צה"ל, תוך בחינת צרכי הצבא לטווח הארוך.

דוגמה אחת מני רבות היא אירוע שהתרחש במהלך מבצע "שומר החומות" - בעקבות הפרטה נשענות תכניות מבצעיות על כלי רכב הנהוגים ברובם על ידי ערבים, שקשה לסמוך על התגייסותם ביום פקודה למימוש התכנית.

בנוסף יצטרך הרמטכ"ל החדש להתמודד עם השלכותיו התקציביות של הסכם הסיוע הנוכחי עם ארצות הברית, שלפיו משנת 2025 תחול הפחתה משמעותית, עד כדי ביטול, של "ההמרות" המאפשרות להמיר לשקלים 26% מהסיוע לשימוש בישראל. המשמעות היא "בור" ניכר בתקציב השקלי של צה"ל, שתהיה לו הפשעה של ממש על בניין הכוח.

שחיקת כשירות זרוע היבשה – זרוע היבשה, המהווה את עיקר הכוח הלוחם של צה"ל, נשחקת מזה זמן רב מסיבות מגוונות: המנעות מהפעלת הכוח במערכות האחרונות, הגורם לתחושה של חוסר משמעות בין המשרתים בסדיר ובמילואים ומערער את ביטחון הכוחות בעצמם ובנכונות להפעיל אותם; פערי כשירות בין הסדיר למילואים, המעוררים שאלה לגבי יכולתו של מערך המילואים למלא את תפקידו, והדגש בפועל על זרועות האוויר, המודיעין והכוחות המיוחדים, המעצים את שחיקת המשמעות של מערך היבשה העיקרי.

המלצות מדיניות

כוח אדם – מומלץ כי הרמטכ"ל החדש ומשרד הביטחון יקדמו בחקיקה הקמת שירות אזרחי–ביטחוני, שיחזק את ביטחון הפנים והביטחון בעורף בעת חירום. תישמר העדיפות למערכת הביטחון במיון לשירות הצבאי, ומי שלא ישרתו בו יופנו לשירות בגופי ביטחון הפנים, החילוץ וההצלה, שמירת הסדר ושאר משימות ביטחון בחזית האזרחית. במקביל לחקיקה זו תיעשה עבודת מטה נרחבת לקביעת גודלו הרצוי של צה"ל, על פי תפיסת ביטחון לאומי שתאושר בקבינט ותפיסת הפעלה המתאימה לאתגרי הזמן והעתיד.

במקביל, על הרמטכ"ל לעדכן את שירות הקבע בצה"ל: ליצור תנאים לשימור כוח האדם האיכותי במערך הלוחם ולהשארת המצטיינים במערך הטכנולוגי, תוך התחשבות בשינוי באופי העבודה בכלל ולמידה מפעולתם של ארגוני ביטחון אחרים בישראל ובעולם. עליו להחזיר, באמצעות שינוי השיח עם הציבור וחקיקה מתאימה, את ההערכה לצה"ל כגוף מצטיין, שאנשיו הם משרתים שראוי לשאתם על כפיים.

בניין הכוח - בתפיסת ההפעלה החדשה יעודכן תפקידו של הכוח היבשתי, וייגזרו ממנה הצעדים הנדרשים להעצמת זרוע היבשה, צעדים שניצנים להם החלו כבר במסגרות קטנות וייחודיות בזרוע היבשה: בניית כוח מודרני, המשלב את האמצעים המתקדמים ביותר בתחום הכלים הבלתי מאוישים, הטמעת המודיעין ויכולות האש. כוח זה יכלול בתוכו גם מרכיב מילואים חזק, השווה ביכולותיו לכוח הסדיר ומשתלב עימו בלחימה. ליחידות מילואים אלה יוקצה תקציב "צבוע" במסגרת עדכון מודל המילואים בצה"ל.

בניין הכוח בצה"ל צריך להישען על תכניות אופרטיביות מעודכנות וישימות, שאישורן בדרג המדיני יוכיח כוונה ליישמן בעת חירום. יש להטמיע את המהפכות הטכנולוגיות האדירות בתחומי הסייבר והרשתיות, האש מכל הטווחים והמיגון האקטיבי, לא רק באיים של מצוינות אלא בצה"ל כולו. כל זאת מתוך הבנה של האילוצים התקציביים, כולל נגזרותיו של הסכם הסיוע מארצות הברית, חיסכון והתייעלות בכל מקום נדרש, ודגש על מוכנות והתעצמות.

צבא שהמשרתים בו והציבור בישראל יראו בו גוף יעיל ומוכן למשימותיו הוא צבא שיוכל לשמר את המצטיינים והדרושים ולממש את ייעודו כאשר יידרש.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםצבא ואסטרטגיהחוסן חברתי והחברה הישראלית
English

אירועים

לכל האירועים
איראן באפריקה: ההקשר האזורי, הגלובלי וההשלכות על ישראל
26 באוקטובר, 2025
17:00 - 14:00

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
REUTERS/Dawoud Abu Alkas
על ניצחון, הכרעה, ומה שביניהם: אתגר השגת מטרות המלחמה בחמאס
כיצד ניתן להגדיר ניצחון והכרעה – והאם ישראל השיגה אותם בתום שנתיים של מלחמה בעזה?
19/11/25
Mostafa Alkharouf / AnadoluNo
מלחמת "חרבות ברזל" – השינויים שחוללה בזירות הגלובלית, האזורית והישראלית-פלסטינית | סיכום ראשוני
ניתוח אירועי המלחמה המרכזייים, השינויים שהם יצרו – והשפעתם על ישראל, האזור והמערכת הבינ"ל
03/11/25
Abdallah F.s. Alattar / Anadolu
ההסכם לסיום המלחמה – ומה הלאה?
תובנות בנוגע להסכם הפסקת האש והאתגרים לקראת יישום שלב ב'
28/10/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • מלחמת ישראל-איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
הצהרת נגישות
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.