הפגנות בירדן - סכנה אמיתית למשטר? - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על הפגנות בירדן - סכנה אמיתית למשטר?

הפגנות בירדן - סכנה אמיתית למשטר?

מבט על, גיליון 1065, 6 ביוני 2018

English
עודד ערן
מפגינים ירדנים מנופפים בדגלי הממלכה מול משרד ראש הממשלה בעמאן, 5 ביוני 2018.

מחאתם של  אלפי מפגינים ירדנים היא שיאו של משבר פוליטי בממלכה שהתפתח מאז ינואר 2018. המחאה מכוונת נגד כוונת הממשלה לאכוף גביית מסים קפדנית יותר, להעלות את שעורי המס ואת מחיריהם של מצרכים שונים. פיטוריו של ראש הממשלה האני אל-מולקי ירגיעו אולי לזמן קצר את המצב, אבל לא יקהו את הבעיה היסודית שהמלך וכל ראש ממשלה שהוא ימנה יצטרכו להתמודד עימה: כיצד ירדן נחלצת ממעגל הקסמים של צבירת חובות ויכולת פוחתת לפרוע אותם. לישראל יש ענין רב בשימור יציבותם של ירדן והמשטר בה. על אף התנהלותה הפומבית של ירדן בזירה הבינלאומית בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני, המקוממת מבחינת ישראל, חשוב לציין את תרומתה הישירה והעקיפה לביטחון ישראל, שהתבטאה בשנים האחרונות בהיותה אזור חיץ בין ישראל לבין המדינה האסלאמית (דאע"ש). ישראל יכולה וצריכה לסייע לכלכלת ירדן ותקציבה, דרך שיתוף פעולה בנושאי תעשייה ומסחר, מים, חקלאות, חשמל ותיירות.


זה מספר ימים מפגינים אלפי ירדנים נגד הממשלה והאני אל-מולקי, זה שעמד בראשה עד ה-4 ביוני. המפגינים מוחים על כוונת הממשלה לאכוף גביית מסים קפדנית יותר, להעלות את שעורי המס ואת מחיריהם של מצרכים שהביקוש להם אינו גמיש כמעט, ביניהם חשמל ודלק. המפגינים דורשים את התפטרות הממשלה וביטול השינויים המוצעים על ידה. ראש הממשלה אכן פוטר/התפטר, ובשלב זה הקפיא המלך את מימוש החלטות הממשלה, אבל המצוקה המוניטרית והפיסקלית נותרה בעינה וכמוה הדילמה שבפני המשטר – כיצד יוכל להתגבר עליה.

כמדינה נטולת מקורות הכנסה משמעותיים, כמו אוצרות טבע או תעשיה מפותחת, תלויה ירדן בסיוע פיננסי חיצוני, שמקורותיו הם בעיקר ארצות הברית, מספר מדינות אירופאיות, מדינות ערב המפיקות נפט במפרץ, יפן וכן מוסדות בינלאומיים, כגון קרן המטבע הבינלאומית. לנוכח הגידול בהוצאות הממשלה כמעסיק הגדול במשק הירדני, נוסף על הנטל הכרוך בקליטת מיליון וחצי פליטים סורים והפסקה כמעט מוחלטת של הסיוע ממדינות המפרץ, נטל החוב המוטל על ירדן החמיר עד כדי סכנה של חדלות פרעון. ב-2016 ניהלה קרן המטבע הבינלאומית משא ומתן ממושך עם ירדן, אשר סוכם בנכונותה לאמץ שורה של רפורמות וצעדים פיסקליים, שיעדם התמודדות עם נטל החוב הממשלתי, המגיע ל-40 מיליארד דולר, או במדד אחר ל-95 אחוזים מהתוצר הפנימי הגולמי. הבעיה הניצבת בפני מדינות כירדן היא לא גודל החוב בלבד, אלא יכולת ההחזר. בארצות הברית, למשל, היחס של החוב לתמ"ג מגיע ל-105 אחוזים, אך מעטים מפקפקים ביכולת ההחזר של ממשלת ארצות הברית.

