קווים מנחים לאסטרטגיה לאומית במרחב הסייבר - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • מלחמת ישראל-איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • מלחמת ישראל-איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מזכרים קווים מנחים לאסטרטגיה לאומית במרחב הסייבר

קווים מנחים לאסטרטגיה לאומית במרחב הסייבר

מזכר 149, המכון למחקרי ביטחון לאומי, תל אביב, 2015

English
גבי סיבוני
עופר אסף
כריכה מזכר 149
מזכר זה נכתב נוכח התעצמות השימוש שנעשה במרחב הקיברנטי לשמירת אינטרסים של מדינות וארגונים ולאור העובדה, שישראל פעילה מאד במרחב הסייבר. מטרת המזכר להציע לעושים במלאכה בישראל קווים מנחים לעיצוב אסטרטגיה לפעולה במרחב הקיברנטי.  ההצעה שכאן תוכל להוות בסיס להכוונת הפעלת הכוח ובניין היכולות בתחום הסייבר בכל מרחב הפעולה, בכלל זה: פיתוח הון אנושי וטכנולוגיה, ארגון מסגרות הפעולה ותהליכי ההטמעה לצד הכוונת הפעולה של כלל הגורמים והארגונים הלאומיים, העושים שימוש במרחב זה.  בתהליך גיבוש האסטרטגיה הלאומית מוצע לתת את הדעת, בין היתר, לסוגיות, כמו אחריות המדינה להגנת המגזר הפרטי; הצורך והסמכות של המדינה לאכוף על המגזר האזרחי שימוש בטכנולוגיות ושיטות פעולה מוגדרות; מימוש תפיסת הגנה אינטגרטיבית ואקטיבית המשלבת פעולות הן במרחב הפיזי והן בזה הקיברנטי; אחריות המדינה לבניית יכולות במרחב הקיברנטי וכן יכולתה של המדינה להבטיח את התשתית האנושית והטכנולוגית למימוש האסטרטגיה המוצעת באופן המיטבי ולאורך זמן.


תקציר

 

תחום הפעילות במרחב הסייבר התפתח במדינת ישראל בשנים האחרונות באופן מהיר ועוצמתי. ממשלת ישראל התייחסה לאתגר כבר בשנת 2002 והחליטה להקים את הרשות לאבטחת מידע. מאז העמיקה התלות של הרציפות התפקודית של מדינת ישראל )כמו במדינות אחרות בעולם( בטכנולוגיה בכלל, ובפעולה במרחב הסייבר בפרט. תלות זו מעצימה, מטבע הדברים, את האיומים על הרציפות התפקודית של ישראל. מדינות ויריבים שונים פועלים באופן שיטתי לפתח יכולות ולפעול נגד מערכות וגורמים שונים במדינה.

ממשלת ישראל השכילה להקים לפני מספר שנים את המטה הקיברנטי הלאומי, במטרה להעצים ולהסדיר את הפעילות במרחב. הקמתה של הרשות הלאומית להגנה בסייבר מהווה צעד נוסף בכיוון זה. לצד זאת, חובה לפעול לגיבושה ולניסוחה של אסטרטגיה לאומית לפעולה במרחב הסייבר, שהיא אבן הראשה בתהליך ההתעצמות הלאומית בסייבר. מסמך האסטרטגיה שייכתב צריך להוות רכיב במסמכי היסוד, כשהמוביל שבהם צריך להיות מסמך המדיניות הלאומית לפעולה בסייבר, שיגדיר את יעדי־העל של המדינה בתחום הפעולה בסייבר ואת דרכי שילובם במאמץ הביטחון, הכלכלה ושאר המאמצים הלאומיים. לבסוף, כל ארגון מדינתי הפועל במרחב זה יידרש לגבש את האסטרטגיה הארגונית שלו לפעולה במרחב.

מרחב הפעולה בסייבר כולל שלושה מרכיבי פעולה: המרכיב הראשון הוא הגנה, שמהווה יסוד עיקרי בפעולה בסייבר. ניתן לחלק את מושאי ההגנה בישראל לפי הקטגוריות הבאות: גופים העוסקים בביטחון המדינה, גופים המספקים שירותים חיוניים, גופים האחראיים לסדרי ממשל ולחיים תקינים וגופים שתקיפתם תשפיע על המורל ועל תחושות סדר, ריבונות ומשילות. אלה מאוימים על ידי מגוון גורמים וביניהם מדינות עוינות, מדינות יריבות, גורמי טרור, האקטיביסטים ואף אנשים פרטיים. לצד אלה חשופה מדינת ישראל גם לפעילות פשיעה פלילית במרחב הסייבר, לדוגמה: ריגול עסקי וגניבת קניין רוחני, פשיעה פיננסית ופעילות פלילית אחרת העושה שימוש במרחב הקיברנטי (סחר בסמים, פדופיליה, מכירת כלי נשק וכדומה). בנוסף למרכיב ההגנה, קיים מרכיב התקיפה ברמה המדינתית. מטבע הדברים, העיסוק ברכיבים אלה בעבודה זו מוגבל למדי. מטרת מסמך זה היא להציע קווים מנחים לגיבוש אסטרטגיית סייבר לאומית בתחום ההגנה וההתקפה. קווים מנחים אלה אינם מקיפים את כלל ההיבטים, ואינם מתייחסים להיבטים המשפטיים ולהיבטים הנוגעים לפיתוח תעשיית הסייבר הישראלית.

היעד המרכזי של אסטרטגיית הגנה לאומית בסייבר הוא שימור הרציפות התפקודית של המדינה. יעד חשוב נוסף הוא לאפשר לגורמים הרלוונטיים במדינת ישראל להחליט ולממש פעולות במרחב הקיברנטי והקינטי נגד יריבים ואויבים, מתוך ביטחון ביכולת להתמודד עם תקיפה במרחב הסייבר. מוצע להבדיל באסטרטגיית ההגנה בין שלושה סוגי מתקפות: מתקפת עומק (APT) — מתקפה מתוכננת לעומק מערך המחשבים של ארגון. מתקפה מהירה ושטחית — מתקפה שתוצאותיה ניכרות מיד, ובדרך כלל יעדיה הם גרימת שינוי באתר או מניעת גישה אליו ולשירותים שהוא מציע במרחב הקיברנטי (Defacing ,DDoS) ולבסוף מתקפת תשתית, באמצעות תקיפה על רכיבי חומרה.

בהקשר לשלושת סוגי התקיפות ניתנות ההמלצות הבאות:

1 . בעניין הגנה מפני מתקפות עומק — מוצע להתבסס על שילוב בין כלים ויכולות שאינם מחייבים מידע והיכרות מוקדמים של רכיבים ושיטות תקיפה, לבין מערך היכולות המשוכלל המבוסס על היכרות מוקדמת.

2 . התבססות על שקיפות בדיווחים על תקיפות בין ארגונים.

3 . בניית הערכת מצב קיברנטית לאומית שוטפת ורחבה באמצעות גופים דוגמת CERT לאומי.

4 . בניית גופי תגובה מהירה תוך שימוש בנתוני מחקר ולימוד על כלי תקיפה ועל קבוצות תקיפה.

5 . שיתוף עם ארגוני הגנה ומודיעין מסחריים, לצד שיתוף פעולה בינלאומי.

6 . פיתוח איסוף מודיעיני מתמיד על אויבים ויריבים לצורך התרעה.

7 . גיבוש תוכנית לתגובה קיברנטית כחלק מממד הרתעה אפשרי.

8 . פיתוח יכולת התאוששות מתקיפה במקרים שהדבר אפשרי, מתוך ההבנה שקו ההגנה לעולם ייפרץ, ולכן יש להתארגן לשיקום מהיר כתוצאה ממתקפות מוצלחות של האויב.

9 . באשר לתקיפות שטחיות — מוצע להתבסס על בניית יכולות שחזור מהירות והקצאה של רוחב פס המתגבר על החסימות, תוך שילוביות עם ספקי האינטרנט במגזר האזרחי.

10  שימוש ביכולות העברה מהירה של אתרים מותקפים לאתרי אירוח חליפיים.

11  בשל הקושי הטכנולוגי הרב לזהות תקיפות של חומרה, מוצע להקים בישראל יכולת לאומית לבחינה תקיפות חומרה. זאת, לצד שימוש בחומרה מתוצרת מקומית במקרים שבהם נדרשת רמת ביטחון יוצאת דופן.