ביולי 2017 שבה קרן המטבע הבינלאומית לדון במצבה של ירדן, והדאגה ממצבה של ירדן עלתה מהניסוח המאופק של ההודעה שנמסרה לעיתונות אחרי הדיון. בהודעה זו צוינו אבטלה "רשמית" של 18.2 אחוזים (סקרים שונים מצביעים על אבטלה של למעלה מ-30 אחוזים בקרב בני ה-30 ומעלה ובקרב נשים), האטת הסיוע ממדינות המפרץ ונטל הפליטים מסוריה. הנהלת הקרן חידדה את המסר ששוגר לשלטונות ירדן שנה קדם לכן, בדבר הצורך לבטל פטורים מתשלום מסי יבוא ומס מכירה (המוכר בישראל כמע"מ), וכן של ההכרח לשפר ולהעמיק את גביית המסים ולהקטין את הוצאות הממשלה. המלצות אלו ואחרות הניעו את ממשלת ירדן לאמץ חלק מהן בתחילת 2018. בינואר אוחדו הרמות הנמוכות של מס המכירה - 4 ו-8 אחוזים לרמה של 10 אחוזים, ובנוסף הועלה המס על דלק וטבק. ימים ספורים לאחר מכן בוטלה הסובסידיה לקמח. צעד דומה גרם ב-1996 להפגנות ומהומות בשטח הממלכה.

למעשה, מאז ינואר 2018 בעבעה היורה הפוליטית בירדן והיא הגיעה לנקודת רתיחה כאשר הממשלה הגישה את הצעת החוק הכולל את השינויים במס ההכנסה (קביעת סף של 7,000 דינר - 11,000 דולר - לתחילת המיסוי, העלאת מס החברות מ-35 ל-40 אחוזים, וזאת בנוסף להעלאות מס אחרות) לאישור שני הבתים, הפרלמנט והסנאט. זה היה האות לפרוץ ההפגנות, בהיקפים שירדן לא ידעה דוגמתם זה שנים רבות. ההפגנות, שרובן אורגן על ידי האיגודים המקצועיים, סחפו עשרות אלפי משתתפים ואופיינו בשני היבטים - הן התמקדו בהצעת החוק ובראש הממשלה, וכן לא היו אלימות - הן מצד המפגינים והן מצד כוחות הביטחון, שכרגיל במצבים כאלה נכחו במספרים גדולים. המפגינים לא נשאו כרזות ולא קראו קריאות נגד המלך. יתר על כן, צילום של יורש העצר, הנסיך חוסיין בן עבדאללה, נוכח באחת ההפגנות בכיכר הרביעית של עמאן, הופיע ברשתות החברתיות של ירדן. מאפיינים אלו מובילים למסקנה שלא נשקפת למשטר סכנה, אף כי הוא עומד במבחן הרציני הכרוך ביכולת להיחלץ ממצב שירדן כבר נקלעה אליו בעבר.

ואולם, ממדיו של המשבר הנוכחי גדולים פי כמה מעבר לגורמיו הכלכליים. יצוין שבעקבות הפגנות "האביב הערבי" שנערכו בירדן ב-2011–2012 (אשר אין קשר בינן לבין ההפגנות הנוכחיות), שונה הפרלמנט הירדני כחלק מהרפורמה שהמלך הסכים לה כתוצאה מכך, המשטר נהנה מיכולת פחותה לתמרן ולהשפיע על החלטותיו ביחס לעבר. עוד טרם פיטורי ראש הממשלה הציע יו"ר הפרלמנט למלך לכנס מושב מיוחד, אחרי שהצעת החוק תובס בהצבעה. זאת, לאחר ש-90 מתוך 130 הצירים בפרלמנט הודיעו כי יצביעו נגדה. קשה לזכור מצב שהפרלמנט בירדן מכשיל אימוץ קו כלכלי ממשלתי, שאין ספק שהמלך נתן לו את הסכמתו.