במסגרת פרק ההגנה נותחו סוגיות נוספות. כך זוהה הצורך בבניית יכולת התאוששות לאומית מתקיפה בסייבר כיכולת חיונית, מתוך הבנה שבסופו של דבר "קו ההגנה לעולם ייפרץ", ואויב נחוש יצליח לחדור הגנה משוכללת ככל שתהיה. לכן נדרש לבנות מנגנוני התאוששות וחזרה לשגרה מתאימים מבעוד מועד. בנוסף נותחה הסוגיה הארגונית, מתוך הבנת הצורך לוודא שמדינת ישראל יכולה לספק מענה הן למרחב הביטחוני והן לזה הפלילי/אזרחי. הגנת הסייבר במגזר הביטחוני נדרשת להמשיך להיות מנוהלת על ידי גורמי מערכת הביטחון, ואילו פעילות הסייבר במרחב הפלילי/ אזרחי תטופל על ידי גורמי האכיפה במדינת ישראל, ובראשם משטרת ישראל. הרשות הלאומית להגנה בסייבר תידרש לסנכרן בין כלל הגופים ולוודא את קיומה ואכיפתה של רגולציה )אסדרה( במגזר האזרחי, שהוא המגזר הרגיש ביותר בישראל לפגיעה במרחב הסייבר. בהקשר זה מומלץ לאמץ תפיסת רגולציה במגזר האזרחי שתחייב את הכנסת תחום הגנת הסייבר כמרכיב מובנה בתהליכים סטטוטוריים קיימים, וזאת הן בשלבי ההקמה של מיזמים )אישור בוועדות התכנון השונות( והן בתהליך התפעול שלהם )חוק רישוי עסקים(. מוצע כי במסגרת זו יידרשו עסקים להתייחס גם לנושא הגנת הסייבר הרלוונטית מבחינתם. זאת, באמצעות תסקיר/דוח עמידוּת סייבר. מסמך זה יהיה הכלי הסטטוטורי העיקרי לצורך איתור ובחינת חשיפתו של המיזם לאפשרות של התקפות סייבר, ולגיבוש תהליכי הגנה מפני חשיפות אלו.

מסמך זה מתייחס באופן תמציתי גם להתקפה בסייבר, ומנותחים בו מספר תרחישי תקיפה הכוללים: תקיפה במצב גלוי ועמום, תקיפה כאמצעי להעברת מסר ותקיפה כחלק ממערכה חשאית. עיקרי ההמלצות בהקשר זה הם:

1 . ארגוני הביטחון של ישראל יידרשו לשלב כלים למתקפת סייבר בדומה לשילובם של כלים קינטיים אחרים בתוכניות האופרטיביות ובהפעלת הכוח בפועל במלחמה, בחירום ובשגרה.

2 . יכולת התקפית קיברנטית אינה עומדת בפני עצמה. היא צריכה להיות חלק מתוכנית כוללת כדי להשפיע בעימות גלוי כולל.

3 . תקיפה אפקטיבית לא חייבת להיות תקיפת עומק מתוחכמת. רצוי למצות את היכולת לממש תקיפה קיברנטית אפקטיבית למטרה ממוקדת גם באמצעות תקיפה שטחית, מהירה ורחבה של יעדים, גם אם אינם מה שקרוי "יעדי זהב" (מטרות צבאיות, תשתיות מדינה).

4 . ניתן לממש תקיפות קיברנטיות אפקטיביות באמצעות שליחים ) Proxy ( מבלי לקבל אחריות.

5 . למתקפה קיברנטית משמעותית נדרשים בניין כוח, הכרת היעד ותכנון מוקדם.

6 . תקיפה קיברנטית יכולה להוות נדבך ב"שיח" בין מדינות, כשמטרת התקיפה היא להעביר מסר.

7 . מוצע לשלב תוקפים במערך המרכזי המגן על ישראל, לצורך תכנון ותפעול שוטף של מערך ההגנה.

לבסוף, המסמך ממליץ למצות את יתרון ההתנהלות הבלתי־רשמית בישראל. ההיכרות במסגרת רשתות חברתיות רחבות, ההתנהלות החברתית, הרצון לסייע, הרצון להשתתף בפעילות בעלת גוון לאומי, הרצון להיות ב"מרכז העניינים" ולהוכיח רלוונטיות אישית ומקצועית — כל אלה מובילים בישראל להתגייסותם של אנשים רבים כל אימת שנדרש, בין אם כעזרה לחברים ובין אם לצורך לאומי, ובוודאי במצב המשלב בין שתי הסיבות. הפעילות על הבסיס הלא־רשמי הזה מתרחשת כמעט תמיד, וניתן לסמוך על כך שתתרחש באחוז גבוה מאוד מהמקרים שבהם היא נדרשת. בהיותה וולונטרית, מבוססת רצון טוב ומעוגנת בתרבות בישראל, היא חזקה יותר ולעתים איכותית יותר מפעילות שיתוף פעולה שבאה כתוצאה ממחויבות מבנית, חוקית או נוהלית. רצוי יהיה לתת מקום גם למרחב התנהלות זה, שיש לו תרומה משמעותית ביותר לביטחון מרחב הסייבר במדינה.

לסיכום, מוצע שחלק נכבד מהאסטרטגיה שתגובש יהיה גלוי לציבור, ויתאפשר לו לגזור ממנה את מה שרלוונטי עבורו. מובן גם שלמסמך כזה צריכים להיות חלקים מסווגים שיעסקו בנושאים שהשתיקה יפה להם, ושיסייעו לתאם ולסנכרן ככל האפשר בין כלל ארגוני הביטחון הפועלים בישראל. זהו אתגר משמעותי ובר־השגה, שיוכל לקבע את מעמדה של ישראל כמובילה בתחום פעילות הסייבר בעולם.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מזכרים
נושאיםטכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
English

אירועים

לכל האירועים
ועידת הביטחון והשירות של קבוצת "ידיעות אחרונות" וה-INSS
15 ביולי, 2025
15:00 - 10:00

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
נשק מבוסס על גלי מיקרו (מיקרוגל)
גלי מיקרו בעוצמה גבוהה (HPM –High Power Microwave ) הם סוג של קרינה בצורת גלים אלקטרומגנטיים בטווח תדרים של 300-1 מיליארד הרץ, או בקיצור ג'יגה-הרץ, ובעוצמה שבין 100 מיליון ואט (מגה-וואט) ל-100 מיליארד ואט (ג'יגה-וואט), עם אורך גל (המרחק בין שני שיאים סמוכים) בטווח התחומים שבין 1מ"מ ל-1 מטר. היישומים השונים של גלי המיקרו תלויים בעוצמת הקרינה, בתדר הפעולה ובאורך הגל של הקרינה. כללית, בתכנון אופטימלי גלי המיקרו עוברים מרחקים גדולים עם הנחתה מינימלית בסוגי תווך שונים. בעוצמות גבוהות משמשים גלי המיקרו בעיקר ליישומים צבאיים וטכנולוגיים. השימוש העיקרי בגלי מיקרו בעוצמה גבוהה הוא לצורך שיבוש והשמדה של מערכות אלקטרוניות. הגלים האלקטרומגנטיים נספגים בחומרים מתכתיים וגורמים לחימומם ואף להתכת מוליכים מתכתיים, ואילו בעוצמה נמוכה גלי מיקרו יכולים לשבש באופן זמני (מבלי לגרום נזק קבוע) את המערכות הללו.
06/07/25
Ukraine's Southern Operational Command/Telegram
איום הטילים המשוטטים (כטב"מי נפץ)
מדינות העימות וארגוני המחבלים שעימם מתמודדת ישראל מצטיידים בכמויות אדירות של טילים משוטטים. מחירם הנמוך וקלות הפעלתם הופכים אותם לאיום משמעותי, ברור ומיידי, במיוחד אם יופעלו בנחילים. נדרשת השקעה משמעותית בשיפור יכולות הגילוי והניטרול של האיום. ניתוח האיום מסוכם בהמלצות לצעדים שיסייעו להתמודד עימו.
10/06/25
Shutterstock
ענני תחרות – עלייתה של סין בשוק הענן במזרח התיכון
הנוכחות הטכנולוגית של סין במזה"ת הולכת ומתרחבת – והשתלבותה בשוק הענן האזורי היא דוגמה אחת מני רבות. אילו אתגרים מציבים צעדים אלה בפני ישראל?
26/05/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • מלחמת ישראל-איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
הצהרת נגישות
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.