פיטוריו של ראש הממשלה האני אל-מולקי ירגיעו אולי לזמן קצר את המצב, אבל לא יקהו את הבעיה היסודית שהמלך וכל ראש ממשלה שהוא ימנה יצטרכו להתמודד עימה: כיצד ירדן נחלצת ממעגל הקסמים של צבירת חובות ויכולת פוחתת לפרוע אותם. הפתרון בכל שלושת הטווחים – הקצר, הבינוני והארוך, מצוי חלקו בירדן וחלקו בקהילה הבינלאומית. לירדן, על כל גווני הקשת הדמוגרפית והכלכלית שלה, אין אלטרנטיבה שאינה כוללת את רכיבי התרופה של קרן המטבע הבינלאומית. אפשר לפרוס את יישום המדיניות שקרן המטבע דורשת על פני תקופה ארוכה יותר, אבל אין פיתרון קסם אחר. גם לאיגודי הרופאים, המהנדסים או עורכי הדין בירדן אין פתרון רדיקלי אחר וסביר להניח שבשיח שהם מנהלים עם המלך וממשלתו החדשה, הם יגיעו לפשרות שאינן סוטות באופן משמעותי מהמרשם של קרן המטבע הבינלאומית.

לקהילה הבינלאומית יש כמובן תפקיד מרכזי בהבראת מצבה הכלכלי של ירדן. למדינות ערב מפיקות הנפט, מצדן, יש ענין ברור בשימור יציבותה של ירדן. על אף הירידה התלולה במחירי הנפט, מיותר מ-100 דולר לחבית למחיר הנוכחי (פחות מ-70 דולר), למדינות אלו יש יכולת לחדש את הסיוע הפיננסי הרב-שנתי לירדן (ב-2011 החליט הארגון לשיתוף פעולה של מדינות המפרץ להעניק לירדן חמישה מיליארד דולר על פני חמש שנים). לירדן ניתן סיוע מארגונים שונים כדי להקל עליה את קליטת הפליטים הסורים, לאור התבהרות המציאות העגומה כי אין הם עתידים לשוב לארצם בעתיד הנראה לעין. הקהילה הבינלאומית צריכה לפיכך להיערך לפתרונות קבע לפליטים במקומות מושבם הנוכחיים, ובמסגרת זו להגדיל את הסיוע למדינות הקולטות, וביניהן ירדן.

לישראל יש ענין רב בשימור יציבותם של ירדן והמשטר בה. על אף התנהלותה הפומבית של ירדן בזירה הבינלאומית בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני, המקוממת מבחינת ישראל, חשוב לציין את תרומתה הישירה והעקיפה לביטחון ישראל, שהתבטאה בשנים האחרונות בהיותה אזור חיץ בין ישראל לבין המדינה האסלאמית (דאע"ש). ישראל יכולה לסייע לכלכלת ירדן ותקציבה, למשל על ידי יבוא מירדן של תוצרת חקלאית ומוצרים תעשייתיים, כמו מלט, בהיקפים גבוהים יותר; הפחתה של מחיר המים הנמכרים לירדן; העברת חלק מהיצוא למזרח הרחוק דרך נמל עקבה; ונכונות לקנות חשמל סולארי מירדן. התיירות היא מקור הכנסה חשוב לירדן ותחום שבו שיתוף פעולה בין שתי המדינות יוכל להעלות את מספרם הכולל של התיירים המגיעים לאזור.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםירדן
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Official White House Shealah Craighead
המרחב הערבי וממשל טראמפ 2.0
סעודיה, מצרים, ירדן, איראן והפלסטינים: כיצד תיראה מדיניות טראמפ כלפי המזרח התיכון?
23/01/25
Shutterstock
שחקנית ציר: ירדן מול סוריה החדשה
האיומים וההזדמנויות לממלכה ההאשמית מול המשטר החדש בסוריה – ומקומה הפוטנציאלי של ישראל על ציר עמאן-דמשק
08/01/25
Shutterstock
30 שנה להסכם השלום עם ירדן: עת לשדרוג שיתוף הפעולה בתחום המים
שלושה עשורים לאחר חתימת הסכם השלום עם הממלכה ההאשמית, תחום המים ממשיך להתבלט כמנוף רב פוטנציאל לחיזוק היחסים בין ירושלים לעמאן
29/10/24

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.